krigsförbrytelser i Saving pvt Ryan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 8 april 2002, 18:24

Viljem du kommer väl ihåg de rumänska/tjeckiska som säger:
Skjut oss inte vi har inte dödat nån. De amerikanska soldaterna verkade vara i normalt tillstånd för striden var så gott som slut men ändåså sköt de dem.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Har ni glömt början av filmen??

Inlägg av mrsund » 25 april 2002, 12:46

Morot skrev:
Relay skrev:I Början av menige Ryan är det två tyskar so ger sig visar sina handflator men ändå blir dom skjutna och Miller ser detta men gör inget för att hindra det.

Någon kommentar på det??
kanske för att 90% av de som kom i landstigningsbåtarna blev nermejjade, så det är väl mer "okej" att göra så då.. för amerikanarna var det mer "synd" om än tyskarna?
eller nått..
Tjenare,
I boken "Den längsta dagen" är det en scen där två tyskar ger upp och kommer skrikande "bitte bitte" och sen blir de nermejade av amrikanarna som undrar vad fan bitte betyder.

Ni får inte glömma att detta var Uphams eldop, hade han varit mer "krigsvan" hade han förmodligen skjutit en hel del tyskar i trappan där hans kollegor var instängda

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Avrättningar

Inlägg av Hans Rosenberg » 25 april 2002, 13:08

Dave Grossmans bok On Killing tar bl a upp fall, där soldater som försökt ge sig under en strid blivit nedmejade. Några soldaters syn på saken återges:

Charles Carrington suggested, "No soldier can claim a right to 'quarter' if he fights to the extremity." T.P. Marks saw seven German machine-gunners shot. "They were defenseless, but they have chosen to make themselves so. We did not ask them to abandon their guns. They only did so when they saw that those who were not mown down were getting closer to them and the boot was now on the other foot."
Ernst Jünger agreed that the defender had no moral right to surrender under these circumstances: "the defending force, after driving their bullets into the attacking one at five paces' distance, must take the consequenses. A man cannot change his feelings again during the last rush with a veil of blood before his eyes. He does not want to take prisoners but to kill."
[...]
No soldier whose enemy fights until his enemy is at close small-arms range, in any war, has more than perhaps a fifty-fifty chance of being granted quarter. If he stands up to surrender he risks being shot with the time-honoured comment, 'Too late, chum.' If he lies low, he will fall victim to the grenades of the mopping-up party, in no mood to take chances.


Dave Grossman, On Killing, 1995, s 200
(Grossman citerar här Richard Holmes bok Act of War: the behavior of men in battle, 1985)

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Re: Avrättningar

Inlägg av subskipper » 25 april 2002, 13:50

Hans Rosenberg skrev:Dave Grossmans bok On Killing tar bl a upp fall, där soldater som försökt ge sig under en strid blivit nedmejade. Några soldaters syn på saken återges:

Charles Carrington suggested, "No soldier can claim a right to 'quarter' if he fights to the extremity." T.P. Marks saw seven German machine-gunners shot. "They were defenseless, but they have chosen to make themselves so. We did not ask them to abandon their guns. They only did so when they saw that those who were not mown down were getting closer to them and the boot was now on the other foot."
Ernst Jünger agreed that the defender had no moral right to surrender under these circumstances: "the defending force, after driving their bullets into the attacking one at five paces' distance, must take the consequenses. A man cannot change his feelings again during the last rush with a veil of blood before his eyes. He does not want to take prisoners but to kill."
[...]
No soldier whose enemy fights until his enemy is at close small-arms range, in any war, has more than perhaps a fifty-fifty chance of being granted quarter. If he stands up to surrender he risks being shot with the time-honoured comment, 'Too late, chum.' If he lies low, he will fall victim to the grenades of the mopping-up party, in no mood to take chances.


Dave Grossman, On Killing, 1995, s 200
(Grossman citerar här Richard Holmes bok Act of War: the behavior of men in battle, 1985)
Ditt citat stämmer mycket väl in på de känslor min morfar har beskrivit för mig. Han berättade en kväll att två stycken i hans pluton sköt ihjäl tre ryssar som sträckt vapen efter en finsk motattack. När jag frågade varför ryckte han på axlarna och sade något i stil med: "Varför inte? 30 sekunder tidigare ville de inget hellre än att sätta en kula i oss. Varför skulle vi plötsligt sluta kriga bara för att de inte ville längre? I efterhand kan man ju alltid tycka att det var onödigt, men när det hände så var vi fulla av adrenalin och skräck. Vi hade sett deras kulor döda våra kamrater och det gjorde oss arga."




