Dumma frågor om Europa Universalis II

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Dumma frågor om Europa Universalis II

Inlägg av Marcus » 3 juni 2002, 11:52

Jag köpte Europa Universalis II igår och det verkar kanon, men det är vissa saker jag inte begriper ännu som ni kanske kan förklara.

* Vad avgör hur mycket man kan kräva när man erövrat hela/delar av ett land? T.ex jag erövrar ett helt land och ändå vägrar de godta fredsvillkoren! Kan man inte bara annektera hela landet eller hur skall man gå till väga?
* Hur fungerar egentligen de olika casus belli kan man få under spelets gång? Jag har inte förstått i vilka läget jag får sådana, utan får kolla på de diplomatiska statusen då och då för att se läget.
* Hur gör man lämpligen för att få "makt" över andra länder (utan att erövra dem) för att på lite sikt få dem som vasaller och slutligen kanske annektera dem?

Det var några fler saker jag funderade på, men de komer jag såklart inte på just nu.

Tackar.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 3 juni 2002, 11:55

Förresten, ifall det kanske kan hjälpa er att komma med lite bra tips så spelar jag som Preussen.

/Marcus

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Re: Dumma frågor om Europa Universalis II

Inlägg av Relay » 3 juni 2002, 12:06

Ska försöka svara dig så gott jag kan.

Marcus Wendel skrev: * Vad avgör hur mycket man kan kräva när man erövrat hela/delar av ett land? T.ex jag erövrar ett helt land och ändå vägrar de godta fredsvillkoren! Kan man inte bara annektera hela landet eller hur skall man gå till väga?
/Marcus
Man kan erövra provinser och huvudtsäder kan bli annekterade. Om du erövrar alla provinser som tillhör landet plus huvudstaden kan du ta över alla provinser samt göra huvudstaden till vasall. När du sedan haft vasallen i minst tio år kan du anripa den igen och assimilera dom till ditt rike förutsatt att dom i sin tur inte ha erövrat en ny provins eller skapat en koloni.

Det är jävligt kostsamt att kriga plus alla dessa uppror :(






Marcus Wendel skrev:
* Hur fungerar egentligen de olika casus belli kan man få under spelets gång? Jag har inte förstått i vilka läget jag får sådana, utan får kolla på de diplomatiska statusen då och då för att se läget.
/Marcus
Du kan reta dom medvetet så att dom anfaller dig då slipper du att staniliteten droppar som den gör när du själv förklara krig.

(mindre stabilitet ,mer uprorsrisk)


Marcus Wendel skrev:
* Hur gör man lämpligen för att få "makt" över andra länder (utan att erövra dem) för att på lite sikt få dem som vasaller och slutligen kanske annektera dem?
/Marcus
Allt står i instructionsboken men varför inte lira med oss på Lördag kl 20:00 via nätverk samling i IRC Efnetserver rummets namn är skalman

Du är varmt välkommen Lediga länder är Portugal Papal states och några småriken. året är efter 1700

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 3 juni 2002, 12:10

Marcus!

Preussen vid vilken tid?
Jag antar att du är på 1700 talet och då skall du försöka vara väldigt flexibel i allianser med länderna i din närhet. Försöka roffa åt dig en provins då och då i varje krig. Se upp så att du avtalar separatfreder med de du erövrar av. Polen är relativt svagt, men de är allierade med Ryssland, få en separat fred direkt med Ryssland så kan du besegra polacken. Försök komma över Sachsen-Anhalt och bygg vapenmanufaktori i Sachsen där du har järn.
Vad avgör hur mycket man kan kräva när man erövrat hela/delar av ett land? T.ex jag erövrar ett helt land och ändå vägrar de godta fredsvillkoren! Kan man inte bara annektera hela landet eller hur skall man gå till väga?
Jag har max kunnat kräva 3 provinser av en motståndare, det händer att motståndaren kommer med ett erbjudande om fler än 3 provinser om man besegrat honom ordentligt. Annektera kan du inte göra första gången du går i krig med honom utan andra gången och för att kunna annektera så måste du kontrollera samtliga av hans provinser. Men jag är lite osäker på hur det fungerar i EU II nu faktiskt då det inte stämmer riktigt med EU I längre och det tycks ändras med varje update.
Hur fungerar egentligen de olika casus belli kan man få under spelets gång? Jag har inte förstått i vilka läget jag får sådana, utan får kolla på de diplomatiska statusen då och då för att se läget.


