Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 12 december 2006, 22:49

Näste man att bli åtalad är Mel Gibson, ja det är faktiskt sant ännu en gång, nån som håller koll på vilken gång i ordningen? Den här gången för filmen "Apocalypto", http://news.nationalgeographic.com/news ... mel_2.html
Vi får invänta bevismaterialet, tills det dyker upp på svenska biografer, eller tills nån laddar hem det utan att få piratbyrån på halsen.
Mel har visat sig vara en serieförbrytare av en ovanligt hårdkokt och svårstoppad karaktär, och det kan komma att behöva stiftas speciella lagar för att få bukt med honom, vad säg om kanske besöksförbud för filmkameror(alternativt plombering av de kameror han innehar), kiltförbud samt samhällstjänst på något historiskt museum under sträng bevakning av en övervakare med gedigna kunskaper i historia och arkeologi.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 24 januari 2007, 09:08

Fick möjlighet att se Flyboys igår. Vill härmed anmäla den för granskning av tribunalen.
Några av punkterna är.

Spoilervarning


- Tyskarna flyger enbart Fokker Triplanes. Givetvis röda utom skurkens som är svart/vitt. Motiverades med att publiken annars skulle ha svårt att se vilka som var "bad guys". (ja vi är idioter)
- Tyskarna anfaller alltid ur solen
- I Pearl Harbour flyger man i Mach 2, här återanvänder man samma motorer i planen. Swoosh!!
- Med tanke på att planen är gjorda i trä så är de väldigt hållfasta. Lådräta dykningar följda av stigningar i 9 G är inga problem.
- Tidslinjen är fullständigt förvrängd. Man har ingen som helst uppfattning när i första världskriget det utspelas.
- Regisören har inte bestämt sig för om det skall vara en matine, traditionell krigsfilm eller kärlekshistoria.
- Ger en demoniserad bild av tyskarna. Det tyska flygaresset har tex förkärlek för att skjuta ned folk som nödlandat eller jaga civila i militära konvojer.
- Huvudrollsinnehavaren kan utan problem röra sig i det pitoreska franska landskapet och jaga brudar. Någon beredskap verkar inte finnas på flygbasen utan han hinner alltid tillbaka innan det är dags att sticka på uppdrag igen.
- Den svarta killen har en väldigt förvirrande bakgrund. I början ser man honom som en fransk boxare. Får uppfattningen om att han är från nån av frankrikes kolonier. När han träffar resten av gruppen så ändrar han dock rappt språk/dialekt från franska och börjar bryta på sydstatsengelska. Sen säger han också att han började flyga för att bli bättre behandlad + att när filmen slutar så står det att när USA gick med i kriget så fick han inte flyga längre. Så hur var det, var han fransman eller amerikan?
- FX-teamet borde ha lastats ombord på Zeppelinaren innan den sköts ned. Vissa scener där man använt modeller är riktigt uselt gjorda. Notera storleken på alla eldslågor som slår ut. Brrrr

Generellt omdömme. Bitvis var det snygga scener och det är trevligt att få se gamla klassiker i luften. Men där tar det slut. Fick mer än en gång vibbar från Pearl Harbour. Vissa scener kändes som rena kopior. Exempelvis sekvenser med täta flygformationer modell inledningen på Pearl Harbour. Bomber som fälls där kameran hänger med ned mot målet osv.

Fast hade man kallat huvudpersonen för Biggles hade jag köpt alltihop :D

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Inlägg av svartekaptenen » 12 september 2007, 13:03

