Band of brothers

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad

Inlägg av Svenska Björnen » 5 januari 2003, 16:14

D-dagen är beteckningen för de allierades invasion av Normandie i norra Frankrike under andra världskriget. Den var framgångsrik och fick en avgörande betydelse för utgången av kriget.
De allierade byggde upp stora landstigningshamnar utanför kusten i Normandie. Man intog fem olika stränder och redan här omkom en stor del av manskapet. Men det svåra skulle ännu komma. Väl uppe på land i Normandie skulle man bekämpa de tyska styrkorna, vilket också gjordes, och detta var en början till slutet av andra världskriget.

Källa:http://susning.nu/D-dagen

:| Fattar du nu MarucSS?

Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Re: Besvikelse?

Inlägg av Pirre » 5 januari 2003, 19:00

Per Andersson skrev:
Pirre skrev: Jag förväntade mig nämligen inte att det skulle vara så mycket gammal krigsfilmprägel på avsnitten(dvs tyskar mejas ner tämligen lätt och de allierades trupper framstår som elitsoldater av högsta toppklass).
Jämfört med kvaliteten på huvuddelen av de tyska ockupationstrupperna i Frankrike så var faktiskt 82nd och 101st Airborne elitförband av yppersta klass.

Även om man jämför dessa båda divisioner med mer berömda förband så står de sig inte illa alls. Det är faktiskt möjligt att de är de två bästa lufburna divisionerna under hela kriget.
Jag kände faktiskt inte till att det verkligen var så. Min kritik var kanske alltför hård. Tack för informationen Per Andersson och Patrik! Nu behöver jag inte bli lika störd när jag ser de följande avsnitten!;)

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 5 januari 2003, 20:49

Jag kände faktiskt inte till att det verkligen var så. Min kritik var kanske alltför hård. Tack för informationen Per Andersson och Patrik! Nu behöver jag inte bli lika störd när jag ser de följande avsnitten!
Jag blev inte alls lika störd i det senaste avsnittet som det förra. Fast när jänkarna fick upp deras kulspruta i ett fönster så dog visst alla. Dom hade ju inte ens ett stativ till den. Eller nånting den kunde stå på, ben eller liknande. Sen så kan visst inte tyskarna blir skadade dom dör direkt, medans jänkarna ska få vård och sedan dö.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: Min Poäng...

Inlägg av Patrik » 6 januari 2003, 02:23

MarcuS Schober skrev:Poängen med allt det här är att jag anser att "operation overlord" är en KRAFTIGT överskattad operation.
Håller inte alls med, utan Operation Overlord hade nog ryssarna inte stannat utanför Berlin utan fortsatt ännu längre västerut.

Rent propagandamässigt var dessutom operationen otroligt viktig, vi ska dels ha i åtanke att holländare, belgare och fransmän levt under ockupation i 3 år och detta var de första tecknen på att kriget äntligen var på väg att ta slut. Vad som hände i Vitryssland kan varken ha kännts angeläget eller som ett bevis på kriget var på väg att slut då de tyska trupperna de facto ockuperade hela västeuropa.
För USA och Stobritannien var dessutom landstigningen viktig av samma skäl - speciellt för britterna som under förnedrande omständigheter tvingats lämna Frankrike i juni 1940 var detta en stor revanch och morot för alla de som drabbats av kriget.

