Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 24 februari 2006, 13:08

I ''Alexander'' får man intrycket av att Alexander den Store förlorade mot den indiska rajan Porus i slaget vid floden Hydaspes(stavning?) år 326 f.kr., men i verkligheten vann han.
I filmen frågar han även den besegrade Darius III:s fru hur hon vill bli behandlad. ''-Som en drottning'', svarar hon.
Det var inte hon som sade det utan det var Porus som ville bli behandlad som en kung efter att han blivit besegrad av Alexander i det ovannämnda slaget.
OT: Enligt sägnen ska Alexander ha blivit så tagen av Porus svar att han gav tillbaka hans land i utbyte mot att han blev Alexanders bundsförvant.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Sämsta film i mitt tycke

Inlägg av Cyber Joker » 2 april 2006, 23:29

Orkade inte läsa alla inlägg. Den sämsta krigsfilm i mitt tycke är Sven Hassels "Döden på larvfötter" Dylik soppa utan handling får man leta efter.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 23 april 2006, 15:54

Ednew skrev:Hur många anser att "Det sjunde inseglet" av Ingmar Bergman bör prövas i domstolen? Det finns ju ett flertal grava historiska felaktigheter. Kvinnan i slutet läser väl ur en svensk bibel? Kunigunda från Candide omnämns ju trots att den skrevs först 400 år senare. Detta var vad jag kom ihåg i ett svep. Möjligtvis för lite för en fällande dom men ni kanske kan komma på mer?
Sjunde inseglet har nog faktiskt immunitet, lilla vän. :D Det säger väl sig själv att en film där Döden i trikåhuva innehar en framträdande roll inte kan fällas för dylika brott. (men ok, jag är ju inte dummare än att jag inser att det finns vissa uppenbara fel. :roll: Döden i trikåhuva kanske f ö är ett av de gravaste misstagen. Det kan ju inte vara särskilt historiskt korrekt, eller har jag fel..?).

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Re: Sämsta film i mitt tycke

Inlägg av Välitalo » 23 april 2006, 16:44

Cyber Joker skrev:Orkade inte läsa alla inlägg. Den sämsta krigsfilm i mitt tycke är Sven Hassels "Döden på larvfötter" Dylik soppa utan handling får man leta efter.
Den ÄR en soppa... Men man får se riktiga tyska Stug:ar rulla där!
& T-34:or med!
Alltid något.

Mvh
Välitalo

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Re: Sämsta film i mitt tycke

Inlägg av Panzerschreck » 23 april 2006, 18:47

Välitalo skrev:
Cyber Joker skrev:Orkade inte läsa alla inlägg. Den sämsta krigsfilm i mitt tycke är Sven Hassels "Döden på larvfötter" Dylik soppa utan handling får man leta efter.
Den ÄR en soppa... Men man får se riktiga tyska Stug:ar rulla där!
& T-34:or med!
Alltid något.

Mvh
Välitalo

Jag minns faktiskt ingen Stug, enbart Sovjetiska SU-100 i "tysktjänst"

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Inlägg av Välitalo » 23 april 2006, 20:24

Kanhända minns jag inkorrekt....

Det är mer än några år sedan jag såg den, så kanske måste jag se om soppan....

Mvh
Välitalo

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Sämsta film i mitt tycke

Inlägg av B Hellqvist » 23 april 2006, 20:50

Välitalo skrev:
Cyber Joker skrev:Orkade inte läsa alla inlägg. Den sämsta krigsfilm i mitt tycke är Sven Hassels "Döden på larvfötter" Dylik soppa utan handling får man leta efter.
Den ÄR en soppa... Men man får se riktiga tyska Stug:ar rulla där!
& T-34:or med!
Alltid något.

Mvh
Välitalo
Enda filmerna som jag känner till med autentiska Stug:ar är "Örnen har landat" och "Framom främsta linjen".

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2480
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 24 maj 2006, 22:23

Jkpg1977 skrev:Några saker som INTE stämmer med Pearl Harbour:
-Under slaget om storbrittaninen fanns det INGA spitifries med automatkanoner eller fyrbladiga propellrar! Man gjorde försök med kanonbeväpnade spitfires, men detta test var inte framgångsrikt då.
-Zero och de andra japanska stridsflygplanen hade INGA tvåbladiga propellrar, dessa är istället ombyggda amerikanska skolflygplan.
-Tror inte de japanska stridsflygarna var så inkompetenta vid denna tidpunkt som de framstår i filmen. Vid tidpunkten för anfallet mot Pearl Harbour hade den genomsnittslige japanska stridspiloten ca 600 flygtimmar under stridsförhållanden bakom sig och de sopade mattan med i princip allt motstånd tills slaget om Midway då många av deras mest erfarna piloter gick förlorade. Det för först EFTER detta som amerikanarna, britterna och austreliensarna BÖRJADE början till att sopa mattan med japanerna!

Någon som vill lägga till något på listan?

Morgan, Jönköping
Fartygen i hamnen som blir bombade, är det inte moderna robotjagare?
Sen ser det ju bara löjligt ut när Utah sjunker(tror det är hon) Storlek korvett. Fast, det kan väl iof ursäktas.

Mvh

G.P

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 13 augusti 2006, 13:46

Siege of Firebase Gloria från 1989.

De amerikanska soldaterna springer och skjuter med M-16 i ena handen och har en maschete i andra. Det går väl inte, eller?

