Nån bra krigsfilm om kuwaitkriget sökes!!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Hasse
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 7 april 2002, 18:58

Inlägg av Hasse » 7 juni 2002, 17:56


Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 7 juni 2002, 19:41

Ja Bravo två noll ja!!

Bra bok, men har svårt att tro att filmen blir bra. Brukar bli inte bli så...

Skulle egentligen ha köpt filmen, såg den en gång när jag var i sthlm i den där film/skivaffärn som ligger på översta våningen i glashuset i PUB.
men när jag kom tillbaka nästa gång var filmen borta... :cry:

Nån som sett den eller??

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 8 juni 2002, 11:38

Jag tycker att tortyr-skildringen i boken blev för långtråkig efter ett tag men annars var den väl o.k.
Jag tycker att Irakierna verkade ha lite väl ineffektiva och primitiva tortyr tekniker , speciellt med tanke på att Shahen av Irans hemliga polis var väldigt avancerade på det området och Saddam borde fått samma hjälp av USA att bygga upp en kvalificerad hemlig polis.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 8 juni 2002, 13:33

Relay skrev:
hangatyr skrev:jaja, men hur? Kom igen nu, var lika vältalig som du är på DN:s fotbollsforum!
Jo nu var det ett tag jag såg den men snacket om Sandnegrer och det att han bara skjuter stackaren i början av filmen gjorde mig negativt inställd till filmen. Jag gillade inte den kanske gilla den bättre nästa gång jag ser den. Har bara sett den en gång för länge sedan.

Fasen vad jobbigt att vara tvungen att motivera en sådan här sak.
OK, då förstår jag. Jag tror att den människosyb som du syftar till inte är filmens egentliga människosyn, utan en kritisk känga åt USA, eller?

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 8 juni 2002, 23:42

Att Mark Wahlberg (vad nu hans rollfigur heter) skjuter den där irakiern som hade gett upp i början av filmen vittnar väl snarare om vilken typ av människa Wahlberg är (spelar). Just den scenen visar väl inget förakt för irakier?
Sedan kan man ju diskutera hur filmen fortsätter, i någon slags ton av roat amerikanskt överseende med de stackars barbarerna och deras underliga seder.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 9 juni 2002, 00:54

Ebbe_lille skrev:Att Mark Wahlberg (vad nu hans rollfigur heter) skjuter den där irakiern som hade gett upp i början av filmen vittnar väl snarare om vilken typ av människa Wahlberg är (spelar). Just den scenen visar väl inget förakt för irakier?
Sedan kan man ju diskutera hur filmen fortsätter, i någon slags ton av roat amerikanskt överseende med de stackars barbarerna och deras underliga seder.
Antingen så är det nåt fel med filmen eller med mig som person jag gillade inte filmen. :( :( :x :x :x

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 9 juni 2002, 18:04

Det måste ju vara fel på dig, eller hur? ;)

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 9 juni 2002, 20:02

Det måste ju vara fel på dig, eller hur?
Troligtvis är det så. :)

Dom Amerikanska soldaterna var ju ganska föraktfulla i verkligheten och kallade dom för sandniggers viket det blev lite liv om , det var inte så populärt hos alla svarta amerikanska soldater.
Dom var ju inte heller speciellt noga med om Irakierna flydde eller gav upp innan dom skjöt.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 9 juni 2002, 21:53

Har FN koalitionen skjutit verkanseld mot Irakiska trupper som har givit upp Wreezig?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 10 juni 2002, 01:04

Definitions fråga.
Jag skulle nog kalla flyende soldater som slängt sina vapen och flyr som att dom givit upp även om dom formellt inte gjort det.
Det är ju trots allt ganska svårt att "ge upp" till en skjutande attack helikopter när man flyr för sitt liv.

Att kalla USAs trupper för FN-koalition är att ge dom en legitimitet som dom saknar.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

...

Inlägg av Gribing » 10 juni 2002, 13:46

Ebbe_lille skrev:Att Mark Wahlberg (vad nu hans rollfigur heter) skjuter den där irakiern som hade gett upp i början av filmen vittnar väl snarare om vilken typ av människa Wahlberg är (spelar). Just den scenen visar väl inget förakt för irakier?
Det är ju exakt detta filmen handlar om. Amerikaner som vanligtvis jobbar som kopiatorförsäljare åker till Irak på semester och fattar inte riktigt vad dom har hamnat i. "Are we shooting?"

Sen kommer veteranen från Cityakuten och förklarar vad det egentligen handlar om. Tex vad som händer när en kula går in i kroppen. Eller problematiken med övergivna rebeller.

Två olika amerikaner. Den ena vet inte vad han håller på med. Den andra är mycket medveten om detta men ser det mer som ett jobb. Ingen av dem föraktar nån Irakier.

/david

Skriv svar