Band of brothers

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 7 januari 2003, 15:20

Anno skrev:
Overlord Betydde INGET för hur kriget tillsist skulle sluta.
Hur kriget skulle slutat om..

...man inte landstigit, Europa under tysk eller rysk dominans!

...man hade landstigit, Kriget slutade tidigare, mindre döda, Frankrike, Holland, Belgien, Norge, Danmark, Luxenburg befriades och att man tog västra österrike och västra Tyskland(Stortyskland)!

Att uppfylla stora delar av sinna mål i ett krig, befria/ockupera gigantiska områden, och sammla in en massa värdefull information från sin motståndare som leder till att enns u-båtar, raket teknik och mycket annat blir bättre kallar jag att sätta prägel på hur ett krig slutar!
Det är klart att kriget slutat "annourlunda" på ett ett sätt. men att overlord betydde inget för krigets ABSOLUTA utkomst, nämligen att tyskarna skulle förlora.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 7 januari 2003, 15:23

Anno skrev:Trevligt att se dig wienaren!!! Håller med dig totalt i din kritik, men jag tyckte 3:an var bättre, dog fler jänkare! :D
Håller helt med, efter det att jag såg andra avsnittet där de hjältemodiga amerikanerna döda hundratals tyskar utan att själva få en skråma så blev man riktigt besviken. Men i tredje avsnittet dog det hur många som helst. precis som det var i verkligheten.
Fast jag tror nog att jagdpanthern hade mosat de shermans som smög upp ur buskarna. :D

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 7 januari 2003, 17:35

MarcuS Schober skrev: Håller helt med, efter det att jag såg andra avsnittet där de hjältemodiga amerikanerna döda hundratals tyskar utan att själva få en skråma så blev man riktigt besviken. Men i tredje avsnittet dog det hur många som helst. precis som det var i verkligheten.
Fast jag tror nog att jagdpanthern hade mosat de shermans som smög upp ur buskarna. :D

På vilka grunder avfärdar du anfallet mot artilleriställningen i avsnitt två? Har du några källor som hävdar att det gick till på ett annat sätt? Jag frågar bara av ren nyfikenhet, eftersom även jag är mån om att man håller sig till de verkliga händelserna. Är det förlustsiffrorna du ifrågasätter eller något annat? Anfallet har ju de facto inträffat, och det borde därför inte vara alltför svårt att reda ut eventuella missförstånd.

Märk väl att jag inte argumenterar mot dig, jag skulle bara vilja höra om du har några alternativa källor.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 7 januari 2003, 17:39

Tycker att band of Brothers är bra men tycker att angreppet på carentan i tredje avsnittet verkade lite amatörmässigt. Dom gick mitt på en öppen väg. snacka om att bjuda på slakt.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: USA suger

Inlägg av Patrik » 7 januari 2003, 18:03

MarcuS Schober skrev:Jag tycker ni alla tolkar det här fel.
Jag tycker du övertolkar...men okey då...
MarcuS Schober skrev:Men Overlord bettyde INGET för KRIGETS UTGÅNG. jag pratar inte om efterkrigstiden som vissa här försöker använda som argument. :x
Utan Overlord hade fortfarande sovjet krossat tredje riket. PUNKT SLUT, sommer 1944 var redan tyskarnas öde redan avgjort.
Visst ändrade inte Overlord krigets förlopp, vilket inte jag iaf påstått, däremot påskyndande den utvecklingen som utan Operationen troligen inneburit att kriget dragit ut då tyskarna kunde skicka trupper från Frankrike till östfronten i hopp om att alliansen mellan de britter, jänkare och ryssar skulle braka samman.

Rent militärt var givetvis Tyskland redan slagit, man hade förlorat nordafrika, man var på reträtt i öst sedan slaget vid Kursk, de allierade hade landstigit i Italien, Mussolini var avsatt och styrde en marionettregim från norra Italien, deras övriga allierade vacklade o.s.v., men jag misstänker starkt att för många tyskar och befolkningen i det ockuperade Europa så var det ändå svårt att se ljuset i slutet av tunneln.
Operation Overlord ändrade detta, i och med detta så torde det även för den mest inbitne nazisten med lite tankeverksamhet, att kriget nu var över. Tyskland kunde möjligen hålla ryssen stången, men att nu föra ett två- (egentligen tre) frontskrig var givetvis ohållbart.

