StugIII eller Nashorn?
-
liljekonvalj
- Medlem
StugIII eller Nashorn?
Kanske lite OT ämne..
Spelar för tillfället ett spel som heter Blitzkrieg och ska under ett mission på östfronten sommaren 1943 slå tillbaka ett anfall av bl.a KV1:or och T34/76:or. Jag har valet att välja mellan pansarvärnsvagnar som stugIII och Nashorn (även Wespe går att välja, kan man räkan Wespe som pansarvärnsvagn?). Frågan är nu vilken pansarvärnsvagn jag skulle välja ur ett verkligt perspektiv för att lyckas bäst med uppdraget. Ge gärna en teknisk förklaring.
Spelar för tillfället ett spel som heter Blitzkrieg och ska under ett mission på östfronten sommaren 1943 slå tillbaka ett anfall av bl.a KV1:or och T34/76:or. Jag har valet att välja mellan pansarvärnsvagnar som stugIII och Nashorn (även Wespe går att välja, kan man räkan Wespe som pansarvärnsvagn?). Frågan är nu vilken pansarvärnsvagn jag skulle välja ur ett verkligt perspektiv för att lyckas bäst med uppdraget. Ge gärna en teknisk förklaring.
- Kapten_Gars
- Medlem
Wespe är en bandhaubitz. Den är en understödsvagn.
Till StuGs fördel:
Bättre pansar (80mm på fronten) och lägre profil än Nashorn.
54 granater i ammoförrådet. 600 skott till ksp.
Slutet stridsutrymme= inga elaka handgranater tar sig in.
räckvidd: 155km
Toppfart: 40 km/h
(OBS: StuG IIIG)
Nashorns fördelar:
Fetaste kanonen av alla mot stridsvagnar: 88mm/L71. (StugIIG har "bara" en 75mm/L48).
"Point and Kill interface!"
Slår igenom 153mm pansar med 30gradig lutning på 2000 meters håll. (PzGranate 40/43) jämfört med 64mm med 75/48 på samma håll.
Toppfart: 42 km/timme
Räckvidd: 215 km
Ammo: 24-40 88mm granater 600 skott till ksp
Nackdel hos Nashorn: Öppet stridsutrymme= mycket sårbarare för HE-angrepp
Tunnt pansar överlag (30mm max).
Mitt råd:
Även om Nashorn är cool och dödar bra så är StuGIII nog att föredra.
75mm/L48 är en bra kanon och kan slå ut så gott som allt den möter och man börjar sällan skjuta på mer än 500 meters håll iallafall.
StuG har bra pansar och kan överleva fler träffar (pinsamt att förlora sin fina Nashorn på en lyckträff) och skjuta tillbaka.
Vet ej hur ditt spel är upplagt men köp hellre fler StugIIIG än ett fåtal Nashorn säger jag.
I det fall terrängen är extremt öppen och sikten är mycket god så kan Nashorn dock vara bättre då dess bättre genomslag på långa håll tillåter dig att nedkämpa exakt allt redan på 2000 meter. Dvs långt innan de ryska 76,2mm kanonerna kan börja ge effektiv moteld.
Men StuGIII gör ett nästan lika bra jobb, tål mer och är lite mångsidigare på grund av detta så kör med StuG.
Till StuGs fördel:
Bättre pansar (80mm på fronten) och lägre profil än Nashorn.
54 granater i ammoförrådet. 600 skott till ksp.
Slutet stridsutrymme= inga elaka handgranater tar sig in.
räckvidd: 155km
Toppfart: 40 km/h
(OBS: StuG IIIG)
Nashorns fördelar:
Fetaste kanonen av alla mot stridsvagnar: 88mm/L71. (StugIIG har "bara" en 75mm/L48).
"Point and Kill interface!"
Slår igenom 153mm pansar med 30gradig lutning på 2000 meters håll. (PzGranate 40/43) jämfört med 64mm med 75/48 på samma håll.
Toppfart: 42 km/timme
Räckvidd: 215 km
Ammo: 24-40 88mm granater 600 skott till ksp
Nackdel hos Nashorn: Öppet stridsutrymme= mycket sårbarare för HE-angrepp
Tunnt pansar överlag (30mm max).
Mitt råd:
Även om Nashorn är cool och dödar bra så är StuGIII nog att föredra.
75mm/L48 är en bra kanon och kan slå ut så gott som allt den möter och man börjar sällan skjuta på mer än 500 meters håll iallafall.
StuG har bra pansar och kan överleva fler träffar (pinsamt att förlora sin fina Nashorn på en lyckträff) och skjuta tillbaka.
Vet ej hur ditt spel är upplagt men köp hellre fler StugIIIG än ett fåtal Nashorn säger jag.
I det fall terrängen är extremt öppen och sikten är mycket god så kan Nashorn dock vara bättre då dess bättre genomslag på långa håll tillåter dig att nedkämpa exakt allt redan på 2000 meter. Dvs långt innan de ryska 76,2mm kanonerna kan börja ge effektiv moteld.
Men StuGIII gör ett nästan lika bra jobb, tål mer och är lite mångsidigare på grund av detta så kör med StuG.
-
D.Almendares
- Medlem
-
liljekonvalj
- Medlem
Tackar för bra tipps och länkar!! Dina tipps funkar bra fläsket, nashornen slår ut allt på långt håll på fast mycket sårbar, medans stugen tål mycket mer och har svårare att slå igenom pansar. Ska försöka köra en kombination av stug och nashorn. Nashornen då man har gott om infanteriunderstöd och stora öppna ytor och stugen i det motsatta scenariot.
