Europa Universalis II mm

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Europa Universalis II mm

Inlägg av Marcus » 1 juni 2002, 16:13

Hejsan

Jag spelar ytterst sällan spel, men ibland kan det vara kul med att riktigt bra strategispel och eftersom jag hört att Europa Universalis II skall vara bra så skulle jag gärna vilja vet mer om det och även vad ni tycker om det.

Har ni några andra bra förslag?

/Marcus

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 1 juni 2002, 16:29

ja, jag med, har aldrig kört det och undrar om det är bra.

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Re: Europa Universalis II mm

Inlägg av Ostmark » 1 juni 2002, 16:32

Marcus Wendel skrev:Hejsan

Jag spelar ytterst sällan spel, men ibland kan det vara kul med att riktigt bra strategispel och eftersom jag hört att Europa Universalis II skall vara bra så skulle jag gärna vilja vet mer om det och även vad ni tycker om det.

Har ni några andra bra förslag?

/Marcus
Ett spel som skulle falla dig i smaken (hoppas jag) är det gamla spelet från SSI: Third Reich.

Det är ett hexagonbaserat strategispel, och vad det handlar om förstår du nog.

gå in på http://www.the-underdogs.org, sök på Third Reich och läs om det, där kan du även ladda hem det då det är Abandonware.

edit: ursäkta, fick för mig på någon konstig anledning att du sökte bra strategispel - missförstod din post.
Senast redigerad av 1 Ostmark, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Ostmark

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 1 juni 2002, 16:35

Hej Marcus!

Europa Universalis II är ett trevligt strategispel, det är "realtid" och inte omgångsbaserat. Det gör anspråk på att vara historiskt vilket det är i viss utsträckning. Du har 2 sorters enheter, flotta och arme. Diplomati, handel, religion är också integrerat i spelet. Spelet tycker jag personligen är väldigt inriktat på erövringskrig samt kolonisering. Man kan inte göra speciellt mycket med sina egna provinser och jag tappar glädjen med en omgång då man krossat sina stora motståndare, för mig räcker inte EU II hela vägen. Det enda strategispel som gjort det är nog Civilization I och II.

Mvh
/Johan

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 1 juni 2002, 17:23

Sudden Strike är ju bäst om man gillar att kommendera runt stridsvagnar och artilleri med bra grafik.
Tanksen ser ju t.o.m ut som dom ska vilket brukar vara ovanligt.
Fast det är lite trist att det inte finns resurshantering på samma sätt som andra strategispel utan man får en grupp tanks , infanteri och artilleri och sedan får man försöka klara sig med det.

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Re: Europa Universalis II mm

Inlägg av Ostmark » 1 juni 2002, 17:26

Marcus Wendel skrev:Hejsan

Jag spelar ytterst sällan spel, men ibland kan det vara kul med att riktigt bra strategispel och eftersom jag hört att Europa Universalis II skall vara bra så skulle jag gärna vilja vet mer om det och även vad ni tycker om det.

Har ni några andra bra förslag?

/Marcus
Det bästa sätter för dig att få mer information om spelet är nog att (förrutom att spela det själv ;)) gå till http://www.europa-universalis.com och läsa på forumen. Där står allt du vill veta och lite till.
Mvh
Ostmark

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 1 juni 2002, 17:59

Finns det någon demo av detta spel man kan ladda hem så man får en möjlighet att få en uppfattning om spelet innan man lägger pengar på det?

/Marcus

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 1 juni 2002, 18:09

Marcus,

Testa också demot till Combat Mission Beyond Overlord som finns att ladda ner på http://www.battlefront.com Det klart bästa strategispelet på marknaden i min mening. Tvåan kommer senare i år och bör bli mycket intressant.



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 1 juni 2002, 20:25

Marcus, det finns tyvärr inget demo till EU2 (vad jag vet i varje fall).

