Snapphanar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem

Inlägg av Kretschmer » 26 december 2006, 22:28

En sak som jag hänger upp mig ordentligt på är figuren Nils dialekt/uttal.
Jag är själv skåning och förstår många gånger knappt vad han säger.
Det är ju inte skånska han pratar, han "klipper av" orden på ett konstigt
sätt hela tiden.

Hur f-n ska övriga Sverige förstå honom?

:roll:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 december 2006, 22:48

Dialekter på TV har varit ett kapitel för sig sedan "småländskan" i "Emil i Lönneberga"...

Anders Gn
Ny medlem

Inlägg av Anders Gn » 26 december 2006, 22:52

När det ändå ältas alla fel i filmen, så är det ju rätt intressant att betänka att (enligt Fredrik Lindström) skåningar inte alls skorrade på r under 1600-talet. Man lär kunna spåra skorrandets väg från Paris just på 1600-talet, så när Karl XII härjade i Skåne hade det särdraget inte hunnit hit. Vilket ju ger lite intressanta funderingar: hur äkta måste man vara i en historisk tv-film?

Nåväl, vad jag tycker är mer svårartat är: var höge Farao håller dom till nånstans? De kliver omkring i Tykarpsgrottorna och säger helt plötsligt att närmsta by är Flyinge! Måhända finns/fanns det nåt Flyinge uppe i Göinge som jag inte känner till, men man har också med Harlösa, som ligger nära ett existerande Flyinge. Som i sin tur ligger nära ett Sandby som idag heter Södra dito (till skillnad från det Norra Sandby som ligger i Hässleholmstrakten, vilket i så fall vore ett "bättre" Sandby i en snapphanehistoria). Eller är det bara mina fördomar som säger att snapphanar hör hemma i norra Skåne? Klavade de omkring i Kävlingeåns dalgång också?

Anders
förvirrad

Banan
Ny medlem

Inlägg av Banan » 26 december 2006, 23:40

Man kan inte mer än hålla med, det Sandby de talar om måste vara Södra Sandby utanför Lund, men var de hittar slottet vet jag inte redigt, kan inte minnas mig ha sett nåed slott när jag växte upp där, om de nu tvunget måste ha med ett slott så kunde de väl ha tagit med ett som existerat, hur svårt kan det vara?
Men man får väl ändå vara glad att de som ska vara danskar verkligen är ifrån Danmark o inte från Finland eller liknande...

Anders Gn
Ny medlem

Inlägg av Anders Gn » 26 december 2006, 23:54

Banan skrev:...det Sandby de talar om måste vara Södra Sandby utanför Lund
..vilket gör kopplingen till Tykarp helt hopplös :-) några grottor i närheten av Kävlingeån känner jag inte till...

Banan
Ny medlem

Inlägg av Banan » 27 december 2006, 00:08

Ska bli intressant att se om de ska göra en drama/dokumentär om Gustav Vasa's skidfärd i Dalarna nästa gång och om de då ska ha en bunte med västgötar i huvudrollerna!
Men det lär väl inte hända att de gör en sådan serie, iaf inte på samma historievidriga sätt som de producerat "snapphanar" på.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 27 december 2006, 07:55

Anders Gn skrev:
Banan skrev:...det Sandby de talar om måste vara Södra Sandby utanför Lund
..vilket gör kopplingen till Tykarp helt hopplös :-) några grottor i närheten av Kävlingeån känner jag inte till...
Visst måste det vara Södra Sandby, men geografin tycks man ha struntat i totalt. Snapphanarna tycks mestadels uppehålla sig i södra Skåne (Harlösa, Flyinge, Sandby), men på de inklippta bilderna av kartan visas samtidigt orter i Kristianstadstrakten. Men å andra sidan verkar man inte heller ha brytt sig om det historiska speciellt mycket inom andra områden.

Undrar hur en serie om Tyskland under andra världskriget skulle ha tagits emot av TV-kritiker och andra om tyska soldater bar pickelhuva, Hitlerhälsningen var "Tschüss Adolf", flygvapenchefen hette Ernst Himmler och huvudpersonen brukade ta en liten kvällsvandring från Kiel till Nürnberg. Ja, sedan skulle förstås i serien förekommande Waffen SS-män kalla sig själva "vi nazistsvin" och föreslå en invasion av Sovjet med "en pluton".

Nog för att det kan vara svårt att skapa en historiskt korrekt serie om snapphanar. Men här verkar det som man helt struntat i att försöka och bara brytt sig om att åstadkomma några häftiga stridsscener och ett par fält med döda.

En del recensenter tycker uppenbarligen att "skånskan" är svår att förstå. En lösning hade väl varit att låta skådespelarna tala engelska, serien är ju redan full med anakronismer så vad hade en till gjort för skillnad?

