Hearts Of Iron 2
Jag blev allt för frustrerad för att fortsätta partiet och har istället börjat på ett nytt för att se om saker blir bättre denna gång.
Förresten: I detta parti har jag slängt stålar på USA så de tycker +200 om mig. Likväl gick de med de Allierade och hamnade i krig med mig (som spelar Tyskland som vanligt). Borde inte detta generera ett viss mått av Dissent för USA?
Förresten: I detta parti har jag slängt stålar på USA så de tycker +200 om mig. Likväl gick de med de Allierade och hamnade i krig med mig (som spelar Tyskland som vanligt). Borde inte detta generera ett viss mått av Dissent för USA?
Ja, efter att ha tittat på saker verkar det som om TC belastas hårdare i senaste patchen bådev av partisanaktivitet och av att man transporterar trupp.
Att prioritera enheter skall, om jag tolkar manualen rätt, inte påverka transport av förråd.
Men MrSund har nog rätt: Bygga massor med snutar är modellen.
Att prioritera enheter skall, om jag tolkar manualen rätt, inte påverka transport av förråd.
Men MrSund har nog rätt: Bygga massor med snutar är modellen.
Och nu:
Min helt subjektiva analys av politik, trupptyper och forskning och hur dessa skall prioriteras och användas i HoI2!
Varning: Lång postning.
Allt detta utgår från att man spelar Tyskland (då det är den nation jag spelar oftast).
Endel är rena självklarheter för de flesta får man förmoda.
Om jag har bedömt ngot fel så får ni gärna komma korrigera mig. Eller varför inte beskriva era egna analyser av hur ni förvaltar era favoritnationer i detta skojiga spel?
Flottan:
Ignorera detta truppslag helt liksom all form av forskning på det.
Helt meningslöst. Det tar åratal att bygga upp den och flottan sänks på några sekunder.
Varför spendera 1-3 år på att bygga dyra fartyg som ändå sänks i samma sekund som de kommer i kontakt med en fientlig flottenhet? Tyskland startar i underläge i flottor och man kan egentligen aldrig hinna ikapp UK eller USA i vare sig kvantitet eller kvalitet.
Eventuellt kan du svänga ihop några konvojer + eskort och kanske ha en transport eller två liggandes om du vill flytta trupper till...nån annanstans.
Bråka med fiendens egna konvojer har ingen som helst märkbar effekt.
Flygvapen:
Tactical Bombers och CAS:
Inget att bry sig om. De bombar aldrig där man vill iallafall. Upplös de du startar med och få lite manpower.
Är du datorn däremot skall du bygga svärmar av dem för då kan du bomba enskilda provinser gång på gång på gång på gång med kirurgisk precision.
Strategic Bombers:
Dör för minsta lilla. Ignorera. Till skillnad från fiendens StratBombers så träffar de inget och dör av allt.
Transorts:
Kostar lika mycket som Strategic Bombers (om inte mer) men gör inget nyttigt. (Se även nedan om Airborne)
Naval Bombers:
Den enda bombarsort värd att ha. 2-3 block om 4 stycken som sätts på att bomba en stökig marin region (Medelhavet t.ex.). Datorn älskar enorma flottor och det skall man straffa den för.
Interceptors:
Nu börjar det likna något. Ungefär 50% av dina jaktplan bör vara Interceptors. De är bra på att piska bombare.
Fighters:
Bra på lite allt möjligt och skjuter hårdare än Interceptors
Escort Fighters:
Inget att bry sig om egentligen. De har sämre värden än de andra typerna utom för räckvidd vilket spelar minimal roll iallafall. Om du, som jag, dock tycker att tunga jaktplan är tuffa så kan du ju alltid smälla lite IC på att bygga några bara för att ha och skryta med...