Backis skrev:
Webb skrev:Sen det här med att det är fel stridsvagnar och flygplan i filmer...det är fel men man får ta det med en nypa salt. Jag menar det är nog inte världens lättaste att hitta en Tiger eller bygga en. Ta Top Gun tex. gjordes under kalla kriget, hade varit lite annorlunda om Hollywood verkligen hade kunnat ha riktiga MIG. Stulna från Sovjet eller nått då? Hmm..
Men det går ju oftast att fixa till en resonabel nivå... se Tigern i Kelly's Hjältar t ex... det är ju inte en Tiger, men nära nog IMO.
Vad jag förstår är det T34or som har fått ett skal på sig hjulen är ju helt fel.
Jag kan en rolig historia om Kellys hjältar, när jag var yngre åkte jag mycket på spelkonvent och en gång träffade jag på ett jag som hade förvandlat filmen till ett tabletop spel, själva tabletopen kom i delar och var sammansatt åtminstone 6-7 m lång och 2 meter bred, givetvis var jag med och spelade. Efteåt frågade jag de här killarna hur de kunde få modellen så korrekt och de sa att de hade varit i den by i Jugoslavien där filmen spelades in och tydligen hade inte mycket förändrats på 20 år, det roliga var att lokalbefolkningen var enormt misstänksamma mot de här konstiga utlänningarna som gick omkring och mätte och fotograferade allt så till slut arresterade byns gendarm dem, men de hade ingen finka så de blev inlåsta på byns värdshus.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 september 2007, 02:25

svartekaptenen skrev:Vad jag förstår är det T34or som har fått ett skal på sig hjulen är ju helt fel.
Jag kan en rolig historia om Kellys hjältar, när jag var yngre åkte jag mycket på spelkonvent och en gång träffade jag på ett jag som hade förvandlat filmen till ett tabletop spel, själva tabletopen kom i delar och var sammansatt åtminstone 6-7 m lång och 2 meter bred, givetvis var jag med och spelade. Efteåt frågade jag de här killarna hur de kunde få modellen så korrekt och de sa att de hade varit i den by i Jugoslavien där filmen spelades in och tydligen hade inte mycket förändrats på 20 år, det roliga var att lokalbefolkningen var enormt misstänksamma mot de här konstiga utlänningarna som gick omkring och mätte och fotograferade allt så till slut arresterade byns gendarm dem, men de hade ingen finka så de blev inlåsta på byns värdshus.
Bild

Visserligen OT, men gänget bakom Kellys-modellen är spelföreningen Ylva i Göteborg. Dimensionerna är närmare 2x4 meter, skalan är 1/100. Historien om gripandet var lite mer dramatisk än så: killarna hyrde ett flygplan och tog flygfoton över byn. Men då det fanns ett militärt område i närheten, och några bilder togs i riktning mot det, ledde detta till ett gripande för misstanke om spioneri när de landade. Situationen klarades dock upp utan några rättsliga efterräkningar. Modellen användes så sent som i år på GothCon XXXI.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Inlägg av svartekaptenen » 13 september 2007, 07:38

Det var ju kul att de fortfarande är i gång och att modellen fortfarande existerar,

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 14 september 2007, 14:48

Men herreminskapare 8O Nu får jag en tår i ögonvrån. Jag spelade ett par gånger på den (?) modellen i slutet av sjuttiotalet. Det var ett gäng trevliga Göteborgare som vårdade den ömt. Finns det fler bilder?

MVH

Hans

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 14 september 2007, 14:56

Jodå, några bilder finns det allt! :)

Från föreningen Ylvas hemsida

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 14 september 2007, 15:21

Stort tack Torbjörn.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 22 oktober 2007, 08:15

Private Snafu skrev:Fick möjlighet att se Flyboys igår. Vill härmed anmäla den för granskning av tribunalen.
Några av punkterna är.

