Band of Brothers del 7: The Breaking Point (SPOILERS!)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 15 februari 2003, 22:07

Trollevik skrev:borde det inte bli mycket mer skadade och dödade av grk eld som det var nu så sprang dom ju bara fram och tillbaka i skogen utan förluster ok en direktträff i värnet och lite annat men inte något större sedan hur är det med hörseln det gick tydligen att snacka vanligt trodde att lommhördheten slog till även mot soldater

trollevik
Omöjligt att svara på. Vi fick ju egentligen bara följa en tio femton (?) personer och bland dessa hände det ju en hel del. För egen del är jag mer förvånad över att antalet trädbrisader inte var fler. Men jag vet å andra sidan inte vilka anslagsrör som tyskarna hade.

--

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 16 februari 2003, 13:39

Webb skrev:
Anno skrev:Satt bara och väntade igår att tyskarna skulle fly som yra höns och att dom skulle göra en tabbe...och dom gjorde inte mig besvikna! :?
Ibland undrar jag om alla på det här forumet är nazister...

Angående Speirs lilla språngmarsch...faktum är ju att detta har hänt i verkligheten.
Idiot.. logga ut och återvänd till lunarstorm..

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 16 februari 2003, 13:44

Appråpå klipp i BoB på Tv4 så antar jag attd e flesta vet att Tv4 har köpt in inte direkt från HBO utan från England och den versionen är nedklippt lite här och var för att passa reklamblocken.. köper man dvd-boxen är det flera scener med som saknas i de oliak avsnitten.. tex är ju avsnitt 1 på dvd:n ca 6 min längre än TV4:as version av avsnitt 1..

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 16 februari 2003, 14:19

Someone skrev:
Webb skrev:
Anno skrev:Satt bara och väntade igår att tyskarna skulle fly som yra höns och att dom skulle göra en tabbe...och dom gjorde inte mig besvikna! :?
Ibland undrar jag om alla på det här forumet är nazister...

Angående Speirs lilla språngmarsch...faktum är ju att detta har hänt i verkligheten.
Idiot.. logga ut och återvänd till lunarstorm..
Eh...Jawohl!
Hahaha mycket moget...

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 16 februari 2003, 14:30

Webb har bett om ursäkt så, nu lämnar vi den episoden bakom och fortsätter diskutera ämnet!

~Henric Edwards

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 16 februari 2003, 14:33

Henric Edwards skrev:Webb har bett om ursäkt så, nu lämnar vi den episoden bakom och fortsätter diskutera ämnet!

~Henric Edwards

Japp.. men det känns som mönstret att nya medlemmar som efter 1 inlägg kallar folk nazister här till höger och vänster är ngt återkommande.. de kanske skulle spendera att tag på forumet och bara LÄSA och efter en viss tid öppna munnen (dvs skriva) så slipepr man kanske sådana där mindre intelligenta inlägg..

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 16 februari 2003, 14:39

Har läst det här forumet i åratal måste jag säga. Kände dock att jag var tvungen att yttra mig till slut. Kanske tog i lite väl mycket just då, men ska försöka att ta det lite lugnare från och med NU.

Sen att jag själv får ta emot lite påhopp efter mina....eh..påhopp det får jag väl ta...

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 16 februari 2003, 15:05

Och visst har Anno rätt... tyskarna framställs konsekvent som yra höns som man huggit huvudet av.. rusar kors och tvärs utan ngn som helst uppstyrning.. samt att de flyr (i vild panik) så fort mer än 3 amrisar kommer mot dem..

Men men.. det är ju den stora svagheten med BoB (tyvärr)..

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 16 februari 2003, 15:27

Someone skrev:Och visst har Anno rätt... tyskarna framställs konsekvent som yra höns som man huggit huvudet av.. rusar kors och tvärs utan ngn som helst uppstyrning.. samt att de flyr (i vild panik) så fort mer än 3 amrisar kommer mot dem..

Men men.. det är ju den stora svagheten med BoB (tyvärr)..
Det verkar som E kompaniet stötter bara på dom dåliga soldaterna som Hitler kastade in mellan 1944 och 45, något jag tycker är konstigt eftersom tyskarna har bra utrustning(tigers och allt), vinterklädder och att soldaterna verkar vara i 26-28 årsåldern(inte för gammal inte för unga) osv.
Har läst det här forumet i åratal måste jag säga.
Uppenbart har du inte gjorrt det när du sa så till mig! 8O