EU2 är, förutom att det är ett bra strategispel, väldigt berikande. Man lär sig faktiskt mycket om historia. Det är just den kombinationen som jag finner lockande, ett historiskt strategispel, där inte historiken enbart utgörs av enheters uniformer t.ex., utan av att historiken är väl sammanvävt med spelets gång.

Europa Universalis II är ett trevligt strategispel, det är "realtid" och inte omgångsbaserat. Det gör anspråk på att vara historiskt vilket det är i viss utsträckning. Du har 2 sorters enheter, flotta och arme. Diplomati, handel, religion är också integrerat i spelet. Spelet tycker jag personligen är väldigt inriktat på erövringskrig samt kolonisering. Man kan inte göra speciellt mycket med sina egna provinser och jag tappar glädjen med en omgång då man krossat sina stora motståndare, för mig räcker inte EU II hela vägen. Det enda strategispel som gjort det är nog Civilization I och II
Här tycker jag att du funnit svagheten i EU. Du kan inte vinna om du inte koloniserar. Detta beror på att dina resurser inte kan avsättas till annat än krig, kolonisering och i viss mån utveckling. Men det finns en rad framgångsrika stater som lyckats utan att kolonisera. T.ex. Ryssland. Man borde istället ha mer möjligheter att utveckla handeln, och stmulera inkomsterna på annat vis.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 1 juni 2002, 23:38

Man kan inte göra speciellt mycket med sina egna provinser
Där tycker jag att svagheten ligger. Om man vill vara fredligt sinnad och försöka vinna, så har man egentligen väldigt få saker att göra. Uppgradera sina skattenissar två nivåer, och fröstärka sina befästningar. Sen finns inget mer. Annars är EU2 oerhört kul!

/Johan

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Inlägg av Ostmark » 2 juni 2002, 01:51

Leonidas skrev:Marcus, det finns tyvärr inget demo till EU2 (vad jag vet i varje fall).

EU2 är, förutom att det är ett bra strategispel, väldigt berikande. Man lär sig faktiskt mycket om historia. Det är just den kombinationen som jag finner lockande, ett historiskt strategispel, där inte historiken enbart utgörs av enheters uniformer t.ex., utan av att historiken är väl sammanvävt med spelets gång.
Japp! Väldigt berikande!

Visste du t.e.x att Kejsarinnan Eleonora av Österrike halshögg 10000 Salzburgbor år 1730 då dom konverterade till Protestantismen - Kvar blev bara 3000 stackare i staden. Eller visste du att Österrikarna förlorade 300.000 soldater år 1740 då dom gång på gång på gång försökte storma murarna till Venedig? Eller kanske att en bondearme på 12.000 man jagade den kejserliga armen på 60.000 man igenom hela Ungern och bara vägrar förlora ett slag. :D
Mvh
Ostmark

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 2 juni 2002, 02:11

Hehe, jo tack bondarmeer fins det gott om. Och de tycks inte ha några problem att samla ihop en arme med lika många som provinsen har invånare en gång i månaden. Göteborgskravallerna live är trevligare att bevittna en en datorskärm full av bondeuppror. Sedan så innehåller spelet ett par mycket irriterande fel. Stormar du en stad så kan den mycket möjligt hålla mot 30000 man med 100 bakom murarna. Sedan så fick jag två gånger ikväll historiska ledare iform av generallöjtnanter vars bonus var sämre än en nyrekryterad arme under befäl av en sergeant.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 2 juni 2002, 13:22

Jag hoppas det är så bra som ni säger för nu har jag varit och köpt mig ett exemplar.

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 juni 2002, 13:29

Marcus Wendel skrev:Jag hoppas det är så bra som ni säger för nu har jag varit och köpt mig ett exemplar.

/Marcus
Grattis till ett bra köp av ett bra spel!

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Inlägg av Ostmark » 2 juni 2002, 13:43

Marcus Wendel skrev:Jag hoppas det är så bra som ni säger för nu har jag varit och köpt mig ett exemplar.

/Marcus
Kanske herr Wendel ska vara med i vårt multiplayerspel?
Mvh
Ostmark

Skriv svar