SVTs storsatsning på Sveriges historia

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7196
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av sonderling » 16 januari 2024, 15:06

Såg senaste avsnittet igår.

Jag saknade ärtsoppan?

Sedan kändes krigsvägran lite modernt? Eller jag kan tänka mig att det kom sedan. Som de sa så fanns det nog äventyrslystna unga män redan då och sådana som kände sig överflödiga när storebror tog över gården. :?
Saknade också en förklaring på varför svenska hären var så framgångsrik på 1600-talet (och framåt). Som jag minns (läste mycket om det på 90-talet) så var de väldigt modern och i framkant gällande taktik. Utan att kunna redogöra för exakt hur för det har jag däremot glömt. :oops:
Sedan tänkte jag på det de sa i eftersnacket, att vem som helst kunde stiga till vad som helst om de hade fallenhet för det. En sådan scen saknar jag. De skulle visat att den unge mannen återkom som herreman inte att hans självstympade kompis tog över hans fru?! :x

Och förresten skulle det väl åtminstone stå 8 barn runt henne?

Drottning Kristina var för snygg.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13820
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 16 januari 2024, 16:42

Man måste ju alltid välja en plattform att skåda det historiska skedet ifrån . Här verkar man ha valt att vara kvar hemma och beskåda kriget hemifrån. I en annan serie en annan gång kommer det berätta om GIIAs strategi och hans små flyttbara fältkanoner.

Att göra Kristina ovanligt snygg var nog enda möjligheten.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Sören F » 16 januari 2024, 19:54

Markus Holst skrev:
16 januari 2024, 16:42
I en annan serie en annan gång kommer det berätta om GIIAs strategi och hans små flyttbara fältkanoner.
Ett sånt program börjar ju faltiskt på Svt2 om bara 5 minuter :-o

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 17 januari 2024, 00:03

adlercreutz skrev:
15 januari 2024, 22:53
Jämför man med hur det ser ut idag tycks Sydsudan vara värst med 1200 dödsfall på 100 000 födslar. Då har det ändå sjunkit.

Vet inte riktigt hur det svarar mot ”fattigsverige”, men får man åtta-tio barn i en miljö med riktigt dålig mödravård verkar det kunna närma sig 10% risk att avlida.
Men "problemet" är att det inte ser ut så. Jag har försökt räkna lite grovt på det. Det handlar snarare om en handfull kvinnor av flera hundra i mitt/vårt material. Helt ovetenskapligt verkar alltså ungefär en procent av kvinnorna som fött ett eller oftast flera/många barn dött i barnsäng. Det är jättemycket jämfört med i Sverige idag, men mycket lägre än i Sydsudan. Mina siffror är dock väldigt grova, kan liksom inte säga om 0,5 eller 2 procent av mammorna avled i barnsäng, men det är ungefär den här storleksordningen.

Däremot dog väl omkring 20 procent(?) av spädbarnen i bondesverige. Länderna med den högsta spädbarnsdödligheten idag (t.ex. Somalia) ligger kring 7 procent. Min slutsats är att det var värre att vara spädbarn i Sverige för några hundra år sedan än i fattigaste Afrika idag, men däremot var det betydligt säkrare att föda barn. Jordemödrarna (barnmorskorna) i bondesverige var nog skickligare än man tänker sig.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 17 januari 2024, 00:21

sonderling skrev:
16 januari 2024, 15:06
Såg senaste avsnittet igår.

Jag saknade ärtsoppan?

Sedan kändes krigsvägran lite modernt? Eller jag kan tänka mig att det kom sedan. Som de sa så fanns det nog äventyrslystna unga män redan då och sådana som kände sig överflödiga när storebror tog över gården. :?
Saknade också en förklaring på varför svenska hären var så framgångsrik på 1600-talet (och framåt). Som jag minns (läste mycket om det på 90-talet) så var de väldigt modern och i framkant gällande taktik. Utan att kunna redogöra för exakt hur för det har jag däremot glömt. :oops:
Sedan tänkte jag på det de sa i eftersnacket, att vem som helst kunde stiga till vad som helst om de hade fallenhet för det. En sådan scen saknar jag. De skulle visat att den unge mannen återkom som herreman inte att hans självstympade kompis tog över hans fru?! :x

Och förresten skulle det väl åtminstone stå 8 barn runt henne?

Drottning Kristina var för snygg.

