Band of brothers

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 8 januari 2003, 11:16

Exakt. I avsnittet efter Bastogne åker dom på ordentligt med stryk. Amerikanarna får order om att inta en by på gränsen till tyskland. Anfallet utförs ludermässigt och går riktigt illa.

Tyvärr få man kanske uppfattningen att det i första hand var en inkompetent amerikansk officer som orsakade detta, och inte beslutsamma väl samövade försvarande tyskar.

Inte för att jag nu försvarar tyskarna på något sätt, men ni förstår nog vad jag menar.

Det är hur som helst ett bra avsnitt med mycket action och känsla.

Om man skulle åka ner till Ardennerna och trakterna därom nu så skulle man nog uppleva det hela betydligt mer intensivt än innan man såg serien.

/Gribing

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 8 januari 2003, 12:18

Eller så kanske "Easy-company" inte kom i kontakt med dessa trupper, vilket kanske är förklaringen? :)
Om nu hela förbandet slås ut lär serien bli ganska kort... ;) Vad ska resten av avsnitten handla om, vad de överlevande sysselsatte sig med i sjukstugan? 8O

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 8 januari 2003, 12:21

Ang. kritiken mot stridscenerna. Är det inte svårt att gestalta modärn krigföring på film. Det är ju inte som förr med slaglinjer och liknade. Det blir nog lätt: först rusar ni fram och vi skjuter, sen rusar vi fram och ni skjuter. Jag menar allt måste få plats på rutan. Jag tycker ändå att det var ett syveränt jobb och en mycket bra serie.

Sonderling

Ps.Andreas Wien hur får man 150% förluster? Är det några som dör en extra gång. :wink:

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 8 januari 2003, 13:20

1. Easy Company överlevde. Ja, det måste man nog säga. Eftersom de gamla gubbarna som inleder varje avsnitt med vittnesmål faktiskt är kapten Winters, Guenerre, Webster och de andra i verkligheten.

Nu får man inte reda på det förrän i det sista avsnittet, konstigt nog. Men det var en cool känsla när man fattade att en av gubbarna faktiskt var Winters, livs levande.

2. Att visa modern krigföring på film är nog inte lätt nej. När man läser vittnesskildringar från 2vk så skriver många infanterister att de nästan aldrig ens såg fienden. Stridsvagnarna "engagerade" varandra på kilometeravstånd och artillerielden gjorde det mesta jobbet. Resten var väntan och ständiga förflyttningar.

Jag fick höra följande grova statistik baserad på krig sen 2vk. Förluster av soldater förhåller sig såhär:
1 av 10 dör/såras av direkt eld (handeldvapen, tanks osv)
1 av 10 dör/såras i trafikolyckor
8 av 10 dör/såras av indirekt eld (artilleri, bomber)

Försök göra en spännande filmskildring baserad på de siffrorna. Det blir mycket "incoming" och jordkaskader.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 8 januari 2003, 14:09

Ps.Andreas Wien hur får man 150% förluster? Är det några som dör en extra gång
Jag funderade lite grann på det också. Är det inte så att man fyller på kompanier eller kanske slår ihop två som båda har haft stora förluster? På det sättet kan man förlora mer än 100% av den ursprungliga styrkan.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 8 januari 2003, 14:46

Detta med 150% förluster är inte vad jag har hittat pa, utan vad jag har läst. För att halla en tex pluton pa konstant niva med 40 soldater, sa hammar man man pa en 150% "soldatomsättning" i plutonen när man har ersatt förlusterna med 60 nya soldater under den tidsperioden som plutonen excisterade. Denna ekvation haller bara när en ersättare till en soldat (fran den ursprungliga uppsättningen) själv blir ersatt efter det han själv har fallit i strid. Vissa soldater hade änglavakt och klarade sig igenom hela helvetet, medans vissa positioner i plutonen maste ersättas 3-4 ganger med nya unga soldater. Kan ni följa mig?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 8 januari 2003, 14:59

Själv störs jag oerhört över hur dom går på öppen landsväg precis innan dom springer in i Carentan. Tänkte man inte på överraskningseffekten. Nu blev man ju upptäckt innan man kom in i byn.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 8 januari 2003, 15:19

Andreas Wien skrev: Kan ni följa mig?
Okej, jag hajjar. Misstänkte att det var nått sånt.:)

Sonderling

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 8 januari 2003, 16:32

På sidan 6 i denna topic länkade Morot till Mark Bando's hemsida. Han har skrivit ett antal böcker om 101:sta och har många intressanta synpunkter på serien. Bl.a. så skriver han att kompaniets förlustsiffra som visas i slutet av del tre är något missvisande. Man nämner helt enkelt att kompniet förlorade 65 man, vad man inte påpekar är att "endast" fem av dessa dödades i regeltätt strid med tyskarna. Resten omkom när HQ-planet sköts ner under landsättningsfasen och den sista andelen i statistiken utgörs av sårade. Detta var alltså E-Coy's förluster under markstriderna i Normandie. Inga 150% riktigt än således.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 8 januari 2003, 17:14

Kolla in denna filmen:

<EMBED SRC=http://www.hbo.com/band/av/band_026_bts_web601_hi.mov PLUGINSPAGE=http://www.apple.com/quicktime/download/ AUTOPLAY=TRUE CONTROLLER=TRUE width=256 height=208 bgcolor=#000000></EMBED>

eller:

Klicka här!

