Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 20 november 2003, 13:49

Det har ju gjorts två amerikanska filmer om kriget i Afghanistan den ena hette the Beasts eller Beasts of war och det var en riktig jävla skitfilm, där dom skall föreställa åka omkring i en T-72 med fem mans besättning!
Den andra är förståss Rambo3 där Rambo skjuter ihjäl en massa spetsnas med pilbåge. Spetznasen har ak74 med M203 om jag inte minns fel, han häller krut i skottsår och tänder på(inte många läkare skulle rekomendera det) och han och överste Traffaut gör frontalanfall mot en mekaniserad rysk division och besegrar den. Ryssarna har alla möjliga fordon bla abramsstridsvagnar och en amerikansk helikopter ombyggd till att se ut som en Mi24 Hind.
Fast Rambo2 är nog ändå favoriten, särskilt när de släpper sjunkbomber fyllda med napalm( i ännu en ombyggd helikoper), rambo dödar spetznas och vietnameser med kniv och pilbåge(med sprängladdningar på), Rambo hoppar två meter upp från vattenytan och griper tag i en helikopter(jag vet inte ens om delfin skulle klara det), kastar ut piloten och sedan lyckas han avfyra kulsprutan i dörren samtidigt som skjuter främre kulsprutorna och kör helikoptern. Det blir inte sämre när han hamnar i en helikopter duel och låtsats vara död(jag tror säkert att en pilot på 1000m avstånd ser oen person har slutna ögon) och sedan avfyrar en m72 law från cockpiten.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 20 november 2003, 13:56

Bästa replikskiftet i Rambo 3 är ju när den ryska styrkan dyker upp och Rambo och Trautman blir ombedda att ge upp:

- What do you say John?
- Well, surrounding them won't do.
- Shall we surrender?
- No, let's fuck'em.

Och så tar Stallone på sig sin "jag drar upp överläppen mot näsan massor och ser jättehård ut"-min och börjar skjuta okontrollerat mot ryssarna. Han får en lastbil att explodera med automatkarbineld exempelvis...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 november 2003, 14:35

MarcuS Schober skrev:Dürion, visst är filmen lite annourlunda mot alla patriotiska Ww2 filmer vilket den ska ha en eloge för.
Men det kan inte rädda en sån katastrofalt tråkig film som den verkligen är :P
Det krävs lite attention-span för att förstå en så djup film! :wink: :P

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 20 november 2003, 14:51

jofredes: Det klår inte slutupgörelsen i Rambo 3 då en "rysk" stridsvagn kör ner i en håla, besätningen får panik och flyr från den (säkert de första en besätning gör varför lägga i backen)

Rambo hoppar in i stridsvagnen kör upp ur gropen lyckas köra strdsvagnen mot den ryska generalens helekopter, generalen vill naturligtvis köra mot stridsvagnen, Nu kommer det fantstiska Rambo kan körs och sikta och skjuta samtidigt (tror han också använder kulsprutan samtidigt)... vilken kille....

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 20 november 2003, 14:54

Örnästet, kanonerna på navarone, braveheart och patrioten frias på alla anklagspunkter om de kallas Historisk Action eller liknande titel så det är uppenbart att historiska korrektheten inte är i centrum alternativt Action i Historisk miljö för de som inte har nån verkligenhetesbakgrund.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 20 november 2003, 15:10

En annan godbit är när Rambo kastar molotovcoctailen mot (det kanske var samma fordon?) och besättningen blir jätterädd och flyr.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 20 november 2003, 15:19

Jo det kan det nog varit.... :)

Användarvisningsbild
Yakima
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 28 maj 2003, 15:57
Ort: Sthlm

Inlägg av Yakima » 20 november 2003, 15:52

Dûrion Annûndil skrev:
MarcuS Schober skrev:Dürion, visst är filmen lite annourlunda mot alla patriotiska Ww2 filmer vilket den ska ha en eloge för.
Men det kan inte rädda en sån katastrofalt tråkig film som den verkligen är :P
Det krävs lite attention-span för att förstå en så djup film! :wink: :P
Jag förstår inte varför alla klagar på den. Jag satt och njöt igenom hela filmen.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 20 november 2003, 16:08

Klaga inte på rambo dom äger ju, speciellt 3an!!! det är ju stenhårt, som action-komedi 8)

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 21 november 2003, 04:19

Yakima skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
MarcuS Schober skrev:Dürion, visst är filmen lite annourlunda mot alla patriotiska Ww2 filmer vilket den ska ha en eloge för.
Men det kan inte rädda en sån katastrofalt tråkig film som den verkligen är :P
Det krävs lite attention-span för att förstå en så djup film! :wink: :P
Jag förstår inte varför alla klagar på den. Jag satt och njöt igenom hela filmen.
Äsh, efter nån kvart halv sov man ju, filmen var verkligen rena sömnpillret. En total skräp film. :|

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 22 november 2003, 19:22

Och sen skulle ja vilja sätta upp den meningslösa benämningen "antikrigsfilm" som en separat åtalspunkt, denna punkt har altså ingenting med filmens kvalitet i övrigt att göra, utan riktar sig bara mot korkade benämningar.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 22 november 2003, 19:36

Det säger jag mig emot men den diskussionen sker som du vet på en annan tråd. Den hör inte hit!

Eder
- Palle

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 22 november 2003, 23:35

Jag vet, jag ville bara få upp tråden i 100 inlägg

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 24 november 2003, 13:53

jofredes skrev:Det har ju gjorts två amerikanska filmer om kriget i Afghanistan den ena hette the Beasts eller Beasts of war och det var en riktig jävla skitfilm, där dom skall föreställa åka omkring i en T-72 med fem mans besättning!
Alla har ju olika smak men The Beast är väl en av de krigsfilmer som så gott som alltid får bra kritik. Filmen bygger på en teaterpjäs och ska väl egentligen ses mer som en dramafilm än en traditionell krigsaction.
Stridsvagnen som allt kretsar ikring ska föreställa vara en T-62 som har fyra mans besättning, dessutom har man med sig en afgansk underrättelseofficer som passagerare.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 november 2003, 14:38

MarcuS Schober skrev:
Yakima skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
MarcuS Schober skrev:Dürion, visst är filmen lite annourlunda mot alla patriotiska Ww2 filmer vilket den ska ha en eloge för.
Men det kan inte rädda en sån katastrofalt tråkig film som den verkligen är :P
Det krävs lite attention-span för att förstå en så djup film! :wink: :P
Jag förstår inte varför alla klagar på den. Jag satt och njöt igenom hela filmen.
Äsh, efter nån kvart halv sov man ju, filmen var verkligen rena sömnpillret. En total skräp film. :|
Jo jag förstår dig, bland mina kompisar är det bara jag som förstår filmen och tycker den är bra. Däremot så gillar de Charlies Änglar. :)

Något som irriterar mig i Stanley Kubrik's film Full Metal Jacket däremot är att allt är inspelat i England, och alla ditsatta palmer ser lika töntigt otillräckliga ut. Dessutom slåss de enbart mot snipers i Hué, ingen gatustrid alltså...

Skriv svar