Snapphanar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Björn Mikael
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Björn Mikael » 23 juli 2006, 18:13

Hur kommer serien att uppfattas i de gamla snapphanebygderna i nordöstra Skåne, där Karl XI verkligen inte betraktas som en hjälte av de mer inbitna.
Som boende i de gamla snapphanebyggderna så kan jag försöka svara på den frågan.

De mest inbitna lokalpatrioterna kommer antagligen bejubla serien, allt som kan få skåningarna att framstå som förintelseoffer är välkommet skulle jag tro.

Förhoppningsvis så kommer det väll finnas personer som påpekar att serien är historiskt okorrekt, men som sagt, de inbitna VILL se skåningar som offer för en förtryckarstat, så det spelar inte så stor roll om bilden serien målar upp är sann eller inte.

Men tack och lov är den stora massan här inte särskilt fanatiskt lokalpatriotisk, så förhoppningsvis så kommer de se lite kritiskt på serien.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 23 juli 2006, 19:32

Björn Mikael skrev:
Hur kommer serien att uppfattas i de gamla snapphanebygderna i nordöstra Skåne, där Karl XI verkligen inte betraktas som en hjälte av de mer inbitna.
Som boende i de gamla snapphanebyggderna så kan jag försöka svara på den frågan.

De mest inbitna lokalpatrioterna kommer antagligen bejubla serien, allt som kan få skåningarna att framstå som förintelseoffer är välkommet skulle jag tro.

Förhoppningsvis så kommer det väll finnas personer som påpekar att serien är historiskt okorrekt, men som sagt, de inbitna VILL se skåningar som offer för en förtryckarstat, så det spelar inte så stor roll om bilden serien målar upp är sann eller inte.

Men tack och lov är den stora massan här inte särskilt fanatiskt lokalpatriotisk, så förhoppningsvis så kommer de se lite kritiskt på serien.
Kommer de att jubla över att snapphanarna hjälper Karl XI och att Karl XI framställs som en rätt hygglig kille? Jag har för mig att 500-kronorssedeln inte var över sig populär i Örkened när den först kom ut.

Björn Mikael
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Björn Mikael » 23 juli 2006, 20:22

Kommer de att jubla över att snapphanarna hjälper Karl XI och att Karl XI framställs som en rätt hygglig kille? Jag har för mig att 500-kronorssedeln inte var över sig populär i Örkened när den först kom ut.
Nej åt detta kommer de säkert inte att jubla. Menade mest att serien verkar spinna vidare på att skåningarna led något oerhört under det svenska oket och att det var mycket friare och bättre under den gamla goda danska tiden (Har inte läst manuset utan bara beskrivningen på svt).

Och ja 500-kronorssedeln fick kritik från Örkened, men jag vet inte hur mycket av det gamla motståndet som finns kvar där nu, det mesta av den skånska lokalpatriotismen verkar komma från den sydvästra halvan av landskapet enligt min mening.

Det skulle i och för sig vara en ganska bra måttstock på seriens historiska korrekthet, om till och med skånska lokalpatrioter kritiserar den..då mina damer och herrar, DÅ är det illa. :wink:

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 23 juli 2006, 20:31

Du råkar inte ha läst den här Sixten Svenssons bok Sanningen om snapphanelögnen?

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Inlägg av Roback » 25 juli 2006, 18:51

Jag är visserligen inte "Björn Mikael" dessutom hade jag lovat att lägga ner min insats i denna debatt, men ibland är det svårt att hålla sig. :-)

Jag har läst Svenssons bok. Intrycket är följande:

Förf. sparkar in ett antal öppna dörrar, återuppfinner hjulet etc. när han hävdar att den svenska militären på 1600-talet drog alla frivilliga från Skånelandskapen som slogs på dansk sida över en kam och kallade dem snapphanar oavsett om de var enrollerade friskyttar eller lösa grupper.

Detta är sedan åtminstone ett halvsekel tillbaka väl känt och beskrivet i litteraturen. T.ex. hos Göran Rystad och Alf Åberg.

