Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
Gatzu
- Medlem
Anno skrev:MarcuS Schober skrev:
Nu menar jag med krigets helhet. Om inte de allierade normandie så hade fortfarande tyskarna blivit mosade av sovjet.
Det kan vi alltid spekulera om.
Jag kan inte på något sätt se att tyskarna skulle kunna vinna över sovjet sommaren 1944. Tyskerna var dömda att förlora.
Det påverkade inte "KRIGET" i någon större grad. Däremot hade det enorm påverkan på efterkrigstiden. MEN DE ALLIERADES INVASION I EUROPA BETTYDE INGET I DET STORA LOPPET.
Det kortade ner kriget och lättade trycket för ryssarna på östfronten, och befriade stora områden från det nazistiska oket.
Det är inte det jag talar om. De områden som de allierade "befriade" skulle ändå bli "befriade" efter det att sovjet vann kriget. Trycket som lättades på östfronten påvärkade nog inte så mycket. Tyskarna hade fortfarande förlorat.
Men att de allierade landsteg hade enorm betydelse för efterkrigstiden och de förhindrade att hela europa skulle bli kommunistiskt. MEN kriget påverkades inte i någon större grad.
De allierade ville helt enkelt stoppa sovjet från att stå på samma strand.

-
Svenska Björnen
- Utsparkad
av Svenska Björnen » 2 januari 2003, 22:35
MarcuSS: Om vi fastslår att Tyskland vid tiden för Normandie redan var dömda till att förlora (kan diskuteras).
Vad har du då för källor till att
De allierade ville helt enkelt stoppa sovjet från att stå på samma strand
var huvudanledningen till operation Overlord?

-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 2 januari 2003, 22:35
Hade dom allierade inte invaderat Frankrike och det hade varit uppenbart för tyskarna, så hade tyskarna inte bara sluppit satsat en massa material och trupper på västfronten(under 1944 och 1945), utan också kunnat förflytta en massa divisioner till östfronten(inkl en del SS divisioner med modern utrustning). Man hade kunnat satsa hela sin militära apparat mot ryssarna.
-
Gatzu
- Medlem
Svenska Björnen skrev:MEN DE ALLIERADES INVASION I EUROPA BETTYDE INGET I DET STORA LOPPET.
Okey?!
Men säg någonting annat som hade betydelse i det "stora loppet" då?
De
flesta större operationer under 2:a vk hade väl ändå en större eller mindre betydelse gällandes krigets utgång?
Och att komma och påstå att Overlord inte hade någon betydelse är liktydigt med att gå och spotta veteranerna i ansiktet och säga att det dom gjorde var värdelöst!

Overlord hade ingen betydelse för om kriget skulle vinnas eller förloras, det förkortade bara kriget, och sparade mycket lidande. Men tyskarna hade fortfarande förlorat utan overlord.
de allierades insats var verkligen inte värdelös. De räddade många liv och räddade det västeuropeiska folket från mycket lidande under efterkrigstiden. Men för kriget i helhet betyde deras insatser inte så mycket.
"lite ironi nu..."
skulle du vilja spotta de tyska veteranerna i ansiktet och säga att allt de gjorde var värdelöst och att de var onda människor?
-
Gatzu
- Medlem
Anno skrev:Hade dom allierade inte invaderat Frankrike och det hade varit uppenbart för tyskarna, så hade tyskarna inte bara sluppit satsat en massa material och trupper på västfronten(under 1944 och 1945), utan också kunnat förflytta en massa divisioner till östfronten(inkl en del SS divisioner med modern utrustning). Man hade kunnat satsa hela sin militära apparat mot ryssarna.
Sovjet hade fått det svårare men de hade fortfarande vunnit.

-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 2 januari 2003, 22:42
MarcuS Schober skrev:
"lite ironi nu..."
skulle du vilja spotta de tyska veteranerna i ansiktet och säga att allt de gjorde var värdelöst och att de var onda människor?
Nä det tror jag inte han vill. Men jag kan säga dig att tyskarna kämpade för avskyvärd sak, tack gode gud(snarare dom allierade) att dom inte vann. Och ja dom kämpade för en värdelös sak enligt varje humanist!
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 2 januari 2003, 22:42
MarcuS Schober skrev:Anno skrev:Hade dom allierade inte invaderat Frankrike och det hade varit uppenbart för tyskarna, så hade tyskarna inte bara sluppit satsat en massa material och trupper på västfronten(under 1944 och 1945), utan också kunnat förflytta en massa divisioner till östfronten(inkl en del SS divisioner med modern utrustning). Man hade kunnat satsa hela sin militära apparat mot ryssarna.

rena spekulationer från din sida!
-
Gatzu
- Medlem
Anno skrev:MarcuS Schober skrev:Anno skrev:Hade dom allierade inte invaderat Frankrike och det hade varit uppenbart för tyskarna, så hade tyskarna inte bara sluppit satsat en massa material och trupper på västfronten(under 1944 och 1945), utan också kunnat förflytta en massa divisioner till östfronten(inkl en del SS divisioner med modern utrustning). Man hade kunnat satsa hela sin militära apparat mot ryssarna.

rena spekulationer från din sida!
Visst är de spekulationer, men komihåg overlord var sommaren 1944, tyskarna tryckes konstant tillbaka av sovjet. Det är nästan ett faktum att de inte hade någon chans att vinna kriget.

