Sven Hassel igen... suck

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Sven Hassel igen... suck

Inlägg av Bina » 25 maj 2002, 15:49

Hej..

Hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag har läst alla hassel böckern och så har även min sämre hälft :lol:

Problemet är att jag förstår att böckerna är "falska" och har hittat flera felaktigheter i böckerna så som att "lillebror" heter i alla böcker utom 1 Creutzfeld men i en bok heter han Carl Gustav Eicken.

Nu är det så att killen har bestämt sig för att boken " de fördömdas legion" är sann och att de andra böckerna är en blandning av flera olika krigsveteraners historier som "hassel" har kört ihop att allt hände "dom"..

Kan ni nu vara så snälla att hjälpa mig att hitta felaktigheter i böckerna. Jag har läst mycket om WW2 men jag kan mest om KZ lägrena. Jag har inte tillräckligt mycket kunskap för att överbevisa honom.. Han måste få saker bevisat på papper så att säga.

Tack på förhand.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002, 16:00

Men du skrev ju detta inlägg för ett tag sedan , då borde du ju kunna bevisa det själv eller?
Sven Hassel" har skrivit en roman serie på jag tror 10-11 böcker om WW2. Böckerna är ganska roliga och läsvärda om man tycker om torr rå humor. Tycker man sedan om WW2 så är dom extra roliga. Vad man dock ska tänka på är att Hassel (som eg heter något annat) utger sig för att böckerna är själv upplevda med detta blev bevisat 1963 att det inte stämmer. Så läs böckerna för vad dom är. Skönlitteratur!

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 25 maj 2002, 16:12

Is Sven Hassel a liar?
There are numerous posts to newsgroups and discussion forums across the internet which supposedly 'expose' Sven Hassel as a 'liar'. However, it's sometimes difficult to know exactly what is being exposed - the novels or the man's claims.
* The novels are clearly fictional, brilliantly written as they are. Sven Hassel has said as much himself (though he does claim them to be based on real events). The whole premise of a 'penal panzer regiment' is bizarre, but it's a brilliant situational opportunity. Elite troops, but anti-Nazi at the same time. Why people need to jump on the stories and claim to expose them as 'lies' is beyond me. They are stories - a large number of anecdotes strung together in the most entertaining, and shocking, way.
* Now we come to Sven Hassel's biography and personal claims which are a little harder to defend. For many years, since the early 1970s, a Danish journalist named Erik Haaest has been hard at work revealing the 'truth' about Sven Hassel. His book has been partially translated into English and put up on a website. There may well be truths and lies in both the official biography and Erik Haaest's version. My feeling is that Sven Hassel has built up a unique myth around himself and his comrades and that it would be very difficult to backtrack on that myth. Meanwhile, Haaest's version is written in such an hysterical, tabloid newspaper, style that it has become a standing joke itself. What will the next exposure be!!?? But people will continue to quote his wild assertions on the internet at every opportunity.
http://www.svenhassel.info/


Här kommer Haaests sida: http://home.tiscali.dk/ehaaest/Texts/En ... 0table.htm

/Marcus

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 25 maj 2002, 18:18

Du kan väl börja med att jämföra "De fördömdas legion" med "På västfronten intet nytt"
Har för mig att det finns en hel del likheter därimellan.

I övrigt är det väl bara att ta alla händelser i böckerna och lägga på en tidsaxel och se om han kan ha hunnit med allt under sex års krig.

Thord

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Sven Hassel igen... suck

Inlägg av robert nordin » 26 maj 2002, 10:42

Newt skrev:Hej..

Hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag har läst alla hassel böckern och så har även min sämre hälft :lol:

Problemet är att jag förstår att böckerna är "falska" och har hittat flera felaktigheter i böckerna så som att "lillebror" heter i alla böcker utom 1 Creutzfeld men i en bok heter han Carl Gustav Eicken.
Eiken kallas för Pluto och förekommer parallellt med Storebror.
Bägge är storvuxna, men har väl i övrigt olika karaktärer
Vilken bok tänker du på?

Nu är det så att killen har bestämt sig för att boken " de fördömdas legion" är sann och att de andra böckerna är en blandning av flera olika krigsveteraners historier som "hassel" har kört ihop att allt hände "dom"..

Kan ni nu vara så snälla att hjälpa mig att hitta felaktigheter i böckerna. Jag har läst mycket om WW2 men jag kan mest om KZ lägrena. Jag har inte tillräckligt mycket kunskap för att överbevisa honom.. Han måste få saker bevisat på papper så att säga.

Den sista(?) Hasselboken, Kommissarien, har ju vissa likheter
med Kellys hjältar. Boken kom ju ganska långt efter filmen.

Kellys hjältar påminner f.ö om en verklig händelse där amerikaner
rånar en bank i Tyskland under WW2s slutskede, och det är den tyska
valutareserven som stjäls. Totalt kom man över 400 miljoner dollar.
Rånet är ouppklarat. Några dömdes dock 1979 för inblandning i rånet.
(Någon som vet mer om detta rån?)

I boken "SS-generalen" är ju 37. regementet (6 pansardiv) insatt i Stalingrad, men i en annan bok, kommer ej ihåg vilken, så refererar man till (det avlägsna) slaget om Stalingrad som samtidigt pågår.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 26 maj 2002, 11:43

I någon av böckerna tillhör Sven Hassel 27:e pansaregemntet med överste (övlt?) Hinka som chef.

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Inlägg av Bina » 26 maj 2002, 12:30

wreezig skrev:Men du skrev ju detta inlägg för ett tag sedan , då borde du ju kunna bevisa det själv eller?
Sven Hassel" har skrivit en roman serie på jag tror 10-11 böcker om WW2. Böckerna är ganska roliga och läsvärda om man tycker om torr rå humor. Tycker man sedan om WW2 så är dom extra roliga. Vad man dock ska tänka på är att Hassel (som eg heter något annat) utger sig för att böckerna är själv upplevda med detta blev bevisat 1963 att det inte stämmer. Så läs böckerna för vad dom är. Skönlitteratur!
Problemet är att han inte tror det är sant. Man måste alltid bevisa och överbevisa och sedan bevisa igen.. karlar. hehe

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 26 maj 2002, 12:45

Jo inte nog med att vi saknar simultanförmåga , vi är tjurskalliga oxå.

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 26 maj 2002, 12:55

MD650 skrev:I någon av böckerna tillhör Sven Hassel 27:e pansaregemntet med överste (övlt?) Hinka som chef.

Sorry 27 regementet skall det givetvis vara. Enligt någon bok skulle det ha funnits 2 27:or, då i syfte att försvåra identifieringen. F.ö verkar det
som om 27 pansarregementet delvis används på samma sätt som Brandenburgförbandet, vilket ju åtminstone inledningsvis var lite av
tysk "special forces". Förbandet skall dels ha varit med vid Gleiwitz samt
vid inledningen av det tyska angreppet mot Frankrike.

Skriv svar