Spoilervarning


- Tyskarna flyger enbart Fokker Triplanes. Givetvis röda utom skurkens som är svart/vitt. Motiverades med att publiken annars skulle ha svårt att se vilka som var "bad guys". (ja vi är idioter)
- Tyskarna anfaller alltid ur solen
- I Pearl Harbour flyger man i Mach 2, här återanvänder man samma motorer i planen. Swoosh!!
- Med tanke på att planen är gjorda i trä så är de väldigt hållfasta. Lådräta dykningar följda av stigningar i 9 G är inga problem.
- Tidslinjen är fullständigt förvrängd. Man har ingen som helst uppfattning när i första världskriget det utspelas.
- Regisören har inte bestämt sig för om det skall vara en matine, traditionell krigsfilm eller kärlekshistoria.
- Ger en demoniserad bild av tyskarna. Det tyska flygaresset har tex förkärlek för att skjuta ned folk som nödlandat eller jaga civila i militära konvojer.
- Huvudrollsinnehavaren kan utan problem röra sig i det pitoreska franska landskapet och jaga brudar. Någon beredskap verkar inte finnas på flygbasen utan han hinner alltid tillbaka innan det är dags att sticka på uppdrag igen.
- Den svarta killen har en väldigt förvirrande bakgrund. I början ser man honom som en fransk boxare. Får uppfattningen om att han är från nån av frankrikes kolonier. När han träffar resten av gruppen så ändrar han dock rappt språk/dialekt från franska och börjar bryta på sydstatsengelska. Sen säger han också att han började flyga för att bli bättre behandlad + att när filmen slutar så står det att när USA gick med i kriget så fick han inte flyga längre. Så hur var det, var han fransman eller amerikan?
- FX-teamet borde ha lastats ombord på Zeppelinaren innan den sköts ned. Vissa scener där man använt modeller är riktigt uselt gjorda. Notera storleken på alla eldslågor som slår ut. Brrrr

Generellt omdömme. Bitvis var det snygga scener och det är trevligt att få se gamla klassiker i luften. Men där tar det slut. Fick mer än en gång vibbar från Pearl Harbour. Vissa scener kändes som rena kopior. Exempelvis sekvenser med täta flygformationer modell inledningen på Pearl Harbour. Bomber som fälls där kameran hänger med ned mot målet osv.

Fast hade man kallat huvudpersonen för Biggles hade jag köpt alltihop :D
Jag håller inte med om din nattsvarta bild. Så illa var den inte alls. Och här invänder jag mot de punkter där jag tycker du har fel, i övrigt håller jag med men det är ju trots allt bara film.
Strävar inte alla stridspiloter att anfalla ur solens vinkel?
I början så gör man klart att allt börjar 1916, sedan nämns att USA går med och då vet ju jag att det hunnit bli 1917.
Det fanns ju med en hedervärd tysk också, räcker inte det?
Den svarte mannen var från USA hela tiden, tvärtemot vad vissa nobelpris tagare säger så är jag säker på att svarta är intellegenta nog att lära sig mer en ett språk. Det rasistiska södern hade inte utrese förbud, många stack till Europa för att slippa rasismen. Rasismen i USA förklarar varför han sedan inte fick flyga, de ville antagligen att han skulle servera i mässen. :roll:
Annars retade jag mig på några andra saker, som att hjälten hittade till sin älskades bondgård två ggr mitt i natten med sitt flygplan!

Trots detta yrkar jag på ett frikännande från tribunalen, det är ju trots allt bara en film som dessutom var kanska underhållande. Och felen var inte fler en andra krigsfilmer. Synd att man inte fick se en sen med en fallskärms hoppare, fallskärmen kom tidigare en jag trodde och tyskarna verkade ha anamat den fortare än de .....öh....allierade?

Sonderling

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 26 oktober 2007, 02:45

sonderling skrev:
Private Snafu skrev:Fick möjlighet att se Flyboys igår. Vill härmed anmäla den för granskning av tribunalen.
Några av punkterna är.