(Tar en liten stund att ladda)

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 8 januari 2003, 18:24

Mycket intressant. Tack Gribing!

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 9 januari 2003, 19:04

MarcuS Schober skrev:

Men det skulle vara härligt att se en krigsfilm där amerikaner blir slaktade av tyskarna. Som det var i verkligeten, det gick 1 tysk stridsvagn på 10 amerikanska.
Jag refererar dig till mitt tidigare inlägg på denna sida för E-Coy's verkliga förluster i striderna i Normandie.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem

Inlägg av Ljunggren » 10 januari 2003, 07:55

Relay skrev:Tycker att band of Brothers är bra men tycker att angreppet på carentan i tredje avsnittet verkade lite amatörmässigt. Dom gick mitt på en öppen väg. snacka om att bjuda på slakt.
Angreppet finns det nog inte så mycket att klaga på. Man för ju gärna upp trupp mot målet snabbaste vägen, i det här fallet vägbanan. Som, dessutom, var relativt väl skyddad av ett backkrön.
Däremot kan framställningen av det tyska försvaret av Caretan ifrågasättas. det fanns inget försvar i den yttersta husraden. Varken prickskyttar eller kulsrutesnästen, vilket gjorde det väldigt lätt för amerikanerna att tränga in i samhället.
En prickskytt låg helt exponerad på en ståltrappa och bytte inte eldställning trots stark moteld.
De tyska kulsprutenästena var nästan alla positionerade på bottenvåningen, med begränsad verkan av elden som följd och med en onödig exponering för direktanfall från gatan.
Den enda försåtminering som förekom var i apoteket. Vid försvar och fördröjningsstrid är minering och försåtminering ett utmärkt vapen, speciellt då man har en begränsad försvarsstyrka ( som i det här fallet).
Det framkom att detta var en fördröjande operation ifrån tyskarnas sida. Skulle man då lämna kvar en PAK, som är dyrbar och väldigts svår att få mig sig vid reträtt?
Skulle man inte förberett bättre reträttväg än över de öppna, vattenfyllda ängarna? Skulle man inte, åtminstone, använt sig avrökfacklor vid reträtten som skydd?

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 10 januari 2003, 08:48

Ljunggren:

Bra synpunkter. Det är ju precis såna fakta som filmteamets militära rådgivare borde komma med. Jag menar, anledningen till att rådgivarna finns med över huvudtaget är ju att såna som vi inte ska reta oss på uppenbara fel.

Men det kan ju också ha varit så det gick till i verkligheten. Om vi tänker oss att det var nyinkallade tyska soldater som inte kände till de grundläggande reglerna för försvar i bebyggelse.

Jag har inte läst boken än. men det skulle vara MYCKET intressant att veta om författaren intervjuat även den tyska sidan för att kunna ge den verkliga bilden av vad som hände i varje strid.

Jag kan rekommendera boken "It never Snows in September". Den är skriven ur tysk synvinkel och visar väldigt bra hur tyskarna agerade under Op Market Garden.

/Gribing

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem

Inlägg av Ljunggren » 10 januari 2003, 09:59

Gribing skrev: Men det kan ju också ha varit så det gick till i verkligheten. Om vi tänker oss att det var nyinkallade tyska soldater som inte kände till de grundläggande reglerna för försvar i bebyggelse.
Att tyskarnas agerande framställs korrekt, i det här fallet, har jag svårt att tro. Förvararna bestod av fallskärmsjägare, som knappast kan ha varit nyinkallade eller reservbetonade. Fördröjande strid bör, dessutom , skötas av erfaren personal.
Är manskapet oerfaret, är det upp till befälet att tillse att striden utföres på ett tillfredsställande sätt. Stridserfaret befäl fanns det, som bekant massor av i Wehrmacht 1944.
Gribing skrev: Jag kan rekommendera boken "It never Snows in September". Den är skriven ur tysk synvinkel och visar väldigt bra hur tyskarna agerade under Op Market Garden.

/Gribing
Låter som intressant läsning, ska införskaffas.

Skriv svar