Axis vs allies (brädspel)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Flash
Medlem

Axis vs allies (brädspel)

Inlägg av Flash » 31 oktober 2003, 19:14

Jag funderar på att köpa Axis vs allies (brädspel) men det finns ju ett par stycken och jag tror att det är Europa jag vill ha men hur som helst så skulle jag vilja ha några tips. Och kanske tips på andra sådana spel (inte risk har det redan helst nått om andra vk)

Ps: Vet inte om det här har varit uppe så förlåt mig i så fall :D och tack i förhand.

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 31 oktober 2003, 22:35

kort sagt:
Europe är mer sodlater än i vanliga, tyvärr så är europe däremot väldigt obalanserat.

Pacific har jag faktiskt inte spelat, men de tär fär dme som diggar flottstrider =)

jag skulle rekommendera att du köper in det vanliga axis först och sne utvidgar till europe elelr pacific när ni behärskar det vanliga
"Det är inte lätt när det är svårt"

Användarvisningsbild
Flash
Medlem

Inlägg av Flash » 1 november 2003, 10:59

Om jag köper axis vs allies först och om jag gillar det och ska köpa en "exptantion" tror du/ni att Axis and Allies - The World at War Expansionen är nått att ha?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 1 november 2003, 11:18

Pacific är inte bra, USA bygger en lika stor flotta som hela Japan har på en eller två runder. De andra allierade behöver bara bygga infanteri och vänta på att USA killer flotta kommer fram.

Problemet med Axis and Allies det går bara att spela när man är nybörjare. Ta bara ursprungs spelet. Japan drar hem allt flyg flottan till Japan och sattsar allt på ryssen, Tysken bygger bara pansar och sattsar allt på ryssen. Om nu inte tärningen är välldigt konstig så vinner Axelmakterna typ i runda 2-3. De kvittar vad de allierade gör. de hinner inte fram.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 1 november 2003, 13:33

Ja77 skrev:Pacific är inte bra, USA bygger en lika stor flotta som hela Japan har på en eller två runder. De andra allierade behöver bara bygga infanteri och vänta på att USA killer flotta kommer fram.

Problemet med Axis and Allies det går bara att spela när man är nybörjare. Ta bara ursprungs spelet. Japan drar hem allt flyg flottan till Japan och sattsar allt på ryssen, Tysken bygger bara pansar och sattsar allt på ryssen. Om nu inte tärningen är välldigt konstig så vinner Axelmakterna typ i runda 2-3. De kvittar vad de allierade gör. de hinner inte fram.
...eller så kan man göra en gentlemens agreement som säger att Japan inte får anfalla Sovjet under ett antal rundor.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 1 november 2003, 14:17

Jo så kan man också göra.

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 1 november 2003, 16:25

hm ve tinte vilken värld ni lever i, men i acis and allies har ju annars allierade ett stort övertag.
Det enda det handlar om är att sätta press på axelmakterna direkt.

Låter man tyskland koncentrera sig på sovjet så är det klart att dem går framåt med stormsteg.

Men man kan i första rundan attackera västeuropa, i minst 50% av fallen tar man det, i övriga fall känner tysken en enorm press på sig och måste bygga infanterister och förpassa dme till försvar.
Låt int etysken vinna i afrika, det är 10 gratis ipc:s.

Sovjet måste attackera tyskland i första rundan, absolut livsviktigt.

detta är naturligtvis ingne fullkomlig strategi guide, men det är lite små strategiska förslag bara, kan ju skriv alite emr av mina strategier om det uppskattas =)

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 1 november 2003, 16:29

BrittSten: Gör det, det är alltid intressant att höra :)

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 1 november 2003, 16:44

BrittSten: lite förslag.

Som Japan ska man inte attackera PH utan dra tillbaka alla fartyg till Japan, amrekanarna kan inte gå på, för du har så många lastfartyg som strykpojkar.

Sedan tar Japanen alla sina 5 plan och attackerar kina eller indien innan de allierade hinner bygga upp en fabrik eller hämta förstärkningar. Stilla havet är i prinsip värdelöst om man tänker resurser. Alternativ krossa sovjet med tyskland och vinna runda 3 spel.

