Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
Mathias Forsberg
- Medlem
av Mathias Forsberg » 17 januari 2003, 17:53
Henric Edwards skrev:
Att det kommer tyskar dimpandes ner för krönet berodde på att det fanns ytterligare ett kompani(?) SS på andra sidan vägen. Dessa rusade sedan över vägen och några damp således ner mitt i den amerikanska elden.
Om du hör att det pågår skottlossning på andra sidan krönet, springer du rakt över krönet och ned på andra sidan då? I en skock? Åter igen betvivlar jag inte att det hela är en skildring av vad som (ungefärligen) hände. Bara att det var hjärndött beteende.
Tycker BoB har varit utmärkt annars och försöker (precis som serien är tänkt) att fokusera på det amerikanska förbandet och deras upplevelser.
/Forsberg
-
subskipper
- Medlem
Mathias Forsberg skrev:Henric Edwards skrev:
Att det kommer tyskar dimpandes ner för krönet berodde på att det fanns ytterligare ett kompani(?) SS på andra sidan vägen. Dessa rusade sedan över vägen och några damp således ner mitt i den amerikanska elden.
Om du hör att det pågår skottlossning på andra sidan krönet, springer du rakt över krönet och ned på andra sidan då? I en skock? Åter igen betvivlar jag inte att det hela är en skildring av vad som (ungefärligen) hände. Bara att det var hjärndött beteende.
Tycker BoB har varit utmärkt annars och försöker (precis som serien är tänkt) att fokusera på det amerikanska förbandet och deras upplevelser.
/Forsberg
Det var ingen kritik mot dig, eller någon annan heller för den delen. Jag fösökte bara redogöra för vad jag har läst om händelsen. Jag delar helt klart din åsikt om att beteendet var synnerligen "hjärndött". :-)
~Henric Edwards
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
-
Kontakt:
Gribing skrev:Apropå "A bridge Too Far". Där har vi ett bra exempel på en händelse som många på forumet skulle tycka vara otrolig om vi nu inte visste att det faktiskt hänt.
Jag tänker på den mekaniserade SS-spaningsbataljonen som anföll över bron och nästan blev helt utraderade av brittiska fallskärmsjägare beväpnande med gevär, kulsprutepistoler och en och annan Piat.
Tyskarna var dessutom härdade veteraner från östfronten. (kanske lite för kaxiga)
/Gribing
En bro är ett övertydligt exempel på kanaliserande terräng som man bör undvika... SS-snubbarna var nog mer än lovligt kaxiga.
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
-
Kontakt:
trench skrev:Men om jag vore regissör skulle vara mån om att ha torrt på fötterna, och faktum är ju att om fienden framställs som mycket kompetent och svårslagen och så vinner man i alla fall höjer man ju sin egen status. Enligt min åsikt framställs ju ofta amerikanska soldater som lite blekare kopior av "Rambo" och fienderna ofta som ett gäng vandrande potatissäckar, och stämmer det inte med verkligheten, tycker i alla fall jag att sänker hela filmen eller i detta fall serien.
Tja, jänkarna fick ju rätt mycket stryk av kompetenta tyskar i del 4 ("Replacements"). Så ska man komma ihåg att 101st Airborne var ett elitförband, och att vanliga skyttesluskar hade det tuffare mot tyskarna. Fast mot slutet av kriget var den amerikanska överlägsenheten ifråga om artilleri- och flygunderstöd sådan, att det kvittade om tyskarna var elitsoldater; de fick stryk hur som helst.
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
-
Kontakt:
Johan Elisson skrev:Jag tycker också fortfarande att tyskarnas beteende var lite väl, tja, vad ska man säga, Hollywood.
Det är inte många som känner till att flera av de överlevande tyskarna senare fick statistroller i amerikanska krigsfilmer.