Medieval: Total War

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Kanel
Ny medlem

Medieval: Total War

Inlägg av Kanel » 19 november 2003, 21:29

tjabba!

prövade nyss detta underbara spel och jag undrar hur pass realistiskt det spelet egentligen är? Jag syftar mest på själva "actiondelen" där man radar upp sina trupper och slåss mot motståndaren. Jag tycker (som den lekman man är) att det mesta verkar vara som i verkligheten men det är en sak jag undrar över :)

Kavaleriet: Kan det verkligen vara möjligt att fullkomligen slakta 100 medelbra fotsoltater (utan spjut eller pikar) med 20 sk. "royal nights" (som jag uppfattar det bland de bästa enheterna i spelet). Det är nästan samma sak med allt kavaleri Chivaleric knights, Gothic knights, ja de flesta kavalerienheter är ruskigt bra. Var dom verkligen så överlägsna i verkligheten ?

// Kanel

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 november 2003, 22:30

Kanel skrev:Kavaleriet: Kan det verkligen vara möjligt att fullkomligen slakta 100 medelbra fotsoltater (utan spjut eller pikar) med 20 sk. "royal nights"
Nej, det där är ju inte riktigt realistiskt. Blandannat så skulle nog tungt infanteri med sköldar vara en svår nöt att knäcka om man anföll med kavalleri rakt framifrån - förutsatt att infanteriet höll formationen, bildade sköldmur eller något sådant. Sen är det frågan vad 20 riddare kan åstadkomma mot 60 tunga infanterister som aktivt ger sig in i närstrid - det blir ju 3 mot 1...

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 19 november 2003, 22:43

Det beror helt på hur välorganiserat infanteriet är. Om fotsoldaterna är i oordning kan kavalleri lätt ställa till med en massaker även om ryttarna är i kraftigt numerärt underläge. Men om fotsoldaterna behåller sina formationer blir det mycket svårare.

Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 20 november 2003, 14:10

Kanel, vet inte vilken svårighetsgrad du lira på men att besegra Royal Knights är inte svårt med en enhet chivalvric sergeants eller feudal sergeants. Däremot om du blir anfallen av ett gäng chivalvric knights eller lancers i högsta fart så kan det vara rätt svårt att stå emot.
Jag kan tänka mig att psyket på fotsoldaterna vek sig under en sådan anlöpande storm och det var det som ryttarna vann på.
Men vill du under spelets gång förnedra riddare ska du se till att erövra Schweiz och se till att du får deras Armoured Pikemen...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 november 2003, 14:32

Problemet med spelet är ju att även en grupp Hillebardiärer körs över av en avdelning Royal Knights, även om hillebardiärerna är i formation, inom stridslinjen, och håller fronten mot riddarna. Detta är knappast realistiskt. Även en grupp infanterister med svärd och sköldar i tät formation rids ner ganska lätt, bara man har hög moral och ett bra pansar...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 20 november 2003, 15:25

Jag ser MTW som ett rent underhållningsspel, inte ngn realistisk simulation hur det medeltida kriget gick till. T.ex. så sprejade jag en liten grupp av nubian spearmen med ca 200 långbågspilar, men kanske bara tre dog i pilskuren. I verkligheten skulle allesammans (kanske ett tjugotal) ha späckats med pilar och stupat.

/DK M

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 20 november 2003, 16:25

Ännu roligare är det ju när fienden enbart har ett par infanterister kvar och dessa omringas av sextio kavallerister... och dödar tio kavallerister innan han själv stupar.

Förresten, att göra kavallerichock och bryta igenom infanteristerna när man kör kilformation verkar inte alls gå? Även om det är milis så lyckas de stå emot. kommer man i full fart stå stoppas de tyngsta kavalleristerna upp och börjar hacka med lansarna på milisens... fötter? :(

Tacka vet jag Shogun: Total War. När jag kollat forumet ska jag återgå till att storma broar med mina svärdshelgon understödda av slagfältsninjas. BANZAI!

Kanel
Ny medlem

Inlägg av Kanel » 20 november 2003, 16:44

Tack för alla svaren jag fått!

Provade att testa en ny verision igår, 2.0 med Viking Invasion expansion pack(som förövrigt suger imo.) och om jag inte tar miste så verkar dom ha tonat ner kavaleriet lite. Provade ett "Custom Battle" och hade 20 royal knights(675 florins(pengar)) mot 100 Byzaine(?) Infantry (Fotsoldater med sköld och nån form av katana, 200 Florins).

Öppet fält, bara att storma rakt mot varandra. Första ledet av infanterister strök med inom några sekunder. Infanteristerna lyckades hålla formationen ett tag, men sen brast den. Jag förlorade 11 kavalerister och datan förlorade ~50-60 man inan den gav upp och flydde (varvid jag red ner dom ganska rejält).

Det är ungefär samma siffror med de övriga tunga kavaleriet.

Var bara det jag ville påpeka. Så man kan alltså säga att dom har gjort det lite mer realistiskt ialla fall ? :)

//kanel

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 20 november 2003, 16:49

Har funderat på att skaffa Shogun! Är det bättre? borde ju vara sämre? (äldre.)

Vikingexpansions bästa grej utöver de extra trupperna och de kanske(?) mer realistiska truppegenskaperna är oljan vid portarna på slott och borgar. :D

Men nått som lär bli coolt är TotalWar Rome! http://www.totalwar.com/community/rome.htm
Tredimensionella (!) ej tvådimensinella som nu) soldater i mass och bättre zoom ska göra att det blir riktigt coolt att zoma in i en strid.
Elefanter och bågskyttar på borgarnas värn är andra saker jag hört om ... tror det blir BRA!

Nu måste jag nog ta och spela lite T.W bara för det!

/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 20 november 2003, 16:52

En fråga först bara. Gällande t.e.x kavalleri mot infanteri i spelen.
Beror det inte på vilken svårighetsgrad man väljer?

/B

Morthaur
Medlem

Inlägg av Morthaur » 20 november 2003, 16:55

UrsusRex skrev:
Elefanter och bågskyttar på borgarnas värn är andra saker jag hört om ... tror det blir BRA!
Hur i allsin dar ska dom få upp en elefant uppe i bröstvärnet? 8)

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 20 november 2003, 16:59

Morthaur skrev:
UrsusRex skrev:
Hur i allsin dar ska dom få upp en elefant uppe i bröstvärnet? 8)
:lol: :lol: :lol:

Ja, det frågade jag mig också ;)

Nä, skrivfel förståss :)

Men kolla länken och bilderna från slagfälten i det kommande spelet!!!!!!
Stegar att bestiga murarna med finns också, liksom belägringstorn = man behöver inte stå som ett fån och vänta på att murarna ska rämna :)

/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 20 november 2003, 20:50

Varför finns inte TotalWar Fantasy? :D

Eller TotalWar Sagan om ringen?

Det vore nåt det!

/B

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 20 november 2003, 20:56

UrsusRex skrev:Varför finns inte TotalWar Fantasy? :D

Det vore nåt det!

/B
Jag kan glädja dig att det finns en mod till MTW som just är en sagan om ringen mod! Ska leta upp adressen åt dig ;)

Följ utvecklingen
Offciella forumet
Ladda hem beta versionen

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 4 L. Josephson, redigerad totalt 20 gång.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 20 november 2003, 20:58

UrsusRex skrev:Varför finns inte TotalWar Fantasy? :D

Det vore nåt det!

/B
Det finns ett mod till Medival med Tolkien tema... heter Middle Earth: Total War har inte spelat det själv men verkar inte vara allt för dåligt.

Skriv svar