Band of brothers release

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 5 januari 2003, 17:18

Rommel skrev:Om det är nån tiger med så är det antagligen en ombyggd t-34, men jag tror att jagdpantern kan ha varit en t-34 den med ,men jag är inte säker.
Jagdpanthern var byggd på en brittisk M-113-liknande pansarbandvagn.
FV-432, eller något liknande inspirerande namn.

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 5 januari 2003, 21:28

Johan Elisson skrev:
Lite smått irriterande är det förstås att Tigern i avsnitt 7 har tornet för långt fram men det vägs upp av en störtskön stridsscen när amrisarna ska ta byn "Foy".
Kanske samma "Tiger" (alltså den ombyggda T-34:an) som de använder i Saving Private Ryan?

/Johan
Alltså, det här trodde jag var struntprat, jag ansåg min minsann ha synat "Tigern" i SPR noga.
Men, men, jag såg om filmen på datorn för att kunna jämföra med bilder osv.
"Tigern" i SPR ser till det yttre nästan identisk ut med en Tiger, men när man räknar bärhjulen så ser man att det är fem i stället för fyra!

Varför har dom gjort så?
(Det måste ligga ett riktigt besvärligt arbete bakom)

Varför gör dom inte som i andra filmer, anvämder en T-34 eller någon annan massproducerad stridsvagn och kallar den för "Tiger"? :)

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Inlägg av Erik F » 5 januari 2003, 21:32

Per Andersson skrev:
Rommel skrev:Om det är nån tiger med så är det antagligen en ombyggd t-34, men jag tror att jagdpantern kan ha varit en t-34 den med ,men jag är inte säker.
Jagdpanthern var byggd på en brittisk M-113-liknande pansarbandvagn.
FV-432, eller något liknande inspirerande namn.
Vart kan man läsa om det?
(Jag betvivlar absolut inte sanningshalten, jag är bara intresserad)

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 5 januari 2003, 22:26

Erik F skrev: Vart kan man läsa om det?
(Jag betvivlar absolut inte sanningshalten, jag är bara intresserad)
Jag snubblade över denna lilla guldklimp på tanknet military forums.

Nu då jag gjorde en googlesökning så hittade jag en sida som påstod att den var byggd på. ett T-62 chassi....

Hmmm...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 januari 2003, 00:17

Erik F skrev:
Johan Elisson skrev:
Lite smått irriterande är det förstås att Tigern i avsnitt 7 har tornet för långt fram men det vägs upp av en störtskön stridsscen när amrisarna ska ta byn "Foy".
Kanske samma "Tiger" (alltså den ombyggda T-34:an) som de använder i Saving Private Ryan?

/Johan
Alltså, det här trodde jag var struntprat, jag ansåg min minsann ha synat "Tigern" i SPR noga.
Men, men, jag såg om filmen på datorn för att kunna jämföra med bilder osv.
"Tigern" i SPR ser till det yttre nästan identisk ut med en Tiger, men när man räknar bärhjulen så ser man att det är fem i stället för fyra!

Varför har dom gjort så?
(Det måste ligga ett riktigt besvärligt arbete bakom)

Varför gör dom inte som i andra filmer, anvämder en T-34 eller någon annan massproducerad stridsvagn och kallar den för "Tiger"? :)
Därför att det är klart häftigare om man kan presentera något som ser ut som äkta vara, istället för de lösningar vi kräkts på i åratal (M-48:or med svarta kors blir automatiskt "Nazi panzers").

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 januari 2003, 19:57

Håller med Hellqvist. Helt klart.

Om man helt skiter i stridsvagnarnas realism skulle man ju egentligen skita i uniformer och handvapen också. Använd AK 4:or men kalla dem för StG44... ;)
/Johan

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 6 januari 2003, 22:45

ja, språket är ju inte så viktigt heller, viktigast är att det låter "europesikt" så dom kan väll prata franska istället. Amrikanarna fattar ändå inget

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 7 januari 2003, 08:59

Johan Elisson skrev:Håller med Hellqvist. Helt klart.

Om man helt skiter i stridsvagnarnas realism skulle man ju egentligen skita i uniformer och handvapen också. Använd AK 4:or men kalla dem för StG44... ;)
/Johan
Äsch! lite realism! ak-47:or (de är ju typ kopior på stg 44)

Men det sämsta jag sett i nån film var när det skulle vara en tysk strv då hade de tagit en m-8 greyhound och bara målat till ett kors, eller som i "döden på larvfötter" deras tigrar som ser exackt ut som su-85.

Skriv svar