Casus belli kan du får genom historiska händelser, eller vid olika händelser som påverkar dina relationer. Du kan garantera en provins suveränitet och få en casus belli på den som anfaller den. Eller om nån drar in "military access" för dig får du casus belli. Underlåtelse att hedra en allians ger också casus för allians ledaren och om du drar dig ur allians så får du casus mot dig.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 3 juni 2002, 12:42

Tackar för hjälpen så här långt.

Jag spelar den stora kampanjen (dvs från 1400-talet) och jag har naturligtvis läst manualen och kört igenom tutorialsen (eller vad det nu blir i plural) men jag tyckte de var oklara på dessa punkter.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Dumma frågor om Europa Universalis II

Inlägg av Marcus » 3 juni 2002, 13:14

Relay skrev:Om du erövrar alla provinser som tillhör landet plus huvudstaden kan du ta över alla provinser samt göra huvudstaden till vasall.
Det är just det jag inte lyckats med, i alla fall inte vad gäller större riken. Påverkas deras kompromissvilja av hur länge jag behärskat alla deras områden?
Relay skrev:Du kan reta dom medvetet så att dom anfaller dig då slipper du att staniliteten droppar som den gör när du själv förklara krig.
Hur provocerar man lämpligen fram angrepp? Menar du skicka en förolämpning eller har nu något annat tips?

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 3 juni 2002, 13:16

J von B skrev:Casus belli kan du får genom historiska händelser, eller vid olika händelser som påverkar dina relationer. Du kan garantera en provins suveränitet och få en casus belli på den som anfaller den. Eller om nån drar in "military access" för dig får du casus belli. Underlåtelse att hedra en allians ger också casus för allians ledaren och om du drar dig ur allians så får du casus mot dig.
Ok, då har det nog handlat om historiska händelser i de fall jag inte lyckats begripa anledningen.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 3 juni 2002, 13:25

En annan sak:
Bör man installera den senaste patchen? Dvs. tillför den något av värde?

/Marcus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 3 juni 2002, 13:41

Hur gör man lämpligen för att få "makt" över andra länder (utan att erövra dem) för att på lite sikt få dem som vasaller och slutligen kanske annektera dem?
Skicka inte lite pengar hela tiden till ett land, utan skicka en stor summa någon gång då och då, och försök skaffa en militärallians med dem, så ska du till slut kunna vasallisera dem. Glöm inte att det inte går att vasallisera ett land som är i krig.
Det är just det jag inte lyckats med, i alla fall inte vad gäller större riken. Påverkas deras kompromissvilja av hur länge jag behärskat alla deras områden?
Jag tror att gränsen för hur många provinser åt gången man kan ta över ligger vid fem för "riktiga" länder, men om det är Inkariket eller någon stam t.ex. så kan man annektera dem i ett krig. Ja, deras kompromissvilja påverkas av hur lång tid det gått, och om du kontrollerat deras provinser tillräckligt länge så att du "bryter" deras regering (vet inte vad det kan heta på svenska "broke their government") så får du alla provinser du kontrollerar.
Hur provocerar man lämpligen fram angrepp? Menar du skicka en förolämpning eller har nu något annat tips?
Ja, att skicka förolämpninar, håll muspekaren över allt du undrar om så dyker det (i de flesta fall) upp en liten ruta med en förklaring.
Bör man installera den senaste patchen? Dvs. tillför den något av värde?
Ja, bland annat innehåller den en mycket intressant editor som gör att man enkelt kan skapa egna scenarion, varför inte ett Mare Nostrum-scenario där Sverige har erövrat alla provinser runt Östersjön? :) Plus att den rättar till massor av småsaker, ändrar lite flaggor som inte stämmer, och allt sådant. Jag tror mig också märka att spelet inte "hoppar ur" lika ofta med v1.05 som med tidigare versioner.