~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 april 2002, 16:50

Jag vet inte det exakta citatet men det går nånting såhär "varför ska man skona dem som några sekunder tidigare velat döda mig?". Det stämmer ganska bra in på stycket som Hans tog upp.

/Johan

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Återigen Churchill

Inlägg av roninn » 25 april 2002, 18:34

Churchill hade ett rätt bra citat:

"A prisoner of war is a man who did everything he could to kill you, failing in that he ask you not to kill him"


Det är inte så lätt att blixtsnabbt "ställa om sina känslor" se bara på de fall där polisen ibland tagit till övervåld. Har man gjort något får man acceptera konsekvensen av det också. vill man överleva skall man inte ge sig till "frontline troops" utan hellre gömma sig och ge sig till någon transport enhet som inte har sett sina kamrater dödas av en. Det sista är ett löst citat från Patton

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 26 april 2002, 08:19

Rätt eller fel, så är det krigets bistra realitet.
Mvh ola

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 27 april 2002, 11:33

Att bombflygare som togs tillfånga på båda sidor i ww2 avrättades av civilbefolkning och vissa fall soldater tycker jag är ganska förståeligt om än olagligt.
Dessutom så är det ju också rätt förståeligt om man efter att ha rusat upp för omaha beach och sett sina polare dö inte bryr sig så mycket om ifall fienden ger sig eller inte.
Soldater är först och främst människor och först i andra hand soldater.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Krigets Bistra Realitet

Inlägg av varjag » 15 maj 2002, 13:48

Det fanns (finns?) en devis om att 'ge upp';

=gor det aldrig om du inte har minst 99 kamrater med dig=

I en stridssituation med alla nerver paa hogspann finns det inte tid
for konventioner eller krigslagar.

Det ar forst efter eld-upphor, som krigsforbrytelserna borjar.

Orka
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 8 april 2002, 10:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Orka » 15 maj 2002, 18:01

tobbe skrev:Skjut oss inte vi har inte dödat nån. De amerikanska soldaterna verkade vara i normalt tillstånd för striden var så gott som slut men ändåså sköt de dem.
Ok för att skuta dem men sedan skämta om det. Om jag inte mins fel så säger dom "Titta titta jag har inte tvättat mina händer"

Orka
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 8 april 2002, 10:13
Ort: Göteborg

Re: Har ni glömt början av filmen??

Inlägg av Orka » 15 maj 2002, 18:07

kanske för att 90% av de som kom i landstigningsbåtarna blev nermejjade.
Vad har du fått siffran 90% från?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Re: Har ni glömt början av filmen??

Inlägg av subskipper » 15 maj 2002, 23:51

Vad har du fått siffran 90% från?

Nu var det inte jag som kom med påståendet, men jag vet att A-kompaniet, 116. regementet i 29. Infanteridivisionen förlorade 90% av manskapet under landstigningens första minut. Ganska svettiga siffror.


~Henric Edwards

Orka
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 8 april 2002, 10:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Orka » 16 maj 2002, 08:56

Henric Edwards
Jo men jag trodde du menade totalt över hela invationen. Vissa kompanier e väll klart att dom fick stora förluster.
Jag har för mig att det bara var 4-6%förluster totalt.
Men dessa siffror är jag inte säker på.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 16 maj 2002, 11:23

Orka,

Som sagt, det var inte jag som ursprungligen kom med påståendet. :) Att 90% av det totala manskapet gick förlorat är en ganska grov överdrift, det håller jag med om.


~Henriv Edwards

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 16 maj 2002, 11:28

Henric Edwards skrev:Orka,

Som sagt, det var inte jag som ursprungligen kom med påståendet. :) Att 90% av det totala manskapet gick förlorat är en ganska grov överdrift, det håller jag med om.


~Henriv Edwards
fast när man ser filmen är det konstigt att någon överlevde överhuvettaget :lol:

Skriv svar