SVTs storsatsning på Sveriges historia

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5103
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 7 november 2023, 22:32

a81 skrev:
7 november 2023, 22:07
...
Båtyxekulturen verkar (numera?) avse en liknande kultur i Finland, som senare gick upp i den lokala kulturen där. Stridsyxekulturen blev kvar i Sverige, språket är i grunden kvar än idag:
...
Det betyder mest bara att vissa/många arkeologer i Finland vill kalla det båtyxekultur.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3848
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 7 november 2023, 22:45

Ja, så är det kanske. De (indoeuropéerna) verkar ju inte heller ha fått samma fotfäste i Finland. Jag har för mig att trattbägarkulturen här i Sverige var lite på tillbakagång redan när stridsyxekulturen kom, kanske p.g.a. klimatförändringar, så de tog över samhället på ett annat sätt här.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 7 november 2023, 22:55

En sak jag hade önskat är att de berättat hur stridsyxan är efterapningar av gjutna metallyxor. Man kan t ex se förhöjda linjer på dem på ställen där en gjutform hade lämnat liknande spår, alltså i gränsen mellan formhalvorna. Den som gjorde stridsyxor kände alltså till metallyxor.

En sak har SVT lyckats med: På Skalman diskuteras återigen historia, istället för bara pågående konflikter.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3848
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 7 november 2023, 23:12

Ja, verkligen och jag tycker att SVT rent generellt lyckats bra med serien. Jag tittade lite slarvigt på slutet, men jag tycker att de hade kunnat lyfta lite tydligare att jägarna och de första bönderna "försvann", eller det gjorde de väl inte. Om jag förstått rätt har nutida svenskar (med svensk bakgrund) 10-20 procent av sitt ursprung hos jägarna respektive trattbägarkulturen och 60-70 procent av sitt ursprung hos stridsyxekulturen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 7 november 2023, 23:26

Försvann sa de väl inte att de gjorde. Jag tycker de påtalade hur de blandades upp och assimilerades.

Davian
Medlem
Inlägg: 3731
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Davian » 7 november 2023, 23:27

koroshiya skrev:
7 november 2023, 21:57
Hans skrev:
7 november 2023, 09:29
...
koroshiya delar min analys att det var slöseri - skämt åsido, man kan alltså tidsbestämma (på året) när hon slösades bort. Har man några teorier vad som hände under hallonsäsongen som kan förklara?

MVH

Hans
Man kan omöjligen göra det. Arkeologi är teoriernas fält, om man vill.

I postmodernismens tidevarv har mängden tolkningar ökat. Yngre arkeologer tycker det är tråkigt att tolka som en amerikansk positivist.

Jämför med dödskallarna i Motala. Det vi fick var en tolkning av något som egentligen bara är skallar på stolpar. Här finns det då en diskussion mellan arkeologer, där vissa/många håller fast vid att man inte skall hitta på allt för mycket.
Hur skulle du säga att postmodernismen har ökat inom det arkeologiska fältet? Har du någon referens på det eller är det mest en såndär härlig magkänsla?

det är ju liksom inte postmodernism att det finns massvis med olika tolkningar av föremål.

Palov
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 juni 2021, 13:21
Ort: Stockholm

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Palov » 7 november 2023, 23:53

Davian skrev:
7 november 2023, 19:45
Det kan ju faktiskt också vara på det viset att SVT inte har skannat någonting utan det osteologen säger är korrekt, men folk idag tycker inte att det är trovärdigt eftersom det inte är så likt hur man själv tycker det borde varit.
Jag säger inte att han har fel, tvärtom. Dock ser jag inte i hans uttalande att man kan utesluta att hon var en mångföderska, på samma sätt kan man inte utesluta att hon var vältränad som en elitsportsman. Dock väljer SVT att endast presentera henne som det sistnämnda och undviker att ens föreslå att hon fött många barn. Och detta är likt första jaktscenen, man låter experterna göra ett utlåtande som inte utesluter det ena eller det andra, men SVT presenterar senare det som SVT gillar, även ifall det är mindre sannolikt att så var fallet.

Återigen, inga preventivmedel + Stenåldern och du får nog kvinnor som skaffar många barn.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1893
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av loop » 8 november 2023, 01:13

Sterila kvinnor har ju också funnits i alla tider.
Jag är rätt tveksam till att man innan jordbruket skaffade många barn. Det verkar orimligt.

Davian
Medlem
Inlägg: 3731
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Davian » 8 november 2023, 01:43

Palov skrev:
7 november 2023, 23:53
Davian skrev:
7 november 2023, 19:45
Det kan ju faktiskt också vara på det viset att SVT inte har skannat någonting utan det osteologen säger är korrekt, men folk idag tycker inte att det är trovärdigt eftersom det inte är så likt hur man själv tycker det borde varit.
Jag säger inte att han har fel, tvärtom. Dock ser jag inte i hans uttalande att man kan utesluta att hon var en mångföderska, på samma sätt kan man inte utesluta att hon var vältränad som en elitsportsman. Dock väljer SVT att endast presentera henne som det sistnämnda och undviker att ens föreslå att hon fött många barn. Och detta är likt första jaktscenen, man låter experterna göra ett utlåtande som inte utesluter det ena eller det andra, men SVT presenterar senare det som SVT gillar, även ifall det är mindre sannolikt att så var fallet.