Flygteknologi + flygtaktisk teknologi:
Forska så mycket du bara har råd med. Håll dina jaktplan på topp. Forska bara på bombartaktik i den mån det gör dina Naval Bombers effektivare eller för att öppna jaktplansttaktikerna (som passande nog ligger allra sist i varje Tech-träd)
Allmänt:
Bygg fler jaktplan. Nej, du förstår inte...bygg FLER jaktplan! ÄNNU fler! Att ha färre än 20 jaktförband 1939 och färre än 60 runt 1944 är en dödsdom för din industri och din infrastruktur. Eftersom du inte kan ha mer än 4 eskadrar/block och inte kan koordinera dina plan med datorns precision så måste du istället ha så många jaktförband aktiva i varje region du bevakar som möjligt såp att oddsen för att du har nog med plan i varje provisn för att ha effekt skall öka till acceptabla nivåer. Annars flyger dina jaktplan bort från fiendens bombare eller så flyger enstaka 4-block in i svärmar om 20-40 fientliga jakteskadrar.
Marktrupper:
Infantry:
Bygg så många du kan. Man behöver alltid mer infanteri. 100-150 är minimum inför Barbarossa.
Uppgradera i snabbast praktiska takt.
Utrusta i mån av möjlighet med nyttiga brigader. (Jag föredrar Artillery men Rocket Artillery eller Anti-Air Brigades kan vara skönt ibland med).
Mountain:
Bygg några stycken. Ge dem bra befäl. Ge dem nyttiga brigader. (Engineers för att ge dem lite extra försvar och förflyttning i pissig terräng är min favorit men återigen är Anti-Air motiverat ibland).
Cavalry:
Ser gulligt ut men egentligen aldrig värt ansträngningen.
Militia:
Om du är i en sådan kris att du faktiskt måste bygga milis har du gjort något fel. Börja om partiet istället.
Dumt nog kan man inte ge denna snabbyggda trupptyp Rocket Launcher brigades vilket annars skulle vara ett existensberättigande: Komplett (må vara vek) division med Brigad på 45 dagar!
Garrison:
De slår partisaner i huvet. Ge dem MP-Brigades och sätt alla dessa horder av Old Guard som befälhavare så gör de gamla gubbarna lite nytta.
Motorized Infantry:
Vill man ha eftersom de skall användas parallellt med dina pansardivisioner.
Lite mjuka i strid men inte helt hopplösa. Ge dem SPA eller Anti-Air eller SP Rocket Artillery.
I mån av möjlighet skall de ersättas av Mech Inf snarast möjligt dock.
Mechanized Infantry:
Vill du ha. Trots löjliga påhittade enhetsnamn i de senare enheterna är detta förbanden man vill ha tillsammans med sina stridsvagnar. Tål mer, bättre terrängframkomlighet och skjuter hårdare än Mot Inf. Ge dessa samma brigader som Mot Inf.
Armored:
Spjutspetsen i dina anfall. Bygg ett lass. Ge dem bästa möjliga befäl. Blitzkrieg baby!
Brigader: SPA, SP Rocket Artillery eller kanske Heavy Tanks.
Uppgradera så snabbt som praktiskt möjligt.
Airborne:
Ignorera. För besvärliga att få i hoppläge och när de hoppat är de helt utsatta och slås lätt ihjäl eftersom de startar isolerade i de flesta fall. Fienden lämnar inga provinser obevakade om de är viktiga på något vis så varför offra personal och resurser på att ta ett träsk?
Marines:
Eftersom man struntar i flottan är detta vapenslag meningslöst. Om du av någon anledning lyckats få din flotta att inte sjunka (
)och har Transports så kan man iochförsig ha några marindivisioner och försöka knuffa sig in i en eller annan fientlig kustprovins och försöka hitta på lite bus.
HQ:
Man skall ha 2-4 stycken. Fler behövs sällan. ge dem luftvärn. HQ är datornbombarnas favvomål!
Brigades:
Artillery: Forska alltid på Artillery! De är din vän! Ge dina enheter artilleri.
Anti Air Brigades: Är nödvändigt för dina HQ och många andra enheter blir glada av det med.
Engineers: Sällan fel men lika sällan oumbärliga.
Light Tank och Armoured Cars: Vem bryr sig?
Rocket Artillery: Svagare än vanligt artilleri men mycket snabbare och billigare att bygga.
SPA, SP Rocket Artillery: Som Artillery men för motoriserade förband.
Anti Tank, Tank Destroyers: Ser snyggt ut men man möter sällan så feta fientliga pansarsvärmar att dessa brigader blir motiverade.
Heavy Tanks: Nja...alltså, de ÄR snygga. De skjuter bra och hårt på alla mål, men ack så slöa dina divisioner blir!
