Hmm, när jag såg filmen så verkade det som att det var Trojanerna som var "the good guys". Skildras det likadant i Illiadén?.
Har nämligen inte läst nånn av böckerna.
Troy
Det skildras åtminstone ur grekernas perspektiv; alla dialoger och "närbilder", om man säger så, skildrar Akilles, Odysseus, Agamemnon m.fl. Trojaner som Hektor och Ajax skildras inte alls lika detaljerat.
Men att någon sida skulle ha rätten på sin sida, näe, något sådant minns jag inte alls - snarare är det en äkta grekisk tragedi i den betydelsen att samtliga deltagande ryckts med i en ödesbestämd malström som de bara kan påverka i minimal skala.
Faktiskt är ju Akilles en usel hjälte, om man ser till att han satt och surade i sitt tält hur länge som helst. Vad är det för kamrat?
Men att någon sida skulle ha rätten på sin sida, näe, något sådant minns jag inte alls - snarare är det en äkta grekisk tragedi i den betydelsen att samtliga deltagande ryckts med i en ödesbestämd malström som de bara kan påverka i minimal skala.
Faktiskt är ju Akilles en usel hjälte, om man ser till att han satt och surade i sitt tält hur länge som helst. Vad är det för kamrat?
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Inlägg: 2287
- Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
- Ort: Helsingfors
Jag har nyss sett denna katastroffilm. Jag tycker att den är t.o.m. lika dålig som filmen Arthur som även diskuterats här på Skalman. För det första så dog personerna antingen i fel ordning (Ajax-Achilles), dödades i slaget vid Troja trots att de inte dog i de klassiska myterna från antiken (Agamemnon-Menelaos), dödades av fel personer (Agamemnon, Priamos...), sköldarna var felaktigt uppbyggda, pengar sattes på de dödas ögon, skulpturerna och målningarna på väggarna irriterade, trojanerna var goda och grekerna var onda, den sköna Helena for frivilligt med Paris till Troja...... I stora drag kan man säga att jag ogillade filmen av flera olika skäl och har därför t.o.m. tänkt sälja den. Den var nog en av de värsta filmerna jag någonsin har sett!!!
Det positiva med filmen var att det poängterades att kriget handlar om makt inte kärlek och Agamemnons ord (Brian Cox): "Jag kom hit för att erövra Troja"!!!
Det positiva med filmen var att det poängterades att kriget handlar om makt inte kärlek och Agamemnons ord (Brian Cox): "Jag kom hit för att erövra Troja"!!!
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Inlägg: 2287
- Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
- Ort: Helsingfors
-
Königstiger
- Medlem
- Inlägg: 523
- Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
- Ort: Sverige
Det låter som "Helen Of Troy"!. Håller med om att den är mycket bättre än "Troy". Har för mig att den visades som en miniserie i USA. I 2 delar alltså.. Den är ju uppemot 3 timmar långBedrettin skrev:Jag har inte tagit mig tiden att läsa alla inlägg men jag har nyligen sett en annan version av Troja som jag tyckte var bättre än brad-pitts.. jag vet inte vad filmen har för titel men tja Troja säkerligen, det var kanske britter som har gjort den? Den var faktiskt annorlunda och bättre, jag vet inte om den filmen följer historian bättre men om någon mer har sett den kanske kan besvara på den frågan.
Brad pitts version har ju vissa scener som man önskade hade funnits i denna version, asså är det bara jag som tycker att filmens höjdpunkt är när brad pitt står utanför portarna och skriker hektor!!!! jag ryser![]()
Brad pitts film gör att man tycker om Akilles för den mördarmaskin han är, däremot den andra versionen jag sett frammålas Akilles (som är skallig och stor, ungefär som den första motståndare brad-pitt-akilles dödar) som en krigsivrare och en man utan ära, han söker bara att få sitt namn oglömlig (det har han väl lyckats med) men till och med Helens tidigare man Melanos? frammålas i bättre dager, man till och med tycker synd om honom, han låter expv Paris leva efter en duell mm, det tror jag är knappast förenligt med sanna historien. Dessutom är det mera retoriska scener på den här versionen jag sett, mer prat och tja ska man kalla det filosofi?
Om man jämför båda filmerna så tycker jag den andra versionen (den utan brad pitt - haha höll på att skriva "den utan akilles") - är bättre. Är det någon som har sett den här versionen jag pratar om? Blev ganska förvånad när jag fick tag på denna film, hade tidigare inte hört talas om den.
Man skulle ju kunna göra den perfekta Troja filmen om de lät mig sitta bakom klippningen och ge mig rullarna till båda filmerna =)
Dessutom är Helen MYCKET finare i den versionen utan brad pitt och Paris är ingen fjant, men det kanske han var? Tror inte denna film hade lika stor budget som brad pitts men oj va mycket finare den trojanska hästen är och på ett mer trovärdigt sätt tas in i Troja!
Mvh Johan
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Inlägg: 4941
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
- Ort: Lite nordöst om Stockholm...
Fhtia (eng. Phtia) låg i Thessalien. Nu ser jag den inte på någon karta, men eftersom varenda annan mytologisk figur verkar komma från historiskt existerande platser (även om de senare är små och obetydliga) så antar jag att den existerade.Ralf Palmgren skrev:Jag hittar inte Pthia/Phtia/Ftia eller orten därifrån Achilles kom ifrån enligt myterna. Är detta endast en mytologisk ort eller finns det något bevis på att området (staden?) verkligen har existerat? I så fall var låg den?
Och ja, det var en riktigt kass film, som inte följer Illiaden nämnvärt.
Mvh -Dan