Mest realistiska film baserad på en historisk händelse?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 31 januari 2007, 17:26

mattep74 skrev:Nu var ju scenen så att han sköt det enda skott han hade i bössan och sen för att hjälpa sin kompis som fallit ner i gropen kastade han bössan med bajonetten som ett spjut och sedan hoppade han in i gropen med sin kniv och hackade tills hans kompis klarat sig upp
Det kastas väl flera musköter innan det? När kameran panorerar över gropen och sydstatsställningarna och någon skriker "they´re stuck!", eller något liknande...

//EMS

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 31 januari 2007, 17:27

Angus skrev:
Filmen visar också hur barskrapad sydstatsarmén var på manskap, när unga pojkar och gamla gubbar var tvungna att enrolleras i stridigheterna.

//EMS
Men det gjorde de kanske ändå ibland. Såg en gång ett dokumentärprogram om Little Big Horn. Man har alltså sökt upp det orörda slagfältet igen som man återupptäckt efter en präriebrand. Gått igenom med metalldetektorer. Grävt up många av gravarna. Och dessutom konsulterat indiantraditioner om slaget. Därmed har man fått väldigt mycket nytt material och många nya tolkningar
.
Ett av fynden som de sett via soldatskeletten var att väldigt många av dem var unga killar med skelettskador orsakade av ihållande långvarig ridning.

Dvs de värvades kanske innan de ens var 16 år fyllda. Och när de väl stupade i 17-19 års åldern hade de redan nerslitnings- och belastningsskador.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 31 januari 2007, 17:40

Magnus Lindström skrev:Serien om Cecill Rhodes (stavning?) skulle jag dock gärna se igen, mndes den som lite torr men den var är nog bra om man skulle e den idag.
Just det! Den minns jag också - den var väldigt bra (det jag minns). Måste varit 10 år sedan den gick på tv.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 31 januari 2007, 20:51

Den lär vl finnas på DVD :)

Råder det inte fortfarande oklarheter var mr Custer strök med. Jag har hört indianska källor som hävdar att han sköts redan vid attacken på lägret, att han därmed tog sig iväg dödligt sårad.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 31 januari 2007, 20:57

Angående ärans män så finns det 2 bortklippta scener på DVDn men de tillför ingenting. Washinton skjuter en ung kille från södern och Elwes tvekar inför beslutet at leda anfallet mot fort Wagner. Att de svarta får leda anfallet ses som heroiskt och banbrytande men kan ju också ses som att man offra dessa för att spara andras liv.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 31 januari 2007, 21:01

Ett stort mysterium för mig är att man tagit bort bron från slaget vid stirling bridge i filmen braveheart. Hade det inte varit häftigt att ha en Gibson som kastar britter över axlarna i vattnet samtidigt som smink och blod rinner i floder. Det komiska i det hela var att han använde sina pikformationer först vid Fallkirk där han blev slagen. Stirling bridge licksom Banockburn var anfall på oorganiserade motståndare. haha vilken rulle :)

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 31 januari 2007, 22:13

Stefan skrev:Men det gjorde de kanske ändå ibland. Såg en gång ett dokumentärprogram om Little Big Horn. Man har alltså sökt upp det orörda slagfältet igen som man återupptäckt efter en präriebrand. Gått igenom med metalldetektorer. Grävt up många av gravarna. Och dessutom konsulterat indiantraditioner om slaget. Därmed har man fått väldigt mycket nytt material och många nya tolkningar
.
Ett av fynden som de sett via soldatskeletten var att väldigt många av dem var unga killar med skelettskador orsakade av ihållande långvarig ridning.

Dvs de värvades kanske innan de ens var 16 år fyllda. Och när de väl stupade i 17-19 års åldern hade de redan nerslitnings- och belastningsskador.
I det amerikanska inbördeskriget var medelåldern runt 20 år, men viss fanns det avvikelser därifrån. Det var som sagt dock i regel i Konfederationsarmén.

Ang Custer kan jag tänka mig att de inte var så noga med hur gamla soldaterna var när de. Kanske var det svårt att få tag i tillräckligt med folk i de mest glesfolkade delarna av den amerikanska västern.

//EMS

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 31 januari 2007, 22:23

Morgonsstjärnans son är ju sevärd.

Skriv svar