Det är inte heller någon slump att det är i efterdyningarna till detta och Sovjets storoffensiv som den tyska officerskåren till slut inser att kriget nu är förlorat.
Ska vi vara petiga förlorar Tyskland de facto kriget i december 1941 när man dels misslyckas med att inta Moskva samt förklarar USA krig.
MarcuS Schober skrev:MEN OVERLORD HADE INGEN STÖRRE BETYDELSE FÖR KRIGETS UTKOMST...
Ekar det här, och sluta skrik, du vinner inga debatter genom att skrika...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 januari 2003, 18:08

Andreas Wien skrev:Och när en amerikan dör/skadas, sa sker det bara när en "lömsk och feg tysk prickskytt" skjuter halsen av en ung och ensam amerikansk soldat pa rek.
Fel han var inte ensam utan med två kamrater.
Dessutom så var det tydligen så han skadades, ska de ändra historien så det passar dig? 8O
Andreas Wien skrev:Men man far inte glömma att serien är gjord av ett amerikanskt filmteam för en amerikansk publik. Synd bara att 99% av (den vanliga) publiken i Sverige sväljer allt med hull och har.
Ehm, ok för att den visar jänkarna och tyskarna endast återfinns i perferin av handlingen, men å andra sidan hur många allierade sjömän får man se i Das Boot? :idea:
Men för att vara en amerikansk serie så visar den onekligen på att jänkarna inte alls beteede som duvungar, man insinuerar att man avrättade krigsfångar, tyska soldater som kapitulerar skjuts ner och man hänger sig åt plundring av tyska soldater o.s.v.
Vad vill du de ska visa för att du ska vara nöjd, våldtäktsscener???

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 7 januari 2003, 18:59

nu är det lite petigt här, marcus vi ahr redan märkt att du inte gillar usa, men inse att bara för att du inte gillar dem så kan de göra vissa saker bra, som BoB, men sen att deras "terrorist lagar" inte är så bra så får man väl ta det.

Men vi säger om det hade varit omvänt, vi säger en serie om tyskar som skjuer ner ryssar?? (alltså om det hade handlat om tyskar i ryssland 1941) skulle du gillat den mer då??

Morot
Medlem

Inlägg av Morot » 7 januari 2003, 19:34

Patrik skrev:Men för att vara en amerikansk serie så visar den onekligen på att jänkarna inte alls beteede som duvungar, man insinuerar att man avrättade krigsfångar, tyska soldater som kapitulerar skjuts ner och man hänger sig åt plundring av tyska soldater o.s.v.
Vad vill du de ska visa för att du ska vara nöjd, våldtäktsscener???
Jag tycker de gjorde mer än insinuera, jag tyckte att de flesta fångar inte kom så långt innan de blev skjutna osv, men samtidigt så är det inte gjort på samma sätt som när tyskar skjuter krigsfångar.. Fast det kanske beror på att man inte får höra tyskarna sitta runt lägerelden och berätta om sin fru som precis ska föda barn, innan de blir infångade och skjutna av någon elak tysk..

Och plundringen tyckte jag mest visades som "en kul grejj" eller "nån liten egenhet hos vissa", lite sådär kul att de stulit hela silverserviser och hitlers bestick o allt.

Vet inte om denna var med någonstans på de tidigare sidorna av denna diskussionen, men den kom iaf från någon här på skalman: http://www.101airborneww2.com/bandofbrothers.html recension av alla avsnitten av någon som verkligen vet vad han snackar om :)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 januari 2003, 21:56

Rommel skrev: Men vi säger om det hade varit omvänt, vi säger en serie om tyskar som skjuer ner ryssar?? (alltså om det hade handlat om tyskar i ryssland 1941) skulle du gillat den mer då??
Hur menar du rommel, Ryssarna blev slaktade som grisar på östfronten titta bara på deras anfall med några hundra soldater som på några minuter var nermalda!

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Re: Besvikelse?

Inlägg av Per Andersson » 7 januari 2003, 21:58

Mathias Forsberg skrev:[
Hade någon av dem tagit Kreta?
Givet samma motstånd? Nästan helt säkert.