Super Heavy Tanks: Kuriosavärde. Det är allt.
Allmänt:
Land tactics skall man maxa ut snarast.
Likaså allt som hjälper TC/Supplies och Repair.
Pansar blir glada om de ingår i kårer där ca 1/3 är Mot inf eller Mech Inf.
Övrigt:
Radar:
Skönt att ha. Hjälper onekligen litegranna med koordinering av din jakt.
Static Anti-Air:
Påstås ha effekt. Påstås fungera bättre med Radar. Går fort att bygga.
Coastal Forts:
Jodå. Har du råd (och tid) så bygg några sådana där det behövs.
Land Forts:
Se ovan.
Esoterisk Teknologi:
Nuclear Tech:
Ja för tusan! Alla vill ha Bomben! Kostar perversa mängder IC att bygga reaktorerna dock.
Vad skall du då ha kärnvapen till? Ja, inte är det för att bomba fiendens städer så att de få sänkta Victory Points iallafall. Nej nej. Som alla vet så ställer datorn gärna enorma horder av trupp i enstaka provinser (kolla engelska kusten eller Gibraltar eller Korsika eller Sardinien eller Sicilien. Italien släpper alltid Sicilien). Att koka bort 60 allierade divisioner i en smäll är...erotiskt!
Rockets:
Dessa ersätter de värdelösa Strategic Bombers. Bygg V2 (och senare, bättre modeller). Lasta ombord atombomber. Njut.
V-missilerna är näst intill omöjliga att skjuta ner (utom V1 som man sällan bygger ändå) och med kärnvapen ombord kan du alltid peka ut vilken provins du skall drabba! Äntligen slut på totalt slumpmässiga målangivelser!
Computers, Decryption, Encryption:
Att se vad fienden har är bra.
Att neka fienden insyn i vad du har är bra.
Att skynda på egen forskning är bra.
Frågor på det?
Machine Tools, Construction Engineering och hela det teknologiträdet:
Bör forskas fram i sin helhet. Snarast! Helst ÄNNU snabbare. Finns inget dåligt där alls.
Secret Weapons:
Turbojetversioner av olika flygsorter är bra. De slår hårt och fort.
Rocket Interceptors är lite bizarra och gör inget dåligt jobb alls.
Annars gäller det jag sade i stycket om flygplanstyper.
Surface-To-Air Missiles:
Sexigt, men då jag är tveksam till effketiviteten hos Static Anti-Air överlag såär jag lite tveksam. har du dock satsat på noggrannt utbyggda radarnätverk och LV-batterier så är detta dock för dig.
Air-To-Air:
Yum yum!
Air-To-Surface:
De träffar ändå inte eftersom bombare suger. Strunta i dem.
Nuclear Naval Vehicles:
Eftersom man inte har en flotta så utgår dessa ur sortimentet.
Politik:
Allierade:
Ungern är bland de första. Lätt att få på sin sida. Eftersom man får dem tidigt kan man oftast ge dem teknologi som håller dem tjänligt effektiva.
Rumänien kommer lite senare men är inte helt hopplösa heller även om de i kvalitet sällan hinner ikapp Ungern. Mycket kavalleri tyvärr.
Bulgarien: Ehh... jaa...joo. De finns ju, men inte är de mycket att ha.
Italien: Sköter sig ofta bra i första halvan av kriget men kastas sedan raskt ut från allt som har med afrika att göra och bygger sedan bara horder av Garrison Divisions. Har en stor flotta i början men den sjunker oftast rätt snart. Samma gäller flyget.
Japan: Brukar köra fast i Kina och sedan hör man aldrig mer av dem. Kan sällan stå emot Sovjet i de fall de dras in i kriget den vägen.
Slovakien: En annan tidig allierad. Brist på antal är deras största hinder.
Kroatien är en annan allierad som man får mer eller mindre gratis. Extremt små antal förband gör deras nytta begränsad.
Man kan tjata på Argentina eller Nationalist Spain och få dem på sin sida. Spanien är det bättre alternativet men man kan lika gärna ha dem neutrala så slipper man skicka hjälp till dem hela tiden.
Samma gäller Persien och andra Paternal Autocrats lite överallt i världen.