Tips för de allierade att sända sitt taktiska flyg för att hjälpa sovjet. Om inte japanen är på alerten kan USA eller England bygga en fabrik i Kina respektive Indien och börja pumpa trupper därifrån.

Attakera alltid med så mycket som möjligt för att minska de egna förlusterna. Offra hellre en anan "oviktig" ruta och lämna bara kvar en infaterist för att förhindra tank blitzar.

Neutrala länder kan användas för en 3 stegs tankblitz kan komma till nytta ibland. Betala bara bötern och kör på.

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 1 november 2003, 21:50

Eftersom det verkar som om du ja77 mest diskuterar japan så fortsätter väl jag på det inslagna spåret.

Jag rbukar alltid köra pearl harbor 2 som japan, men frölorar oftast inget vitalt på det själv och man berövar amerikanen möjligheten att förflytta flottstyrkor till atlanten.

FÖRSÖK ALDRIG TA USA, det är omöjligt, det end aamerikanen behöver göra är att bygga infanteri en runda så är man chanslös....

Men japans uppgift då. om USA eller storbritannien bygger en fabrik i asien...ta över dne så snabbt som möjligt, satsa allt på det, det ebtyder att du slipper bygga en fabrik på fastlandet senare.
Japan måste nämligen skaffa sig en fabrik på fastlandet allra senast i runda 3 för att kunna sätta press på sovjet ordentligt.
Transportera abra över infanteri som du bygger i japan, använd flyget som understöd tanks producerar du i fabriken på fastlandet sen.

hm svårt att skriva så här, men vad brukar ni uppleva för problem när ni lirar som japan då?

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 1 november 2003, 21:57

USA:
Det största problemet folk gör som USA är att tänka "äh det här är ju lugnt, jag akn sitta på min kant och abra ta det lugnt..."

Det man måste minnas är att det är ett LAGspel, ett taktiskt knep är att när man ska göra en viktig anstormning med allies, som t.ex slutstriden om berlin så börjar alltid UK, sen attackerar USA och om det behövs så attackerar sovjet i deras tur, det betyder att man kan göra 3 attacker innan det är tysklands tur igen.

Annars så är USAs uppgift att skapa invasionsflotta och attackera västeuropa tillsammans med UK hela tiden.
bygg X antal transporter, se till att fixa gubbar som fyller alla transporter, transportera över och atatckera, nästa turn bygger du fler gubbar och repetera tills det är klart...=)
Ignorera fullständigt japan, dem har alla fördelar i stilla havet, koordinera dina styrkor i china med UK:s styrkor i indien så håller ni där ett bra tag förhoppningsvis.

återigen så är det enormt svårt att beskriva, emns gä avd ni ahr för problem så ska jag försöka hjälpa till.

en sak till......för guds skull, forska inte....!

Användarvisningsbild
Flash
Medlem

Inlägg av Flash » 1 november 2003, 22:14

ehum vad hände med min fråga? :P :wink:

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 1 november 2003, 22:32

Flash: Inse tråden har blivit kidnappad :)

Det finns Risk 3000 eller var det 2062? som ligger ungefär på samma nivå. Nej det är inte så monotomt som vanliga risk särskilt inte då man har nucler comanders och atlant städer om inte det räcker kan man börja slåss om månen.

BrittSten: Du har helt rätt USA har inget att göra mycket i stilla havet. Möjligtvis kan de bygga en fabrik i Kina.

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 1 november 2003, 23:11

hehe japp sorry flash, men vi snor din tråd :P

och angående fabrik i kina...de tär en ren chanstagning, du får ju bara ut 2 infanterister där varje gång så...men visst funakr de t så är det ju skitbra =)

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 1 november 2003, 23:53

USA kan kosta på sig att bygga 2 plan där och britterna får sända sina trupper från indien för att försvara fabriken.

Taktiken för de allierade är att attakera västeuropa och ta bort trycket från sovjet.

Eller så sattsar man stenhårt på forskning och "vinner" när man får hevy bomber.

Skriv svar