Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 16 november 2003, 22:57

Nu kommer nästa Hollywoodrulle, den här var så dålig att jag känner tvungen att agera både lagstiftare, åklagare och dommare allt i ett.
Filmen hette Walker (1987) och är baserad på den sanna historien om den amerikanske äventyraren Wiliam Walker, vilken tog makten i Nicaragua på 1850-talet, hans vanstyre ledde snabbt till hans fall. När han försökte återta makten avrättades han Men nog verklighet och tillbaka till filmen. Den har extremt löjligt överdrivet skådespeleri och en massa löjliga kamera manövrar, mitt i filmen kommer första chocken, en limosin åker förbi längs en väg(kom ihåg det här är på 1850-talet), senare dyker det upp en massa datorer, i slutet av filmen när Walker håller på att störtas av rebeller så kommer en amerikansk militärhelikopter för att rädda amerikanerna fast Walker räddas inte eftersom han ju gjort sig själv till Nicaraguansk mednorgare. Jag misstänker att man försökte få med nått vänsterpolitiskt budskap där man drog paraleller med situationen i Nicaragua på 80-talet. Jag tror dock inte riktigt det var speciellt många som uppfattade det budskapet, de flesta hade nog gått efter den första halvan...Den här filmen var så dåligatt det helt enkelt måste bli dödsstraff för sådana filmer i fortsättningen.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 16 november 2003, 23:13

Två övriga riktigt usla filmer ända ned på d-filmsnivå var The longest bridge och Pansarkryssaren Yamato. The longest bridge är en taiwanesisk rulle och handlar om den striderna i shanghai under den japanska invasionen av Kina. Den börjar med en japansk bombräd, när husen i stan bombas sönder så flyger det ut hundratals personer genomfönstren på varje hus. När folk skall låtsas falla ner från en bro klättrar de först upp på räckerna och hoppar. När sedan japsen kommer gör de det i amphibie attack med amerikanska lvtp amtracs som inte ens var uppfunna. Man får sedan följa ett heroiskt nationalistkinesiskt förband genom striderna i Shanghai. De belägras i ett hus och blir anfallna av japansk flyg i skala 1/72, när ngn blir skjuten så börjar dom hjula eller slå volter. När stridsvagnar anfaller så hoppar kinesiska själmordsbombare från taken och spränger dom. varje hgr explosion motsvarar en 155mm granat. Man får sedan se amerikanska soldater i Shanghai, de har m1 stålhjämar och m3 grease gun(ej uppfunna än). När sedan japanerna lyckas bryta sig in i huset så blir de nerskjutna av kineser som åker längs en rutschbana.
Pansarkryssaren Yamato hade nog världens sämsta översättning, hangarfartug kallades flygdäcksskepp och ubåtar för dykbåtar. Pansarskeppet var förståss en riktigt dåligt gjprd plastmodel.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 november 2003, 23:38

För att anklaga en film som är lite modernare och som fler kanske sett... :)

Tears of the Sun, med Bruce Willis. Återigen får Bruce chansen att göra det han är bäst på: Skjuta i en acionrulle, samtidigt som han får ha sitt aj-vad-ont-det-gör-men-jag-kämpar-på-fejs.

Det första är scenen: Ett krigshärjat Nigeria.

Det andra är plotten: Amerikanska elitsoldater skickas in i djungeln för att rädda en (OBS!: 1) amerikansk civil medborgare undan mordiska rebeller.

Det tredje: Mitt i filmen begår han ordervägran på ett sätt som är helt onödigt och dessutom sätter den amerikanska medborgaren i direkt livsfara! (Jag vill inte förstöra mer än nödvändigt för nån som vill se den...)

Det fjärde: Enligt en skarpögd kompis, så har Bruce sitt rödpunktssikte på M4:an bak-och-fram!

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Red Dawn

Inlägg av Sarvi » 16 november 2003, 23:59

Ny åtalad:

Inte en historisk film, men krigsfilm iallafall:

"Red Dawn" från 1984. Stor ångande hög med skit. Dessutom med träbocken Charlie Sheen i en tidig "roll", dvs stå och uppvisa samtliga tre ansiktsuttryck han äger. Barf, barf.

Sheens insatser för att avliva minsta lilla humor i Spin City är för övrigt värda en helt egen tråd. Micheal J Fox, kom tillbaka!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 november 2003, 00:02

Vad säger du! Red Dawn var ju hur cool som helst! Dessutom spelade den på rädslan för Sovjetunionen, som var påtaglig i mina unga år!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 november 2003, 00:02

Varför har ingen åtalat Pearl Harbour än? Zero's som flyger i mach2...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 november 2003, 12:25

Originaltittel: Submerged (vilket jag tycker filmen borde ha varit hela tiden)

I havets järngrepp handlar om en amerikansk försöksubåt som under en testdykning börjar ta in vatten och sjunker. Då kommer Sam Neil in, (rollfiguren heter Swede Momsen) säger lite att i VK1 hade han en kompis i en ubåt som sjönk bla bla bla alla dog, bla bla bla hemskt ansikyte när de väl hittade den, och lite bla bla bla igen innan bärgningsbåten kommer. Senn så tar han upp alla människor i båten. Och alla är glada.