Spendera pengar på USA för att få dem att gilla en kan hålla USA ute ur kriget ett extra år med lite tur. Det är skönt! Men förr eller senare brukar de komma med.
Puppet States:
Skapas med fördel på senhösten så att man har de relativt stillastående vintermånaderna på sig att få ner sin Dissent.
Vilka man väljer att skapa är upp till tycke och smak men jag brukar ha ett lass av dem i Öster för att slippa garnisonera hela rubbet.
Val av fiender:
UK, Frankrike och Polen brukar vara de vanliga fienderna. Lev med det.
USA kommer för det mesta med i matchen.
Sovjet: Om inte du anfaller så brukar Sovjet anfalla dig. Inte alltid dock men å andra sidan så är det där alla resurser finns.
Jugoslavien: Lättillgängliga IC och Råvaror! Buss på!
Danmark: Ligger ju runt hörnet. Smaklig måltid.
Norge/Sverige: Tjaa...sällan värda besväret men har du resurserna för att ta dem så varsågod.
Det var allt för denhär gången!
Min helt subjektiva analys av politik, trupptyper och forskning och hur dessa skall prioriteras och användas i HoI2!
Varning: Lång postning.
Allt detta utgår från att man spelar Tyskland (då det är den nation jag spelar oftast).
Endel är rena självklarheter för de flesta får man förmoda.
Om jag har bedömt ngot fel så får ni gärna komma korrigera mig. Eller varför inte beskriva era egna analyser av hur ni förvaltar era favoritnationer i detta skojiga spel?
Flottan:
Ignorera detta truppslag helt liksom all form av forskning på det.
Helt meningslöst. Det tar åratal att bygga upp den och flottan sänks på några sekunder.
Varför spendera 1-3 år på att bygga dyra fartyg som ändå sänks i samma sekund som de kommer i kontakt med en fientlig flottenhet? Tyskland startar i underläge i flottor och man kan egentligen aldrig hinna ikapp UK eller USA i vare sig kvantitet eller kvalitet.
Eventuellt kan du svänga ihop några konvojer + eskort och kanske ha en transport eller två liggandes om du vill flytta trupper till...nån annanstans.
Bråka med fiendens egna konvojer har ingen som helst märkbar effekt.
Flygvapen:
Tactical Bombers och CAS:
Inget att bry sig om. De bombar aldrig där man vill iallafall. Upplös de du startar med och få lite manpower.
Är du datorn däremot skall du bygga svärmar av dem för då kan du bomba enskilda provinser gång på gång på gång på gång med kirurgisk precision.
Strategic Bombers:
Dör för minsta lilla. Ignorera. Till skillnad från fiendens StratBombers så träffar de inget och dör av allt.
Transorts:
Kostar lika mycket som Strategic Bombers (om inte mer) men gör inget nyttigt. (Se även nedan om Airborne)
Naval Bombers:
Den enda bombarsort värd att ha. 2-3 block om 4 stycken som sätts på att bomba en stökig marin region (Medelhavet t.ex.). Datorn älskar enorma flottor och det skall man straffa den för.
Interceptors:
Nu börjar det likna något. Ungefär 50% av dina jaktplan bör vara Interceptors. De är bra på att piska bombare.
Fighters:
Bra på lite allt möjligt och skjuter hårdare än Interceptors
Escort Fighters:
Inget att bry sig om egentligen. De har sämre värden än de andra typerna utom för räckvidd vilket spelar minimal roll iallafall. Om du, som jag, dock tycker att tunga jaktplan är tuffa så kan du ju alltid smälla lite IC på att bygga några bara för att ha och skryta med...
Flygteknologi + flygtaktisk teknologi:
Forska så mycket du bara har råd med. Håll dina jaktplan på topp. Forska bara på bombartaktik i den mån det gör dina Naval Bombers effektivare eller för att öppna jaktplansttaktikerna (som passande nog ligger allra sist i varje Tech-träd)
Allmänt:
Bygg fler jaktplan. Nej, du förstår inte...bygg FLER jaktplan! ÄNNU fler! Att ha färre än 20 jaktförband 1939 och färre än 60 runt 1944 är en dödsdom för din industri och din infrastruktur. Eftersom du inte kan ha mer än 4 eskadrar/block och inte kan koordinera dina plan med datorns precision så måste du istället ha så många jaktförband aktiva i varje region du bevakar som möjligt såp att oddsen för att du har nog med plan i varje provisn för att ha effekt skall öka till acceptabla nivåer. Annars flyger dina jaktplan bort från fiendens bombare eller så flyger enstaka 4-block in i svärmar om 20-40 fientliga jakteskadrar.