Sonderling
Dessutom var det väl oftast drängar (eller tjänstehjon är en bättre benämning, drängar betydde då även hemmaboende bondsöner) som blev soldater. Jag tänker att många av de unga män som skrevs ut kom från mycket fattiga förhållanden, arbetade hos en snål och lynnig bonde, fick nästan aldrig träffa sin familj, föräldrarna var kanske döda eller så levde den ena föräldrarn med en ny man/hustru som drängen inte kom överens med, etc. Dessutom hade man väl en starkare ödestro, att man inte kunde påverka sin framtid så mycket.

Davian
Medlem
Inlägg: 3719
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Davian » 17 januari 2024, 00:41

Den lilla taniga kanonen man ser 58:11 i trailern för kommande avsnitt är en 2-pundskanon. Den väger i runda slängar 140kg och kan hanteras av en ensam person utan större problem. Den är som en lite bökigare skottkärra.

Det räcker med 1 person för att skjuta med en kanon men har man en full besättning går det smidigare. Under stora nordiska kriget hade man 8 personer i en besättning. I modern reenactment har min förening 4-6. Vanligt är att man har 2 personer eftersom den vanligaste storleken är en 2-pundare och man får knappt plats rent fysiskt att vara fler än 2-3.

Nästa vecka hoppas jag man får se när stora bössan skjuter av. jag har en behind the scenes-bild nånstans...

https://ibb.co/4pYFN0r <- den lilla kanonen. Hade ingen bild på 3-pundaren som man ser till höger på bilden. en 2-pundae skjuter ungefär 200-300 meter med hyfsad precision. en 3-pundare skjuter ungefär det dubbla.

vanligaste storleken på fältartilleriet under stora nordiska kriget var 3 och 6 pundare. (detsamma gällde för 30åriga kriget med)


edit: Hittade en bild på mynningsflamman på 3-punds kanonen.
https://ibb.co/2NL6cv2

Davian
Medlem
Inlägg: 3719
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Davian » 17 januari 2024, 00:59

sonderling skrev:
16 januari 2024, 15:06
Såg senaste avsnittet igår.

Jag saknade ärtsoppan?

Sedan kändes krigsvägran lite modernt? Eller jag kan tänka mig att det kom sedan. Som de sa så fanns det nog äventyrslystna unga män redan då och sådana som kände sig överflödiga när storebror tog över gården. :?
Saknade också en förklaring på varför svenska hären var så framgångsrik på 1600-talet (och framåt). Som jag minns (läste mycket om det på 90-talet) så var de väldigt modern och i framkant gällande taktik. Utan att kunna redogöra för exakt hur för det har jag däremot glömt. :oops:
Sedan tänkte jag på det de sa i eftersnacket, att vem som helst kunde stiga till vad som helst om de hade fallenhet för det. En sådan scen saknar jag. De skulle visat att den unge mannen återkom som herreman inte att hans självstympade kompis tog över hans fru?! :x

Och förresten skulle det väl åtminstone stå 8 barn runt henne?

Drottning Kristina var för snygg.

Sonderling

Krigsvägran förekom i ganska stor omfattning i hela stormaktstiden. Den var en orsak till att man ändrade indelningsverket från gamle Kung Gösta 2:s tid till soldattorpen under Kung Gråkappa.

Framgångarna för den karolinska hären var den extrema aggressiviteten där man satsade på snabb attack med blanka vapen och chockverkan.

Dessutom var soldaterna betydligt mer samövade än vad som var vanligt på den tiden. Kombinerat med religiös fanatism får man en ganska fräsig armé. Den var inte modern utan tvärtom, omodern, en återgång till medeltiden nästan i sitt beteende. Vilket var vägvinnande under någon generation tills fienderna lärde sig hantera det.

Samhället var lite mer meritokratiskt under Karl XI och Karl XII än tidigare, coh senare, men det var hysteriskt ovanligt att en bonde kunde bli herreman. Däremot kunde de få pengar och liknande. Men kul kuriosa angående soldaterna var att ganska många som varit ute och kom igen fick jobb som lärare mm för bygden. Eftersom de som varit ute mycket kunde också mycket mer än de som var hemma.