Den värsta film jag någonsin sett, det är scener tagna ur Das Boot (HÄDELSE!!!!) och U571 + att den amerikanska ubåten (squalus) var en tysk VIIC-båt med lite andra paneler i Centralen. Fy alltså!

Jag dömmer filmen att stanna på botten för all framtid! Den borde aldrig ha fått visats. Samtliga ansvariga ska följa med den "amerikanska" båten till botten för alltid!



Bild

Bild

En yttre bild på den "amerikanska ubåten"

Bild :x



Warning! Achtung! Do not see! I repeat, do not see!

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 17 november 2003, 12:39

Det fjärde: Enligt en skarpögd kompis, så har Bruce sitt rödpunktssikte på M4:an bak-och-fram!
Jag skulle inte ha blivit förvånad om han hade m4 bakofram. <storyn låter som om den liknade Dark of Africa.

Ok åtalspunkter mot Pearl Harbor.
Dogfightscenerna är lika realistiska som scenerna från kampen om dödsstjärnan i star wars filmerna.
Politisk korrekhet, man har med en svart kock bara för att locka en svart publik, kocken har dock ingen som helst betydelse för filmen i överigt och skulle lätt ha kunnat klippts bort utan att nån märkte nån skillnad.
Det vanliga "God is american snacket" amerikanska militärer får ännu en möjlighet att masturbera åt sin flagga i slutet.
Rosevelt framställs som en kompetent president.
Man gör ett patetiskt enscens försök att visa japanernas synpunkt, för att locka japansk publik.
Man låter ha me den kinesiskt B24 kraschlandningsscen bara för att kunna visa vilka överlägsna commandosoldater jänkarna var i infanteristrider.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 17 november 2003, 12:41

Den värsta film jag någonsin sett, det är scener tagna ur Das Boot (HÄDELSE!!!!) och U571 + att den amerikanska ubåten (squalus) var en tysk VIIC-båt med lite andra paneler i Centralen. Fy alltså!
Det är inte filmen om Lilli Marlene du pratar om, där har dom plagierat scener rakt ur Das Boot och Järnkorset.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 november 2003, 13:41

Nopp. Har full koll på vad jag menar. :)

Att manusförfattarna inte skäms! Järnkorset nu också!? :x

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 17 november 2003, 14:54

Blev helt vansinig på Pearl Harbor, när de planerar inför raiden mot Tokyo, tror de sa tydligt 3 gånger att de inte skulle bomba civila mål utan bara militära, medan i min gamla bok 60? min över Tokyo beskriver författaren hur de släpper brandbomber över den civila träbebyggelsen för att raiden skulle kännas mer...

Prata om att försöka skriva om historien och försöka påstå att man alltid har varit politiskt korekt.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 november 2003, 15:38

REVISIONISM AV HÖGSTA GRAD!!!! :x :x :x :x


Det är inte bara nazisterna som kan göra sådant tydligen...

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 17 november 2003, 17:02

Vi har ju oxå ett antal historiska gansgsterrullar såsom Kevin Costnerrullen "De omutbara" och Warren Beatyrullen "Bonnie och Clyde" vilka behöver få sig en näsbränna.

De omutbara: Historieförfalsnking och förtal genom att påstå att Elliot Ness skulle ha knuffat ut Frank Nitti från taket på Chicagos domstolshus så att denne slagit ihjäl sig i en bil några våningar nedanför. Faktum var att Frank Nitti tog över efter Capone och begick självmord 1943.

Bonnie och Clyde: förtigelse av Clyde Barrows homosexuella tendenser, och parets trekanter med Clydes brorsa.

Jack Nickolson och Danny de Vito's film om Jimmy Hoffa; ger en detaljerad beskrivning av hur Hoffa Mördas trots att Hoffa försvann spårlöst.

Oliver Stone filmen JFK: Åtalas för förtal och allmänt spridande av konspirationsteorier utan nån som helst belagd grund.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 november 2003, 09:47

De omutbara är ren uderhållning. Jag såg inte den som historia när jag såpg den. Och den är helt OK som underhållning. :)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 november 2003, 11:25

Windtalkers.
Jag tror säkert någon kan komma på en massa fel med den, men det jag fäste mig vid var strax efter landstigningen, då amerikanarna rusar fram som om det var ett ryskt stormanfall mot de japanska bunkrarna. Ingen taktik där inte. Sedan kommer några japanska stridsvagnar - som förintas av två amerikanska handgranater i stora eldbollar till å börja med. Visst är det amerikanska splitterhandgranater, så de måste vara ett jävla dunder i dom... eller?

Skriv svar