Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av tyskaorden » 4 juni 2013, 19:27

Samma åtalspunkter för filmen Spartacus från 1960 med Kirk Douglas i huvudrollen.

Några exempel: vissa av slavarna har armbandsur och gymnastikskor! På huslaven Antonius har t.o.m. ett Rolexur.

I stället för de träspadar som romarna brukade, kan man se slavar gräva med stålspadar av en typ som uppfanns först på 1900-talet.

En visselpipa används för att sammankalla slavar av en förman. Detta trots att sådana visselpipor uppfanns först på 1800-talet.

Sedan använder ryttarna stigbyglar, något som var okänt i Europa på Spartacus tid.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 19 januari 2014, 21:09

Crister skrev:Tunnel Rats - En Vietnam film gjord av Uwe Boll. Han lyckas göra skräpfilm efter skräpfilm men den här var nog den sämsta genom tiderna inom genren vietnam. Kan man stämma honom för att ha förstört 2 timmar av mitt liv :D
Juryn finner filmen skyldig. Inga förmildrande omständigheter kan åberopas. Filmen dömes till evig tystnad.

Bilaga 1: ultimat bevis exakt 0:58:16 in i filmen
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av CvD » 19 januari 2014, 21:44

mattep74 skrev:Landstigningsbåtarna som användes i Robin Hood var tydligen inte påhittade utan sådana som Willhelm erövraren använde. Detta enl ett inlägg på IMDB när jag kritiserade den detaljen.
Måste erkänna att jag är ytterst tveksam på att sådana landstigningsbåtar ska ha funnits på den tiden. :?
Hela scenen kändes som ett försök av regissören att göra en version av Saving Private Ryans landstigningsscen.

/CvD

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Dag den vise » 12 mars 2014, 10:38

mattep74 skrev:Landstigningsbåtarna som användes i Robin Hood var tydligen inte påhittade utan sådana som Willhelm erövraren använde. Detta enl ett inlägg på IMDB när jag kritiserade den detaljen.
Men landstigningsbåtarna som William erövraren använde sig av hade segel och till och med drakhuvuden i fören (betänkt det faktum att normanderna ursprungligen kom från Norge) och var inte platta och fyrkantiga som i Robin Hood filmen från 2010

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av a81 » 12 mars 2014, 21:19

Vilhelm erövrarens "landstigningsbåtar" såg antagligen ut ungefär så här: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _Knorr.jpg

Landstigningsbåtarna i Robin Hood-filmen ser ut ungefär som denna fast i trä :lol: : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... VP_III.JPG

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Dag den vise » 13 mars 2014, 16:46

Om detta inte redan har nämnts så finns också en i medeltidsfilmer från Hollywood mycket vanlig historieanakronism i Robin Hood från 2010. Robert Locksley (i denna version en riddare vars liv Robin Hood får överta) har nämligen en visirhjälm trots det faktum att dessa inte uppfanns förens på trettonhundratalet(den typ av vesirhjälm som Robert Locksley bär skulle dessutom uppfinnas först på fjortonhundratalet) vilket gör att denna detalj passar mycket dåligt in i en film som ska utspela sig 1199. Dock vill jag även säga till filmen (för om bortser från de irriterande anakronismerna tycker jag den är helt okej(i alla fall bättre än Prince of thieves)) försvar att den knappast är det sämsta som har gjorts i genren, utan jag kan nämna hundra filmer som är mycket sämre som krigs-/historisk film (mitt största personliga hatobjekt i genren är Tre solar)än Robin Hood från 2010.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 mars 2014, 17:49

Jag begär att förundersökning inleds avseende "Hellcats of the Navy" (1957) med Ronald Reagan i huvudrollen och Nancy Davies som livslång medaktris. Är någon åklagare beredd att åtaga sig målet?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re:

Inlägg av sonderling » 16 september 2014, 12:49

B Hellqvist skrev:
sonderling skrev:Den enda behållningen jag hade var att jag fick se en mutta i närbild. :D
To each their own...

Jag gillade filmen. Verhoeven komplicerar bilden av "onda tyskar" och "hjältemodiga motståndsmän". Angående SdKfz 251:an, så tyckte jag mig höra en kommentar att soldaterna agerat på eget bevåg utan att meddela högre befäl.
Ja det är inte vanligt men jag kanske hade fel på den punkten. Läser Aidan Chambers bok , Vykort från ingenmansland (En bok för alla) Ja Krigstidens Holland från Arnheim och framåt är en del av historien och där beskrivs problem med kringstrykande tyskar som på eget bevåg härjar landsbyggden på jakt efter mat under hungervintern. Så scenen med Hanomagen var kanske inte helt fel.

Fast det är scenen med muttan jag minns bäst. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av CvD » 15 mars 2015, 21:41

Måste tyvärr begära att gamla klassiker som 633 Squadron, Battle of Britain, Örnnästet ställs inför domstolen. Om inte filmerna i sig utan personalen ansvarig för de kvinnliga deltagarna. Ser ut att vara helt omöjligt för de kvinnliga stjärnorna eller hårfrisörerna att byta frisyr för filmerna. Alla går omkring med 60-tals frisyrer, som måste erkännas ibland kan vara lite speciella. :?
Man tappar helt känslan av att befinna sig på 40-talet när helt plötsligt en flyglotta glider in i bild nästan med en limpfrisyr. :roll:

/CvD

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av sonderling » 16 mars 2015, 11:54

