Jag är själv skåning och förstår många gånger knappt vad han säger.
Det är ju inte skånska han pratar, han "klipper av" orden på ett konstigt
sätt hela tiden.
Hur f-n ska övriga Sverige förstå honom?
Visst måste det vara Södra Sandby, men geografin tycks man ha struntat i totalt. Snapphanarna tycks mestadels uppehålla sig i södra Skåne (Harlösa, Flyinge, Sandby), men på de inklippta bilderna av kartan visas samtidigt orter i Kristianstadstrakten. Men å andra sidan verkar man inte heller ha brytt sig om det historiska speciellt mycket inom andra områden.Anders Gn skrev:..vilket gör kopplingen till Tykarp helt hopplösBanan skrev:...det Sandby de talar om måste vara Södra Sandby utanför Lundnågra grottor i närheten av Kävlingeån känner jag inte till...
Ja man får den uppfattningen, och så tänker man, oj vad krystat. Men faktiskt var det ju det många ville...vilket man kanske glömmer bort.Den Store Mästaren skrev:Nu har jag sett andra avsnittet av denna bedrövliga tv-serie. Allt är en simpel provokation av vår skånska historia iscensatt av stockholmarna på SVT. Det finns bara en väg ur detta träsk - BEFRIA SKÅNE FRÅN SVENSKEN!!!
Det verkar fler ha problem med, jag måste säga att jag inte begriper problemet. Jag har då inte haft minsta bekymmer att begripa, jag har släktingar som är just från det området vilket kan underlätta men själv pratar jag inte skånska alls. Tänk då om de gjort som de först tänte, låta dem prata göingska...det kan jag säga är obegripligt. Jag fattar inte nånting när morfar och mormor börjar snacka så. Då kan jag förstå att folk skulle få dåndimpen, men inte nu. Fel antingen på öronen eller det som är mellan öronen tycks folk ha.Kretschmer skrev: En sak som jag hänger upp mig ordentligt på är figuren Nils dialekt/uttal.
Jag är själv skåning och förstår många gånger knappt vad han säger.
Det är ju inte skånska han pratar, han "klipper av" orden på ett konstigt
sätt hela tiden.
Hur f-n ska övriga Sverige förstå honom?
Ok, ja det är möjligt att hans dialekt är sämre. Nä Göingska är det ingen som pratar, då hade de verkligen varit tvugna att texta eftersom det är minst lika obegripligt som danska. Däremot påminner dialekten mer om den som pratas nu i norra skåne än den i tex malmö och södra skåne...om man säger så. Men jag gissar att ingen av skådespelarna är särskilt vana vid att prata som de gör i serien.Kretschmer skrev:Notera att jag tycker endast det är Nils dialekt som är "dålig". Övriga har jag absolut inga problem att förstå. Däremot tycker jag inte det är direkt göingedialekt.