Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
Marco
- Medlem
- Inlägg: 1696
- Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
- Ort: Vendelsö, Haninge
-
Kontakt:
Inlägg
av Marco » 23 december 2003, 14:47
Måndag den 29 december 2003 sänder TV4, den finska krigsfilmen "Övergivna hus" bättre känd under namnet "Hylätyt talot, autiot pihat" .
Det är sommar i finska Karelen. Året är 1944 och Sovjet invaderar Finland. Kaos utbryter och familjer splittras när männen tvingas strida vid fronten.

Övergivna hus är ett finskt krigsdrama från 2000 som Jörn Donner har producerat. Handlingen utspelar sig i finska Karelen 1944. I en offensiv invaderar Sovjet Finland och kaos utbryter.
När männen tvingas rycka ut i kriget och strida vid fronten splittras familjer och människor kommer ifrån varandra. Det uppstår en oviss väntan och ett planlöst letande efter familjemedlemmar och bekanta som har kommit ifrån varandra. Krigets lidande påverkar alla, både soldater och civila. Men det finns också rum för kärlek.
Rollista
Lauri Törhönen
Mats Långbacka
Jonna Järnefelt
Sari Puumalainen
http://www.tv4.se
-
Wolfblitzer
- Medlem
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39
Inlägg
av Wolfblitzer » 23 december 2003, 15:20
Verkar intressant trots den korta rollistan

-
Marcus Svernvik
- Medlem
- Inlägg: 546
- Blev medlem: 16 maj 2003, 20:08
- Ort: Göteborg
Inlägg
av Marcus Svernvik » 23 december 2003, 16:02
Den ska man nog allt kunna se
/Marcus
-
Nubben
- Medlem
- Inlägg: 100
- Blev medlem: 15 oktober 2002, 09:24
- Ort: Finland
Inlägg
av Nubben » 23 december 2003, 16:30
Mats Långbacka är även känd för sin roll som Åke i Hamilton-filmerna.
-
Marco
- Medlem
- Inlägg: 1696
- Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
- Ort: Vendelsö, Haninge
-
Kontakt:
Inlägg
av Marco » 25 december 2003, 18:11
Kan tilläga att jag inte tycker så mycket personligen om filmen, men ändå ni har nu en chans att se den
GOD JUL!
//Martin
-
Marco
- Medlem
- Inlägg: 1696
- Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
- Ort: Vendelsö, Haninge
-
Kontakt:
Inlägg
av Marco » 29 december 2003, 12:39
Marcus Svernvik skrev:Den ska man nog allt kunna se
/Marcus
Joop
Den kommer idag =) =)
Så alla ta en titt iaf.
//Martin
-
Robban
- Medlem
- Inlägg: 312
- Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
- Ort: gbg
Inlägg
av Robban » 29 december 2003, 14:39
Vilken tid?
-
Marco
- Medlem
- Inlägg: 1696
- Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
- Ort: Vendelsö, Haninge
-
Kontakt:
Inlägg
av Marco » 29 december 2003, 14:56
Robban skrev:Vilken tid?
'
22:30 tv4
-
Schwalbe
- Tidigare medlem
- Inlägg: 4437
- Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
- Ort: Sverige
Inlägg
av Schwalbe » 29 december 2003, 19:09
Jag har sett den på Canal+, jag tyckte den var sevärd.
-
Robban
- Medlem
- Inlägg: 312
- Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
- Ort: gbg
Inlägg
av Robban » 29 december 2003, 20:31
den måste jag se ikväll!

-
Marco
- Medlem
- Inlägg: 1696
- Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
- Ort: Vendelsö, Haninge
-
Kontakt:
Inlägg
av Marco » 30 december 2003, 00:26
Robban skrev:den måste jag se ikväll!

Nå???
Vad tycktes det om denna film??
-
Anton Severin
- Medlem
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
- Ort: Habo
Inlägg
av Anton Severin » 30 december 2003, 00:32
Helt ok. Kunde kanske varit lite mer action men storyn var orginell och bra.
Ett stort plus för rekvisitan. Snygga bilder på IL2, visste inte att det fanns några flygbara kvar, och T 34 såg riktigt bra ut. Det måste nästan varit riktiga T 34:or. Vad var det för pansarvärnskanon som de använde vid Viborg?
PS. Man fick väl inte veta hur det gick för den andra systern, hon med den nyfödda ungen?
-
Petter D
- Medlem
- Inlägg: 382
- Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
- Ort: Sverige
Inlägg
av Petter D » 30 december 2003, 00:33
*inser just att han suttit framför datorn i 3 timmar*
J-vlar, jag skulle ju se den...
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 30 december 2003, 00:37
Hartman skrev:. Vad var det för pansarvärnskanon som de använde vid Viborg?

Nån rysk sak tror jag.... 45 mm ???

-
Anton Severin
- Medlem
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
- Ort: Habo
Inlägg
av Anton Severin » 30 december 2003, 00:40
MD650 skrev:Hartman skrev:. Vad var det för pansarvärnskanon som de använde vid Viborg?

Nån rysk sak tror jag.... 45 mm ???

Jag tyckte den såg tysk ut. Någon modell från de tidiga krigsåren.