krigsförbrytelser i Saving pvt Ryan

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

krigsförbrytelser i Saving pvt Ryan

Inlägg av Rickard » 28 mars 2002, 10:39

En sak som jag alltid funnit mycket märklig i filmen om private Ryan
är en av slutscenerna. Den timide korpralen Upham har tillfångatagit
en grupp tyskar och skjuter sedan ihjäl den tysk som han tidigare
i filmen räddade.

När han då på slutet dödar tysken ger filmen känslan av att det var
en ganska "cool" sak och att tysken fick det han förtjänade.

Det lite problematiska kring detta är ju dock att avrättning av
fångar är en krigsförbrytelse som var straffbar med döden. Filmen
förtäljer ju dock ej om korpralen hängdes för detta efteråt, men
sannolikt skedde detta ej och meningen var nog inte heller att
låta påskina detta.

Det jag undrar över är om någon har någon idé varför Spielberg har
med detta inslag i sin film och dessutom gör så att filmen visar att
förbrytelsen var en rätt "tuff" sak av korpralen, som äntligen lärt
sig att döda ?

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Tufft

Inlägg av Mats » 28 mars 2002, 10:43

Jag tycker inte den scenen på något sätt kan eller skall tolkas som tuff.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Tuff, nja....

Inlägg av Private Snafu » 28 mars 2002, 10:57

Ser det mer som om att han skall vara en mänsklig person som i slutet av filmen även han påverkas av kriget. Vilket leder till att han "ger igen".

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Tuff, nja....

Inlägg av Rickard » 28 mars 2002, 11:08

Fireball skrev:Vilket leder till att han "ger igen".
Jo, fast problemet tycker jag är att när han "ger igen", så
får åskådaren också känslan av att "ja, där fick han äntligen,
den tysken !" och att man skall känna att det han gjorde var
något bra, och att tysken fick det han förtjänade.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 28 mars 2002, 12:15

Jag tror det beror lite på ur man ser på saken. Filmen fokuserar ju kring de amerikanska soldaterna och om man som du säger känner att "där fick han" så torde det ju vara för att regissören vill att man ska känna som Upham gör i just det ögonblicket. Därmed inte sagt att det han gör är rätt.

Bara en tanke. :)



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 28 mars 2002, 13:37

Jag tycker att scenen först ger känslan "bra att han äntligen dog" men efter en stund tänker man "var det verkligen rätt, han sköt ju inte dom andra?".

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 28 mars 2002, 14:47

Det verkade som moralen med det där var att inte släppa eller ta krigsfångar. Nej istället ska man skjuta dem för om de hade gjort det i början så hade kanske inte Tom Hanks blivit skjuten av honom. Har jag rätt?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

sensmoralen ?

Inlägg av Rickard » 28 mars 2002, 14:58

tobbe skrev:Nej istället ska man skjuta dem för om de hade gjort det i början så hade kanske inte Tom Hanks blivit skjuten av honom. Har jag rätt?
Det är bland annat det som jag tycker är mycket märkligt. Sensmoralen
i filmen är ju mycket riktigt att det var dumt att inte avrätta fången från
början - se bara hur det gick - men att när korpralen får upp ögonen till
sist så mördar han mannen i kallt blod.

Eftersom något fördömande av den handlingen inte förekommer i filmen
utan enbart - som jag anser det - visar det som en bra och "tuff" sak att
göra blir ju kontentan av det att det är bättre att avrätta fångar medan
man har chansen!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: sensmoralen ?

Inlägg av B Hellqvist » 28 mars 2002, 21:17

Rickard skrev:Eftersom något fördömande av den handlingen inte förekommer i filmen utan enbart - som jag anser det - visar det som en bra och "tuff" sak att göra blir ju kontentan av det att det är bättre att avrätta fångar medan man har chansen!
En välvillig tolkning är att visa hur Upham har förråats av kriget, och hur hans tidigare handlingsförlamning resulterar i att han försöker upprätta sig själv. Själv tycker jag att det var den scenen var det som förstörde filmen för mig - att sensmoralen är att de skulle ha skjutit "Steamboat Willie" när de hade chansen, så att det "otacksamma kräket" inte skjutit den genomhygglige kaptenen som räddade honom. Illa tänkt av Spielberg.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Har ni glömt början av filmen??

Inlägg av Relay » 31 mars 2002, 17:28

I Början av menige Ryan är det två tyskar so ger sig visar sina handflator men ändå blir dom skjutna och Miller ser detta men gör inget för att hindra det.

