Band of brothers

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 3 januari 2003, 15:36

får jag bara fråga om det finns några här som för sitt inre önskar att Axelmakterna på ngt sätt vann andra världskriget eller fick till stånd en varaktig fred på ett tidigt stadium osv. jag läger ju absolut inte ngn värdering i folks dagdrömmar eller fantasier, jag är bara nyfiken.
Bra fråga. Jag önskar också att att se lite kommentarer kring detta. För egen del ser jag historien som ett fait accompli. Jag har ingen som helst önskan om att det skulle ha sett ut på något annat sätt. Men du har helt rätt, i vissa fall undrar man.

--

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 3 januari 2003, 15:39

trench, lite på skämt när man märker hur dagens fransmän är så önskar man nästan att tyskarna hade vunnit kriget och ockupperat Frankrike. :roll:

Här kommer britter, amerikaner, kanadensare och polacker och räddar grodätarna ur nazismens käftar, och vad gör de som tack, jo de vägrar snacka engelska och dubbar allt de har möjlighet att dubba... 8) :wink:

Självklart önskar jag inte att Tyskland vunnit kriget, men visst har man en svag sida för stora riken, romarriket, mongolerna, forntidens egypten, det brittiska imperiet, incariket o.s.v. Och bland dessa ligger väl Hitlers ambitioner på Großdeutschland även inbakade. Det har ju dock inte något med politik att göra, bara att jag fascineras av imperier.

/Johan

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 3 januari 2003, 19:01

nu till senaste avsnittet...

jag satt och sa "nä, den där hjälmen kunde man ju sälja för 1000kr!" när pansarvagnen for över den och tysken. :wink:

Förresten tror ni att den där killen som hade bott i ett dike fejkade sin blindhet?

Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Besvikelse?

Inlägg av Pirre » 4 januari 2003, 12:57

Efter alla skriverier - dels på forumet, dels i tidningar - om "Band of brothers" måste jag nog ändå säga att jag är något besviken. Jag förväntade mig nämligen inte att det skulle vara så mycket gammal krigsfilmprägel på avsnitten(dvs tyskar mejas ner tämligen lätt och de allierades trupper framstår som elitsoldater av högsta toppklass).
Serien är absolut inte dåligt, jag tänker se varenda avsnitt, men lite besviken är jag som sagt...

PS. Var kan jag få tag på tv-serien ANZAC? När producerades den?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 januari 2003, 13:25

Här kommer britter, amerikaner, kanadensare och polacker och räddar grodätarna ur nazismens käftar, och vad gör de som tack, jo de vägrar snacka engelska och dubbar allt de har möjlighet att dubba...
Bra sagt Johan, jävla otacksamma grodor! :)
Självklart önskar jag inte att Tyskland vunnit kriget, men visst har man en svag sida för stora riken, romarriket, mongolerna, forntidens egypten, det brittiska imperiet, incariket o.s.v. Och bland dessa ligger väl Hitlers ambitioner på Großdeutschland även inbakade. Det har ju dock inte något med politik att göra, bara att jag fascineras av imperier.
Kunnde inte sagt det bättre!

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 4 januari 2003, 18:34

Är ANZAC svår att få tag på? Är intresserad av denna.
Dessvärre är jag rädd för det. Jag har själv sökt den i flera år utan att få tag på den, mina filmer är "söndertittade". Jag kan kanske få tag på en otextad version från Australien men svensktextad har jag inte hittat trots idogt sökande. Hittar jag den skall jag ge besked var den finns att uppbringa.

Martin

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem

Inlägg av Ostmark » 4 januari 2003, 21:03

trench skrev:för övrigt undrar jag bara när jag läser inlägg här. ofta blir det kontrafaktiska diskutioner om vad som skulle ha hänt om vissa saker utvecklats annorlunda. får jag bara fråga om det finns några här som för sitt inre önskar att Axelmakterna på ngt sätt vann andra världskriget eller fick till stånd en varaktig fred på ett tidigt stadium osv. jag läger ju absolut inte ngn värdering i folks dagdrömmar eller fantasier, jag är bara nyfiken. En del kanske tycker att Sovjet skulle ha ockuperat hela Europa, en del kanske sympatiserar helt med Tyskland eller de västallierade.
Helst av allt så skulle självfallet kriget helt och hållet uteblivit. Kanske om polackerna gett med sig ang. Danzigfrågan? Nåväl - det är ju som sagt bara dagdrömmeri och spekulationer. Bäst av allt hade nog varit om tiden stått stilla efter den sista oblodiga "erövringen" vilket borde vara Memelområdet. (?) då så gott som alla utav Europas Tyskar var enade.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 januari 2003, 21:05