Marktrupper:
Infantry:
Bygg så många du kan. Man behöver alltid mer infanteri. 100-150 är minimum inför Barbarossa.
Uppgradera i snabbast praktiska takt.
Utrusta i mån av möjlighet med nyttiga brigader. (Jag föredrar Artillery men Rocket Artillery eller Anti-Air Brigades kan vara skönt ibland med).
Mountain:
Bygg några stycken. Ge dem bra befäl. Ge dem nyttiga brigader. (Engineers för att ge dem lite extra försvar och förflyttning i pissig terräng är min favorit men återigen är Anti-Air motiverat ibland).
Cavalry:
Ser gulligt ut men egentligen aldrig värt ansträngningen.
Militia:
Om du är i en sådan kris att du faktiskt måste bygga milis har du gjort något fel. Börja om partiet istället.
Dumt nog kan man inte ge denna snabbyggda trupptyp Rocket Launcher brigades vilket annars skulle vara ett existensberättigande: Komplett (må vara vek) division med Brigad på 45 dagar!
Garrison:
De slår partisaner i huvet. Ge dem MP-Brigades och sätt alla dessa horder av Old Guard som befälhavare så gör de gamla gubbarna lite nytta.
Motorized Infantry:
Vill man ha eftersom de skall användas parallellt med dina pansardivisioner.
Lite mjuka i strid men inte helt hopplösa. Ge dem SPA eller Anti-Air eller SP Rocket Artillery.
I mån av möjlighet skall de ersättas av Mech Inf snarast möjligt dock.
Mechanized Infantry:
Vill du ha. Trots löjliga påhittade enhetsnamn i de senare enheterna är detta förbanden man vill ha tillsammans med sina stridsvagnar. Tål mer, bättre terrängframkomlighet och skjuter hårdare än Mot Inf. Ge dessa samma brigader som Mot Inf.
Armored:
Spjutspetsen i dina anfall. Bygg ett lass. Ge dem bästa möjliga befäl. Blitzkrieg baby!
Brigader: SPA, SP Rocket Artillery eller kanske Heavy Tanks.
Uppgradera så snabbt som praktiskt möjligt.
Airborne:
Ignorera. För besvärliga att få i hoppläge och när de hoppat är de helt utsatta och slås lätt ihjäl eftersom de startar isolerade i de flesta fall. Fienden lämnar inga provinser obevakade om de är viktiga på något vis så varför offra personal och resurser på att ta ett träsk?
Marines:
Eftersom man struntar i flottan är detta vapenslag meningslöst. Om du av någon anledning lyckats få din flotta att inte sjunka (
HQ:
Man skall ha 2-4 stycken. Fler behövs sällan. ge dem luftvärn. HQ är datornbombarnas favvomål!
Brigades:
Artillery: Forska alltid på Artillery! De är din vän! Ge dina enheter artilleri.
Anti Air Brigades: Är nödvändigt för dina HQ och många andra enheter blir glada av det med.
Engineers: Sällan fel men lika sällan oumbärliga.
Light Tank och Armoured Cars: Vem bryr sig?
Rocket Artillery: Svagare än vanligt artilleri men mycket snabbare och billigare att bygga.
SPA, SP Rocket Artillery: Som Artillery men för motoriserade förband.
Anti Tank, Tank Destroyers: Ser snyggt ut men man möter sällan så feta fientliga pansarsvärmar att dessa brigader blir motiverade.
Heavy Tanks: Nja...alltså, de ÄR snygga. De skjuter bra och hårt på alla mål, men ack så slöa dina divisioner blir!
Super Heavy Tanks: Kuriosavärde. Det är allt.
Allmänt:
Land tactics skall man maxa ut snarast.
Likaså allt som hjälper TC/Supplies och Repair.
Pansar blir glada om de ingår i kårer där ca 1/3 är Mot inf eller Mech Inf.
Övrigt:
Radar:
Skönt att ha. Hjälper onekligen litegranna med koordinering av din jakt.