Spoilervarning


- Tyskarna flyger enbart Fokker Triplanes. Givetvis röda utom skurkens som är svart/vitt. Motiverades med att publiken annars skulle ha svårt att se vilka som var "bad guys". (ja vi är idioter)
- Tyskarna anfaller alltid ur solen
- I Pearl Harbour flyger man i Mach 2, här återanvänder man samma motorer i planen. Swoosh!!
- Med tanke på att planen är gjorda i trä så är de väldigt hållfasta. Lådräta dykningar följda av stigningar i 9 G är inga problem.
- Tidslinjen är fullständigt förvrängd. Man har ingen som helst uppfattning när i första världskriget det utspelas.
- Regisören har inte bestämt sig för om det skall vara en matine, traditionell krigsfilm eller kärlekshistoria.
- Ger en demoniserad bild av tyskarna. Det tyska flygaresset har tex förkärlek för att skjuta ned folk som nödlandat eller jaga civila i militära konvojer.
- Huvudrollsinnehavaren kan utan problem röra sig i det pitoreska franska landskapet och jaga brudar. Någon beredskap verkar inte finnas på flygbasen utan han hinner alltid tillbaka innan det är dags att sticka på uppdrag igen.
- Den svarta killen har en väldigt förvirrande bakgrund. I början ser man honom som en fransk boxare. Får uppfattningen om att han är från nån av frankrikes kolonier. När han träffar resten av gruppen så ändrar han dock rappt språk/dialekt från franska och börjar bryta på sydstatsengelska. Sen säger han också att han började flyga för att bli bättre behandlad + att när filmen slutar så står det att när USA gick med i kriget så fick han inte flyga längre. Så hur var det, var han fransman eller amerikan?
- FX-teamet borde ha lastats ombord på Zeppelinaren innan den sköts ned. Vissa scener där man använt modeller är riktigt uselt gjorda. Notera storleken på alla eldslågor som slår ut. Brrrr

Generellt omdömme. Bitvis var det snygga scener och det är trevligt att få se gamla klassiker i luften. Men där tar det slut. Fick mer än en gång vibbar från Pearl Harbour. Vissa scener kändes som rena kopior. Exempelvis sekvenser med täta flygformationer modell inledningen på Pearl Harbour. Bomber som fälls där kameran hänger med ned mot målet osv.

Fast hade man kallat huvudpersonen för Biggles hade jag köpt alltihop :D
Jag håller inte med om din nattsvarta bild. Så illa var den inte alls. Och här invänder jag mot de punkter där jag tycker du har fel, i övrigt håller jag med men det är ju trots allt bara film.
Strävar inte alla stridspiloter att anfalla ur solens vinkel?
I början så gör man klart att allt börjar 1916, sedan nämns att USA går med och då vet ju jag att det hunnit bli 1917.
Det fanns ju med en hedervärd tysk också, räcker inte det?
Den svarte mannen var från USA hela tiden, tvärtemot vad vissa nobelpris tagare säger så är jag säker på att svarta är intellegenta nog att lära sig mer en ett språk. Det rasistiska södern hade inte utrese förbud, många stack till Europa för att slippa rasismen. Rasismen i USA förklarar varför han sedan inte fick flyga, de ville antagligen att han skulle servera i mässen. :roll:
Annars retade jag mig på några andra saker, som att hjälten hittade till sin älskades bondgård två ggr mitt i natten med sitt flygplan!

Trots detta yrkar jag på ett frikännande från tribunalen, det är ju trots allt bara en film som dessutom var kanska underhållande. Och felen var inte fler en andra krigsfilmer. Synd att man inte fick se en sen med en fallskärms hoppare, fallskärmen kom tidigare en jag trodde och tyskarna verkade ha anamat den fortare än de .....öh....allierade?

Sonderling
Kommer lite fler spoilers då!
Jag tycker också den var värdelös. Förutom det som Snafu redan skrivit:
-När tjejen och "hjälten" träffar varandra andra gången så börjar han försöka kommunicera med henne men hon fattar ingenting och ser helt frågande ut eftersom hon inte kan engelska. Då frågar han henne om hon förstår vad han säger och hon svarar då direkt "No". Deras fortsatta kommunikation i filmen är också orealistisk.
-Den svarte mannen säger att hans pappa var slav. Hela livet om jag fattar det rätt. Eftersom filmen uspelas 1916-1917 och han ser ut att vara 20-25 år så fattar jag inte hur hans pappa kan ha varit slav.
-"Hjälten" (minns inte vad han heter) tycks kunna ta sitt flygplan och åka var som helst när som helst, och med kulsprutan monterad och laddad dessutom.
-När han åker för att rädda tjejen och barnen beordrar den franske generalen(?) att gripa honom när han kommer tillbaka. Generalen vet mycket väl varför han åker tillbaka efter att ha lämnat barnen men när han kommer tillbaka med tjejen ändrar han sitt beslut att gripa honom.. Bara för att tjejen är skottskadad. Känns som att ifall hon inte hade varit skadad så skulle han ha ställts inför krigsrätt men nu fick han en medalj istället. Allt p.g.a. att hon var skadad. Sen säger han åt honom att inte göra om det. Smart då att ge honom en medalj!!!
-Det här med lejonet (och några andra saker) gjorde att det hela kändes som en disneyfilm. Fånigt.