-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 2 januari 2003, 22:46
Tyskarna var på reträtt på östfronten, men en sattsning med allt dom har hade i alla fall stoppat ryssen.
-
Patrik
- Medlem
-
Kontakt:
MarcuS Schober skrev:skulle du vilja spotta de tyska veteranerna i ansiktet och säga att allt de gjorde var värdelöst och att de var onda människor?
Jag kanske inte skulle sträcka mig så långt att säga att alla tyskar var onda - hur man nu klassificierar ondska, men den debatten låter vi bli tycker jag - men däremot skulle nog jag vilja påstå att de tyska soldaterna och civila offrades i onödan ja.
Tysklands större städer lades i ruiner, stora delar av den tyska befolkningen i Östeuropa utsattes för övergrepp och fördrivning och miljoner tyska soldater dog, sårades eller hamnade i fångläger samt att landet delades samt ockuperades av utländsk trupp.
Skulle nog vilja påstå - med detta i åtanke - att de tyska offren var värdelöst och totalt meningslöst...
-
Lützow
- Medlem
En liten funderare från min sida. Dom allierade visste ju vilka oerhörda resurser det krävdes med en landstigning i frankrike. Varför inte uttnytja fronten i Italien fullt ut istället? Finns säker massa anledningar till varför inte men kan inte komma på någon på rak arm.
-
Patrik
- Medlem
-
Kontakt:
Lützow skrev:En liten funderare från min sida. Dom allierade visste ju vilka oerhörda resurser det krävdes med en landstigning i frankrike. Varför inte uttnytja fronten i Italien fullt ut istället? Finns säker massa anledningar till varför inte men kan inte komma på någon på rak arm.
Fronten i Italien hade visat sig varit - med undantag för avsättandet av Mussolini - ett enda stort fiasko.
Terrängen var föga lämpad för anfallskrig - tyskarna hade dessutom en lång rad försvarslinjer som visat sig väldigt svårforcerade för de allierade trupperna o.s.v.
Dessutom hade landstigningen i Anzio - om själva landstigningen lyckades - varit ett enda stor fiasko, tyskarna hade lätt isolerat brohuvudet och stoppat upp försöken att gå runt Gustavlinjen (tror jag det var).
Dessutom ska vi inte förglömma den psykologiska effekten av invansionen av Frankrike - det var beviset för att kriget snart var över.
-
Lützow
- Medlem
Patrik skrev:Lützow skrev:En liten funderare från min sida. Dom allierade visste ju vilka oerhörda resurser det krävdes med en landstigning i frankrike. Varför inte uttnytja fronten i Italien fullt ut istället? Finns säker massa anledningar till varför inte men kan inte komma på någon på rak arm.
Fronten i Italien hade visat sig varit - med undantag för avsättandet av Mussolini - ett enda stort fiasko.
Terrängen var föga lämpad för anfallskrig - tyskarna hade dessutom en lång rad försvarslinjer som visat sig väldigt svårforcerade för de allierade trupperna o.s.v.
Dessutom hade landstigningen i Anzio - om själva landstigningen lyckades - varit ett enda stor fiasko, tyskarna hade lätt isolerat brohuvudet och stoppat upp försöken att gå runt Gustavlinjen (tror jag det var).
Dessutom ska vi inte förglömma den psykologiska effekten av invansionen av Frankrike - det var beviset för att kriget snart var över.
Ok! då fick jag svar! Hur stor påverkan hade Operation Dragon för krigsförloppet? Utan den hade det väll tagit mycket längre tid att erövra Frankrike?
-
Jonteman
- Medlem
Anno skrev:Tyskarna var på reträtt på östfronten, men en sattsning med allt dom har hade i alla fall stoppat ryssen.
Bara tillfälligt, ryssarna var som störst vid krigets slutskede och kunde säkert ha pumpat in mer resuser. Att tyskarna inte kunde ta Sovjet visades definintivt vid Kursk. Och Stalin hade nog inte accepterat fred sommaren -44. När det var han som hade medvind.
-
Galadriel
- Medlem
Känns som att denna tråd helt har bytt ämne (ovanligt

)
Tillbaka till serien, jag såg lite grann av första avsnittet och tyckte det var väldigt segt. Var del två bättre?