Steve McQueen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Steve McQueen

Inlägg av Bina » 25 maj 2002, 16:15

Måste bara säga att filmen "the great escape" med bla Steve McQueen är en av de bästa WW2 filmerna.
Bra gjord och inte någon saftig kärleks historia som man brukar lyckas trycka in i de flesta filmer.

Schindlers list är inte heller tokig. Dock stör man sig lite på att Schindler blir så höjd till skyarna (som om det enda fel han gjorde var att vara otrogen) I slutet av filmen så åker han och frugan i väg i en bil i soluppgången...
Sanningen är att han och Emelie skilldes ett par år senare och Oscar fick leva sina sista år på pengar som hans judar skickade till honom.. Det är inte det intrycket man får från filmen. Eller? Men visst var han en stor man.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002, 16:49

Angående Schindlers list så skulle jag vilja påstå att utan Ralph Fiennes hade filmen varit betydligt mycket sämre.
Hans gestaltning av en sadistisk lägerchef med ett litet men ändå intressant känsloliv är något av det bästa jag sett i en Hollywood film.

Kul med en kvinnlig skribent på Skalman , det är inte så vanligt med militärhistoriskt intresserade brudar så fortsätt debattera och få lite fart på det här forumet.

Bad Mr. Frosty
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 26 maj 2002, 11:20

The Great Escape är en mycket bra film som jag älskar att se. Hur bra som helst. Jag håller med om att det är en mycket bra WW2 film. Den bygger ju på en riktig händelse, den tillägnas de 50 fångarna som sköts...

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Inlägg av Bina » 26 maj 2002, 12:45

wreezig skrev:Angående Schindlers list så skulle jag vilja påstå att utan Ralph Fiennes hade filmen varit betydligt mycket sämre.
Hans gestaltning av en sadistisk lägerchef med ett litet men ändå intressant känsloliv är något av det bästa jag sett i en Hollywood film.
Oja.. men det måste också säjas att filmen hade nog varit en katastrof med färg.. Tycker om svart vitt.. Synd att dom inte pratar tyska/polska bara.
wreezig skrev:Kul med en kvinnlig skribent på Skalman , det är inte så vanligt med militärhistoriskt intresserade brudar så fortsätt debattera och få lite fart på det här forumet.
Jag vet.. känner mig ganska ensam ibland.. :lol:
Senast redigerad av 1 Bina, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Inlägg av Bina » 26 maj 2002, 12:46

Bad Mr. Frosty skrev:The Great Escape är en mycket bra film som jag älskar att se. Hur bra som helst. Jag håller med om att det är en mycket bra WW2 film. Den bygger ju på en riktig händelse, den tillägnas de 50 fångarna som sköts...
Japp.. fick DVD hemskickad till mig i förrgår.. Fanns en hel dvd bara med dokumentär mtrl om the great escape... fick ståpäls.. hehe

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 26 maj 2002, 12:56

Jag vet.. känner mig ganska ensam ibland..
Jo jag vet hur det känns , jag är ju en av dom få intelligenta på det här forumet och ibland känns det ensamt att vara omgiven av idel idioter :D

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 26 maj 2002, 12:58

Glöm inte mig wreezig! Blir kallad Einstein och "Facit" i skolan! :wink:

/Johan

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 26 maj 2002, 14:09

Glöm inte mig wreezig! Blir kallad Einstein och "Facit" i skolan!
Det kan ju bero på att du är så mogen och vuxen trots att du ser ut att vara 2-3 år gammal :D

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 26 maj 2002, 15:16

Det kan ju bero på att du är så mogen och vuxen trots att du ser ut att vara 2-3 år gammal :D
Sicken förolämpning! Jag är faktiskt 5-6 år på bilden! :) :wink:

/Johan

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 26 maj 2002, 15:40

Sicken förolämpning! Jag är faktiskt 5-6 år på bilden!
Såja lilla gubben , lugna ner dig nu.:mrgreen:

Jag hoppas att bilden är åtminstone ett par år gammal vid det här laget annars så får jag nog säga att du är mycket påläst för din ålder :D

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 26 maj 2002, 15:42

Jag hoppas att bilden är åtminstone ett par år gammal vid det här laget annars så får jag nog säga att du är mycket påläst för din ålder :D
Hehe! Jag fyllde faktiskt vuxen (18 år) den 20 april! Får numera inhandla fjortisdricka (folköl)! :o :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 maj 2002, 16:39

Nu ljuger du för oss Johan, på bilden är du 5-6 år gammal! Gå nu hem och natta, för att det är sent för så små pojkspolingar som du att vara uppe vi den här tiden!

och om du är riktigt snäll får stanna uppe länge och titta på Bolibompa!

http://svt.se/bolibompa/

[/img]

Skriv svar