Visst hade de västallierade redan landstigigt i Italien, men kriget där var - som jag redan tidigare påpekat - inte speciellt framgångsrikt p.g.a. Italiens geografi. Landstigningen i Frankrike blev en framgång och innebar att man i Väst äntligen såg ett slut på kriget - även om det tog lite längre än man väntat.
Man får alltid höra från alla amerkanska propaganda filmer, böcker, program o.s.v. att tack vara oss på d-dagen så räddade vi hela världen. Ett exempel på hur amerikansk kultur säljer.
Givetvis räddade Operation Overlord stora delar av central och västeuropa från att hamna i Stalins intressfär.
Å andra sidan kan man vända på ditt påstående om östfronten, utan hjälp från jänkarna hade knappast den ryska armén haft möjlighet att stå emot tyskarna utanför Stalingrad och knappast klarat av de logistiken under motoffensiverna 1943-45.
Det var inte Operation Overlord eller den ryska armén som knäckt tyskarna, det var det faktum att Hitler dragit in Tyskland i ett krig mot två supermakter med enorma råvarotillgångar och tillgångar till manskap som Tyskland bara kunde drömma om fällde avgörandet.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 6 januari 2003, 11:39

Jonteman skrev:
Sen så kan visst inte tyskarna blir skadade dom dör direkt, medans jänkarna ska få vård och sedan dö.
Intressant synpunkt! Visst borde väl även tyskarna ha haft sjukvårdare som trotsade kulorna och släpade in sårade i skydd. Det ser man inte mycket av i filmen. Men å andra sidan ser man ju inte mycket överhuvudtaget av den tyska sidan. Så man kan väl tänka sig att tyskarnas vård av sårade sker utanför bild då vi får se närbilder av våra vänner amerikanerna :wink:

/David Gribing

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 6 januari 2003, 12:03

ja det är ju inte tyskarna som är huvudpersonerna

Plankt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Plankt » 6 januari 2003, 15:00

påkostad och ruskit välgjord synd bara att den är som dom flesta andra krigsfilmer (ett evigt skjutandes).. dom avsnitt som varit hitils har varit precis som We Were Soldiahs..

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

USA suger

Inlägg av Gatzu » 7 januari 2003, 04:38

Svenska Björnen skrev:MarcuSS: Sanningen är väl ändå att utan amerikanernas hjälp så hade Europa i dag varit das Third Reich? :?

Och jag anser visserligen att amerikanerna kanske är lite för patriotiska i sin propaganda :roll:

Poängen är att du verkar vara alldeles för instängd gällandes din åsikt om Overlord och att det är ingen poäng i att föra detta thread OT när vi ändå aldrig kommer att kunna enas pga din oförmåga att erkänna att du har fel? :?
Jag tycker ni alla tolkar det här fel.

Amerikanerna gjorde väldigt storra och betydelsefulla operationer i stilla havet och lyckades besegra Japanerna. De gjorde även en del operationer i afrika där de lyckades kasta ut tyskarna. (tillsammans med britterna)
Man ska heller inte glöma att de sålde enorma mängder krigsmaterial till de allierade.
Men Overlord bettyde INGET för KRIGETS UTGÅNG. jag pratar inte om efterkrigstiden som vissa här försöker använda som argument. :x
Utan Overlord hade fortfarande sovjet krossat tredje riket. PUNKT SLUT, sommer 1944 var redan tyskarnas öde redan avgjort.

Overlord hade stor betydelse för folket i västeuropa under rkiget eftersom det räddade dem från tyskarnas grepp.
Även för efterkrigstiden hade det enorm betydelse eftersom det hinrade hela europa från att bli kommunistiskt.

MEN OVERLORD HADE INGEN STÖRRE BETYDELSE FÖR KRIGETS UTKOMST...

Och jag anser visserligen att amerikanerna kanske är lite för patriotiska i sin propaganda :roll:
Lite???? 8O 8O
De är extremt pratriotiska!!!! flaggviftar bonanza :D :D :D :D :D
Senast redigerad av 1 Gatzu, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 7 januari 2003, 04:46

Svenska Björnen skrev:D-dagen är beteckningen för de allierades invasion av Normandie i norra Frankrike under andra världskriget. Den var framgångsrik och fick en avgörande betydelse för utgången av kriget.
De allierade byggde upp stora landstigningshamnar utanför kusten i Normandie. Man intog fem olika stränder och redan här omkom en stor del av manskapet. Men det svåra skulle ännu komma. Väl uppe på land i Normandie skulle man bekämpa de tyska styrkorna, vilket också gjordes, och detta var en början till slutet av andra världskriget.

