Enemy At the Gates

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 23 november 2004, 12:10

Har för mig att den är tysk/fransk/europeisk, regisören är tysk, inspelad i tyskland.

För min del tycker jag att den är bra filmad inte så mycket att klaga på, kärlekshistorier ala Pearl harbour får vi nog leva med :( .

Att den är på Engelska är för att den skall kunna säljas till fler länder, i frankrike o tyskland finns det dubbade versioner så dom bryr sig inte.

Användarvisningsbild
hotfire-man
Medlem

Inlägg av hotfire-man » 23 november 2004, 15:28

Kn Korrekt skrev:Nåväl, oavsett om ni tycker om Enemy at the Gates eller inte så kan vi ju i alla fall konstatera att det är en mycket orealistisk film med många felaktigheter och att produktionsbolaget slarvat ordentligt med sin research.

Jag finner det otroligt störande när filmer inte är så pass historiskt korrekta som den uppdiktade handlingen tillåter, det är bara lathet från producentens sida och respektlöshet mot tittarna. Tyvärr faller historien så lätt i glömska även utan "Hollywoods" inblandning.
Just därför så kommer man aldrig att få en 100% historisk korrekt film om inte ALLA som medverkar (producent m.m.)är historiker,och producenterna vänder sig ju till dom99% av tittarna som inte bryr sig om matriela fel, bara den är underhållande så är dom nöjda,och dom skiter nog i den 1% historieintresserade(historiker)som tittar på filmen

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem

Inlägg av Kn Korrekt » 23 november 2004, 15:58

hotfire-man skrev:
Kn Korrekt skrev:Nåväl, oavsett om ni tycker om Enemy at the Gates eller inte så kan vi ju i alla fall konstatera att det är en mycket orealistisk film med många felaktigheter och att produktionsbolaget slarvat ordentligt med sin research.

Jag finner det otroligt störande när filmer inte är så pass historiskt korrekta som den uppdiktade handlingen tillåter, det är bara lathet från producentens sida och respektlöshet mot tittarna. Tyvärr faller historien så lätt i glömska även utan "Hollywoods" inblandning.
Just därför så kommer man aldrig att få en 100% historisk korrekt film om inte ALLA som medverkar (producent m.m.)är historiker,och producenterna vänder sig ju till dom99% av tittarna som inte bryr sig om matriela fel, bara den är underhållande så är dom nöjda,och dom skiter nog i den 1% historieintresserade(historiker)som tittar på filmen
Oservera ordvalet "så pass". Jag är inte ute efter dokumentärer, men allvarligt talat hur dumma fel kan man bara smälta och var går egentligen gränsen när dumheten tangerar ren historieförfalskning?

I de enorma budgetar som filmer har idag så finns det definitivt utrymme för att noggrannare kontrollera vissa bakgrundsfakta.

Användarvisningsbild
hotfire-man
Medlem

Inlägg av hotfire-man » 23 november 2004, 17:11

aaa ibland så gör dom ganska simpla fel :)

Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Medlem

Inlägg av Sergeant Harrison » 27 november 2004, 20:08

jag tycker den är bra! Läste ni det att gubben som skrev boken Stalingrad, blev upprörd över ett flertal saker i filmen, som t.ex att Det egentligen inte fanns Kvinnliga soldater i röda arme'n...?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 27 november 2004, 20:13

Sergeant Harrison skrev:jag tycker den är bra! Läste ni det att gubben som skrev boken Stalingrad, blev upprörd över ett flertal saker i filmen, som t.ex att Det egentligen inte fanns Kvinnliga soldater i röda arme'n...?
Gubben!? Författaren brukar det heta. Om du hade läst tråden från början så hade du sett att Mr S redan nämnt det.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 27 november 2004, 20:59

D. Löwenhamn skrev:
Sergeant Harrison skrev:jag tycker den är bra! Läste ni det att gubben som skrev boken Stalingrad, blev upprörd över ett flertal saker i filmen, som t.ex att Det egentligen inte fanns Kvinnliga soldater i röda arme'n...?
Gubben!? Författaren brukar det heta. Om du hade läst tråden från början så hade du sett att Mr S redan nämnt det.

mvh/ Daniel
Har jag missat något? men visst fanns det kvinnor i röda armén, det fanns ju till och med piloter!