Kommer inte på fler saker att klaga på just nu

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 november 2007, 10:12

Avknoppad (och därmed räddad ur tribunal-tråden ;)): Örnnästet
- Dvs. filmen, ej att förväxla med de historiska platser som kallas/kallats Örnnästet (f.ö. ett tacksamt ämne, har jag kommit på).

Utplockat ur Örnnästestråden:
loop skrev:Flyboys var verklige kass. Här har det en gedigen amerikansk hjältesaga och de gör en skitfilm.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 13 november 2007, 11:33

Eftersom Kellys hjältar varit uppe men ingen (inte ens sidan där man letade fel i filmen) nämnt det så:

I inledningsscenen av Kellys Hjältar när Kelly sitter i en Jeep bakom de tyska linjerna så står en tysk (tror det är vid fältköket) med en armé-regnrock och jeans och sneakers..

Filmen är dock fortfarande den bästa krigsfilmen i genrén "action-krigsfilm"..

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 13 november 2007, 17:18

Hexmaster skrev:Avknoppad (och därmed räddad ur tribunal-tråden ;)): Örnnästet
- Dvs. filmen, ej att förväxla med de historiska platser som kallas/kallats Örnnästet (f.ö. ett tacksamt ämne, har jag kommit på).

Utplockat ur Örnnästestråden:
loop skrev:Flyboys var verklige kass. Här har det en gedigen amerikansk hjältesaga och de gör en skitfilm.
Hade Örnnästet kommit med i denna tråden så hade jag varit tvungen att lämna in ett överklagande! :lol:

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 18 december 2007, 14:41

Såg Verhoevens film Black Book i helgen och blev väldigt besviken. Den var full av "krigsfilm om motståndsrörelsen"-kliche´er.

Exempel på scener:

Motståndsmän pysslar med vapen och röker. En Hanomag kommer plötsligt in brakande med 5 tyskar. Tyskarna skjuts ner och motståndsmännen pysslar vidare som om inget hänt. Va fan menar de att bara 5 tyskar skulle skickats på ett tillslag!

En civilist hade en egen segeljolle. Nånstans har jag läst att privata segelbåtar var förbjudna men det kan ju bara gällt kanalkusten förståss.

Filmen börjar runt Arnhem och hoppar raskt till Hitlersfödelsedag 1945. Kriget är ju slut inom några dagar men detta verkar ingen beröra sig av. Om jag hade varit SS så hade man ju varit nervös om jag hade varit Holländare så hade ju jag börjat hoppas på en nydag.

Tyskarna envisas med att kalla motståndsmännen för terrorister.........kan ju vara möjligt men detta känns som ett försöka att göra en politisk kommentar om ett annat krig.

Och så där håller filmen på och jag blir bara argare och argare över alla dåliga detaljer och inkonsekventa händelser. :x
Filmen skall nog ses bäst som kalkon.

Den enda behållningen jag hade var att jag fick se en mutta i närbild. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 december 2007, 15:05

sonderling skrev:Den enda behållningen jag hade var att jag fick se en mutta i närbild. :D
To each their own...

Jag gillade filmen. Verhoeven komplicerar bilden av "onda tyskar" och "hjältemodiga motståndsmän". Angående SdKfz 251:an, så tyckte jag mig höra en kommentar att soldaterna agerat på eget bevåg utan att meddela högre befäl.

Skriv svar