Juni V.24

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Juni V.24

Inlägg av Martin Tunström » 10 juni 2002, 14:53

I dag den 10 juni:

TV:

:D
DISCOVERY
kl: 15:00
Krigsvapen.
Robot. Tysklands hemliga vapen skrämde slag på både den brittiska befolkningen och befolkningen i övriga Europa. V1 och V2 kom till för att hämnas på de allierades massiva bombningar av Tyskland.

8O
DISCOVERY
kl: 18:00
Time team.
Skatter på ett romerskt fält. Under flera år har en bonde från Suffolk samlat hundratals skärvor av romersk keramik, smycken och mynt från ett av sina fält. Var kommer alla bitarna från?

8O
DISCOVERY
kl: 21:00
Dold.
Siciliens hemligheter. Besök på denna italienska ö som döljer massor med hemligheter från sina tusentals år av färgstark historia.

8O
DISCOVERY
kl: 22:00
Brutet svärd.
Hur stort hotet verkligen är att en terroristattack görs med atomvapen eller kemiska/biologiska stridsmedel. Talesmän från Vita huset, Pentagon och den amerikanska säkerhetstjänsten talar öppet om denna aktuella fara.

8O
DISCOVERY
kl: 23:00
Bioterror.
Hur forskningen inom bakteriologisk krigföring går mycket fortare än forskningen för att spåra och förhindra smittspridning. Det här är ett problem som hotar alla världens länder. Hur virus och bakterier är ett perfekt och billigt sätt för terrorister och skrupelfria länder att orsaka massförstörelse.

8)
DISCOVERY
kl: 00:00
Atomhajar.
Skorpionmysteriet. Varför USS Scorpion, en atomubåt, sjönk till Atlantens botten 1968. Berodde det på ett tekniskt fel eller blev Scorpion attackerad av en sovjetisk ubåt?

8O
DISCOVERY
kl: 01:00
Time team.
Navan ð Den irländske kungens palats. Sökande efter kung Conchobars hittills oupptäckta palats. Vid fortet Emain Macha söker teamet spår efter de två återstående palatsen.

:)
DISCOVERY
kl: 02:00
Stora härförare.
Hur Napoleons skicklighet både som politiker och härförare gjorde Frankrike till en stormakt i Europa.

:x
TV8
kl: 18:00
Nathan Bedford Forrest.
Amerikansk dokumentär. Utan någon formell militär utbildning kom Nathan Bedford Forrest att bli en av de mest betydelsefulla militärerna i det amerikanska inbördeskriget. Han startade en egen bataljon 1861 för pengar han tjänat på slavhandel och sin plantage. Efter krigsslutet blev han en av Ku Klux Klans tidiga ledare.

:monkee:
TV8
kl: 19:00
Uråldiga mysterier: mystiska riter.
Dokumentär. De flesta kulturer jorden runt innehåller riter och ceremonier av ett eller annat slag. I denna dokumentär beger vi oss till Singapore där hinduerna piercar sina kroppar på ett mycket speciellt sätt och till Nya Guinea, där små pojkar måste genomgå en blodig manbarhetsritual.

8O
TV8
kl: 20:05
Svärdet ð ett mytomspunnet vapen.
Dokumentär. Om svärdtillverkare som vill lära sig de tekniker som kelterna och vikingarna använde och om svärdtillverkning i Japan, där hantverket har gamla anor.

:D
BBC Prime
kl: 01:00
Secrets of World War II.
The Real Heros of Telemark. Series examining the history of World War II.

:?
TCM
kl: 15:50
Three Comrades.
Drama från 1938 med Robert Taylor (sv), Franchot Tone, Robert Young. Regi: Frank Borzage. 99 min. Tre unga tyska soldater återvänder till sitt hemland från första världskrigets diken och finner landet i kaos. Trots den svåra ekonomin bestämmer sig trion för att slå samman sina magra resurser och bygga sin egen bil. Deras liv kompliceras ytterligare av att en vacker kvinna anländer.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Slappt Anno

Inlägg av Relay » 10 juni 2002, 15:52

Återigen glömde du Land för två eller Twos Country i Spanien Kl 18:15 på kanalerna Discovery travel and adventure eller på Discoverymix.