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 28 november 2004, 11:58

Fanns det någon armé (förutom kanske vissa partisanförband i Jugoslavien, Grekland och Polen) som hade fler stridande kvinnor är Röda armén?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 november 2004, 22:25

Probstner skrev:Fanns det någon armé (förutom kanske vissa partisanförband i Jugoslavien, Grekland och Polen) som hade fler stridande kvinnor är Röda armén?

/ Probstner
Räknas Amazonkvinnorna? :D

/Martin

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 28 november 2004, 22:58

Martin Lundvall skrev:Räknas Amazonkvinnorna?
I alla fall deras andliga ättlingar - kvinnliga snajpers i Röda armén.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 29 november 2004, 13:16

Probstner skrev:I alla fall deras andliga ättlingar - kvinnliga snajpers i Röda armén.
Låt inte denna tråd bli en romantisering om stridande kvinnor. Ser förövrigt väldigt knäppt ut när du försvenskar ett engelskt ord som kommer från lågtyskan och ungefär heter detsamma på svenska. :)

mvh/ Daniel

Olov
Medlem

Inlägg av Olov » 29 november 2004, 15:45

"Enemy att the gates" blir verkligen bara sämre och sämre varje gång jag ser den. Ett kraftigt överspel finns hos samtliga skådisar (utom Ed Harris – som förstås alltid är bra) och den där Walt Disney ungen som springer golarlopp mellan snajperna får mig bara tänka på att "Free Willy 3" kanske är värd ett försök...

*suck*

Olov

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 29 november 2004, 16:26

D. Löwenhamn skrev:Ser förövrigt väldigt knäppt ut när du försvenskar ett engelskt ord som kommer från lågtyskan och ungefär heter detsamma på svenska.
Det var faktiskt en transkribering av det ryska ordet för prickskytt, oavsett etymologiskt ursprung.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 30 november 2004, 21:41

Daniel Löwenhamn skrev:
Vet hut! Jag har fortfarande din bok, är du inte rädd om den?

På tiden att den återbördas förövrigt.
Jag har en liten korrigering att göra, jag älskar " Stalingrad" :D

Joo Evans boken var nog den roligaste på den kursen, så den vill jag gärna ha tillbaka, men det är ingen brådska!

/Robert

Edit. Förövrigt fanns det relativt högt uppsatta kvinnor inom de Sovjetiska pansarstyrkorna, åtminstone två jag känner till, en slogs i de Rumänska trakterna, och en runt Murmansk. (Det fanns en hetsig tråd om detta en gång, men den är raderad om jag inte minns fel)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 1 december 2004, 00:18

Hmm...har för mig att jag sett nån info nånstans om den verkliga bakgrunden till storyn. Att Zajtsev faktiskt existerat får man förmoda även om det är svårt att lita på nåt från Moskva, men låt gå. Han var förmodligen också en duktig prickskytt. Tania lär också ha funnits, och tydligen var hon rätt bra på att slåss hon också, men prickskytt var hon inte, och det finns inte heller någon länk mellan de två.

Nu till det intressanta (från det jag läste); tyskarna skickade verkligen ut en av sina bästa skyttar för att ta itu med Zajtsev. Han var dock inte major, hette inte König och var inte heller chef för "prickskytteskolan". Skillnaden är att i sekvensen när han ligger under plåten, och Zajtsev och Kulikov försöker bluffa fram honom med "hjälmtricket", gick han på det och sköts.

Kan väl bara instämma i att det finns gott om felaktigheter i filmen, men kulisserna är ju fina iallafall.

Skriv svar