Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 19 december 2007, 08:25

Ja ja men erkänn att du störde dig på att SdKfz 251:an var märkt med Grossdeutchland`s divisions märke :wink:

Sonderling

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 30 december 2007, 15:42

Jag är böjd att hålla med Hellquistarn här.

Jag gillade också filmen även om de tyska statisterna är i stereotypiska laget. Däremot håller jag med om att tidsperspektivet i filmen känns konstigt för oss som känner till referenspunkterna.

I upplösningen blir det lite kaka på kaka när förrädaren skall till att avslöjas.

En klar positiv överraskning från Paul (Robocop, Total Recall, Starship Troopers) Verhoeven.

En riktigt usel film jag gjorde misstaget att hyra är "The Fallen". En film utan handling eller någon som helst skådespelartalang. Slutade med att jag snabbspolade framåt för att få slut på eländet.
http://www.thefallenmovie.com/

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av mattep74 » 6 april 2008, 00:37

10.000 BC. Den måste kvalificera sig här.

Pyramider 10 000 år f kr
Mammuttar som bor i Afrika
Svärd av järn.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Solkungen » 6 april 2008, 00:41

Gluttat lite på "Enemy at the gate" på fyran ikväll, och kan inte rekomendera annat än förbränning av alla kopior av filmen. Hemsk.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Wooster » 6 april 2008, 10:50

Såg filmen "the Last Drop" (http://www.imdb.com/title/tt0398029/) för några veckor sedan. En väldigt märklig film där produktionsteamet verkade ha lite svårt att bestämma sig för vilken genré den egentligen skulle tillhöra.

Ibland ville den göra anspråk på att vara någon slags spionthriller, ibland gav den sig på action - allt uppblandat med lite krystad humor.

Ingenting stämde - vare sig rent militärt, utrustningsmässigt eller ens rent logiskt, folk beter sig helt enkelt inte så. Dessutom en massa fåniga detaljer, bland annat hänger linorna mellan glidplan och dragplan som tvättlinor i intro-scenen.

Egentligen ren kapitalförstöring eftersom det kändes som att någon nog lagt en del pengar på produktionen

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av pandersson2 » 16 april 2008, 05:53

mattep74,

jag har inte sett 10.000 BC, men vill påpeka att det faktiskt fanns en afrikansk mammut, så det behöver inte vara fel. Det kan ju förstås vara den mest kända, ullhåriga mammuten som visas, och den finns det inga fynd somtyder på att den befann sig så långt söderut som Afrika.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 april 2008, 01:00

"Saving Jessica Lynch" såg jag precis början av innan jag inte orkade mer... En propagandafilm för TV som visar "räddningen" av Jessica Lynch på klassiskt Hollywood-manér, enligt den version som Pentagon förespråkade när det begav sig. Naturligtvis föga överensstämmande med verkligheten. Mycket klichéer i början när man visar överfallet på konvojen där Lynch blev tillfångatagen - högsta befälet är naturligtvis inkompetent och obeslutsam, underbefälet iskall och klartänkt, och de enskilda soldaterna visar vad de går för genom att skrida till enskild handling och utföra hjältedåd i försöken att komma undan bakhållet.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av Morgan » 27 april 2008, 10:30

Jag vill lägga till U-571 till listan.

Filmen är ingenting annat en ett Hollywood-försök att efterlikan mästerverket Das Boot, men de gör en otroligt dålig kopia.

Messerschmitt-plan som dyker upp mitt över Atlanten, eldstrider med kpistar i en tysk ubåt som de senare utan problem kan använda, totalt inkompetenta tyska ubåtsbesättningar, en total historieförfalsktning (Enigma-apparaten hittades faktiskt av engelsmännen!!!), dåliga skådespelare och en "tyskamerikansk ubåtsman" som lyckas övertyga en tysk ubåtsbesättning med en otroligt dålig tyska som bara stinker amerikansk accent.

Morgan

OJJE
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 9 augusti 2003, 17:14
Kontakt:

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av OJJE » 6 maj 2008, 22:28

Håller med dig till 100%. Den där filmen var fan det sämsta jag sett på länge. Filmen rekommenderas inte! Håll er undan från den!
Wooster skrev:Såg filmen "the Last Drop" (http://www.imdb.com/title/tt0398029/) för några veckor sedan. En väldigt märklig film där produktionsteamet verkade ha lite svårt att bestämma sig för vilken genré den egentligen skulle tillhöra.

Ibland ville den göra anspråk på att vara någon slags spionthriller, ibland gav den sig på action - allt uppblandat med lite krystad humor.

Ingenting stämde - vare sig rent militärt, utrustningsmässigt eller ens rent logiskt, folk beter sig helt enkelt inte så. Dessutom en massa fåniga detaljer, bland annat hänger linorna mellan glidplan och dragplan som tvättlinor i intro-scenen.

Egentligen ren kapitalförstöring eftersom det kändes som att någon nog lagt en del pengar på produktionen

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av NIL » 14 oktober 2008, 15:52

Jag såg en ohygglig massa skräprullar i hyrvideons barndom, det vore kul att se dom igen...man skulle nog skratta än mer idag.

Några minnesbilder:
Scenario: Commandos i Norge, filmen inspelad vid medelhavet.