Static Anti-Air:
Påstås ha effekt. Påstås fungera bättre med Radar. Går fort att bygga.
Coastal Forts:
Jodå. Har du råd (och tid) så bygg några sådana där det behövs.
Land Forts:
Se ovan.
Esoterisk Teknologi:
Nuclear Tech:
Ja för tusan! Alla vill ha Bomben! Kostar perversa mängder IC att bygga reaktorerna dock.
Vad skall du då ha kärnvapen till? Ja, inte är det för att bomba fiendens städer så att de få sänkta Victory Points iallafall. Nej nej. Som alla vet så ställer datorn gärna enorma horder av trupp i enstaka provinser (kolla engelska kusten eller Gibraltar eller Korsika eller Sardinien eller Sicilien. Italien släpper alltid Sicilien). Att koka bort 60 allierade divisioner i en smäll är...erotiskt!
Rockets:
Dessa ersätter de värdelösa Strategic Bombers. Bygg V2 (och senare, bättre modeller). Lasta ombord atombomber. Njut.
V-missilerna är näst intill omöjliga att skjuta ner (utom V1 som man sällan bygger ändå) och med kärnvapen ombord kan du alltid peka ut vilken provins du skall drabba! Äntligen slut på totalt slumpmässiga målangivelser!
Computers, Decryption, Encryption:
Att se vad fienden har är bra.
Att neka fienden insyn i vad du har är bra.
Att skynda på egen forskning är bra.
Frågor på det?
Machine Tools, Construction Engineering och hela det teknologiträdet:
Bör forskas fram i sin helhet. Snarast! Helst ÄNNU snabbare. Finns inget dåligt där alls.
Secret Weapons:
Turbojetversioner av olika flygsorter är bra. De slår hårt och fort.
Rocket Interceptors är lite bizarra och gör inget dåligt jobb alls.
Annars gäller det jag sade i stycket om flygplanstyper.
Surface-To-Air Missiles:
Sexigt, men då jag är tveksam till effketiviteten hos Static Anti-Air överlag såär jag lite tveksam. har du dock satsat på noggrannt utbyggda radarnätverk och LV-batterier så är detta dock för dig.
Air-To-Air:
Yum yum!
Air-To-Surface:
De träffar ändå inte eftersom bombare suger. Strunta i dem.
Nuclear Naval Vehicles:
Eftersom man inte har en flotta så utgår dessa ur sortimentet.
Politik:
Allierade:
Ungern är bland de första. Lätt att få på sin sida. Eftersom man får dem tidigt kan man oftast ge dem teknologi som håller dem tjänligt effektiva.
Rumänien kommer lite senare men är inte helt hopplösa heller även om de i kvalitet sällan hinner ikapp Ungern. Mycket kavalleri tyvärr.
Bulgarien: Ehh... jaa...joo. De finns ju, men inte är de mycket att ha.
Italien: Sköter sig ofta bra i första halvan av kriget men kastas sedan raskt ut från allt som har med afrika att göra och bygger sedan bara horder av Garrison Divisions. Har en stor flotta i början men den sjunker oftast rätt snart. Samma gäller flyget.
Japan: Brukar köra fast i Kina och sedan hör man aldrig mer av dem. Kan sällan stå emot Sovjet i de fall de dras in i kriget den vägen.
Slovakien: En annan tidig allierad. Brist på antal är deras största hinder.
Kroatien är en annan allierad som man får mer eller mindre gratis. Extremt små antal förband gör deras nytta begränsad.
Man kan tjata på Argentina eller Nationalist Spain och få dem på sin sida. Spanien är det bättre alternativet men man kan lika gärna ha dem neutrala så slipper man skicka hjälp till dem hela tiden.
Samma gäller Persien och andra Paternal Autocrats lite överallt i världen.
Spendera pengar på USA för att få dem att gilla en kan hålla USA ute ur kriget ett extra år med lite tur. Det är skönt! Men förr eller senare brukar de komma med.
Puppet States:
Skapas med fördel på senhösten så att man har de relativt stillastående vintermånaderna på sig att få ner sin Dissent.
Vilka man väljer att skapa är upp till tycke och smak men jag brukar ha ett lass av dem i Öster för att slippa garnisonera hela rubbet.
