Krigstidningar
Ja de flesta var i pocketformat. Lite förvånad att det gick att sälja sånt, men det väl "inne" med WWII då. "En värld i krig" kom. Filmer som "Örnästet" sålde ut osv.
Fanns även TV serie som som hette "Kapten Kloss". En polsk motståndsman som klädde ut sig till tysk kapten. Den blev även serietidning här i Sverige. Minns också en brittisk WWII serie som jag tror hette "Manhunt". Minns den som det bästa som sänts. Förmodligen skulle man uppleva allt som smörja om man såg om det....
Fanns även TV serie som som hette "Kapten Kloss". En polsk motståndsman som klädde ut sig till tysk kapten. Den blev även serietidning här i Sverige. Minns också en brittisk WWII serie som jag tror hette "Manhunt". Minns den som det bästa som sänts. Förmodligen skulle man uppleva allt som smörja om man såg om det....
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Oh, hade mycket nöje med mina pappas gamla Pilot-tidningar i 12-årsåldern! Var nog det som öppnade mitt intresse för andra världskriget, särskilt den flygande biten. Nog var serierna mycket vinklade, men på den tiden räckte det med ett "Tally-ho era fula korvätare, nu bombar vi er tillbaka till Berlin!" för att det skulle vara uppehållsamt
//EMS
//EMS
Pilot hade faktiskt några tyska hjältar också, om jag minns rätt så var det en som flög en Tante Ju och ev en som flög en He111.
Vill till och med minnas att dom hade ett ubåtsäventyr en gång som utspelades under nutid. Vad en ubåt hade med Pilot att göra vet jag inte riktigt...
Typiskt nog lades tidningen ner, strax efter att så att säga hade upptäckt den och börjat köpa den regelbundet. Ångrar fortfarande lite grann att jag inte skickade in mitt bidrag till deras sista tävling.
/CvD
Vill till och med minnas att dom hade ett ubåtsäventyr en gång som utspelades under nutid. Vad en ubåt hade med Pilot att göra vet jag inte riktigt...
Typiskt nog lades tidningen ner, strax efter att så att säga hade upptäckt den och börjat köpa den regelbundet. Ångrar fortfarande lite grann att jag inte skickade in mitt bidrag till deras sista tävling.
/CvD
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Cyber Joker
- Medlem
Kul med de gamla krigstidningarna. Kommer ihåg att det var det enda jag läste när jag bodde i New Dehli i mitten av 1970-talet. Jag köpte dem begagnade på en utomhusmarknad i närheten där jag bodde. De var så klart på engelska, tog dom med mig när jag åkte hem. Tyvärr har dom försvunnit i någon flytt. Tyckte bäst om Komandoserien och Seriebiblioteket de hade de bästa tecknarna. Vissa av dessa allster var så dåligt tecknade att man knappt gitte läsa dem.
"Gott in Himmel Engländer" var den vanligaste repliken från de tyska piloterna.
Det är härligt med nostaligi

"Gott in Himmel Engländer" var den vanligaste repliken från de tyska piloterna.
Det är härligt med nostaligi
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag hade svårt för de där små häftena, för jag tyckte de var rätt korkade redan då. Fast jag minns ett som jag verkligen gillade, med en engelsman som hamnade bakom fiendens lijer, och då han lärt sig tyska i Österrike lyckades han med att bluffa tyskarna efter att ha fått tag på en tysk uniform. Men författaren hade rätt dåligt grepp om realiteterna... österrikarna behandlades som kanonmat i serien, när de egentligen var jämställda med tyskarna. Men här har vi förstasidan ur motgiftet till alla flygserier och deras allittererade hjältar:

Ur Svenska serier nr 5 1980, tecknad av geniet Mikael Grahn.

