OBS!! FINSK KRIGSFILM

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

OBS!! FINSK KRIGSFILM

Inlägg av Marco » 23 december 2003, 14:47

Måndag den 29 december 2003 sänder TV4, den finska krigsfilmen "Övergivna hus" bättre känd under namnet "Hylätyt talot, autiot pihat" .





Bild
Det är sommar i finska Karelen. Året är 1944 och Sovjet invaderar Finland. Kaos utbryter och familjer splittras när männen tvingas strida vid fronten.


Bild


Övergivna hus är ett finskt krigsdrama från 2000 som Jörn Donner har producerat. Handlingen utspelar sig i finska Karelen 1944. I en offensiv invaderar Sovjet Finland och kaos utbryter.

När männen tvingas rycka ut i kriget och strida vid fronten splittras familjer och människor kommer ifrån varandra. Det uppstår en oviss väntan och ett planlöst letande efter familjemedlemmar och bekanta som har kommit ifrån varandra. Krigets lidande påverkar alla, både soldater och civila. Men det finns också rum för kärlek.



Rollista

Lauri Törhönen
Mats Långbacka
Jonna Järnefelt
Sari Puumalainen
http://www.tv4.se

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 23 december 2003, 15:20

Verkar intressant trots den korta rollistan :P

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem
Inlägg: 546
Blev medlem: 16 maj 2003, 20:08
Ort: Göteborg

Inlägg av Marcus Svernvik » 23 december 2003, 16:02

Den ska man nog allt kunna se :)

/Marcus

Nubben
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 15 oktober 2002, 09:24
Ort: Finland

Inlägg av Nubben » 23 december 2003, 16:30

Mats Långbacka är även känd för sin roll som Åke i Hamilton-filmerna.

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 25 december 2003, 18:11

Kan tilläga att jag inte tycker så mycket personligen om filmen, men ändå ni har nu en chans att se den :wink:


GOD JUL!

//Martin

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 29 december 2003, 12:39

Marcus Svernvik skrev:Den ska man nog allt kunna se :)

/Marcus
Joop :D

Den kommer idag =) =)

Så alla ta en titt iaf.

//Martin

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 29 december 2003, 14:39

Vilken tid?

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 29 december 2003, 14:56

Robban skrev:Vilken tid?
'


22:30 tv4

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 29 december 2003, 19:09

Jag har sett den på Canal+, jag tyckte den var sevärd.

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 29 december 2003, 20:31

den måste jag se ikväll! :)

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 30 december 2003, 00:26

Robban skrev:den måste jag se ikväll! :)
Nå??? :)

Vad tycktes det om denna film??

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 30 december 2003, 00:32

Helt ok. Kunde kanske varit lite mer action men storyn var orginell och bra.
Ett stort plus för rekvisitan. Snygga bilder på IL2, visste inte att det fanns några flygbara kvar, och T 34 såg riktigt bra ut. Det måste nästan varit riktiga T 34:or. Vad var det för pansarvärnskanon som de använde vid Viborg? :D

PS. Man fick väl inte veta hur det gick för den andra systern, hon med den nyfödda ungen?
Senast redigerad av 1 Anton Severin, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Inlägg av Petter D » 30 december 2003, 00:33

*inser just att han suttit framför datorn i 3 timmar*

J-vlar, jag skulle ju se den...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 december 2003, 00:37

Hartman skrev:. Vad var det för pansarvärnskanon som de använde vid Viborg? :D
Nån rysk sak tror jag.... 45 mm ???

:)

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 30 december 2003, 00:40

MD650 skrev:
Hartman skrev:. Vad var det för pansarvärnskanon som de använde vid Viborg? :D
Nån rysk sak tror jag.... 45 mm ???

:)
Jag tyckte den såg tysk ut. Någon modell från de tidiga krigsåren.

Skriv svar