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 13 augusti 2006, 14:01

mattep74 skrev:Siege of Firebase Gloria från 1989.

De amerikanska soldaterna springer och skjuter med M-16 i ena handen och har en maschete i andra. Det går väl inte, eller?
Det går att skjuta så men det är fullkomligt meningslöst då man i så fall inte skulle träffa en ladgårdsvägg på 10 meter. Och vad ska man förresten med en machete till om man har en M-16. M-16 är ju i och för sig genuint usel men så dålig är den inte.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 14 augusti 2006, 21:31

maal skrev:
mattep74 skrev:Siege of Firebase Gloria från 1989.

De amerikanska soldaterna springer och skjuter med M-16 i ena handen och har en maschete i andra. Det går väl inte, eller?
Det går att skjuta så men det är fullkomligt meningslöst då man i så fall inte skulle träffa en ladgårdsvägg på 10 meter. Och vad ska man förresten med en machete till om man har en M-16. M-16 är ju i och för sig genuint usel men så dålig är den inte.
hugga vietnameser som är inne i basen.

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 24 augusti 2006, 22:10

He He! Har faktiskt tragglat mig igenom 14 sidor i denna topic... rolig läsning!
Jag såg att fel utrustning ska ses som ett ringa brott... Jag skriver härmed om denna lag!

Jag tillhör folkgruppen militärfordonsfanatiker & off-roadfanatiker.
Härmed dömmer jag filmen Patton pansargeneralen till stegling på hjul! (dvs 9.00x16 från en Volvo Sugga).

Filmen är nerlusad med Willys CJ3A som kom först 1949.
Tyskarna kör M48 Patton stridsvagnar (sandfärgade)
Allierade kör M48 Patton stridsvagnar (gröna och gul/grön cammo)
Regisören spränger/förstör... 1 Dodge Command Car, 1 Willys MB/Ford GPW samt 1 Dodge Weapon Carrier... Regiören! Vill ni vara vänlig att ta plats framme vid muren! Vill ni ha ögonbindel och en sista ciragett?

I Patton förekommer även sakfel. Bradley säger till Patton... Det var slakt, tyskarnas
stridsvagnar går på diesel och våra på bensin, våra vagnar brinner lätt upp. Vilka tyska vagnar gick på diesel????? Kanske något Italienskt åbäke, men dessa får knappast kallas stridsvagnar. Vet dock inte hur det är med Pz38T...Pragadiesel?

Nästa film till rakning...hmm igentligen en skådis!
Gode Arnold (Schwarzenegger)! Varför kan du skjuta 5000000 skott med en snodd M60 vars band max innehåller 50-100 patroner. Det roliga är att du aldrig laddar om men bandet har alltid samma längd oavsett. 8O

Den "Tigern" som deltog i Saving Private Ryan är inte byggd på T34 utan på någon senare vagn, T55?.
På tal om vagnar... Döden på larvfötter är en riktig skräpfilm, SU 100 eller SU 85, GAZ 69 terrängbilar... Men en äkta Citroen Kegresse (pansrad). Och sedan när hade tyskarna straffregementen? Sedan när var dessa strafförband utrustade med stridsvagnar? FEL!

Kollektivt straff till alla dessa amerikanska krigsfilmer där amerikanarna: skjuter sönder stridsvagnar med Colt45, handgranater i klass med en 10.5 granat, alla tyskar fipplar med vapenlåset vid strid samtidigt som dom skriker "-Achtung Franz!!!". KASS!

Jag har aldrig sett Pearl Harbour... tror inte jag ska göra det heller :lol:

PS Den bilden som är inlaggd och som visar "Tigern ur Rayan" är hämtad från "War and Peace Show... Beltring i England". Superduperträff enligt kompisen som gästat spektaklet flertalet gånger :lol:

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 24 augusti 2006, 23:42

Yder skrev:
Filmen är nerlusad med Willys CJ3A som kom först 1949.
Tyskarna kör M48 Patton stridsvagnar (sandfärgade)
Allierade kör M48 Patton stridsvagnar (gröna och gul/grön cammo)
Regisören spränger/förstör... 1 Dodge Command Car, 1 Willys MB/Ford GPW samt 1 Dodge Weapon Carrier... Regiören! Vill ni vara vänlig att ta plats framme vid muren! Vill ni ha ögonbindel och en sista ciragett?
Var min favoritfilm när jag var liten. Av misstag blev den inspelad i svartvitt, så det känns fortfarande helsjukt att se den i färg. Sen handlar den väl om patton mer än om specifika pansarmodeller. GCS gör en fantastisk roll tycker jag, så tyvärr måste jag döma dig till stegling för kätteri ;)

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 25 augusti 2006, 18:11

GCS är faktiskt en attans bra skådis, som även gör denna rollen jättebra... Men straffet mot mig är väl lite väl hårt... ers nåd? Räcker det inte med lite smisk där bak och en tillsägelse att inte vara stygg? :o

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 25 augusti 2006, 18:33

Yder skrev:GCS är faktiskt en attans bra skådis, som även gör denna rollen jättebra... Men straffet mot mig är väl lite väl hårt... ers nåd? Räcker det inte med lite smisk där bak och en tillsägelse att inte vara stygg? :o
Du har varit en dååååååålig pojke. Så dåååååålig :D

Skriv svar