Förf. menar också att "sanningen" om våldet mot civila, t.ex. Örkened, friskyttarnas kamp m.m., tystats ner eller enligt någon slags statligt styrt indoktrineringsprogram förtigits av "svenska" historiker. Beviset på detta skulle vara att han inte fått veta något om detta i skolan. Att skolundervisningen i historia är och har varit rätt usel för de flesta (inte bara skåningar) är sant, men att historiker inte skrivit något om det våld som utövades bla. mot civila är nonsens.

Faktum är att t.ex. Örkened är beskrivet redan hos Sven Lagerbring i hans lärobok Sveriges historia som utkom, tror jag, första gången på 1770-talet. Konflikterna mellan inkvarterade ryttare och bondebefolkningen är berört av Cronholm på 1860-talet, hos Fabricius 1906 och i Alf Åbergs doktorsavhandling från 1947.

Den stora "konspirationen" mot skåningarna handlar snarare om en kombination av skåneseparatisternas egna obeläsenhet alt. enögdhet och tyvärr ett gäng professionella historiker som varit urusla på att föra ut sin forskning i läsbart skick.

Förf. har inte heller riktigt klart för sig skillnaden mellan historisk källa och litteratur. Han litar inte på "svenska" källor (dvs litteratur) men bara när de talar emot hans tes om ett oerhört svenskt förtryck och förtigande. När t.ex. Åberg beskriver övergrepp så slipper han igenom som en sanningsenlig "källa".

Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Inlägg av Roback » 26 juli 2006, 09:54

... och den röda tråden i boken är att friskyttarna var hjältar som slogs för en rättfärdig sak medan de riktiga snapphanarna (vilka dessa egentligen var är dock oklart) var usla skurkar.

Björn Mikael
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Björn Mikael » 26 juli 2006, 20:41

Vill bara tacka Roback för att han sammanfattade det hela på ett mycket bra sätt. :)

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 4 oktober 2006, 21:05

Vet inte om det är meningsfullt att dra upp tråden, men hade inte officerare och bättre bemedlade människor på 1670 talet stora svarta peruker? Det står mycket om det här i Peter Englunds Ofredsår. Slöhet av SVT?

frankenstein
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 januari 2006, 12:41
Ort: Eslöv

Inlägg av frankenstein » 9 oktober 2006, 17:13

Ursäkta en dum fråga men var har ni hittat manuset? :oops:

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 9 oktober 2006, 17:40

Hmm, det fanns på svt:s hemsida i somras, men nu kan jag inte hitta det. Det fanns tidigare under "produktionsuppgifter" vill jag minnas. Tyvärr skrev jag bara ut det utan att spara filen annars hade jag kunnat maila över det till dig.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 11 oktober 2006, 18:39

och så undrar folk varför så få betalar TV-licens när pengar går till sådant skräp

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 12 oktober 2006, 18:46

skräckscenariot är ju att denna skit kommer att användas som utbildning i skolorna. Hade man haft Tarzan Gibson i huvudrollen så hade man ju vetat vad som väntat men detta ska ju vara public service svt. Läskigt.

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 12 oktober 2006, 18:54

verkar bli en härlig blandning av patrioten, braveheart, den menlöse mohicanen och sagan om ringen. Allt kryddat med stakiga teaterrepliker. Varför har okunniga trångsynta personer och kulturjournalister lagt beslag på historia i sverige? 4an och kvällstidningarna går i bräschen och skriver sin egen liten historia, nu hakar svt på.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 17 november 2006, 18:41

De var med i Lantz i P3 och intevjuades idag. "Alla historiker kommer att klaga" var deras syn på det hela. Varför armborst var med? För att det såg coolt ut enligt dem.

Värsta är att recenssenterna kommer att älska serien och övertala alla att se den. DVDn kommer för övrigt ut flera veckor innan enligt en filmtidning jag hittade när jag hyrde film

Traveller
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 juni 2004, 17:11
Ort: Sweden

Inlägg av Traveller » 17 november 2006, 20:38

Visst är det klent att de inte lyckats läsa lite historia innan de skrev manuset MEN visst är det positivt att historieintresset även börjar komma in hos SVT i konkurrens med såpor och annat skräp?

Skriv svar