D.Almendares, det gäller att använda sig av spaning för att öka "line of sight", då kan Nashornen göra rätt för sin kanon.
Läste detta på en av Kapten_gars länkar (http://www.achtungpanzer.com/pz2.htm):
Nashorn from 2nd Company of schwere Heeres Panzer Jaeger Abteilung 93 was also responsible for the destruction of the only M26 Pershing, destroyed in Europe. Pershing from the 3rd Armored Division was knocked out at the distance of 250 meters with a single shot. This engagement took place in the town of Niehl, north of Cologne on March 6th of 1945
Är det någon som vet hur många M26 som var delaktiga i strid i Europa?
D.Almendares, det gäller att använda sig av spaning för att öka "line of sight", då kan Nashornen göra rätt för sin kanon.
Läste detta på en av Kapten_gars länkar (http://www.achtungpanzer.com/pz2.htm):
Nashorn from 2nd Company of schwere Heeres Panzer Jaeger Abteilung 93 was also responsible for the destruction of the only M26 Pershing, destroyed in Europe. Pershing from the 3rd Armored Division was knocked out at the distance of 250 meters with a single shot. This engagement took place in the town of Niehl, north of Cologne on March 6th of 1945
Är det någon som vet hur många M26 som var delaktiga i strid i Europa?
-
D.Almendares
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
För att bekräfte så:
The first twenty by then T26E3 tanks, reached Europe in January 1945, and first saw combat in February. Of the 200 tanks issued to units, only twenty actually saw action.
http://www.patton-mania.com/M26_Pershin ... shing.html
MVH
Hans
The first twenty by then T26E3 tanks, reached Europe in January 1945, and first saw combat in February. Of the 200 tanks issued to units, only twenty actually saw action.
http://www.patton-mania.com/M26_Pershin ... shing.html
MVH
Hans
- Hans Engström
- Medlem
-
liljekonvalj
- Medlem
Det är version Ausf G som jag har möjlighet att använda mig av.
StuH42 med 10,5an, är inte det mer en bandhaubitz? Eller använde man denna oxå för att döda pansar?
Vanligast verkar det som stug:en var utrustad med en 75mm kanon, men olika versioner hade olika L beteckningar, vad är skillnaden på en 75mm kanon som har L/24 och L/48?
StuH42 med 10,5an, är inte det mer en bandhaubitz? Eller använde man denna oxå för att döda pansar?
Vanligast verkar det som stug:en var utrustad med en 75mm kanon, men olika versioner hade olika L beteckningar, vad är skillnaden på en 75mm kanon som har L/24 och L/48?
- Kapten_Gars
- Medlem
"L" numret anger hur långt eldröret är mätt i kalibrar dvs 75mm L/24=75x24=1800mm långt eldrör.liljekonvalj skrev:Det är version Ausf G som jag har möjlighet att använda mig av.
Man kan i princip säga att ju längre eldrör, desto bättre pansarbrytande verkan. Detta eftersom om man inte skjuter pansarspräng så är utgångshastigheten avgörande och den ökar med längden på eldröret.
Den korta (L/24) 75mm kanonen var avsedd för att skjuta spränggranater som understöd åt infanteriet. De längre (L/43 & L/48) togs fram för att få bra effekt mot stridsvagnar.
StuG IIIG hade L/48 om jag inte minns helt fel, så den är ett bra val i det här fallet.
Den korta (L/24) 75mm kanonen var avsedd för att skjuta spränggranater som understöd åt infanteriet. De längre (L/43 & L/48) togs fram för att få bra effekt mot stridsvagnar.
StuG IIIG hade L/48 om jag inte minns helt fel, så den är ett bra val i det här fallet.
-
liljekonvalj
- Medlem
Hmm.
Bägge har ungefär samma kanon: 75mm/L48
Hetzer har mindre ammunitionsförråd. 41 granater mot StuGIII G som hade 54.
utom för KSP 1200 i Hetzer, 600 i StuG
StuG har lite tjockare pansar (80mm i fronten) men med sämre lutning.
Hetzer har 60mm.
Toppfart är ungefär den samma. Hetzer: 42 km/h, StuG: 40 km/h
Hetzer har lite längre räckvidd: 177km. StuG: 155km
De klagomål jag hört mot Hetzer: trång, begränsad skottvinkel. (5 grader vänster, 11 grader höger)
Enda klagomål jag hört mot StuGIII G: Inga. Men även här är skottvinkeln på kanonen inte lysande med 10 grader åt både vänster och höger.
Personligen skulle jag ta StuG III G.
Den problem med den mindre ammo-mängden till KSP kan alltid lindras med hjälp av följeinfanteri, den lite kortare räckvidden borde inte vara ett problem i ett taktikspel.
Bägge har ungefär samma kanon: 75mm/L48
Hetzer har mindre ammunitionsförråd. 41 granater mot StuGIII G som hade 54.
utom för KSP 1200 i Hetzer, 600 i StuG
StuG har lite tjockare pansar (80mm i fronten) men med sämre lutning.
Hetzer har 60mm.
Toppfart är ungefär den samma. Hetzer: 42 km/h, StuG: 40 km/h
Hetzer har lite längre räckvidd: 177km. StuG: 155km
De klagomål jag hört mot Hetzer: trång, begränsad skottvinkel. (5 grader vänster, 11 grader höger)
Enda klagomål jag hört mot StuGIII G: Inga. Men även här är skottvinkeln på kanonen inte lysande med 10 grader åt både vänster och höger.
Personligen skulle jag ta StuG III G.
Den problem med den mindre ammo-mängden till KSP kan alltid lindras med hjälp av följeinfanteri, den lite kortare räckvidden borde inte vara ett problem i ett taktikspel.