De var större än 22 fligerdivision, de var bättre utrustade, både till kvantitet och kvalitet, i synnerhet gällande den tyngre utrustningen. Deras doktrin var i vissa delar överlägsen, bland annat så var de mer benägna att hopa på natten, och hade dessutom den goda smaken att hoppa beväpnade, vilket får anses som en fördel.

Möjligtvis så var de inte fullt så väl tränade som infanterister, men de uppenbara organisatoriska fördelarna bör väga upp för detta med råge.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 januari 2003, 00:29

Morot skrev:Och plundringen tyckte jag mest visades som "en kul grejj" eller "nån liten egenhet hos vissa", lite sådär kul att de stulit hela silverserviser och hitlers bestick o allt.
Nja, en av hans kompisar verkar ju tycka att det är osmakligt av minen att döma. För övrigt är det intressant att amerikanska filmer tar upp saker som likplundring (guldtänderna i "Den tunna röda linjen") och medmejning av folk som gett sig (Saving Private Ryan). Vi har fått börja se en större ärlighet från Hollywood, vilket måste ses som en överraskande utveckling. 8O

Användarvisningsbild
fast
Medlem

Inlägg av fast » 8 januari 2003, 08:24

Tycker att tyskarna faller lite väääl lätt (det går minst 30 tyskar på varje amerikan.. LÄTT)..
Sen har jag märkt att Tyskarna sällan försvarar sig (dom kanske slänger iväg några skott. Och ibland när dom verkligen skjuter så verkar dom skjuta med lösa skott) :? .. Har svårt att tro att det verkligen gick till så.

Nåja, hoppas det blir bättre (smygkollade på del 4, såg "bra" ut ;))

:D

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 8 januari 2003, 08:30

Halloj
Jag ser att de flesta i likhet med mig har sett och förfasats över nedmejningen av tyska fångar i "band of brothers". (Scenen med den volksdeutche amerikanen.)

Men... hände det verkligen? Jag då som fuskat och köpt serien och sett den i förväg. Börjar nu undra om inte händelsen fejkats för att den amerikanska officeren skall framgå som en "mean mother fucker".
Man fick aldrig se tyskarna dö. Senare så så ser man det men då endast när det hela går som ett rykte bland de meniga. Då är scenen drömsekvens liknande.
I sista avsnittet så frågar ett kollega rakt ut om han sköt dem och då småler han bara underfundigt. :?

Så jag började då undra om det hänt eller inte hänt. Är det några andra DVD-köpare där som gjort liknande noteringar. Är det nån som läst boken, hur beskrivs händelsen där?

Hälsningar Sonderling

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Bortklippt?

Inlägg av Gribing » 8 januari 2003, 09:51

Jag har upptäckt nåt märkligt i avsnittet "Bastogne".

I filmen blir amerikanarna attackerade av ett tyskt mekaniserat förband. Men får dock inte se speciellt mycket av själva anfallet utan filmen fokuserar på den amerikanske sjukvårdaren som flänger runt som en tok bland skyddsgroparna.

Men om man besöker hemsidan för Band Of Brothers och kollar på de "bakom kameran-filmer" som finns där så får man se samma anfall i sin helhet. Massor av framrusande tyskar, ett eller flera pansarskyttefordon och minst en stridsvagn. Hur coolt som helst. Väldigt lite av detta visas sen i det färdigklippta avsnittet. Hur kommer det sig?

Jag kanske har missuppfattat detta så det är bäst att ni kollar det själva. Om inte annat för att få se lite av det coola tyska anfallet.

/Gribing

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 8 januari 2003, 11:00

Patrik skrev:Vad vill du de ska visa för att du ska vara nöjd, våldtäktsscener???
Nej, men lite mer obekväma stridsscener för amerikanarna. Nu verkar det som om de bara har valt ut russinen ur kakan, för att visa hur otroligt bra de amerikanska trupperna stred mot tyskarna. Jag läste att detta amerikanska förband hade riktigt stora förlustsiffror (runt 150% om jag inte minns fel) och da vore det pa sin plats att även visa var, hur och när dessa förluster ägde rum. När man har sett anvsnitt 2 och 3 nu kan man ju nästan tro att det var en "promenadseger" mot illa siktande tyska förband. Dessa scener som jag efterlyser kanske kommer i de senare avsnitten.

Mvh Andreas Wien

Skriv svar