Jrgen
Medlem

Inlägg av Jrgen » 27 december 2006, 11:52

Det är inte skånskan som gör det svårt att förstå dialogen, utan snarare ljudteknikernas inkompetens. I Sverige har man fått för sig att om karatärerna pratar på 20 meters avstånd ska det låta som om de är 20 meter ifrån kameran och om de viskar ska det vara ohörbart om man inte dubblar volymen. Sedan tvingas man i nästa scen, då någon skriker, trycka på "mute" för att inte högtalarna ska sprängas.

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 27 december 2006, 12:03

Hehe. Det är verkligen typiskt för medlemmarna på det här forumet att sitta och klaga på bristade historisk korrekthet :) Missförstå mig inte, jag tycker också att det är illa att man inte klarar av att hålla en miniminivå av realism, men det som verkligen gör att den här serien är en riktig praktkalkon är den skrattretande dialogen och de usla skådespelarna (även om ett par är ganska bra).

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 27 december 2006, 12:42

Dialogen må vara dålig, intrigen är det definitivt. Men jag tycket likväl att historisk korrekthet har ett visst intresse. Om man ska göra en film om snapphanar eller om Tyskland under andra världskriget eller om Andrés expedition till Nordpolen eller om...så finns det ändå vissa saker som på något sätt bör finnas med. André bör exempelvis inte färdas fram över sanddyner, kameler eller oaser och de tyska soldaterna som invaderar Frankrike 1940 bör inte bära pickelhuvor. Frågan är på vilket sätt "Snapphanar" hade blivit sämre om allt utspelats i nordöstra Skåne, om svenskarna inte burit trekantiga hattar eller om 1600-talets ståndsskillnader hade märkts i dialog och handling. Skulle Arns äventyr i medeltidens Sverige vara bättre om filmversionen innehöll en Arn med kpist snarare än en Arn med svärd?

Banan
Ny medlem

Inlägg av Banan » 27 december 2006, 12:52

En annan fråga man kan ta upp är varför han blev just snapphane o inte friskytt? Eller det låter kanske bättre med det mer kända uttrycket snapphane!

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 27 december 2006, 13:05

"Snapphane" var, i alla fall i princip, ett öknamn eller skällsord. Jag föreställer mig att Nils Geting & co skulle ha använt "friskytt", speciellt som det ju antyds att de ingår i någon slags organisation.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 27 december 2006, 14:03

Den Store Mästaren skrev:Nu har jag sett andra avsnittet av denna bedrövliga tv-serie. Allt är en simpel provokation av vår skånska historia iscensatt av stockholmarna på SVT. Det finns bara en väg ur detta träsk - BEFRIA SKÅNE FRÅN SVENSKEN!!!
Ja man får den uppfattningen, och så tänker man, oj vad krystat. Men faktiskt var det ju det många ville...vilket man kanske glömmer bort.
Kretschmer skrev: En sak som jag hänger upp mig ordentligt på är figuren Nils dialekt/uttal.
Jag är själv skåning och förstår många gånger knappt vad han säger.
Det är ju inte skånska han pratar, han "klipper av" orden på ett konstigt
sätt hela tiden.

Hur f-n ska övriga Sverige förstå honom?
Det verkar fler ha problem med, jag måste säga att jag inte begriper problemet. Jag har då inte haft minsta bekymmer att begripa, jag har släktingar som är just från det området vilket kan underlätta men själv pratar jag inte skånska alls. Tänk då om de gjort som de först tänte, låta dem prata göingska...det kan jag säga är obegripligt. Jag fattar inte nånting när morfar och mormor börjar snacka så. Då kan jag förstå att folk skulle få dåndimpen, men inte nu. Fel antingen på öronen eller det som är mellan öronen tycks folk ha.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 11,00.html

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem

Inlägg av Kretschmer » 27 december 2006, 15:25

Notera att jag tycker endast det är Nils dialekt som är "dålig". Övriga har jag absolut inga problem att förstå. Däremot tycker jag inte det är direkt göingedialekt.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 27 december 2006, 15:36

Kretschmer skrev:Notera att jag tycker endast det är Nils dialekt som är "dålig". Övriga har jag absolut inga problem att förstå. Däremot tycker jag inte det är direkt göingedialekt.
Ok, ja det är möjligt att hans dialekt är sämre. Nä Göingska är det ingen som pratar, då hade de verkligen varit tvugna att texta eftersom det är minst lika obegripligt som danska. Däremot påminner dialekten mer om den som pratas nu i norra skåne än den i tex malmö och södra skåne...om man säger så. Men jag gissar att ingen av skådespelarna är särskilt vana vid att prata som de gör i serien.

Förresten, hur vanligt kan det vara att som NIls Getings far, som enligt berättelsen var från Stockholm, på bara 20 år lägger sig till med att prata skånska och dessutom smälter in i samhället så pass att ingen i familjen vet att han inte är från Skåne? Det låter minst sagt suspekt.

Skriv svar