CvD skrev:Måste tyvärr begära att gamla klassiker som 633 Squadron, Battle of Britain, Örnnästet ställs inför domstolen. Om inte filmerna i sig utan personalen ansvarig för de kvinnliga deltagarna. Ser ut att vara helt omöjligt för de kvinnliga stjärnorna eller hårfrisörerna att byta frisyr för filmerna. Alla går omkring med 60-tals frisyrer, som måste erkännas ibland kan vara lite speciella. :?
Man tappar helt känslan av att befinna sig på 40-talet när helt plötsligt en flyglotta glider in i bild nästan med en limpfrisyr. :roll:

/CvD
Men ja så är det ju med alla filmer? Jag tycker man kan se det i filmer från 70-80-talet också. Man märker det nog inte i den tiden man lever i men jag är helt säker att en film som görs idag kommer man garva åt och så, ha ha man ser ju direkt att den är gjord på 10-talet ju! :)

Ja okej man kanske har blivit lite bättre på senare år men som sagt man märker det nog inte förrens det gått en tid.

En annan grej är att jag tycker man går från att allt är så rent till allt är så skitigt i historiska dramer. Och att det växlar. 60-talet är allt rent i tex riddarfilmer och westerns, sedan blir det skitigt på 70-talet. Därefter rent igen 80-talet.
För att nuförtiden, skulle jag påstå, bli ultra skitigt på 00-10-talet. (Typ serien Dead wood m.m.)

Mitt senaste irritations grej eller irritation, men nått jag noterat. Är att allt ser så förfallet ut. Även på den tiden det utspelar sig och då det rimligt vis borde vara nybyggt!? (Typ 30-50-tals drama med förfallen bensinmack.)
Men det kanske har med att man inte har råd med snickare som kan göra kulisser och man måste använda sig av nått gammalt fabriksområde eller nått?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Hans » 16 mars 2015, 15:15

Stellan Bojerud skrev:Jag begär att förundersökning inleds avseende "Hellcats of the Navy" (1957) med Ronald Reagan i huvudrollen och Nancy Davies som livslång medaktris. Är någon åklagare beredd att åtaga sig målet?

Jag har inte sett den men här får ni trailern. Står inte överst på listan av filmer jag vill se.



http://www.imdb.com/title/tt0050500/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av CvD » 16 mars 2015, 20:30

sonderling skrev: Men ja så är det ju med alla filmer? Jag tycker man kan se det i filmer från 70-80-talet också. Man märker det nog inte i den tiden man lever i men jag är helt säker att en film som görs idag kommer man garva åt och så, ha ha man ser ju direkt att den är gjord på 10-talet ju! :)

Ja okej man kanske har blivit lite bättre på senare år men som sagt man märker det nog inte förrens det gått en tid.

En annan grej är att jag tycker man går från att allt är så rent till allt är så skitigt i historiska dramer. Och att det växlar. 60-talet är allt rent i tex riddarfilmer och westerns, sedan blir det skitigt på 70-talet. Därefter rent igen 80-talet.
För att nuförtiden, skulle jag påstå, bli ultra skitigt på 00-10-talet. (Typ serien Dead wood m.m.)

Mitt senaste irritations grej eller irritation, men nått jag noterat. Är att allt ser så förfallet ut. Även på den tiden det utspelar sig och då det rimligt vis borde vara nybyggt!? (Typ 30-50-tals drama med förfallen bensinmack.)
Men det kanske har med att man inte har råd med snickare som kan göra kulisser och man måste använda sig av nått gammalt fabriksområde eller nått?

Sonderling
Antingen har det blivit bättre eller så har damfrisyrerna blivit mindre spektakulära, även om 80-talets friyser med en burk hårsprey och sedan stoppa fingrarna i eluttaget för att få den "rätta looken" inte ligger långa bakom.

Men ja, håller med om westernfilmerna. Dom verkade ha burit teflonkläder på den tiden. Vilt slagsmål i strandleran och likväl kommer dom upp med nypressade, rena kläder. Hmm, undrar var man kan köpa de kläderna numera. :P

Något annat som irriterar mig, och det gäller historiska och icke-historiska, svenska filmer. Det verkar som hela landet talar stockholmska! 8O
Finns knappt någon i Wallanderfilmerna som talar skånska, trots att dom enligt berättelsen ska komma från familjer som bott där sedan Hedenhös. :?
Samma sak med till exempel, Fjällbackamorden, ingen talar bohusländska eller filmer som ska utspelas i Norrland, alla talar stockholmska. 8O
Finns det inga skådespelare som kommer utanför tullarna??????? 8O

/CvD

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av sonderling » 3 maj 2015, 08:35

Nja som f.d. Stockholmare så retar jag mig på att alla lantisar lägger sig till med en låtsas Stockholmska som inte ens låter som Ståckhålmska.
De tror de måste prata så där, nån borde säga till dem att sluta med det.

Sonderling

Användarvisningsbild
sgt_jim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 juli 2008, 05:15
Ort: Chiang Mai

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av sgt_jim » 19 juni 2015, 22:13

Håller me. Stockholmska e något man är uppvuxen me. Lantisar som försöker låter bara löjligt.
Dessutom har man inte rätt att kalla sig Stockholmare om man inte är minst tredje generationen. Jag är minst fjärde. På fars och mors sida. Har inte kunnat kolla längre tillbaka. Alla lantisar som flyttat in och tror dom e Stockholmare gör sig bara löjliga. :D
Nulli Secundus

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av KoteGaeshi » 2 juli 2015, 21:22

På tal om skådisstockholmska (men OT) är det lite kul när Skarsgård i "True Blood" ska vara tuff vikingahövding och talar som om han just hade glidit förbi krogkön på Stureplan.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar