Upprorsproblem i EU2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Upprorsproblem i EU2

Inlägg av Relay » 7 juni 2002, 17:20

Spelade en ny kampanj där jag tog nästan alla franska områden samt hela Skottland och mina vasaller i västra frankrike och Burgundiska områden. Men fick på uppror på halsen överallt trotts 3+ i stabilitet samt

Den våg av uppror som följde gjorde att Aragon vågade förklara krig när jag hade utslitna trupper över ett väldigt område samt skulder som måste betalas tillbaka och bara 71 i kassakistan. :x :x :x

Då tröttnade jag nästa gång ska jag göra vasaller av dom jävlarna så jag slipper ha all skit på kontinenten.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 7 juni 2002, 18:31

Kolla om de erövrade provinser har samma religon som dina om de inte har de skicka dit missonärer det brukar alltid minska upproren.
Uppgradera till legal coursel (har glömt vad det svenska ordet var) i de bråkiga provinser. Det brukar också minska upproren.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 7 juni 2002, 18:50

tobbe skrev:Kolla om de erövrade provinser har samma religon som dina om de inte har de skicka dit missonärer det brukar alltid minska upproren.
Uppgradera till legal coursel (har glömt vad det svenska ordet var) i de bråkiga provinser. Det brukar också minska upproren.
Samma religion i alla provinser Katolsk innan luther spikade sina teser jag spelade från 1419 och la av vid 1450 då jag hade nästa hela det nuvarande Frankrike.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Holland

Inlägg av Mats » 7 juni 2002, 18:55

Jag lider av samma problem. Är Frankrike. Har erövrat Holland. Folk där är helt rabiata. Upprorsrisken ligger på 22%. Alla mina resurser går åt att köpa soldater som skall slå ner upproren. Vad göra?

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Re: Holland

Inlägg av Relay » 7 juni 2002, 18:57

Mats skrev:Jag lider av samma problem. Är Frankrike. Har erövrat Holland. Folk där är helt rabiata. Upprorsrisken ligger på 22%. Alla mina resurser går åt att köpa soldater som skall slå ner upproren. Vad göra?
Jag spelade england och var ser man upprors riskerna i procent??

Försökte hitta det i boken som medflöjer spelet men hittar inget om det där??

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 maj 2002, 21:59
Ort: Stockholm, Sverige

Re: Holland

Inlägg av Korpen » 7 juni 2002, 21:17

Beginner's Guide to EU2
http://www.chema-cagi.com/eu2/Beginners_EU2.htm

Den tar upp allt det du frågar om, t.o.m var du hittar revoltrisken.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 juni 2002, 20:30

vi försöker att spela nu idag(lördag den 8 juni) kl: 21:00!

Diceman
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 maj 2002, 16:21
Ort: Umeå

Re: Holland

Inlägg av Diceman » 9 juni 2002, 20:11

Mats skrev:Jag lider av samma problem. Är Frankrike. Har erövrat Holland. Folk där är helt rabiata. Upprorsrisken ligger på 22%. Alla mina resurser går åt att köpa soldater som skall slå ner upproren. Vad göra?
Om du håller nederländerna i 80 år så försvinner revoltrisken och så får du dutch culture. Om du inte orkar med detta så är mitt förslag att du låter dem gå som vassaller. Då får du 50% av deras inkomst och om de, som de gjorde historiskt sett, bygger ett imponerande kolonialimperium så blir det en del :)

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 9 juni 2002, 21:51

Tack för tipsen Diceman. Men jag blev så jäkla sur att jag raderade hela rubbet. :oops:

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Upproren...

Inlägg av Someone » 12 juni 2002, 23:44

När man tar över nya förläningar får man en viss nationalitet på halsen.. normalt 3%.. dessa 3% sjunker till 0 över tiden.. 1% per tionde år har jag för mig.. vilket motsvarar "försvenskning" (om man nu spelar Sverige) och assimilering med det nya landets kultur.. Det gäller att ha max stab (+3) när man fixar freden.. samt att ställa in religions-slidsen (om länen man tar över har annorlunda religion) så att religionen drar ner upprorsprocenten. Även kulturskillnader spelar in.. alla länder har sina egna "kulturer" tex har Sverige "skandinavian" och "ugric" (men kan senare oxå få Baltic) Österrike har en hel drös (german, slavik, mayar etc etc).. Tillhör ej folket din egen "kultur" får man oxå plus på upprorsprocenten..

Dock kommer ibörjan upprorsprocenten alltid vara minst 3% (nationalism).. men det löser man lätt genom att ha en "brandkår" bestående av säg 10'' Cav som får kuta runt mellan 3-4 län..

Säkrast är alltid att ha +3 i stab, Chief Judge och trupper i närheten..

Skriv svar