Val av fiender:
UK, Frankrike och Polen brukar vara de vanliga fienderna. Lev med det.
USA kommer för det mesta med i matchen.
Sovjet: Om inte du anfaller så brukar Sovjet anfalla dig. Inte alltid dock men å andra sidan så är det där alla resurser finns.
Jugoslavien: Lättillgängliga IC och Råvaror! Buss på!
Danmark: Ligger ju runt hörnet. Smaklig måltid.
Norge/Sverige: Tjaa...sällan värda besväret men har du resurserna för att ta dem så varsågod.
Det var allt för denhär gången!
Ganska bra Fläsket, men jag håller absolut inte med dig om TAC/CAS. Efter att Paradox släppte 1.3, så gör dessa underverk. Man kan visserligen inte, precis som du säger, alltid lita på att de bombar exakt där du vill, men de träffar alltid någonting. En rettirerande division kan slås ut totalt av några CAS-divisioner.
Vad det gäller Strategic Bombers så håller jag med dig, de är oftast värdelösa. De har varit riktigt effektiva för mig en gång, men ååh så effektiva de var. Jag spelade som USA, och byggde nästan uteslutande fly fram till vintern 1940/-41. Mina horder med Strategic Bombers eskorterade av Escort Fighters och med viss hjälp av Fighters och Inteceptors smulade sönder den tyska industrin, väster om Wisla fanns ingenting av värde kvar. När jag senare fick Bomben, så rensade jag en välförsvarad strandremsa och landsteg en masse. En del av flyget användes till att pulverisera alla tyskar som skyndade västerut, medan restan såg till att slå ut infrastruktur i Frankrike och industrier i Westfalen. Tyskland kapitulerade snart, men jag fortsatte bara österut. En härlig omgång.
Vad det gäller Strategic Bombers så håller jag med dig, de är oftast värdelösa. De har varit riktigt effektiva för mig en gång, men ååh så effektiva de var. Jag spelade som USA, och byggde nästan uteslutande fly fram till vintern 1940/-41. Mina horder med Strategic Bombers eskorterade av Escort Fighters och med viss hjälp av Fighters och Inteceptors smulade sönder den tyska industrin, väster om Wisla fanns ingenting av värde kvar. När jag senare fick Bomben, så rensade jag en välförsvarad strandremsa och landsteg en masse. En del av flyget användes till att pulverisera alla tyskar som skyndade västerut, medan restan såg till att slå ut infrastruktur i Frankrike och industrier i Westfalen. Tyskland kapitulerade snart, men jag fortsatte bara österut. En härlig omgång.
Bra analys fläsket, du tar upp de dåliga sidorna med spelet på ett roligt sätt.
Men Cas och Tac är viktigt speciellt på de högre svårighetsgraderna.
Tyvärr har du rätt angående sjökriget, det är så tråkigt och obalanserat, men moddarna jobbar svinhårt för att rätta till detta.
Jag har själv spelat utan att bygga några jaktplan som tyskland, då har jag maxat på static anti-air och minst en radar i VARJE provins, kostade i början men efter ett tag försvinner AIns plan en efter en.
Men Cas och Tac är viktigt speciellt på de högre svårighetsgraderna.
Tyvärr har du rätt angående sjökriget, det är så tråkigt och obalanserat, men moddarna jobbar svinhårt för att rätta till detta.
Jag har själv spelat utan att bygga några jaktplan som tyskland, då har jag maxat på static anti-air och minst en radar i VARJE provins, kostade i början men efter ett tag försvinner AIns plan en efter en.
Jag misstänker att vi har olika bild av vad markattackflyg skall göra. 
Personligen vill jag ha dem direkt kopplade till markoperationer. Inte bara brumma runt och göra saker på egen hand. Gör jag ett genombrott vill jag ha flygstöd där genombrottet sker och inte tre-fyra provinser bort. I HoI1 var bombare för bra och här är de för kass... jag undrar om jag inte hellre skulle vilja ha dem som en sorts Brigader till Högkvarter med avståndsverkan ungefär som flygplanen på ett hangarfartyg? Men det skulle nog ge upphov till andra problem.