Lättsam trallvänlig historieundervisning för alla åldrar.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Slappt Anno

Inlägg av Mats » 10 juni 2002, 16:11

Relay skrev:Återigen glömde du....
Jag tycker du gör ett bra jobb, fortsätt! :)

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Re: Slappt Anno

Inlägg av Relay » 10 juni 2002, 17:15

Mats skrev:
Relay skrev:Återigen glömde du....
Jag tycker du gör ett bra jobb, fortsätt! :)
Han missar ju ett mycket bra program särskilt för dom som inte gillar tunga historiska tvåtimmars program om landstigningen i Normandy eller operation Market Garden.

Det är just program som twos country som kan få fler människor att börja intressera sig för historia. För att sedan gå över på tyngre saker

Mats jag rekomendera dig att se den kl 18:15 ikväll på ovan nämnda kanaler.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 juni 2002, 18:23

Jag tycker du ska läsa i "Maj v.23" vad jag skrev som svar åt dig!

Men jag kan göra det lätt för dig:
Du! Jag kan inte se deras programtablå varken i min Tidning HD(Helsingborgs dagblad) eller i Tv4:as tv tablå! så ursäkta mig!

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 10 juni 2002, 19:21

Anno skrev:Jag tycker du ska läsa i "Maj v.23" vad jag skrev som svar åt dig!

Men jag kan göra det lätt för dig:
Du! Jag kan inte se deras programtablå varken i min Tidning HD(Helsingborgs dagblad) eller i Tv4:as tv tablå! så ursäkta mig!
Men du har också fått förklarat för dig vilken tid och i vilka kanaler den går av mig.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Slappt Anno

Inlägg av Martin Tunström » 10 juni 2002, 19:30

Relay skrev:Återigen glömde du Land för två eller Twos Country i Spanien Kl 18:15 på kanalerna Discovery travel and adventure eller på Discoverymix.

Lättsam trallvänlig historieundervisning för alla åldrar.
Jag fattar inte vad du menar? Land? för? två eller twos Countryi spanien?

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Re: Slappt Anno

Inlägg av Relay » 11 juni 2002, 00:41

Anno skrev:
Relay skrev:Återigen glömde du Land för två eller Twos Country i Spanien Kl 18:15 på kanalerna Discovery travel and adventure eller på Discoverymix.

Lättsam trallvänlig historieundervisning för alla åldrar.
Jag fattar inte vad du menar? Land? för? två eller twos Countryi spanien?
Originaltiteln är Twos Country på svenska så heter den Land för två och i denna serien dom visar nu är han i Spanien

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 juni 2002, 00:49

I alla fall, det står inte i Tv4:s tv-tablå eller i min tidning!

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 11 juni 2002, 01:28

Anno!

Om du vill se fler programtablåer än din dagstidning tillhandahåller så finns en ypperligt trevlig sida som gör detta nämligen http://www.dagenstv.com och för er som har Discocery Civilization så gick där idag:

16:50 Historiska kampanjer
Blitzkrieg. "Blixtkriget" ó Hitlers skrämmande men mycket effektiva taktik som gav tyskarna så stora framgångar i länder som Polen och Tjeckoslovakien under de första månaderna av andra världskriget.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 juni 2002, 14:54

I dag den 11 juni:

TV:

8)
DISCOVERY
kl: 15:00
Atomhajar.
Skorpionmysteriet. Varför USS Scorpion, en atomubåt, sjönk till Atlantens botten 1968. Berodde det på ett tekniskt fel eller blev Scorpion attackerad av en sovjetisk ubåt?

8O
DISCOVERY
kl: 18:00
Time team.
Islayön. Gruppen ger sig ut på hektisk jakt efter ledtrådar i en kamp mot naturen för att hitta de mystiska skatterna på den här avlägsna ön i Skottland.

