SÖKES: EU2-tips för en nybörjare!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

SÖKES: EU2-tips för en nybörjare!

Inlägg av Pirre » 1 juni 2002, 20:49

Köpte igår äntligen EU2! Har suttit och spelat ett antal timmar och spelet verkar mycket lovande. Det jag började med är Sverige i Grand Campaing, där jag kommit till slutet av 1400-talet och behärskar i princip hela Norden. Men jag ska i ärlighetens namn säga att det är mycket jag inte riktigt förstått ännu, t.ex. är min ekonomi förmodligen sämre än dagens Argentina ;) Vad gör jag för fel då inflationen är uppe i 180%?! Inkomsterna är dessutom mycket klena...

Ni, veteraner på EU2, vilka andra tips har ni att ge en nybörjare på spelet? Vad kan jag lära mig av era misstag? Alla svar uppskattas enorm mycket! Målet med spelet måste ju ändå vara att allt annat än ett världsherravälde är ett misslyckande... :)

Tack på förhand,
Pirre

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 1 juni 2002, 20:55

Vad gör jag för fel då inflationen är uppe i 180%?! Inkomsterna är dessutom mycket klena...
Du måste utveckla "infrastructure" så att du kan bygga "Mayor´s house", då sjunker inflationen. 180%??? Har du fuskat månne?

Ett annat tips är att hålla muspekaren på de saker du vill göra i menyer och på stadskartan, då får du förklaringar till vad du skall göra.

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 1 juni 2002, 20:59

Leonidas skrev: Du måste utveckla "infrastructure" så att du kan bygga "Mayor´s house", då sjunker inflationen. 180%??? Har du fuskat månne?
Nej, det är tyvärr just det jag inte har gjort. Å andra sidan är det väldigt lätt att låna pengar... Inget att rekommendera, va?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 1 juni 2002, 21:13

Nej, det är tyvärr just det jag inte har gjort. Å andra sidan är det väldigt lätt att låna pengar... Inget att rekommendera, va?
Nej...

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 1 juni 2002, 23:42

Nej, det är tyvärr just det jag inte har gjort. Å andra sidan är det väldigt lätt att låna pengar... Inget att rekommendera, va?
Hmmm, jag har hittat källan till din dåliga ekonomi och höga inflation... Varje gång du lånar pengar så ökar inflationen, samtidigt som dina inkomster minskar eftersom du behöver betala ränta på lånen... :)

/Johan

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 2 juni 2002, 00:11

Jag spelade Österrike en gång, då lånade jag så mycket pengar att jag till slut fick minus i inkomst även om jag satsade allt på pengar- knivigt läge :roll:

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 2 juni 2002, 02:16

statsbankrutt har vi nog alla gjort våra första timmar vid EU :D

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 2 juni 2002, 02:28

J von B skrev:statsbankrutt har vi nog alla gjort våra första timmar vid EU :D

Mvh
/Johan
Gjorde stastbankrutt idag när vi lirade multiplayer (v.1.05). Jag hade ca. 4000 pengar i mina förgyllda kassakistor, varför jag då skulle gå statsbankrutt är för mig oförklarligt... inga lån eller nånting. Fick betala 1000 daler samt min stabilitet sjönk med -2... konstigt...

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 2 juni 2002, 02:30

Gjorde stastbankrutt idag när vi lirade multiplayer (v.1.05). Jag hade ca. 4000 pengar i mina förgyllda kassakistor, varför jag då skulle gå statsbankrutt är för mig oförklarligt... inga lån eller nånting. Fick betala 1000 daler samt min stabilitet sjönk med -2... konstigt...
Hehe, nu var väl inte de franska konungarna kända för att hålla i slantarna men.....som jag påpekade på ett annat inlägg så är EU I och II full av små fel hit o dit, som kan göra en riktigt sur.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 2 juni 2002, 02:45

J von B skrev:
Gjorde stastbankrutt idag när vi lirade multiplayer (v.1.05). Jag hade ca. 4000 pengar i mina förgyllda kassakistor, varför jag då skulle gå statsbankrutt är för mig oförklarligt... inga lån eller nånting. Fick betala 1000 daler samt min stabilitet sjönk med -2... konstigt...
Hehe, nu var väl inte de franska konungarna kända för att hålla i slantarna men.....som jag påpekade på ett annat inlägg så är EU I och II full av små fel hit o dit, som kan göra en riktigt sur.

Mvh
/Johan
Det är väl sant det du säger, hade man inte haft några pengar och behövt låna för att betala avgiften så hade man blivit rejält förbannad. Lyckligtvis var inte detta fallet, känns ändå trist att behöva betala 25% av sin förmögenhet på en smått konfunderande statsbankrutt... :cry:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 juni 2002, 03:27

J von B skrev:statsbankrutt har vi nog alla gjort våra första timmar vid EU :D

Mvh
/Johan
Inte jag! :D Försöker att undvika i att låna pengar!(förutom när det händer någon händelse och man trycker på accept och vipps så har man lånat 750 rubel) men jag har aldrig gått i statsbankrutt!

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 3 juni 2002, 11:33

lana pengar gor man inte mer an i absoluta nodfall... lana ut pengar till andra nationer ar en helt annan sak ;)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 juni 2002, 17:45

virdung skrev:lana pengar gor man inte mer an i absoluta nodfall... lana ut pengar till andra nationer ar en helt annan sak ;)
Har försökt att låna ut till andra länder men dom vill inte låna! Till och med Spanien som gick i konkurs var 5 månad ville inte låna! :lol:

Det hela slutade med att Spanien(extremt mycket uppror i landet) slutade att existera och Portugal växte sig starkt. Men jag vann med mellan 3000 till 4000 poäng! :D

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 3 juni 2002, 18:34

Anno skrev: Har försökt att låna ut till andra länder men dom vill inte låna! Till och med Spanien som gick i konkurs var 5 månad ville inte låna! :lol:

Det hela slutade med att Spanien(extremt mycket uppror i landet) slutade att existera och Portugal växte sig starkt. Men jag vann med mellan 3000 till 4000 poäng! :D
:monkee:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 juni 2002, 21:00

virdung skrev:
Anno skrev: Har försökt att låna ut till andra länder men dom vill inte låna! Till och med Spanien som gick i konkurs var 5 månad ville inte låna! :lol:

Det hela slutade med att Spanien(extremt mycket uppror i landet) slutade att existera och Portugal växte sig starkt. Men jag vann med mellan 3000 till 4000 poäng! :D
:monkee:
ska du ha smisk din ......apa! :lol:

Skriv svar