2235 Programstart: Århundradets krig

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 maj 2005, 10:01

Stängde av när dom började prata om sönderskutandet av livbåtar, kanske mest pga trötthet och att jag hade ett prov dan efter (dvs idag), men visst, intressant var det väl. Även om jag förvätnat mig att höra musik från Das Boot istället för... vad det nu var från för film.

/Tomas

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 10 maj 2005, 10:24

väldigt intressant avsnitt tycker jag.

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 10 maj 2005, 11:48

Sarvi skrev:
D. Löwenhamn skrev:Musik hämtad från the Rock? Tacky.
Musik hämtad från Terminator 2 hörde jag, iallafall... :? :)
Jag visste väl att jag inte inbillade mig det!

I min mening är serien lite trög...

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 10 maj 2005, 13:52

Sarvi skrev:Musik hämtad från Terminator 2 hörde jag, iallafall... :? :)
Jo, det också.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 10 maj 2005, 13:59

maal skrev:Hur skulle den perfekta dokumentärserien se ut enligt dig?
(inte för att denna är perfekt men det är en av de bättre jag har sett och jag undrar vad som skulle kunna göras bättre)
Att Guido Knopp hålls så långt bort som möjligt från produktionen är en bra början. I dokumentären igår så skildrade han exempelvis ubåtskriget som väldigt grymt och intrycket gavs att ubätsbesättningarna begick krigsförbrytelser titt som tätt. Han lät även påskina att Dönitz kallblodigt med avsikt offrade hela ubåtsflottan trots att slaget om Atlanten var förlorat.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 10 maj 2005, 14:26

D. Löwenhamn skrev: Han lät även påskina att Dönitz kallblodigt med avsikt offrade hela ubåtsflottan trots att slaget om Atlanten var förlorat.

mvh/ Daniel
Den åsikten delas ju av t ex Clay Blair. Man får väl anse slaget om Atlanten helt förlorat för Tysklands del i mitten av 1943, efter det blev de allierades övertag massivt.
Trots detta så skickades det ut ubåtar i patrullzoner där förlusterna ibland nådde 50 %.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 10 maj 2005, 15:04

Tror att Dönitz själv förklarade varför ubåtskriget fortsate efter att slaget var förlorat. Om tyskland slutade, skulle de allierade kunna skeppa över trupp matriel obehindrat, tänk vilken efektivitets ökning om fartygen inte tvingades gå i zick sack och komma i gämn ström till hamnarna istället för i konvojer, + alla resurser/manskap som skulle frigöras istället för att vara bundet i eskortkänst.

Därför var de viktigt att hotet fans kvar...och tvingade de allierade att fortsätta lägga ner stora resurser på ubåtsjakt.

Om vi nu räknar helt matematiskt och kallt, dessa 20 000? män som "offrades" gjorde en större insats, än någon divition som offrades på östfronten av någon anledning.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 10 maj 2005, 15:40

Ja77 skrev:Tror att Dönitz själv förklarade varför ubåtskriget fortsate efter att slaget var förlorat. Om tyskland slutade, skulle de allierade kunna skeppa över trupp matriel obehindrat, tänk vilken efektivitets ökning om fartygen inte tvingades gå i zick sack och komma i gämn ström till hamnarna istället för i konvojer, + alla resurser/manskap som skulle frigöras istället för att vara bundet i eskortkänst.

Därför var de viktigt att hotet fans kvar...och tvingade de allierade att fortsätta lägga ner stora resurser på ubåtsjakt.

Om vi nu räknar helt matematiskt och kallt, dessa 20 000? män som "offrades" gjorde en större insats, än någon divition som offrades på östfronten av någon anledning.
Visst, det band mycket resurser för de allierade, och det begränsade Storbritanniens import något enormt.
Det skulle väl möjligen ha varit i fall man hade dragit tillbaka ubåtarna av äldre modell, bibehållit ett minimum av närvaro för att utgöra ett hot, och satsat stenhårt på utvecklingen av typ XXI. Frågan är då om man hade kunnat omfördela resurser tillräckligt snabbt.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 10 maj 2005, 16:45

D. Löwenhamn skrev:
(inte för att denna är perfekt men det är en av de bättre jag har sett och jag undrar vad som skulle kunna göras bättre)
Att Guido Knopp hålls så långt bort som möjligt från produktionen är en bra början. I dokumentären igår så skildrade han exempelvis ubåtskriget som väldigt grymt och intrycket gavs att ubätsbesättningarna begick krigsförbrytelser titt som tätt. Han lät även påskina att Dönitz kallblodigt med avsikt offrade hela ubåtsflottan trots att slaget om Atlanten var förlorat.
Vet inte om jag kan hålla med på de här punkterna men jag missade också de första 20 minutern på grund av 100 höjdare.

Märkte framförallt inte några påståendet om regelbundna krigsförbrytelser. Det nämndes att gentlemannainsatser var ovanliga men det betyder ju inte att krigsförbrytelser var praxis. Kan nog inte heller hålla med om att Dönitz beskrevs som kallblodig, snarare beräknande.

Måste även påstå att jag för det mesta inte kan förstå det stora problemet med Guido Knopp. Jag tror dock att man för det mesta måste ha en viss bakgrundskunskap när man ser hans dokumentärer för att kunna läsa mellan raderna, så också i fallet med Dönitz.