Ur Svenska serier nr 5 1980, tecknad av geniet Mikael Grahn.
- Private Snafu
- Medlem
Kommer inte ihåg vad He111 hette. Men Tante Ju det var ju gamla goda "Iron Annie". Har ett svagt minne om en kort serie där huvudrollspersonen flög Me 109 i Norge (?). Hans befäl var sadistisk och ägnade sig åt att skjuta ned piloter som hoppade fallskärm. Huvudpersonen fick samvetskval och "övertalade" befälet att sluta skjuta ned piloter i fallskärmar.CvD skrev:Pilot hade faktiskt några tyska hjältar också, om jag minns rätt så var det en som flög en Tante Ju och ev en som flög en He111.
Lusläste Pilot när jag var liten. var därifrån jag lärde mig mina enda tyska ord jag kan idag.
- Achtung
- Verdamt
- Engländer
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Hade en del krigs-serier i pocket format, de flesta fokuserade på "brittiska hjältar" men det fanns även episoder med ganska uttalade anti-krigs budskap. Minns speciellt en sådan som gick under namnet "Kamrater i Krig" - och som handlade om en grupp amerikanska infanterister i Frankrike 1944, storyn i korthet:
Ett sargat amerikanskt skyttekompani ska försvara en fransk by.
En sergeant protesterar mot ordern och menar att det är rena dödsdomen.
Kaptenen löser problemet med den upproriske sergeanten med att drämma till honom över hakan.
Smack!
Tyskarna anfaller, artilleri, infanteri, pansar.
Det amerikanska skyttekompaniet blir i det närmsta utplånat.
Unga pojkar som nyss var rädda.
Den amerikanske sergeanten letar rätt på kaptenen och anklagar denne.
Jag visste att det skulle bli slakt!.
En amerikansk menig infanterist, berättelsens huvudperson, råkar få syn på sergeanten och hur denne skjuter ihjäl kompanichefen.
Striden om den franska byn slutar med att en handfull amerikanska överlevare lyckas undkomma under sergeantens ledning.
Den menige soldaten är övertygad om att sergeanten vet att han sett mordet på kompanichefen och tänker fixa även honom när tillfälle ges.
En annan överlevare är Katz - en annan mening som de övriga betraktar med misstänksamhet eftersom han bevisligen gillar kriget och pratar med sitt vapen, en M1 Garand.
Den lilla truppen lyckas inte undvika tyska patruller och vid en sammanstöt stupar majoriteten.
Katz går ensam till anfall mot en fientlig ställning.
Hjälp mig nu, gevär. ...men även han stupar.
Den tyska patrullen nedgörs till synes till sista man.
Kvar är bara sergeanten och berättelsens huvudperson, som bryter ihop och övertygad om att sergeanten nu ska ta livet av även honom ber han om nåd.
Sergeanten är förvånad.
Såg du det? Det var synd du sa det, nu får du inte leva.
En tysk, sårad men vid liv, finns dock fortfarande kvar i närheten.
Han fäller den amerikanske sergeanten med en kpist-salva,
själv dödas han av den ende kvarvarande amerikanen, den menige soldaten.
Storyn slutar med att allierat jaktflyg sveper förbi övanför,
dock utan att soldaten tar någon notis om dem.
Ett sargat amerikanskt skyttekompani ska försvara en fransk by.
En sergeant protesterar mot ordern och menar att det är rena dödsdomen.
Kaptenen löser problemet med den upproriske sergeanten med att drämma till honom över hakan.
Smack!
Tyskarna anfaller, artilleri, infanteri, pansar.
Det amerikanska skyttekompaniet blir i det närmsta utplånat.
Unga pojkar som nyss var rädda.
Den amerikanske sergeanten letar rätt på kaptenen och anklagar denne.
Jag visste att det skulle bli slakt!.
En amerikansk menig infanterist, berättelsens huvudperson, råkar få syn på sergeanten och hur denne skjuter ihjäl kompanichefen.
Striden om den franska byn slutar med att en handfull amerikanska överlevare lyckas undkomma under sergeantens ledning.
Den menige soldaten är övertygad om att sergeanten vet att han sett mordet på kompanichefen och tänker fixa även honom när tillfälle ges.
En annan överlevare är Katz - en annan mening som de övriga betraktar med misstänksamhet eftersom han bevisligen gillar kriget och pratar med sitt vapen, en M1 Garand.
Den lilla truppen lyckas inte undvika tyska patruller och vid en sammanstöt stupar majoriteten.
Katz går ensam till anfall mot en fientlig ställning.
Hjälp mig nu, gevär. ...men även han stupar.
Den tyska patrullen nedgörs till synes till sista man.
Kvar är bara sergeanten och berättelsens huvudperson, som bryter ihop och övertygad om att sergeanten nu ska ta livet av även honom ber han om nåd.
Sergeanten är förvånad.
Såg du det? Det var synd du sa det, nu får du inte leva.
En tysk, sårad men vid liv, finns dock fortfarande kvar i närheten.
Han fäller den amerikanske sergeanten med en kpist-salva,
själv dödas han av den ende kvarvarande amerikanen, den menige soldaten.
Storyn slutar med att allierat jaktflyg sveper förbi övanför,
dock utan att soldaten tar någon notis om dem.