Förbrytartribunal för sämsta krigs-/historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 augusti 2004, 19:34

The last samurai är kass?
:)

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 30 augusti 2004, 19:47

Själv tyckte jag 3 solars rekvisita såg trovärdig ut, men filmen isig var ett stort mislyckande, ingen orkar se en film som bara är fylld med olycka och sorg. Sedan att de kör med kvinnor kan och att män är tja något mer lågstående gör saken inte bättre....någon typ av balans skulle vara bra....

Angående den sista samuraien, som action film är den duglig....men nästan allt annat är kast....sista samuraien har blivit total disikerad i ett annat träd om du vill veta alla fel....

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 30 augusti 2004, 20:04

3 Solars rekvisita är usel den har över huvud taget inget att gör amed medeltiden och dess klädedräkt. Allt är fel, från form och mönster till material. Det rä en film som aldrig borde blivit gjord. Och skådespalr insatsen och manus skall man inte tala om, jag har sett b-filmer som är bättre.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 30 augusti 2004, 20:27

Det verkar som om man skulle lyssna på alla historieintresserade människors åsikter...så skulle det bästa vara om det överhuvudtaget gavs f-n i att göra några filmer med historisk anknytning.

Visst irriterar jag mig också på somliga saker, men som någon sa, trots Gladiators alla historiska fel, så är det en bra film. Problemet med filmer som är våldsamt felaktiga är ju att folk får uppfattningen att det var på ett visst sätt. Men om någon använder en värja eller har ett plagg som felar nåt sekel på är ju inte hela världen om filmen är bra...det är min enkla åsikt.

Och svenska filmer som ger sig in på äventyret att skildra något historisk är ju ytterst sällsynt. Jag har inte sett 3 solar, men tänker åtminstone se den vid något tillfälle, trots att den inte verkar vara nån hit.

För övrigt tycker jag att "Den siste samurajen" sågats lite väl hårt...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 31 augusti 2004, 11:32

Så, blir Tro Solar åtalad? Eller slipper den? Jag yrkjar på att den slipper, då det öär en svensk film, och jistoriska svenska filmer av denna kaliber är det väl rätt ont om?

/Tomas (Som ska se TS iaf)

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 31 augusti 2004, 11:40

Tomas Ibsen skrev:Så, blir Tro Solar åtalad? Eller slipper den? Jag yrkjar på att den slipper, då det öär en svensk film, och jistoriska svenska filmer av denna kaliber är det väl rätt ont om?

/Tomas (Som ska se TS iaf)
Varför skulle 3 Solar slippa undan? Att filmen är spektakulärt dålig på alla punkter (rekvisita, skådespelarinsats, manus) är väl ingen ursäkt?
Att dåliga filmer skulle visas nåd bara för det är svenska tycker jag är minst sagt underligt :? Är en dålig svensk produkt mindre dålig än en lika usel utländsk? Det resonemanget köper iaf inte jag personligen

Tre Soalr har fö redan varit inför rätta på http://www.historiska.se/histvarld/forum/ där den kunniga domstolen dömde filmen hårt.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 31 augusti 2004, 11:53

Kapten_Gars skrev:
Tomas Ibsen skrev:Så, blir Tro Solar åtalad? Eller slipper den? Jag yrkjar på att den slipper, då det öär en svensk film, och jistoriska svenska filmer av denna kaliber är det väl rätt ont om?

/Tomas (Som ska se TS iaf)
Varför skulle 3 Solar slippa undan? Att filmen är spektakulärt dålig på alla punkter (rekvisita, skådespelarinsats, manus) är väl ingen ursäkt?
Att dåliga filmer skulle visas nåd bara för det är svenska tycker jag är minst sagt underligt :? Är en dålig svensk produkt mindre dålig än en lika usel utländsk? Det resonemanget köper iaf inte jag personligen

Tre Soalr har fö redan varit inför rätta på http://www.historiska.se/histvarld/forum/ där den kunniga domstolen dömde filmen hårt.
Okok. :)

Vad kommer juryn/nämndemännen fram till?

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 4 december 2004, 23:51

Tre solar var verkligen megadålig. Den har skapat en helt ny filmkategori, nämligen gnällfilm, för det var det enda filmen handlade om, en mindre begåvad kvinna som mest red omkring och gnällde en massa. Filmen var väl egentligen inte nån riktig historisk film, utan snarare en sorts relationsfilm det fanns dock en del att anmärka på i filmen som tex en jude i Sverige trots att det var förbjudet för dem att vistas här, sen var det väl inte så många korståg på gång under 1350-talet Korsfararna hade ju kastats ut ett halvt århundrade tidigare.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 december 2004, 22:51

Har fortfarande inte sett den, och det tror jag jag ska vara glad för.

"Kvinnor kan och män kan inget" kan jag läsa om precis när jag vill i aftonblaskan och sexpressen. Inget jag tänker lägga ut 40 spänn på en film för att se.

/Tomas

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 30 december 2004, 16:12

sen var det väl inte så många korståg på gång under 1350-talet Korsfararna hade ju kastats ut ett halvt århundrade tidigare.
Svenskarna åkta till Finland och bankade skiten ur kareler i gudsnamn under så gott som hela medeltiden, Så chansen finns ju att man kunde vara korsfarare.
De fel du nämner är ju patetiska. Vem bryr sig om det är en Jude eller inte. Det brott denna film egentligen står skyldig till enligt mig är att vara en skitfilm. Och det kan filmer vara, hur historiska de än är (tänk Alexander).

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 6 januari 2005, 11:47

Nu nämner de ju uttryckligen att riddaren är på Korståg i det heliga landet och just därför blir filmen okorrekt.

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 6 januari 2005, 16:01

Ja77 skrev:Ordern var "No non-military targets including the Temple of Heaven would be bombed"

"Bombed target.....a thickly populated small factories district"

Det verkade vanligt att man bombade i tätbebygda områden och träffade civila bygnader på grund av närheten av de riktiga målet.

Ja nu har man fått svar på det. Men hur en fiskebåt kunde bli en Jagare är en annan sak....
Det har ju hänt under andra krig att man misstagit fiskebåtar för örlogsfartyg. T ex när den ryska östersjöflottan år 1905 var på väg till Fjärran östern, så trodde man att några fiskebåtar utanför Holland var japanska sjöstridskrafter.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 6 januari 2005, 18:20

Nu var det så att de sänkte en fiskebåt, de kan tänka sig att de skrev manus tyckte att killen som sprang in skulle tro att det var en jagare i de allmänna kaoset men de låter mer som en korektion för att få amrekanarna farmstå som mer perfekta som allt verkar handla om i denna film.

Tänka sig vi sänkte en oskyldig fiskebåt.... nä låt de bli en Jagare i stälet....

Sedan kan du börja luska lite i vad bomberna från raiden igentligen hamnade.....

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 25 februari 2005, 11:48

ZTV visade Pearl Harbor igår igen. Uccckkkk... fantastiskt hur en film med en sådan budget och gjord efter SPR kan vara så späckad med fel från början till slut. Inte ens själva anfallsscenen är bra, den ser ut som stryk.

/piskar den döda hästen

BueDigre
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 januari 2005, 22:37
Ort: Örebro

Inlägg av BueDigre » 27 februari 2005, 12:03

En koppling till Braveheart var det inte Gibson som Regiserade den också???

Undrar i övrigt hur en så skitfilm som Gladiator kan klara sig helskinnad. Se istället The fall and rise of the roman empire. Visserligen späckad med fel men en riktig gammal klassiker

Skriv svar