Återigen, inga preventivmedel + Stenåldern och du får nog kvinnor som skaffar många barn.

jag tror det är troligare att hon var elitidrottare än föder många barn. I moderna jägar/samlar-folk är familjerna ganska små. Det är fruktansvärt energikrävande att skaffa barn så man gjorde nog inte det alldeles för ofta. Hur ofta är ju omöjligt att veta men med tanke på hur krävande en semi-nomadisk livsstil är så var man nog rätt noga med att inte skaffa barn såpass ofta att det blev svårt att försörja sig.

jag tänker mig, utan att veta, att en familjegrupp nog antagligen bestod av nåt tiotal individer som högst.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 8 november 2023, 07:58

loop skrev:
8 november 2023, 01:13
Sterila kvinnor har ju också funnits i alla tider.
Jag är rätt tveksam till att man innan jordbruket skaffade många barn. Det verkar orimligt.
Med jordbruket kom sjukdomarna varför nog barnadödligheten ökade rejält = man skaffar många barn för att några skall överleva.

Palov
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 juni 2021, 13:21
Ort: Stockholm

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Palov » 8 november 2023, 13:06

Davian skrev:
8 november 2023, 01:43
jag tror det är troligare att hon var elitidrottare än föder många barn. I moderna jägar/samlar-folk är familjerna ganska små. Det är fruktansvärt energikrävande att skaffa barn så man gjorde nog inte det alldeles för ofta. Hur ofta är ju omöjligt att veta men med tanke på hur krävande en semi-nomadisk livsstil är så var man nog rätt noga med att inte skaffa barn såpass ofta att det blev svårt att försörja sig.

jag tänker mig, utan att veta, att en familjegrupp nog antagligen bestod av nåt tiotal individer som högst.
Det är ingen som påstår att hon var en elitidrottare, utan man påstår att hon hade en elitidrottares fysik. Men SVT väljer att belysa det förstnämnda och inte det senare, när det själva verket är oklart och Osteologen lämnar det också oklart. Därför menar jag att de borde ha lämnat frågan mer öppen och nämna båda möjligheterna, men, och det är det jag "klagar" på: SVT väljer att endast lyfta fram det som de anser passar dem/deras världsbild. Det är bla därför du inte kan hitta en artikel om Österödskvinnan som talar om barnafödande, utan endast hennes fysik.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 8 november 2023, 13:11

Vad de sade vår att de förändringar i bäckenet som man förr trodde berodde på barnafödande har hittats hos manliga elitfotbollsspelare varför man vet att de inte har med barnafödande att göra utan med vältränade kroppar att göra. Sedan kanske man kan uppleva det woke att de inte nämnde eventuellt barnafödande hos henne men det intressanta var väl att visa att det fanns fysiskt aktiva kvinnor på den tiden som inte bara malde mjöl och födde barn.

Davian
Medlem
Inlägg: 3731
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Davian » 8 november 2023, 15:28

Ska jag vara helt ärlig palov ser det mer ut som det är du som vill lyfta vad som passar din världsbild.

Om ämnet är ”den här typen av bäcken handlar om fysisk förmåga och inte barnafödande” är det helt irrelevant att ta upp barnafödande i största allmänhet eftersom vi alla vet att kvinnor födde barn på den tiden.

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av South End Court » 8 november 2023, 16:35

Jag har inte sett det första avsnittet men jag läser inlägg.
Någon jämförde med nordamerikas natives. Ja männen jagade
och stred om det var krig. Kvinnorna tog hand om allt hemma vid.
Stenhårda uppgifter avskillt, på båda sidor.

Vill man vara woke kan man säga att ibland kidnappades
en vit kvinna till native byn och de fick leva som deras kvinnor. De hade
mycket ansvar och en frihet att bestämma över allt detta. Mycket jobb
var det, som det ofta varit för kvinnor i historien. När hon sedan kom tillbaka
till den engelska kolonin, av någon anledning, så tyckte hon inte om det
utan tyckte att det var som ett fängelse i den puritanska kulturen och tyckte
att det var bättre hos natives. Det finns exempel på detta. Fast sådana historier
kan inte Sverige berätta.

Om barnafödande så blir en kvinna nära efter förlossningen och en bra bit framåt
mycket starkare. Det finns en rad exempel på kvinnliga olympier som tagit guld
efter en förlossning, då de får en fysisk topp. Jag tror t ex det gäller en av de
svenska roddartjejerna för ett tiotal år sedan. Har man däremot fött elva barn
och levt ett hårt arbetarliv så är man sliten samtidigt.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5103
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av koroshiya » 8 november 2023, 17:37

South End Court skrev:
8 november 2023, 16:35
...
Finns många exempel på de som har jämfört och inte ville leva som européerna. Här är ett.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yanoama

De ursprungliga tyckte vi var vildar och våldsamma slavar.

Skriv svar