Källa:http://susning.nu/D-dagen

:| Fattar du nu MarucSS?
Nä inte riktigt... :D
Har du så dåliga argument att du måste kopiera från ett dåligt uppslagsverk på internet :roll:

Svenska Björnen skrev:detta var en början till slutet av andra världskriget.
Overlord var verkligen inte början på slutet. Tyskarna hade förlorat kriget för länge sen. Overlord Betydde INGET för hur kriget tillsist skulle sluta. Vinst för de allierade/sovjet :)

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 7 januari 2003, 08:56

njae, hade tyskarna lyckats kasta tillbaka amrikanarna och engelmännen så skulle det antagligen ta ett tag innan de kunde komma igen, och då skulle tyskarna kunna flytta lite till östfronten, jag tror inte de skulle lyckas slå tillbaka ryssarna, men iallefall stoppa dom.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Re: Besvikelse?

Inlägg av Mathias Forsberg » 7 januari 2003, 10:21

Per Andersson skrev: Även om man jämför dessa båda divisioner med mer berömda förband så står de sig inte illa alls. Det är faktiskt möjligt att de är de två bästa lufburna divisionerna under hela kriget.
Hade någon av dem tagit Kreta?

/Forsberg

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 7 januari 2003, 10:26

Lützow skrev:
Anno skrev:Fanns faktist en del bra tyska divisoner stationerade i Frankrike bland annat några pansar divisioner och ett par SS divisioner som vilade och omgrupperades där!
Glöm inte bort 9:nde fallskärmsjägar regementet. SS divisionerna låg ju rätt lång borta ifrån själva stränderna och om jag inte missminner mej så fick inte 17 SS divisionen kontakt med fienden förren 17 juni?
Enheter ur SS-Pz.Auf.Abt-17 liksom SS-Pz.Rgt 37 var i strid redan 10-11 juni. Likt de flesta tyska förband formerades en mobil Kampgruppe, där allt motoriserat packades ihop och skickades mot Normandie. Resten fick sedan anlända i sin egen takt.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 7 januari 2003, 12:12

Jag sag avsnitt 2 och 3 när jag var hemma i Sverige under julhelgerna. Jag blev lite besviken pa att de amerikanska soldaterna sköt ned tyskar precis som de "goda" amerikanska soldaterna sköt ned de "onda" indianerna som i en gammal svartvit amerikansk westernfilm fran 60-talet. Och när en amerikan dör/skadas, sa sker det bara när en "lömsk och feg tysk prickskytt" skjuter halsen av en ung och ensam amerikansk soldat pa rek.

Det skulle vara intressant att se en sekvens där de amerikanska soldaterna far pisk efter noter.

Men man far inte glömma att serien är gjord av ett amerikanskt filmteam för en amerikansk publik. Synd bara att 99% av (den vanliga) publiken i Sverige sväljer allt med hull och har.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 januari 2003, 13:11

Overlord Betydde INGET för hur kriget tillsist skulle sluta.
Hur kriget skulle slutat om..

...man inte landstigit, Europa under tysk eller rysk dominans!

...man hade landstigit, Kriget slutade tidigare, mindre döda, Frankrike, Holland, Belgien, Norge, Danmark, Luxenburg befriades och att man tog västra österrike och västra Tyskland(Stortyskland)!

Att uppfylla stora delar av sinna mål i ett krig, befria/ockupera gigantiska områden, och sammla in en massa värdefull information från sin motståndare som leder till att enns u-båtar, raket teknik och mycket annat blir bättre kallar jag att sätta prägel på hur ett krig slutar!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 januari 2003, 13:23

Trevligt att se dig wienaren!!! Håller med dig totalt i din kritik, men jag tyckte 3:an var bättre, dog fler jänkare! :D

Skriv svar