Ostmark skrev: Helst av allt så skulle självfallet kriget helt och hållet uteblivit. Kanske om polackerna gett med sig ang. Danzigfrågan? Nåväl - det är ju som sagt bara dagdrömmeri och spekulationer. Bäst av allt hade nog varit om tiden stått stilla efter den sista oblodiga "erövringen" vilket borde vara Memelområdet. (?) då så gott som alla utav Europas Tyskar var enade.
Håller med dig där Ostmark, och att sammtidigt att Hitler går i pension och låter demokratiska partier styra landet! :)

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Re: Besvikelse?

Inlägg av Per Andersson » 5 januari 2003, 02:06

Pirre skrev: Jag förväntade mig nämligen inte att det skulle vara så mycket gammal krigsfilmprägel på avsnitten(dvs tyskar mejas ner tämligen lätt och de allierades trupper framstår som elitsoldater av högsta toppklass).
Jämfört med kvaliteten på huvuddelen av de tyska ockupationstrupperna i Frankrike så var faktiskt 82nd och 101st Airborne elitförband av yppersta klass.

Även om man jämför dessa båda divisioner med mer berömda förband så står de sig inte illa alls. Det är faktiskt möjligt att de är de två bästa lufburna divisionerna under hela kriget.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 januari 2003, 02:39

Fanns faktist en del bra tyska divisoner stationerade i Frankrike bland annat några pansar divisioner och ett par SS divisioner som vilade och omgrupperades där!

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 5 januari 2003, 02:52

Anno skrev:Fanns faktist en del bra tyska divisoner stationerade i Frankrike bland annat några pansar divisioner och ett par SS divisioner som vilade och omgrupperades där!
Visst, men huvvuddelen av dessa förband var dels inte fullt stridsdugliga, och kom dessutom i huvudsak i kontakt med de brittiska styrkorna.

Efter viss eftertanke så tror jag faktiskt att jag står fast vid mitt påstående att 82nd och 101st var de två kraftfullaste luftburna divisionerna under kriget.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 5 januari 2003, 03:19

Majoriteten av de tyska trupperna jänkarna stötte på under operationerna i Normandie var antingen andra klassens förband eller "frivilliga" HIWI:s.
Kan inte direkt påstå att några av dessa räknades som elitförband, varken utrustnings- eller träningsmässigt.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Min Poäng...

Inlägg av Gatzu » 5 januari 2003, 13:49

Poängen med allt det här är att jag anser att "operation overlord" är en KRAFTIGT överskattad operation. Man får alltid höra från alla amerkanska propaganda filmer, böcker, program o.s.v. att tack vara oss på d-dagen så räddade vi hela världen. Ett exempel på hur amerikansk kultur säljer.
USH :x
Krossa USA :D

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 5 januari 2003, 14:59

Anno skrev:Fanns faktist en del bra tyska divisoner stationerade i Frankrike bland annat några pansar divisioner och ett par SS divisioner som vilade och omgrupperades där!
Glöm inte bort 9:nde fallskärmsjägar regementet. SS divisionerna låg ju rätt lång borta ifrån själva stränderna och om jag inte missminner mej så fick inte 17 SS divisionen kontakt med fienden förren 17 juni?

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad

MarcuSS

Inlägg av Svenska Björnen » 5 januari 2003, 16:04

MarcuSS: Sanningen är väl ändå att utan amerikanernas hjälp så hade Europa i dag varit das Third Reich? :?

Och jag anser visserligen att amerikanerna kanske är lite för patriotiska i sin propaganda :roll:

Poängen är att du verkar vara alldeles för instängd gällandes din åsikt om Overlord och att det är ingen poäng i att föra detta thread OT när vi ändå aldrig kommer att kunna enas pga din oförmåga att erkänna att du har fel? :?

Skriv svar