Lycka till med Preußen!!! Det är svårt att köra dem om man börjar 1419. Mycket svårt. :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 3 juni 2002, 13:59

Johan Elisson skrev:Lycka till med Preußen!!! Det är svårt att köra dem om man börjar 1419. Mycket svårt. :wink:
Jo, Polen och Litauen tycks inte gilla mig :-)

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 3 juni 2002, 14:17

En annan sak:
Hur stora arméer behöver man ha när man belägrar en stad? Gör det någon större skillnad om man har t.ex. en 5, 15 eller 25 arme?

/Marcus

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 3 juni 2002, 14:40

Marcus Wendel skrev:En annan sak:
Hur stora arméer behöver man ha när man belägrar en stad? Gör det någon större skillnad om man har t.ex. en 5, 15 eller 25 arme?

/Marcus

Större armér brukar lida större förluster pga sjukdomar och underhållsbrist. Storleken på belägringsstyrkan bör avgöras från fall till fall, beroende på risken att fientliga trupper ska anfalla från en angränsande provins, fortets storlek, årstid mm. Vintertid brukar jag försöka hålla de belägrande styrkorna till ett minimum, max 10 000 man beroende på hur långt bort mina förstärkningarna är och storleken på fiendearmén. Under gynnsammare förhållanden med bra väder och låg "attrition" kan jag ha ända upp till 50 000 man inblandade i en belägring. Om du har nära till en provins som snabbt kan sätta upp nya arméer så rekomenderar jag att du hela tiden har fräsch avdelning uppställd där beredd att avlösa den belägrande styrkan när dess numerär fallit under den minimigräns du själv satt baserat på de tidigare nämnda anledningarna.

Lite flummiga svar kanske, men förhoppningsvis kan du ha lite hjälp av de ändå. :)



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 3 juni 2002, 15:03

en annan sak att tanka paa vad galler belagringar ar att kavaleri gor ingen nytta... Kavaleri kan vara bra att ha om du kanner att dina trupper kan bli anfallna av fienden under sjalva belagringen. Infanteri ar de som far saker att ske.

Senare nar du har forskat fram kanoner sa maste du ha minst 10 kanoner for att de ska gora nan som helst verkan. Antalet kanoner over 240 st. gor ingen skillnad, det spelar alltsa ingen roll om du har 240 kanoner eller 10.000 kanoner. Men ha aldrig farre an 10, da de blir verkningslosa da.

Lycka till med dina belagringar ;)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 3 juni 2002, 16:16

Hur stora arméer behöver man ha när man belägrar en stad? Gör det någon större skillnad om man har t.ex. en 5, 15 eller 25 arme?
Klicka på provinsen du tänkt belägra, och kolla på storleken på befästningarna, plus hur stor din styrka max kan vara för att inte drabbas av "attrition", och fatta därefter ett beslut, många kanoner om befästningen är stor, medans en liten befästning oftast kan "assaultas" med enbart infanteri (går endast efter land tech level 7 tror jag). Och som Henric påpekar, på vintern drabbas man oftast av extra hårda förhållanden och då stryker många soldater med. Oftast håller jag mina arméer runt 10 000-30 000 man.

Plus, att om man bara belägrar med kanoner, för att man känner sig ganska säker på att fienden inte kan anfalla, så är det ändå ingen god idé, eftersom de då drabbas av "attrition", ha därför alltid en liten trupp infanterister med dina kanoner, så att de stryker med först. Låter lite som Sovjet det där! :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 3 juni 2002, 16:48

Johan Elisson skrev:
Plus, att om man bara belägrar med kanoner, för att man känner sig ganska säker på att fienden inte kan anfalla, så är det ändå ingen god idé, eftersom de då drabbas av "attrition", ha därför alltid en liten trupp infanterister med dina kanoner, så att de stryker med först. Låter lite som Sovjet det där! :wink:

/Johan
Bra sagt Johan, glömde bort att nämna det om att man alltid ska ha infanteri på plats vi belägring så att de dör först. Kanoner kostar ju "lite" mer än var ett gäng infanterister gör :)

Skriv svar