Personligen vill jag ha dem direkt kopplade till markoperationer. Inte bara brumma runt och göra saker på egen hand. Gör jag ett genombrott vill jag ha flygstöd där genombrottet sker och inte tre-fyra provinser bort. I HoI1 var bombare för bra och här är de för kass... jag undrar om jag inte hellre skulle vilja ha dem som en sorts Brigader till Högkvarter med avståndsverkan ungefär som flygplanen på ett hangarfartyg? Men det skulle nog ge upphov till andra problem.
Nu behöver jag lite tips och råd från någon sakkunnig person.
Startade ett nytt parti HoI idag men denna gång som Japan.
Min grundplan är som följer:
In i det sista undvika krig mot USA & Övriga västnationer.
I samma utsträckning undvika krig med USSR.
Fokusera kriget till Kina först och främst.
Jag hade ett kort krig mot Kina 1936 (men sedan tog jag deras fredsandbud eftersom jag just då hade lite för få trupper för fullskaligt krig) och sitter nu på Peking och de närmast liggande provinserna. Megkukou och Manchukou är mina vasaller enligt god sed.
Nationalist China:
Har käkat upp Yunnan, Guangxi Clique och Communist China samt Tibet under 1937. de har med andra ord rätt tung industriell bas och vi skall inte tala om Manpower
Sinkiang är ännu neutralt och jag har kastat liteb stålar på dem för att de skall tycka bättre om mig.
USA: +150 i attityd till mig.
Mina frågor är nu:
Några bra knep eller råd för att hålla alla Gaijin utanför mitt asiatiska krig?
Hur skall jag förhålla mig till olika Events?
Någon särskild typ av forskning ni anser att jag bör fokusera på (som skiljer sig från min analys av tysk krigföring ovan...).
Startade ett nytt parti HoI idag men denna gång som Japan.
Min grundplan är som följer:
In i det sista undvika krig mot USA & Övriga västnationer.
I samma utsträckning undvika krig med USSR.
Fokusera kriget till Kina först och främst.
Jag hade ett kort krig mot Kina 1936 (men sedan tog jag deras fredsandbud eftersom jag just då hade lite för få trupper för fullskaligt krig) och sitter nu på Peking och de närmast liggande provinserna. Megkukou och Manchukou är mina vasaller enligt god sed.
Nationalist China:
Har käkat upp Yunnan, Guangxi Clique och Communist China samt Tibet under 1937. de har med andra ord rätt tung industriell bas och vi skall inte tala om Manpower
Sinkiang är ännu neutralt och jag har kastat liteb stålar på dem för att de skall tycka bättre om mig.
USA: +150 i attityd till mig.
Mina frågor är nu:
Några bra knep eller råd för att hålla alla Gaijin utanför mitt asiatiska krig?
Hur skall jag förhålla mig till olika Events?
Någon särskild typ av forskning ni anser att jag bör fokusera på (som skiljer sig från min analys av tysk krigföring ovan...).
I stort sett är det tvärt om gentemot spela som Tyskland
Att spela japan är ohygllit svårt om jag var du skulle jag skita i Kina
darför att det är för mycket jobb och för lite belöning.
För många Provinser med för lite IC och råvaror, för mycket att ockupera dvs många GAR med MP.
Och det tar lång tid Japan på riktigt blev aldrig klara med Kina.
Kan lika gärna sikta på krig med de allierade 1939 och ev en allians med Tyskland,
annars finns där events med den historiska antiaggressionspakten med Ryssland.
Jag rekommenderar ingen forskning på Pansar, Mountain och CAV duger bra
Några marines och kanske 1-2 Airborne också.
Här gäller det att satsa på flottan för att trygga dina försörjningslinjer.
Att spela japan är ohygllit svårt om jag var du skulle jag skita i Kina
darför att det är för mycket jobb och för lite belöning.
För många Provinser med för lite IC och råvaror, för mycket att ockupera dvs många GAR med MP.
Och det tar lång tid Japan på riktigt blev aldrig klara med Kina.
Kan lika gärna sikta på krig med de allierade 1939 och ev en allians med Tyskland,
annars finns där events med den historiska antiaggressionspakten med Ryssland.
Jag rekommenderar ingen forskning på Pansar, Mountain och CAV duger bra
Några marines och kanske 1-2 Airborne också.
Här gäller det att satsa på flottan för att trygga dina försörjningslinjer.