Annan kul kuriosa är att mer eller mindre varenda svensk kunde skriva och läsa, eller kände någon som kunde. Vilket gjorde att vi har rätt mycket skrivna förstahands källor från just 1700-talet, samt att svenska befolkningen hade mer hum om vad som hände i krigen än tex Brandenburgarna eller danskarna hade.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28790
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Hans » 17 januari 2024, 10:02

Tack Davian.

Väntar bara på bilden av dig som superkänd skådespelare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13820
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Markus Holst » 17 januari 2024, 10:03

Davian gör mig nyfiken. Om den framgångsrika svenska armén var liksom retro, hur slogs en modern armé den gången?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7196
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av sonderling » 17 januari 2024, 10:12

Markus Holst skrev:
17 januari 2024, 10:03
Davian gör mig nyfiken. Om den framgångsrika svenska armén var liksom retro, hur slogs en modern armé den gången?
Ja jag trodde jag läste fel. Trodde endå att den var rätt modern med musköter och annat. Eller när Svenska kavallerister möter polska riddare i rustningar från dåtid?

Sonderling

PS Nånstans i gömmorna har jag nog Osprey serien Men att arms om: The army of Gustavus Adolfus

Davian
Medlem
Inlägg: 3719
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Davian » 17 januari 2024, 11:30

Markus Holst skrev:
17 januari 2024, 10:03
Davian gör mig nyfiken. Om den framgångsrika svenska armén var liksom retro, hur slogs en modern armé den gången?
Längre artillerdueller, fler kanoner, högre fokus på befästa ställningar, fler antal salvor från soldaternas led.

Svensk taktik sköt 2-3 salvor innan rusade in med svärd och pikar och bajonetter.

Standard vid samma tid var 4-5 salvor.

Karolinsk framryckning var inte nödvändigtvis snabbare än andra arméer men man sköt färre skott och fokuserade mer på att komma till handgemäng.

Karoliner hade också högre andel pikenerare än normalt, ca 1/3 av en bataljon mot 1/4 -1/5 i kontinentala arméer. Taktiken karoliner använder hade mer gemensamt med tidig-modern infanteristrid än kontinentala Europa. :) fast i mindre skala såklart.

Kavalleriet fick öht knappt skjuta med sina pistoler om de inte kunna lägga mynningen mot någons kroppsdel.
Senast redigerad av 1 Davian, redigerad totalt 17 gånger.

Davian
Medlem
Inlägg: 3719
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Davian » 17 januari 2024, 11:34

sonderling skrev:
17 januari 2024, 10:12
Markus Holst skrev:
17 januari 2024, 10:03
Davian gör mig nyfiken. Om den framgångsrika svenska armén var liksom retro, hur slogs en modern armé den gången?
Ja jag trodde jag läste fel. Trodde endå att den var rätt modern med musköter och annat. Eller när Svenska kavallerister möter polska riddare i rustningar från dåtid?

Sonderling

PS Nånstans i gömmorna har jag nog Osprey serien Men att arms om: The army of Gustavus Adolfus
Ja armén var modern även om man gärna hade gamla luntlåsmusköter väldigt länge pga enkelhet jämfört med flintlås.

Men överlag var armén minst lika tekniskt avancerad, om inte mer i vissa faktorer, som vilken annan som helst.

det taktiska uppträdandet däremot var inriktad på att slå snabbt och hårt i närkamp och använda chock-verkan mycket mer aggressivt. Det var inte gängse beteende under 1675-1725. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28790
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Hans » 17 januari 2024, 12:10

Ja, svenskarna anammade väl aldrig ordentligt Caracolen.

Var är bilderna?

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3719
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av Davian » 17 januari 2024, 12:12

Nej caracollen blev utrangerad av G2A redan på
1620-talet. :)

Bilderna jag hittills hittat på datorn ligger några poster högre upp bakom två länkar

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3847
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVTs storsatsning på Sveriges historia

Inlägg av a81 » 18 januari 2024, 22:42

Davian skrev:
17 januari 2024, 00:59
Samhället var lite mer meritokratiskt under Karl XI och Karl XII än tidigare, coh senare, men det var hysteriskt ovanligt att en bonde kunde bli herreman. Däremot kunde de få pengar och liknande. Men kul kuriosa angående soldaterna var att ganska många som varit ute och kom igen fick jobb som lärare mm för bygden. Eftersom de som varit ute mycket kunde också mycket mer än de som var hemma.
Det har väl ofta varit de som befinner sig strax under "medelsvensson" som gör klassresorna uppåt?

Skriv svar