8)
DISCOVERY
kl: 21:00
Stridsberedd.
De avancerade metoderna inom sportvetenskapen jämfört med ärevördiga traditioner inom militärutbildningen för att optimera människans fysiska möjligheter.

8)
DISCOVERY
kl: 21:30
Stridsberedd.
De avancerade metoderna inom sportvetenskapen jämfört med ärevördiga traditioner inom militärutbildningen för att optimera människans fysiska möjligheter.

:monkee:
DISCOVERY
kl: 22:00
Dinosauriernas dal.
Paleontologen Jack Horner avslöjar mysteriet med T-Rex. I programmet används toppmodern animation och ny vetenskaplig forskning för att ifrågasätta dagens traditionella teorier om hur den här dinosaurien betedde sig.

8)
DISCOVERY
kl: 00:00
US Navy Seals ð Hell Week.
En tuff regim väntar de två rekrytklasserna vid Navy SEAL och den syftar till att pressa dem till deras fysiska och känslomässiga gräns. Sex dagar skall de tillbringa i väta, kyla och utan sömn medan de hårdhudade SEAL-instruktörernas konstant bevakar dem på jakt efter tecken på svaghet.

8O
DISCOVERY
kl: 01:00
Time team.
Skatter på ett romerskt fält. Under flera år har en bonde från Suffolk samlat hundratals skärvor av romersk keramik, smycken och mynt från ett av sina fält. Var kommer alla bitarna från?

:D
DISCOVERY
kl: 02:00
Hitlers generaler.
Rommel. En närgången skildring av den tyska generalen, känd som "ökenräven" och som öppet kritiserade Hitlers strategiska beslut under andra världskriget.

8O
TV8
kl: 21:00
Porträtt: Marlene Dietrich.
Dokumentär. Om en av filmvärldens allra största stjärnor, den tyskfödda Marlene Dietrich, som 1930 fick sitt stora genombrott i filmen "En blå ängel". Josef von Sternbergs dokumentär beskriver Marlenes liv och hennes Hitlermotstånd, och innehåller scener från några av hennes klassiska roller.

:)
Canal+ Gul
kl: 19:30
Shooting War ð Krigsfotograferna
Dokumentär från 2000 med Tom Hanks, Stephen Ambrose och Russ Meyer. Regi: Richard Schickel. 100 min. Andra världskrigets filmfotografer var ständigt i livsfara när de dokumenterade krigets fasansfulla skrämmande bilder. Här berättar några överlevande om arbetet till aldrig tidigare visade filmavsnitt. Tom Hanks är ciceron.

:D
SVT2
kl: 22:10
Kamera: Littoria-Latina.
En gång fascist... Italiensk dokumentär från 2001. På den dränerade marken 100 km söder om Rom byggde Mussolini modellstaden Littoria 1932. Men efter Mussolinis fall skämdes hela Italien för att ha en hel stad som monument över fascismens ideal. Den döptes om till Latina och fick gott borgerligt kristdemokratiskt styre. Högervinden tilltog och 1992 valdes en styresman som kallade sig själv "helt enkelt fascist". Filmaren Gianfranco Pannone växte upp där och återvände för att se vad som skett och följa det politiska spelet. Även i SVT1 16/6.

8O
SVT2
kl: 18:15
Drömmen om staden (R)
Serie av Katarina Dunér om hus och städer i Europa. Del 6 av 6. Höga höjder. Kampen mellan höghusen och grönskan, mellan det byggda och obyggda. Resan går till Stockholm, Chicago, New York, Paris och Malmö. Text-tv 299. Repris från 1998.

:)
SVT1
kl: 21:00
Tidsmaskinen
Historia. Del 6 av 7. Häxprocesserna. Vad handlade häxprocesserna om? Vem drabbades? Varför startade de? Gäster: historikerna Eva Kärfve och Håkan Arvidsson. Programledare: Gunnel Werner. Även 13/6 och textat 15/6. Text-tv 199.

