Vendeltid på Antikrundan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Vendeltid på Antikrundan

Inlägg av Johan Matsson » 12 mars 2004, 23:59

 Vet inte om det här är rätt avdelning men provar. Tråden  "Hur ska man skydda vår historia" på historiska hjälpvetenskaper berör kanske någonting liknande. Hur som helst tittade jag lite då och då på Antikrundans avsnitt om de mest minnesvärda föremålen genom programmets historia. Och från något avsnitt från 90-talet dök upp en del från ett vendeltida svärd. Mycket vacker sak dessutom.

Otroligt svårt att värdera men säg att det börjar vid 100 000 kr, sedan vet man aldrig var det slutar, var värderingen. Efteråt kommenterade man saken med att killen som hade med sig föremålet borde ta det till ett museum för det är där det hör hemma.

Nu kunde jag inte se hela programmet, bara lite då och då. Jag hann inte uppfatta vad han sade om var han funnit föremålet eller om det var så att han kommit över det på annat sätt. Vet heller inte vad han gjorde med det sedan.

Om jag skulle hitta någonting sådant i jorden, var som helst, skulle jag ringa museet eller någonstans direkt rent spontant. Men när folk vet att de kan få kanske flera hundra tusen kronor för prylarna av samlare tänker förstås inte alla så. Det är ju nästan som att hitta en fet bunt tusenlappar i skogen. Många skulle behålla dem. Det krävs att man har ett visst intresse för historia för att man ska gå till museet med föremålet eller lagar, eller rättfärdighet. Om man nu vet att man kan få pengar för det.

Men vad finns det för regler eller lagar här? Om jag mot förmodan förstås, snubblar på en murken brädstump på tomten utanför mitt hus och efter en vecka har jag grävt upp ett helt vikingaskepp, medföljande skattkista och vapen, är det mitt?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 mars 2004, 01:13

Nu kommer jag inte ihåg fyndomständigheterna får det aktuella föremålet (som jag själv tror är ett svärdsskidebeslag - ett munbleck), men jag har för mig att det var ägarens far som hittat det. Följande gäller:

Fornfynd från fast fornlämning tillfaller staten. Andra fynd tillfaller upphittaren men denna har skyldighet att erbjuda staten föremålen för inlösen. Denna bestämmelse gäller:

"föremål som helt eller delvis består av guld, silver, koppar, brons eller annan legering med koppar eller om fornfyndet består av två eller flera föremål som kan antas ha blivit nedlagda tillsammans" - depåfynd.


Se även http://www.myntkabinettet.se/lagen.htm

Om du skulle hitta en vikingagrav på din tomt så kan du inte göra anspråk på den, utan har skyldighet att anmäla fyndet. Om du börjar gräva ut graven själv kan du åtalas för brott mot fornminneslagen.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 13 mars 2004, 16:28

Intressant. Nu såg jag just på reprisen att de trodde att det var ett hjalt, helt i guld, vendeltid. Han verkade inte riktigt veta var det kom ifrån. Man visste efter programmet inte var det hamnade sedan men hoppades på att det skulle hamna i guldrummet på historiska museet för det skulle vara utställt hela tiden. Det är kanske samma föremål du tänker på. Det såg inte riktigt ut som ett hjalt som jag tänker mig det.

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 18 november 2003, 17:35
Ort: Östergötland

Inlägg av Raskolnikov » 13 mars 2004, 21:09

äldre svärdhjalt, inte medeltida alltså, såg väl ut så ibland?

jag såg också programet, jag baxnade över hjaltets ålder, jag hoppas också att det hamnade på museum, man vet ju aldrig vad som kan hända med det i oansvarigas händer...tanken på så gamla historiska föremål som vanvårdas får mig att krokna.

Skriv svar