Jag är i alla fall fortfarande positivt inställd till serien och gårdagens avsnitt belyste ubåtskriget ur ett mer mänskligt perspektiv än de dokumentär om samma ämne som brukar visas på Discovery.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 10 maj 2005, 17:19

D. Löwenhamn skrev:

mvh/ Daniel
Håller inte alls med dig, det beskrevs först hur en fartygschef valde att hjälpa nödställda till havs och belönades med bomber från de allierade som sänkte en av de skeppsbrutnas livbåtar. Däremot togs det upp ett fall av krigsförbrytelser men då var det ju på individnivå där de man intervjuade menade att det var upp till fartygscheferna hur sådana situationer löstes. Det är ju en klar förbättring om man jämför med amerikanska dokumentärer och filmer, där gör de ju inget annat än skjuter på livbåtar.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 10 maj 2005, 17:24

Jag får hålla med maal, jag kan inte säga att jag fick intrycket att man i dokumentären ville ha sagt att det hörde till "ren rutin" att ubåtar begick krigsförbrytelser mot överlevande.

Mitt intryck från bl a "Hitlers Ubåtskrig" är att man i början av kriget ganska ofta assisterade överlevande efter en sänkning, i vissa fall gav man dem t o m proviant och tog ut kompasskurs till land o s v.
Även om detta kanske inte alls var vanligt...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 maj 2005, 02:16

Ubåtskriget framställdes som grymt (vilket det i.o.f.s. var), men man lät påskina att grymheter och krigsförbrytelser var vanligare än ridderlighet. Som vanligt i Knopp-produktioner så ligger det en stark underton av indignation, med litet utrymme för nyanser. Däremot ska serien ha plus för att ha fått gamla veteraner som Erich Topp att ställa upp. Många av de intervjuade kommer inte att finnas bland oss om några år, så det här är kanske sista chansen att få höra dem berätta med egna ord.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 11 maj 2005, 09:57

Belisarius skrev:Har man inte läst tyska alls är det kanske inte så lätt. Låna en polares gamla gymnasieböcker och se, att ha en grundläggande hum om grammatikens uppbyggnad hjälper. Order är egentligen inte svåra, de flesta ser man direkt eller går att härleda om man kan lite äldre svenska ord (vilka ju ofta kom från tyskan till att börja med).

Kan ju översätta avsnittens titlar:

Striden i Atlanten.

2. Dödliga fällor. Ubåtskriget började med ett överraskningsanfall.
3. Järngraven. Vändningen i ubåtskriget.
4. U-166s hemlighet. Nästan 60 år efter att den sänktes hittas det tyska ubåtvraket av en händelse - 200 km från den plats där den ska ha sänkts.
5. Jägare och jagade. Ubåtar utanför USA:s kuster.
6. U-166s besättning. Lista på sjömän som gick under med U-166s förlisning 1942.
7. "Graf Spees" barn. Oktoberfest i Anderna.

Bombkriget.

8. Luftslaget om England. Sommaren 1940: Hitler står vid höjden av sin makt. Hans sista antagonist, den brittiske premiärministern Winston Churchill, låter sig inte imponeras av de tyska segertågen.
9. Luftstrid över Tyskland. Angrepp på civilbefolkningen.
10. Storanfall på Hamburg. "Julikatastrofen".
11. Eldstormen. Barockstaden Dresdens undergång.
12. Operation "Dambusters". Anfallet på Ruhrområdets vattenförsörjning.
13. Tyska kamikazepiloter. Ett okänt kapitel i luftkriget.

Avgörande slag.

14. Moskva 1941. Hitlers Wehrmacht framför den sovjetiska huvudstaden.
15. El Alamein 1942. Myten om det ridderliga kriget i Afrika.
16. Stalingrad 1943. Wehrmachts massgrav.
17. Var Hitlers anfall på Sovjetunionen ett krig i förebyggande syfte?
Hmm.. Jag tror att Ubåtar och flygplan kommer stå mig upp i halsen efter 13 avsnitt. I och för sig rätt intressant för mig att se som inte är riktigt påläst just när det gäller ubåts och flygskriget. Avsnitt 18 och 19, har ingen hittat något fakta om vad dom avsnitten skulle handla om? jag kollade själv på kanal 4:as hemsida utan resultat. Skulle vara en höjdare om de handalde om slaget om Kursk och invasionen av Frankrike (Plan franz Gelb??) :).

Alfa Romeo
Medlem

Inlägg av Alfa Romeo » 12 maj 2005, 02:40

Jag har haft otroligt svårt för Knopps serier om Hitlers Krigare, Kvinnor, Hantlangare osv men den här är bättre. Det kan bero på att serien är regisserad och skriven av några nissar som heter Jörg Müllner och Friedrich Scherer. Knopp står bara som producent och för "series concept". Intervjuerna och filmklippen är mycket bra. Texten och berättarrösten sämre men ändå bättre än i tidigare Knopp-serier.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 16 maj 2005, 23:15

interjuverna är bra, men denna berättarrösten. Nu får de bestämma sig, ena sekunden är det självmord att skicka ut ubåtar och nazisterna är dumma nog att fortsätta, nästa sekund skördar ubåtar stora framgångar....och påpeka hur brutala ubåtarna är när de sänker handelsfartygen..... men de allierade verkar inte var bråkdelen så brutala när de sänker en ubåt...eller när berättar rösten skryter att de allierades flyg både kunde patrulerar atlanten och förstöra de tyska städerna.....

Skriv svar