8O
DISCOVERY MIX
kl: 16:50
Historiska kampanjer.
Edgehill. Det inledande slaget i det engelska inbördeskriget. Några rekonstruktioner av slag och bilder från det välbevarade slagfältet i dag.

DISCOVERY CIVILISATION
kl: 02:05
Folkets århundrade (03:00)
1949 ó det stora steget. Kinesiska medborgare kommer ihåg löftet från den kommunistiska revolutionen 1949 och minns ännu hur Maos dröm om ett nytt Kina förvandlade landet till en modern industristat.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 12 juni 2002, 13:17

I dag den 12 juni:

TV:

:)
DISCOVERY
kl: 15:00
Stora härförare (16:00)
Hur Napoleons skicklighet både som politiker och härförare gjorde Frankrike till en stormakt i Europa.

8O
DISCOVERY
kl: 18:00
Time team.
Sunderland. Teamet besöker ett ovanligt medeltida slott som ligger övergivet mitt inne i ett bostadsområde i Sunderland. Ortsinvånarna vill renovera Hilton slott och bygga en ny park i omgivningarna. Teamet försöker ge arkeologisk information som kan hjälpa dem att uppnå detta i överensstämmelse med slottets ryktbara förflutna.

:)
DISCOVERY
kl: 00:00
Luftskepp.
Del 2 av 2. Luftskeppens historia, från pionjärerna på 30-talet via Hindenburgkatastrofen och Englands R101 till dagens senaste innovationer.

8O
DISCOVERY
kl: 01:00 Time team
Islayön. Gruppen ger sig ut på hektisk jakt efter ledtrådar i en kamp mot naturen för att hitta de mystiska skatterna på den här avlägsna ön i Skottland.

:D
DISCOVERY
kl: 02:00
Ubåtskrig.
Ett skräckvälde på havet. De tyska ubåtarnas besättningar var listiga och oerhört modiga. Storbritanniens herravälde över haven hotades och många besättningar från både handelsfartyg och krigsfartyg fick sätta livet till.


8O
DISCOVERY CIVILISATION
kl: 13:35
Gamla krigare (14:05).
Highlanders. På Midsommardagen år 1314 ledde den skotske exilkungen en armé mot en brittisk styrka som var tre gånger så stor. Män med spjut omringade engelsmännen och återupprättade det skotska kungadömet.

8O
DISCOVERY CIVILISATION
kl: 14:05
Folkets århundrade (15:00)
1968 ó Lössläppt. Generationen som utmanade vuxenvärlden som aldrig tidigare minns 1960-talets upprymda stämning och den nya friheten. Hur de unga vann insteg i samhället tack vare ungdomsrevolutionen genom politik, musik och mode.

8O
DISCOVERY MIX
kl: 16:50
Historiska kampanjer (17:45).
Kolonialkrig. Den brittiska arméns stora äventyr i Afrika under slutet av 1800-talet, där de berömda rödrockarna gick ut i strid för sista gången.

8O
National Geographic
kl: 17:00
Mumieturnén (17:30).
Mumieräddning, del 3. De mumifierade kvarlevorna av Perus uråldriga Chiribayafolk ó räddade från gravplundrande guaqueros ó avslöjar sina hemligheter med hjälp av modern teknologi i Mumieturnén.

Staden borde hetta Helsingfors och inte Helsinki:(det var en svensk konung som anladde staden)

:)
TV Finland
kl: 15:00
Kungarnas Helsingfors (15:20).
Del 1 av 2. 1550 ó 1808. Kortfilm om Helsingfors stads historia från Gustaf Vasas handelsstad till hemstaden för Europas mäktigaste befästning.

8O
TV8
kl: 18:00
Jakt genom tiderna (19:00)
Dokumentär. I början av människans utveckling drev hungern henne till att jaga och gillra fällor. Men snart blev jakten på villebråd också ett utmärkt tillfälle att mäta mod, skicklighet och inte minst olika vapens kapacitet.