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 16 februari 2003, 18:06

Det verkar som E kompaniet stötter bara på dom dåliga soldaterna som Hitler kastade in mellan 1944 och 45, något jag tycker är konstigt eftersom tyskarna har bra utrustning(tigers och allt), vinterklädder och att soldaterna verkar vara i 26-28 årsåldern(inte för gammal inte för unga) osv.
Tänkte just anmärka på åldern av tyskarna, men du hann visst före :wink: Iaf så säger han befälhavaren över E-kompaniet, eller vem det är. Chefen iaf, han säger nånting i stil med att det bara är unger och gammlingar de möter. Tyskarna i BoB verkar vara i rätt ålder, bra utrustning, större i antal och mer eldkraft. Det ser lite dumt ut när några infanterister jagar bort dessa, som flyr nästan direkt. Jänkarna blir framställde underlägsna, utan artilleri och några tyngre vapen men klarar allt ändå.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 17 februari 2003, 00:07

Jonteman skrev:
Tänkte just anmärka på åldern av tyskarna, men du hann visst före :wink: Iaf så säger han befälhavaren över E-kompaniet, eller vem det är. Chefen iaf, han säger nånting i stil med att det bara är unger och gammlingar de möter. Tyskarna i BoB verkar vara i rätt ålder, bra utrustning, större i antal och mer eldkraft. Det ser lite dumt ut när några infanterister jagar bort dessa, som flyr nästan direkt. Jänkarna blir framställde underlägsna, utan artilleri och några tyngre vapen men klarar allt ändå.
Låt oss se:
Avsnitt 1 (Currahee): möter inga tyskar.
Avsnitt 2 (Day of Days): möter tyskar som överraskats och som därmed är förvirrade. Anfallet mot pjäsplatsen är dokumenterad.
Avsnitt 3 (Carentan): Tar Carentan efter förluster, stöter på hårt motstånd och tar förluster, tyskarna drivs tillbaka när förstärkningar anländer.
Avsnitt 4 (Replacements): Operation Market-Garden, där amerikanerna lider förluster och slås tillbaka av tyskarna.
Avsnitt 5 (Crossroads): Den viktigaste striden ägde rum, och tyskarna gjorde en hel massa misstag i verkligheten. Annars skulle knappast en fallskärmsjägarpluton kunnat tvåla till 2 SS-kompanier.
Avsnitt 6 (Bastogne): Tyskarna pressar på, amerikanerna håller men lider förluster. Historiskt faktum: tyskarna intog inte Bastogne trots numerär överlägsenhet.
Avsnitt 7 (The Breaking Point): Tyskarna fortsätter att pressa på, 506:e tar förluster, men strategiskt är tyskarna slagna, och har bara kvar en eftertrupp i Foy när 506:e anfaller. Historiskt faktum: Foy intogs.
Avsnitt 8 (The Last Patrol): ...

Kommentaren om tyskarnas ålder är Winters ironi över hur dåligt underrättelsearbetet har skötts; man skulle inte stött på annat än pojkar och gamlingar, men springer på tyska veteraner istället och får stryk.

Min gissning är att en del strider kan verka smått osannolika då de var det i verkligheten, men där Clausewitz berömda friktion spelade en avgörande faktor. Sedan så finns det faktorer som inte syns, som förändrad strategisk situation, med försvagade tyska styrkor p.g.a. bristande underhåll, etc. Så syns t.ex. inte de allierades anfall på tyskarnas försörjningslinjer under Ardenneroffensiven, eller hur anfallet stoppades upp. På något vis får Easys upplevelser illustrera skedet i stort.

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 17 februari 2003, 00:44

Min gissning är att en del strider kan verka smått osannolika då de var det i verkligheten, men där Clausewitz berömda friktion spelade en avgörande faktor. Sedan så finns det faktorer som inte syns, som förändrad strategisk situation, med försvagade tyska styrkor p.g.a. bristande underhåll, etc. Så syns t.ex. inte de allierades anfall på tyskarnas försörjningslinjer under Ardenneroffensiven, eller hur anfallet stoppades upp. På något vis får Easys upplevelser illustrera skedet i stort.
Sant. Men eftersom vi ser ett avsnitt som är begränsat i tid och rum så hade det kanske varit tacksamt om vi tittare hade fått mer information, antingen i början av ett avsnitt (t.ex. genom ett enkelt "förutsättning och läge") eller genom ett bättre berättargränssnitt? Å andra sidan är det skönt att allt inte är tillrättalagt, precis som jag har nämnt i en annan tråd. Tänk, man blir aldrig nöjd! :P För egen del så tycker jag dock forfarande att serien är bland det bästa jag har sett på länge. :|

--

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 17 februari 2003, 01:00

Lite som i Battlefield-serien som går på Discovery???

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 17 februari 2003, 11:00

Ett hlet okey avsnitt ände fram till de sista 10 minuterna, Stridscenerna är som vanligt helt löjliga och historiskt löjliga.

gurden
Medlem

Inlägg av gurden » 18 februari 2003, 10:39

Ett hlet okey avsnitt ände fram till de sista 10 minuterna, Stridscenerna är som vanligt helt löjliga och historiskt löjliga.
Kan du utveckla ditt resonemang? Löjliga? Vad menar du?

Skriv svar