De bästa strategi spelen...?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 5 januari 2003, 21:59

Knappast ett historisk strategispel, men för mig är Starcraft det överlägset bästa strategispelet någonsin, emellertid nästan enbart pga battle.net:s genialiska existens och att det kombinerar spelet på nåt sätt som känns väldigt bra. Hade inte kännts lika bra med t.ex Age of Empires (1 eller2) på Battle.net. Spelar visserligen mest (eller enbart rättare sagt) WarCradt III just nu, men där tycker jag inte att Battle.net känns lika självklar på ett sätt som är både simpelt och genialt (även om "Play Game" funktionen är bra).

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem

Inlägg av Erik Hägerdal » 5 januari 2004, 19:59

Imperialism. Spelade det 1998, spelar det 2004. Vad mer kan man säga?
Spelet kan laddas ned på The Underdogs hemsida (även om deras version är en aning buggig) http://www.the-underdogs.org/game.php?gameid=2692

Spelet räknas som ett av de bästa strategispelen någonsin, och jag är böjd att hålla med. Särskilt när man ger sig ut för att erövra provinser och man ägnar timmar åt att besegra sin fiende i ett slag.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 5 januari 2004, 20:21

Dan Koehl och Johan Elisson har nämnt det redan: Patrician II.
Det är kanske lite puttinuttigt som Johan säger, men för att skapa sig en bra bild av Hansan är det ovärderligt. Jag har också Patrician I, som är mindre puttinuttigt, vi var ett gäng som spelade det månader i sträck back in the good old days....

Skriv svar