8O
SVT2
kl: 19:00
Stockholmspärlor (19:15)
Historisk filmserie. Del 5 av 10. Krig och revolution. Hårda år för huvudstadens befolkning. Brödköer och potatisbrist, kravaller och nästan revolution! Men också en tid då många nya byggnader färdigställdes, Repris från 1990.

:roll:
TV8
kl: 19:00
Bibelns mysterier: Messias (19:58).
Dokumentär. Varför behöver mänskligheten en frälsare? I detta program berättas också historien om det judiska folket som uthärdat förföljelse under årtusenden i väntan på Messias.

:D
TCM
kl: 20:00
Battleground (22:00)
Krigsfilm från 1949 med Van Johnson (sv), John Hodiak, Ricardo Montalban. Regi: William Wellman. 119 min. Kraftfullt, psykologiskt drama om andra världskriget och "Battle of the Bulge", som handlar om en grupp amerikanska soldater som tillfångatas i Belgien av tyskarna 1944. De inkluderar en självsäker, kvinnotjusande general, en f.d. tidningsman med ett samvete, en tuff tobakstuggande sergeant och en lantis som alla reagerar på situationen på olika sätt och avslöjar det mentala trycket på människan.

:D
CANAL+
kl: 01:00
Shooting War ó krigsfotograferna (02:35).
Dokumentär från 2000 med Tom Hanks, Stephen Ambrose och Russ Meyer. Regi: Richard Schickel. 88 min. Andra världskrigets filmfotografer var ständigt i livsfara när de dokumenterade krigets fasansfulla skrämmande bilder. Här berättar några överlevande om arbetet till aldrig tidigare visade filmavsnitt. Tom Hanks är ciceron.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 13 juni 2002, 14:48

I dag den 13 juni:

TV:

:D
DISCOVERY
kl: 15:00
Ubåtskrig.
Ett skräckvälde på havet. De tyska ubåtarnas besättningar var listiga och oerhört modiga. Storbritanniens herravälde över haven hotades och många besättningar från både handelsfartyg och krigsfartyg fick sätta livet till.

8O
DISCOVERY
kl: 18:00
Time team.
Den försvunna villan. Teamet kämpar mot klockan när de försöker hitta spår av romerska lämningar i den pittoreska byn Tockenham i Wiltshire. Trots det faktum att inga romerska lämningar påträffats ännu, har byns 1400-talskyrka en liten romersk hednastaty inmurad i en av sina yttre murar.

:D
DISCOVERY
kl: 00:00
Slagfält.
Slaget om Rhen ð del 1. Mellan gränsen och Hitlertysklands stora industristäder återstod endast ett sista gigantisk hinder, den mäktiga Rhenfloden, Västeuropas största barriär.

8O
DISCOVERY
kl: 01:00
Time team.
Sunderland. Teamet besöker ett ovanligt medeltida slott som ligger övergivet mitt inne i ett bostadsområde i Sunderland. Ortsinvånarna vill renovera Hilton slott och bygga en ny park i omgivningarna. Teamet försöker ge arkeologisk information som kan hjälpa dem att uppnå detta i överensstämmelse med slottets ryktbara förflutna.

:D
DISCOVERY
kl: 02:00
Krigsmånader.
Hur ubåtar jagade över Atlanten i flockar i april 1941. En kommendör minns hur hans skadade ubåt U57 mirakulöst lyckades undgå att bli upptäckt och haltade i säkerhet mot tyska vatten när den råkade sjunka genom en kollision med en norsk ångbåt.

:D
DISCOVERY
kl: 02:30
Krigsmånader.
Sir Ludovic Kennedy med flera minns hur tyskarna förstörde HMS Hood och hur det tyska krigsskeppet Bismark sänktes i maj 1941.

:D
TV8
kl: 18:00
Berlins hemliga spioner.
Dokumentär. Det 20:e århundradets mest spännande spionberättelser. Bland annat beger vi oss till Berlin, som under lång tid varit en hemvist för spionaffärer, från Kaiser Wilhelms tid till Nazityskland samt under det kalla kriget på 1960-talet.

