krig och kärlek, usch!!!!!!!!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

krig och kärlek, usch!!!!!!!!

Inlägg av Lasse » 6 juni 2002, 07:06

Låg hemma och kollade på en dålig film som gick på halmark som hette krig och kärlek, och den vill jag varna för den är usel, den handlar om någon brittiskt comando som har blivit till fånga tagen, så flyr han.
Sen får han hjälp att fly av några och då åker dom i en bil så kommer dom till en pansar kolon som dom bara åker med och de tyska pansaaret är shermans som dom bara har målat ett kors på och kanonerna är amerikanska 7,5or, se aldrig den filmen.

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 6 juni 2002, 10:28

Ser man en film som heter Krig och kärlek får man ju nästan skylla sig själv.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 6 juni 2002, 11:08

Men sanningen är den att tyskarna faktiskt använde sig av Sherman vagnar ! Iofs tror jag inte att dom tänkte på det när dom gjorde filmen.

Micke

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Re: krig och kärlek, usch!!!!!!!!

Inlägg av Relay » 6 juni 2002, 12:37

rommel skrev:Låg hemma och kollade på en dålig film som gick på halmark som hette krig och kärlek, och den vill jag varna för den är usel, den handlar om någon brittiskt comando som har blivit till fånga tagen, så flyr han.
Sen får han hjälp att fly av några och då åker dom i en bil så kommer dom till en pansar kolon som dom bara åker med och de tyska pansaaret är shermans som dom bara har målat ett kors på och kanonerna är amerikanska 7,5or, se aldrig den filmen.
Så går det när man tittar på Ted Turner ägda skräpkanaler som förpackar gammalt stoff och säljer det igen som om det vore exklusivt och nytt. Det var väl Ted Turners påfund att färglägga gamla svartivita filmer eller att lägga till digitalljud på gamla originalfilmer som Chaplins Guldfeber.

Jag har sett båda versionerna av Guldfeber och jag måste säja att den versionen dom mixtra med är hemsk, Rena helgerånet.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: krig och kärlek, usch!!!!!!!!

Inlägg av Martin Tunström » 6 juni 2002, 14:50

rommel skrev:Låg hemma och kollade på en dålig film som gick på halmark som hette krig och kärlek, och den vill jag varna för den är usel, den handlar om någon brittiskt comando som har blivit till fånga tagen, så flyr han.
Sen får han hjälp att fly av några och då åker dom i en bil så kommer dom till en pansar kolon som dom bara åker med och de tyska pansaaret är shermans som dom bara har målat ett kors på och kanonerna är amerikanska 7,5or, se aldrig den filmen.
Är du rädd för tjej baciller och kärlek, Rommel? :lol:

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 6 juni 2002, 14:55

Mikael Eklund skrev:Men sanningen är den att tyskarna faktiskt använde sig av Sherman vagnar ! Iofs tror jag inte att dom tänkte på det när dom gjorde filmen.

Micke
Mycket riktigt gjorde de det, tillfångatagna Shermans med det tyska korset (+) målat på..

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: krig och kärlek, usch!!!!!!!!

Inlägg av Lasse » 6 juni 2002, 15:26

Anno skrev:
rommel skrev:Låg hemma och kollade på en dålig film som gick på halmark som hette krig och kärlek, och den vill jag varna för den är usel, den handlar om någon brittiskt comando som har blivit till fånga tagen, så flyr han.
Sen får han hjälp att fly av några och då åker dom i en bil så kommer dom till en pansar kolon som dom bara åker med och de tyska pansaaret är shermans som dom bara har målat ett kors på och kanonerna är amerikanska 7,5or, se aldrig den filmen.
Är du rädd för tjej baciller och kärlek, Rommel? :lol:
nej, men den var fruktansvärd

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 6 juni 2002, 15:28

:lol:

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 6 juni 2002, 15:42

Hmm, Virdung nu skrattar du igen om mig utan att jag fattar om vad.

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 6 juni 2002, 23:05

Flickor är fina varelser, Rommel!

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 7 juni 2002, 06:40

gud, tror du jag inte vet det!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 7 juni 2002, 10:53

Personligen så är jag av avsikten att kärlekshistorier modell Hollywood generellt sett inte hör hemma i krigsfilmer.
En krigsfilm ska säga att krig är hemskt och möjligtvis att krig är lite "häftigt".
Krigsfilm ska absolut inte säga att krig är hemskt och romantiskt.
Det värsta skräckexemplet på detta tycker jag är Enemy At The Gates.
När jag såg filmen så satt jag och önskade att Ed Harris skulle "plocka" Jude Law så fort som möjligt.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 7 juni 2002, 11:12

Larsson skrev:Personligen så är jag av avsikten att kärlekshistorier modell Hollywood generellt sett inte hör hemma i krigsfilmer.
En krigsfilm ska säga att krig är hemskt och möjligtvis att krig är lite "häftigt".
Krigsfilm ska absolut inte säga att krig är hemskt och romantiskt.
Det värsta skräckexemplet på detta tycker jag är Enemy At The Gates.
När jag såg filmen så satt jag och önskade att Ed Harris skulle "plocka" Jude Law så fort som möjligt.
Tyvärr så kan man inte räkna med historiskt korrekthet så länge Europeisk filmindustri ligger efter Hollywood.

Holywood älskar ytlighet enkelhet man idiotföklarar sin kundkrets genom att släppa filmer som pearl harbor och vad värre är jag tror även att man använder filmen Pearl harbor i historieundervisningen i USA.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 7 juni 2002, 11:57

Larsson skrev:
Det värsta skräckexemplet på detta tycker jag är Enemy At The Gates.
När jag såg filmen så satt jag och önskade att Ed Harris skulle "plocka" Jude Law så fort som möjligt.
mmm Ed Harris är mysig i den filmen 8)
nu blev det ju tvärtom men det var ju ingen överraskning.

Relay skrev:
och vad värre är jag tror även att man använder filmen Pearl harbor i historieundervisningen i USA.


VA!!!???? Det var det värsta!! en sketen film som är seg använder dom i undervisning, ung. som att man ska kolla på "Rederiet" o man vill veta hur man driver ett rederi :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 7 juni 2002, 11:58

Jonteman skrev: VA!!!???? Det var det värsta!! en sketen film som är seg använder dom i undervisning, ung. som att man ska kolla på "Rederiet" o man vill veta hur man driver ett rederi :lol: :lol:
Är tyvärr lika chockad som du men jag har det inte bekräftat.

Skriv svar