Scenario: Mkt få soldater (av grupps storlek) skall hindra tyskarna från att ta sig över en bro, handgranat kastas och detonerar intill en "tysk" halvbandvagn med resultatet att vagnen stannar och alla de uppsuttna soldaterna dör.

Scenario: USMC i Vietnam, inspelad i Jugoslavien...bristen på 'gulingar' gör att man får se samma snubbar dödas om och om igen under hela filmen.

Soldaternas (framförallt fulingarnas) totala oförmåga att utnyttja terrängen för skydd och skyl, frontalangrepp till fots gällde. Samma explosioner och brinnande gubbar recyclades och användes vid fler än ett tillfälle i filmerna. Alla vapen lät som MG42 oavsett kaliber och ursprung.

Det var tider det *suck*
:)
Äh, det löser sig.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re:

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 oktober 2008, 13:42

Königstiger skrev: ... Flyboys ...

-När tjejen och "hjälten" träffar varandra andra gången så börjar han försöka kommunicera med henne men hon fattar ingenting och ser helt frågande ut eftersom hon inte kan engelska. Då frågar han henne om hon förstår vad han säger och hon svarar då direkt "No". Deras fortsatta kommunikation i filmen är också orealistisk.
Vet inget om den filmen, men just detta betingar väl ingen historisk felaktighet? Jag sade för någon månad sedan: "Kan du tala svenska?" och kvinnan svarade då direkt: "Nej." och vår fortsatta konversation i verkligheten var kanske också att betrakta som "orealistisk".

Efter att ha läst igenom trådens sexton sidor tycker jag mig ana en tendens att betona materielfel snarare än händelsefel, och utrustningen är ju ändå bara rekvisita för att dekorera handlingen - det är ju teater! För mig skulle det inte vara så fel att på film skildra Karl den tolftes och Napoleons krig i Ryssland med invasionsarmén i tyska andravärldskrigsuniformer. Detta skulle kanske vara bättre, för då kan ingen klanka på att skådisarna bär på fel grejer ... och det var ju också så man gjorde förr, när forntida personer illustrerades med något mer dagsaktuellt mode.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Re:

Inlägg av loop » 26 oktober 2008, 22:27

Jurgen Wullenwever skrev:
Königstiger skrev: ... Flyboys ...

-När tjejen och "hjälten" träffar varandra andra gången så börjar han försöka kommunicera med henne men hon fattar ingenting och ser helt frågande ut eftersom hon inte kan engelska. Då frågar han henne om hon förstår vad han säger och hon svarar då direkt "No". Deras fortsatta kommunikation i filmen är också orealistisk.
Vet inget om den filmen, men just detta betingar väl ingen historisk felaktighet? Jag sade för någon månad sedan: "Kan du tala svenska?" och kvinnan svarade då direkt: "Nej." och vår fortsatta konversation i verkligheten var kanske också att betrakta som "orealistisk".

Efter att ha läst igenom trådens sexton sidor tycker jag mig ana en tendens att betona materielfel snarare än händelsefel, och utrustningen är ju ändå bara rekvisita för att dekorera handlingen - det är ju teater! För mig skulle det inte vara så fel att på film skildra Karl den tolftes och Napoleons krig i Ryssland med invasionsarmén i tyska andravärldskrigsuniformer. Detta skulle kanske vara bättre, för då kan ingen klanka på att skådisarna bär på fel grejer ... och det var ju också så man gjorde förr, när forntida personer illustrerades med något mer dagsaktuellt mode.

korrekt. Jag gillar inte teater heller 8-)

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av svartekaptenen » 26 maj 2009, 13:05

Tittade på "the Rock" häromdagen med Sean Connery, det är förvisso
ingen krigsfilm men där är mycket militär med så det får väl gå som en slags
hybrid, hursomhelst scenen i duschrummet var nog det dummaste jag har sett,
den där kommendörkaptenen som var chef för SEAL-teamet var helt pantad,
vägra att kapitulera när situationen var helt hopplös.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av NIL » 27 maj 2009, 11:54

svartekaptenen skrev:vägra att kapitulera när situationen var helt hopplös.
Inga konstigheter, helt i. e. m. SoldF 1986.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Inlägg av sonderling » 28 maj 2009, 12:53

Dûrion Annûndil skrev:"Saving Jessica Lynch" såg jag precis början av innan jag inte orkade mer... En propagandafilm för TV som visar "räddningen" av Jessica Lynch på klassiskt Hollywood-manér, enligt den version som Pentagon förespråkade när det begav sig. Naturligtvis föga överensstämmande med verkligheten. Mycket klichéer i början när man visar överfallet på konvojen där Lynch blev tillfångatagen - högsta befälet är naturligtvis inkompetent och obeslutsam, underbefälet iskall och klartänkt, och de enskilda soldaterna visar vad de går för genom att skrida till enskild handling och utföra hjältedåd i försöken att komma undan bakhållet.

Mvh -Dan
Jag har iofs oxå varit skeptisk till filmen.
Men .....är filmen dålig för att den inte följer din politiska verklighet eller är den bara dåligt gjord. Jag har nämnligen funnit att recensenter ofta sablat ner en amerikansk film av första anledninigen jag nämner och sedan visar det sig att filmen inte alls är så dålig.
(Befälen var väl inkompenta vad jag förstått och körde vilse m.m. är det inte de som vimsar förbi i Gen Kill?)

Sonderling

Skriv svar