:D
TV8
kl: 19:00
Jakten på Hitler
Dokumentär. Adolf Hitler utsattes för hela 15 mordförsök under sin tid som Tysklands ledare. Dokumentären handlar om det mordförsök han utsattes för på sitt krigshögkvarter Wolfis Lair.

:)
TV8
kl: 20:05
Raketer.
Dokumentärserie om raketernas utveckling. Del 2 av 4.

8O
SVT1
kl: 22:30
Dokument utifrån: Le Pen-rike.
Hur skulle Frankrike se ut om Nationella frontens ledare Jean-Marie Le Pen fick bestämma? I kvällens franska dokumentär visas att i Le Pens tankegods finns alla de viktiga ingredienserna i traditionell högerextremistisk politik: främlingsrädsla, rastänkande, ledardyrkan och antidemokrati. Ett Le Pen-rike skulle bli ett mycket annorlunda Frankrike. Inledning: Olof Dahlberg. Studiogäst: Marie Demker, docent i statsvetenskap, Göteborgs universitet. Text-tv 199. Även textat 16/6.

Bild

:)
SVT1
kl: 16:05
repris: Tidsmaskinen.
Häxprocesserna. Vad handlade häxprocesserna om? Vem drabbades? Gäster: historikerna Eva Kärfve och Håkan Arvidsson. Programledare: Gunnel Werner. Text-tv 199. Repris från 11/6. Även textat 15/6

:)
SVT2
kl: 23:35
Retur ð en resa i historien (R)
Populärhistoriskt magasin. Om den moderna förorten som föddes för 50 år sedan. Repris från 9/6. Även i SVT1 14/6.

:D
Canal+ Blå
kl: 00:35
Shooting War ð krigsfotograferna
Dokumentär från 2000 med Tom Hanks, Stephen Ambrose och Russ Meyer. Regi: Richard Schickel. 100 min. Andra världskrigets filmfotografer var ständigt i livsfara när de dokumenterade krigets fasansfulla skrämmande bilder. Här berättar några överlevande om arbetet till aldrig tidigare visade filmavsnitt. Tom Hanks är ciceron.

:D
NATIONAL GEOGRAPHIC
kl: 00:00
Hitlers förlorade u-båt.
Del 1. 1991 hittade den amerikanske dykaren John Chatterton en tysk u-båt med torpeder och besättningens kroppar intakta ca 9 mil utanför New Jerseys kust. Hans försök, under sex år, att upptäcka hur u-båten hamnade där och varför den sjönk.

Efter krav av Relay så vissar jag det historiska på DISCOVER MIX också:

:D
DISCOVERY MIX
kl: 00:00
Slagfält (01:00)
Slaget om Rhen ó del 1. Mellan gränsen och Hitlertysklands stora industristäder återstod endast ett sista gigantisk hinder, den mäktiga Rhenfloden, Västeuropas största barriär.

:D
TCM
kl: 04:15
The Adventures of Tartu (06:00)
Krigsfilm från 1943 med Robert Donat, Valerie Hobson. Regi: Harold S Bucquet. 104 min. Drama som utspelas under andra världskriget om en brittisk officerare som ger sig ut för att vara en f.d. rumänsk diplomat och som skickas iväg för att penetrera en nazistkontrollerad fabrik som tillverkar giftiga gaser i Tjeckoslovakien. Eftersom han är en kvalificerad kemist erbjuder han nazisterna sin expertis.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 juni 2002, 14:51

I dag den 14 juni:

TV:

:D
DISCOVERY
kl: 15:00
Krigsmånader.
Hur ubåtar jagade över Atlanten i flockar i april 1941. En kommendör minns hur hans skadade ubåt U57 mirakulöst lyckades undgå att bli upptäckt och haltade i säkerhet mot tyska vatten när den råkade sjunka genom en kollision med en norsk ångbåt.

