Historiska filmer som borde göras.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juni 2004, 22:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian von Habsburg » 13 juli 2004, 16:43

Dûrion Annûndil skrev:
Lasse Åberg har väl gjort en film om Karl XII... :P [/quote]

- En film som inte är gjord av Lasse Åberg efterlyses.
Och Masada är redan TV-film. Den har visats på TV3 några gånger tror jag.
- Där ser man. Det får jag leta upp.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 13 juli 2004, 17:15

Helt klart borde det göras en serie TVfilmer om WW2 med budget som får LOTR att blekna, liknande BoB fast inte enskilt förband och gärna civila med, med nya regissörer i varje avsnitt, gärna Europeiska så att vi slipper så mycket flaggviftande och snyft i slutet.
Skulle gärna vilja se en brittisk BoB, fast om 1vk.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 13 juli 2004, 18:25

Christian von Habsburg
Gulag - En film (eller flera) om Gulaglägrena och alla de miljoner som hamnade där. Kan vara allt ifrån en dissindent ifrån Ryssland till en bonde i Preussen.
Då är självklart filmen " Ilsa, the Tigress of Siberia" det självklara valet , köper du den nya Ilsa boxen får du också med WW2-filmen "Ilsa, She Wolf of the SS" och "Ilsa, Harem Keeper of the Oil Sheiks".
Bild

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 juli 2004, 19:05

wreezig skrev:Christian von Habsburg
Gulag - En film (eller flera) om Gulaglägrena och alla de miljoner som hamnade där. Kan vara allt ifrån en dissindent ifrån Ryssland till en bonde i Preussen.
Då är självklart filmen " Ilsa, the Tigress of Siberia" det självklara valet , köper du den nya Ilsa boxen får du också med WW2-filmen "Ilsa, She Wolf of the SS" och "Ilsa, Harem Keeper of the Oil Sheiks".
Bild
Öh, törs jag fråga exakt vad dessa filmer handlar om...? :lol: :? :P



Jag personligen skulle vilja se en filmatisering om Vidkun Quislings liv och verk i Norge, något liknande som Speerfilmen som visades nyss. Det är väl förresten något som skulle kunna göras utan överdriven budget? :)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 juli 2004, 23:00

Vad jag saknar är en film om Diadokerna (Alexanders efterföljare), för där finns drama och intriger för att fylla en hel såpasäsong utan att fabulera...

Och mer filmer om historiens mer okända personligheter som hamnar i skymundan för kungar och krigare.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 13 juli 2004, 23:08

wreezig skrev:Christian von Habsburg
Gulag - En film (eller flera) om Gulaglägrena och alla de miljoner som hamnade där. Kan vara allt ifrån en dissindent ifrån Ryssland till en bonde i Preussen.
Då är självklart filmen " Ilsa, the Tigress of Siberia" det självklara valet , köper du den nya Ilsa boxen får du också med WW2-filmen "Ilsa, She Wolf of the SS" och "Ilsa, Harem Keeper of the Oil Sheiks".
Bild
Hoho, Ilsa har länge varit något av en favorit för mig. Mjukporr och "historiefilm" i en härlig blandning.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 13 juli 2004, 23:09

Skulle gärna se en film om Axel von Fersen's liv.

Han hann ju med mycket under det.. Han var i grunden militär och överste vid "Royal Suèdois" (franskt regemente).. Räddade nästan den franska drottningen undan revolutionen (som han kanske hade ett förhållande med), deltog i amerikanska inbördeskriget (bla vid belägringen av Yorktown) och mördades slutligen i Stockholm i något som kanske var en konspiration.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 14 juli 2004, 01:36

Angus skrev:Skulle vilja se en kontrafaktisk historia om ett modernt Sverige i krig. Kunde bli intressant och se de svenska stridskrafterna i aktion, och hur det svenska samhället skulle se ut i krigstillstånd.


//EMS
Finns Liknande den hter strid till sjöss och är från 1985, och är en presentation av Rbb vapnet. (MI Jörgen Erikson spelar fartygschef, Peter Nordbeck DC)

Som tidagre nämnt, Operation Garbo är läsvärd, det tog två år att få tag iden pga av den är slut på förlaget och inte politiskt korrekt att nytrycka.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 juli 2004, 11:01

Psilander skrev: Som tidagre nämnt, Operation Garbo är läsvärd, det tog två år att få tag iden pga av den är slut på förlaget och inte politiskt korrekt att nytrycka.
De finns ju på mitt bibliotek, och opm de finns här så finns de på alla andra bibliotek också,. Tro mig.

Men du kanske ville ha ett eget exemplar av den?

Användarvisningsbild
Juten
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 1 juni 2004, 18:45
Ort: Roskilde

Inlägg av Juten » 21 juli 2004, 14:45

Kapten_Gars skrev: Engelbrekts upproret
Talar för sig självt, en "svensk" frihetskämpe i kamp mot den förtryckande utländska överheten.

Gustav Vasa och Frihetskriget
Danskjävlar!!!
hørt, hørt!! :) :D :P

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 22 juli 2004, 16:05

Wolfblitzer skrev:
SolitaryMan skrev:Slaget vid Hastings 1066, naturligtvis med alla storpolitiska intriger kring Harald Hårdråde, Harold Goodwinson och Wilhelm Erövraren.
Och slaget vid Stanford Bron 8O
Det finns redan en film om det slaget. Har gått på TNT/TCM ett antal gånger

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 22 juli 2004, 16:28

För att ta allt i historisk ordning

slaget om Marathon. Med avslutning en grek som löper sträckan för att berätta om segern och när han uttalar: Vi vann, så slutar filmen

slaget om Canne: Samma gäng som gjorde LOTRs slutstrid får göra den striden, elefanterna dock en aning mindre

Romarrikets fall: Vi får se hur dekadensen hos de styrande i Rom gör att rikets säkerhet minskar. Helst med stor budget så det inte blir en film som Attilla där utomhusscenerna spelas in på samma område:)

Korstågen skulle väl göra bra film, eller blir det för politiskt inkorrekt? Tänk er en strid mellan Lejonhjärta och Salladin

Waldermar Atterdag: En dansk-svensk produktion som startar med utgrävningar kring Visby ringmur och sen visar vad som hände ända till hur de tappra bönderna blir slaktade av de elaka riddarna

en stor europeeisk produktion om Karl den tolfte som en miniserie. Helst göra slaget om Poltava bättre än det framställdes i filmen Peter den store

Skottet vid Fredrikshald. Spelas till delar in i resterna av fortet. Deckarhistoria i historisk miljö där en svensk löjtnant försöker få fram sanningen

Miniserie om Napoleon som har bra gjorda stridsscener och inte som den som nyss gick i USA

Hur en vanlig menig skaffade en fransk marshalk som svensk kronprins

Grants marsch genom Virginia i jakt på Lees Flank(tror visserligen den är på g men ändå)

Shermans marsch mot havet

En indisk-amerikansk-brittisk samproduktion om sepoyupproret

spansk-amerikanska kriget där en undersökande reporter försöker få fram sanningen om vad som hände med slagskeppet Maine som exploderade i Havannas hamn

ww2s slag har väl gjorts allihoppa numera va?

slaget om Falklandsöarna, maggi thatcher(bättre stylad än den i den tyska miniserien om murens fall)

en bra film om gulfkriget 1 och 2

komedi om det amerikanska presidentvalet 2000:)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 juli 2004, 17:01

mattep74 skrev:komedi om det amerikanska presidentvalet 2000:)
Det är väl den enda kategorin den kan hamna i? :P

Korstågen skulle vcara mycket intressanta, men då skall det banne mig vara bra manusförfattare. Människor som har namn som börjar på J och slutar på an Gillou bannlyses.

Slaget om Marathon tror jag inte skulle sälja om den kom upp nu, men vem vet, if ramtiden så skulle det säkert bli en sevärd film.


Tyvärr tror jag inte det kommer att komma några bra historiska filmer längre, mest på grund av den ohyggliga datoranimationen som alla använder nu för tiden. Usch! :x :?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 22 juli 2004, 17:08

Tomas Ibsen skrev:Tyvärr tror jag inte det kommer att komma några bra historiska filmer längre, mest på grund av den ohyggliga datoranimationen som alla använder nu för tiden. Usch! :x :?
Jag ser hellre datoranimationer av folk som strider än statister som står och knuffar varandra lite halvhjärtat med sina sköldar.
Datoranimerade statister tillåter även extremt stora slag att visas på bild - något som inte varit möjligt tidigare.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 22 juli 2004, 20:28

mattep74 skrev:
Wolfblitzer skrev:
SolitaryMan skrev:Slaget vid Hastings 1066, naturligtvis med alla storpolitiska intriger kring Harald Hårdråde, Harold Goodwinson och Wilhelm Erövraren.
Och slaget vid Stanford Bron 8O
Det finns redan en film om det slaget. Har gått på TNT/TCM ett antal gånger
Verkligen? Har du någon titel?

Skriv svar