Någon kommentar på det??

Morot
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:05

Re: Har ni glömt början av filmen??

Inlägg av Morot » 31 mars 2002, 18:23

Relay skrev:I Början av menige Ryan är det två tyskar so ger sig visar sina handflator men ändå blir dom skjutna och Miller ser detta men gör inget för att hindra det.

Någon kommentar på det??
kanske för att 90% av de som kom i landstigningsbåtarna blev nermejjade, så det är väl mer "okej" att göra så då.. för amerikanarna var det mer "synd" om än tyskarna?
eller nått..

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Har ni glömt början av filmen??

Inlägg av Rickard » 31 mars 2002, 18:29

Relay skrev:I Början av menige Ryan är det två tyskar so ger sig visar sina handflator
En intressant sak angående den scenen är för övrigt att de två
soldaterna som ger upp och blir skjutna enligt uppgift inte talar tyska,
utan rumänska eller tjeckiska. Dessa är alltså mer eller mindre
tvångsrekryterade från öststaterna att tjäna som garnisonspersonal
vid atlantvallen.
Det som de säger skall vara något i stil med: "skjut oss inte, vi
har inte dödat någon."

Valmont
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 april 2002, 00:42

Inlägg av Valmont » 3 april 2002, 00:52

Måste säga att jag har tolkat det hela på ett helt annat sätt, påstår inte att jag nödvändigtvis har rätt men..
Jag ser Upham som en fegis, att han inte vågar döda, snarare än vill göra det moraliskt rätta. När han i slutet dödar är det i panik för att det skall komma fram att han inte vågat döda.

Viljem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 april 2002, 12:00
Ort: Malmö

Inlägg av Viljem » 8 april 2002, 12:48

I Början av menige Ryan är det två tyskar so ger sig visar sina handflator men ändå blir dom skjutna och Miller ser detta men gör inget för att hindra det.
Lyssna på språket, de är INTE tyskar!

Vad filmen visar i dessa tillfällen - då kapitulerande soldater avrättas - är en skildrig hur det går till i krig. Tänk bara på den enorma psykiska pressen det måste förekomma undet ett slag. Inte för att jag har någon erfarenhet av närstrid och är heller ingen psykolog, men jag kan föreställa mig att moral och krigslagar lätt kan sättas åt sidan i en sådan situation. Istället väcker känslor som fruktan, skräck och hat fram. Inte konstingt att dessa känslor går före förnuftet.

Om filmen istället hade visat att amerikaner tog tyska soldater till fångar under lugna omständigheter och sedan avrättat dem hade handligen varit en helt annan - en stark symbol för USAs omoral. Men nu var det inte så.

Jag tyckte själv att avrättandet av Steamboat Willy inte var det minsta tuff. Tyckte synd om Upham - båda under slaget och avrättningen.
Har skrivit en kursexamen om amerikanska krigsfilmer utifrån ett iedologikritiskt perspektiv. Om någon är intresserad att läsa det så hör av er, skickar det till er då.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 8 april 2002, 14:50

Jeg leste nylig noen skildringer fra Falklandskrigen, i Hugh McManner's 'Scars of War', hvor andre parabataljon åpenbart ikke tok fanger når man rullet opp de argentinske ildstillingene på Goose Green. Det BLE selvfølelig tatt mange fanger, men ikke når man først rullet dem opp. Situasjonen står fram som ikke ulik den som er skildret i SPR, og kan forstås i og med at angriperne fortsatt oppfattet området som usikret og/eller har flere opppdrag som ikke går i hop med å ta fanger (selv om folkeretten pålegger en soldat dette). Oppdragsmessig er det altså forståelig, men jeg tror det Spielberg prøver å framstille er den mentale ubalanse som soldatene befinner seg i etter opplevelsene på stranden.

Interessant lesning innen samme tema er også 'Top Guns of The Luftwaffe - Jagdgeschwader 26' som er en biografisk skildring avJG26 under hele krigens varighet. Det går der fram at tyske jagerflyvere etter at amerikanerne begynte å dominere luftrommet på i det kontinentale Europa, ventet med å utløse sine fallskjermer til de var farlig nær bakken. Dette var for å unngå å bli skutt i skjermen, noe de oppfattet som uvanlig tidligere i krigen. Videre husker jeg en tysk flyver som landet på tysk side av grensen, men ble nesten lynsjet av sivilbefolkningen som trodde han var en nedskutt amerikansk bombeflyger.

Frode

Skriv svar