:D
DISCOVERY
kl: 15:30
Krigsmånader.
Sir Ludovic Kennedy med flera minns hur tyskarna förstörde HMS Hood och hur det tyska krigsskeppet Bismark sänktes i maj 1941.

8O
DISCOVERY
kl: 18:00
Time team.
Ärkebiskopens trädgård. Teamet undersöker den första romerska bosättningen i London. Korsade den första vägen som romarna byggde in i London floden i Lambeth och inte Tower Bridge? I så fall, innebär det att det var i Lambeth och inte i London City som den första romerska bosättningen fanns?

8O
DISCOVERY
kl: 01:00
Time team.
Den försvunna villan. Teamet försöker hitta spår av romerska lämningar i den pittoreska byn Tockenham i Wiltshire. Trots det faktum att inga romerska lämningar påträffats ännu, har byns 1400-talskyrka en liten romersk hednastaty inmurad i en av sina yttre murar.

:D
DISCOVERY
kl: 02:00
Krigsvapen.
Tiger ð Tysk stridsvagn. Produktionen av den skräckinjagande Tiger Tank E startade 1942. Den var, då den presenterades, den kraftfullaste stridsvagnen i världen, och Tigern såg ut att ändra pansarvagnars utseende för alltid.

:D
DISCOVERY MIX
kl: 16:50
Historiska kampanjer.
Gallipoli 1915. Kampanjen som skulle kasta ut Turkiet ur första världskriget och minska trycket på västfronten ledde till ett blodigt och utdraget slag.

8)
DISCOVERY MIX
kl: 00:00
Extrema maskiner (01:00).
Intelligenta vapen användes för första gången i Gulfkriget och har sedan genomgått en häpnadsväckande utveckling. I framtiden kommer kulor att kunna ändra riktning och flygplan att sakna pilot.

:)
DISCOVERY CIVILISATION
kl: 20:05
Folkets århundrade.
1975 ó Loppans krig. Hur gerillataktik vann över militärmakten på Kuba och i Vietnam och Afghanistan. Hur det gick till av kubanska veteraner, Vietcong-krigare och Mujahadin från Afghanistan, som alla minns vad som krävdes för att vinna och de civila som fick betala den dyrköpta segern.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 juni 2002, 12:52

I dag den 15 juni:

TV:

Ni har chansen att se dokumentären om Tigern idag:

:D
DISCOVERY
kl: 17:00
Krigsvapen.
Tiger ð Tysk stridsvagn. Produktionen av den skräckinjagande Tiger Tank E startade 1942. Den var, då den presenterades, den kraftfullaste stridsvagnen i världen, och Tigern såg ut att ändra pansarvagnars utseende för alltid.

:D
DISCOVERY
kl: 18:00
Slagfält.
Slaget om Rhen ð del 1. Mellan gränsen och Hitlertysklands stora industristäder återstod endast ett sista gigantisk hinder, den mäktiga Rhenfloden, Västeuropas största barriär.

:D
DISCOVERY
kl: 19:00
Hitlers generaler.
Rommel. Den tyska generalen, känd som "ökenräven" och som öppet kritiserade Hitlers strategiska beslut under andra världskriget.

8O
DISCOVERY
kl: 21:00
Dold.
Siciliens hemligheter. Denna italienska ö döljer massor med hemligheter från sina tusentals år av färgstark historia.

8)
DISCOVERY
kl: 02:00
Insatsstyrka Miami/amerikanska kommandosoldater.
Amerikanska kommandosoldater. En grupp flygsoldater på 1000 man under deras stentuffa träning inför intagningen till Gröna Baskrarna. Träningen hålls under tre veckor på en ett läger för specialtrupper, och soldaterna måste anstränga sig hårt för att bli accepterade till denna den främsta elittruppen i den amerikanska armén.

:monkee:
TV8
kl: 18:00
Uråldriga mysterier: människor som offerlamm.
Dokumentär. Från inkaindianernas ritualer till en egyptisk mördarsekt. Om hur människor under årtusenden har offrats som gåvor till olika gudar.

8O
SVT1
kl: 13:10
Tidsmaskinen (R).
Häxprocesserna. Textat. Repris från 11/6.

Efter Rommels önskningar: :D

Kanal 5
kl: 23:00
Full metal jacket
(Full metal jacket) Amerikansk krigsfilm från 1987. Ett gäng vanliga amerikanska grabbar tränas i ett militärläger för den hårda verkligheten i Vietnamkriget. Träningen syftar till att göra dem okänsliga både för sina egna och andras lidanden. I rollerna: Matthew Modine, Adam Baldwin, Vincent DiOnofrio. Regi: Stanley Kubrick<P>. (Full metal jacket)

:monkee:
Animal Planet
kl: 20:00
Djur i krig.
Bästa vänner. Från ett slag i Afghanistan kom en ovanlig hjälte år 1880 ð en vit blandrashund som hette Bobby. Han fick träffa drottning Victoria och tilldelades en medalj. I norra Afrika ställs några engelska "Desert Rat" stridsvagnsförare inför en riktig ökenråtta, som springer runt i deras fickor.

:monkee:
Animal Planet
kl: 20:30
Djur i krig.
Spårhundar. Hundarnas nos är 1 000 gånger känsligare än människans näsa och därför passar de perfekt till djurdetektiver. Minhundarnas historia under andra världskriget och hur man utbildar spårhundar i dag. En veteran tänker tillbaka på hur hans minhund räddade livet på honom otaliga gånger när de landsteg i Normandie på Dagen D.

:monkee:
DISCOVERY MIX
kl: 20:00
Djur i krig.
Bästa vänner. Från ett slag i Afghanistan kom en ovanlig hjälte år 1880 ó en vit blandrashund som hette Bobby. Han fick träffa drottning Victoria och tilldelades en medalj. I norra Afrika ställs några engelska "Desert Rat" stridsvagnsförare inför en riktig ökenråtta, som springer runt i deras fickor.

:monkee:
DISCOVERY MIX
kl: 20:30
Djur i krig.
Spårhundar. Hundarnas nos är 1 000 gånger känsligare än människans näsa och därför passar de perfekt till djurdetektiver. Minhundarnas historia under andra världskriget och hur man utbildar spårhundar i dag. En veteran tänker tillbaka på hur hans minhund räddade livet på honom otaliga gånger när de landsteg i Normandie på Dagen D.

8O
DISCOVERY MIX
kl: 21:00
Dold.
Siciliens hemligheter. Denna italienska ö döljer massor med hemligheter från sina tusentals år av färgstark historia.

8O
DISCOVERY CIVILISATION
kl: 13:10
Förutsättning.
Ras. Även om forskarna hävdar att det inte finns några vetenskapliga bevis för begreppet ras vittnar historia och kultur om att rasskillnader är mycket verkliga och mycket mänskliga.

:D
DISCOVERY CIVILISATION
kl: 14:05
Nazister, en historiens varning.
Hur kunde Hitler hamna i krig med Storbritannien 1939, ett land vars jättelika imperium och framgångar han beundrade? Med hjälp av arkivbilder och intervjuer med ögonvittnen, bland annat före detta diplomater och medlemmar i nazistpartiet som aldrig tidigare har medverkat på tv, försöker man följa Hitlers väg mot kriget. Även kl:
20:05, kl: 02:05.

8O
DISCOVERY CIVILISATION
kl: 15:00
Treasure Hunters.
Kronans skatter. År 1676 sjönk det svenska flaggskeppet Kronan med 800 man under ett sjöslag med Danmark. Vraket har bärgats och gömde på otroliga skatter.

8)
DISCOVERY CIVILISATION
kl: 15:25
Historiens vändpunkter.
Slaget om Vietnam. På en inofficiell fredsdag överraskades den amerikanska ambassaden i Saigon av en FNL-attack. Detta förändrade Amerikas syn på konflikten.

Skriv svar