Band of brothers
-
Kompanichefen
- Medlem
Bara en så enkel sak som att ha gjort sin värnplikt kan underlätta förståelsen för en situation liknande den i BoB-avsnittet. En övning i fredens Sverige kan väl knappast liknas med Normandie 1944, men det duger nog som exempel på hur det gång efter annan kan uppstå märkliga situationer pga rena tillfälligheter. Jag minns t.ex. en övning då jag truppförde en spaningspluton (på den tiden då vi fortfarande genomförde stora övningar i Sverige) och vi hade till uppgift att genomföra spaning över en stor yta (km-ruta). Plötsligt kommer vi rätt in i ett kompani som är under utspisning! Soldaterna står på led med snuskburken i handen samtidigt som kokvagnen brummar på. De hade trots allt god ljuddisciplin, men uppenbarligen hade vi gått emellan deras poster. Vi genomförde givetvis ett raskt eldöverfall och de var fullständigt överrumplade.
--
--
- Johan Elisson
- Medlem
Jodå, visst uppstår såna situationer, men nu hade ju tyskarna och amerikanerna hamnat i eldstrid under natten och torde nog vara lite mer på sin vakt...
Är det verkligen ingen "vuxen-och-förståndig-och-som-gjort-lumpen-och-som-inte-är-pro-tysk"-person *ironi* (syftar på Kompanichefen, Hellqvist och Patrik om ingen förstår det) som tycker att scenen verkar det minsta konstig?
/Johan
Är det verkligen ingen "vuxen-och-förståndig-och-som-gjort-lumpen-och-som-inte-är-pro-tysk"-person *ironi* (syftar på Kompanichefen, Hellqvist och Patrik om ingen förstår det) som tycker att scenen verkar det minsta konstig?
/Johan
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Tyskhatare? Ordförande? Jag? Mår du riktigt bra, Anno? Jag byggde tyska stridsvagns-, slagskepps- och flygplansmodeller åratal innan du ens var påtänkt. Om det är så jobbigt för dig att någon påpekar ett historiskt faktum (att kvaliteten på tyska förband sjönk mot slutet av kriget), så vill jag föreslå att du läser någon lämplig bok om krigets sista år. Vem vet, du kanske lär dig något!Anno skrev:Klubben för "hata tyskar" har talat, som vanligt har ordförande B Hellqvist uttalat sig om tyskarnas oduglighet(se tysk utrustning och tyska stridsvagnar)! Där fick ni tillbacks![]()
Hörru, bara för att din stridserfarenhet på sin höjd kan bestå av några timmar "Medal of Honor", så gör det dig knappast till expert på hur folk reagerar under strid. Vad fick vi veta om den tyska enheten? De hade inte satt ut ordentligt med vaktposter (= dåligt ledda, dålig erfarenhet), de verkade ha tillbringat natten sovande på backen utan förberedda stridsställningar (återigen dålig ledning och erfarenhet, möjligen trötta efter lång förflyttning), de agerade förvirrat (ännu en gång dålig ledning), samt att flera soldater verkade mycket unga, och några tycktes vara polacker (= knappast 185 cm:s ariska officerskandidater från Bad Tölz). På det hela taget så var situationen inte alls orealistisk (den hade ju faktiskt inträffat), men för okritiska tyskälskare så satte den sig säkert på tvären...Nä jag är ingen jävla snubbe som tror att tyskarna var några übermenchen, men det mest elementära som lägga sig ner under beskjutning eller att inte springa ut som yra höns på ett öppet fält som är under beskjutning har jag svårt att tro SS hade problem med.
![]()
Hur skulle du reagera på en film, där en ung, tysk stridsvagnschef (Tiger, så klart) slår ut 22 ryska stridsvagnar på ett par timmar? Skulle du tycka att det var överdrivet, felaktigt och "Hollywood"? Trots allt så är ju oddsen löjliga... Ändå var det vad som hände Franz Staudegger. Om tyskar kunde skåpa ut fienden, så var väl deras fiender kapabla att spöa tyskarna när de hade chansen.
Hmm
De satt, låg och stod i närheten av ett färjeläger. Eller hur? Det fanns väldigt många unga (oerfarna) soldater bland gruppen, eller hur? Jag kunde inte heller se några officerare som försökte styra upp situationen.
Jag drar den slutsatsen att det inte fanns några officerare där överhuvudtaget och eftersom de snart (?) skulle skeppas över så var kanske inte uppmärksamheten på topp. Jag skulle säga att de var redan väldigt oorganiserade samt att moralen inte var den bästa. resultatet blev panik.
Att det inte fanns några officerare samt att många av manskapet var unga och oerfarna förklarar kanske varför det inte fanns några försvarsposteringar.
/rally
De satt, låg och stod i närheten av ett färjeläger. Eller hur? Det fanns väldigt många unga (oerfarna) soldater bland gruppen, eller hur? Jag kunde inte heller se några officerare som försökte styra upp situationen.
Jag drar den slutsatsen att det inte fanns några officerare där överhuvudtaget och eftersom de snart (?) skulle skeppas över så var kanske inte uppmärksamheten på topp. Jag skulle säga att de var redan väldigt oorganiserade samt att moralen inte var den bästa. resultatet blev panik.
Att det inte fanns några officerare samt att många av manskapet var unga och oerfarna förklarar kanske varför det inte fanns några försvarsposteringar.
/rally
-
Kompanichefen
- Medlem
Ditt snack om "icke-pro-tysk" kan du lägga av med. Det är inte frågan om antingen-eller, snarare både-och. Jag läser lika gärna tyska krigsinsatser från kriget och frågan är om jag inte föredrar dem framför t.ex. amerikanska eftersom de oftast går att dra mer lärdom från. Tyskarna var under 1944-1945 ofta i underläge och utvecklade en sin stridsteknik och taktik i denna typ av strider och vi kan dra lärdom från detta.
Jag kan hålla med om att scenen var speciell i ett avseende: de krigsfilmer och eldstrider som vi vanligen matas med är rena Hollywood-fantasier. Därför har vi - medvetet eller omedvetet - en bild av hur det skall gå till och vad man bör göra. En krigsscen skall också se ut "på ett visst sätt". När vi nu får se något helt annorlunda så är också förvåningen stor. På så sätt är scenen speciell.
Vi får inte glömma bort en sak. Scenen bygger (som jag förstår det) på en verklig händelse.
--
Jag kan hålla med om att scenen var speciell i ett avseende: de krigsfilmer och eldstrider som vi vanligen matas med är rena Hollywood-fantasier. Därför har vi - medvetet eller omedvetet - en bild av hur det skall gå till och vad man bör göra. En krigsscen skall också se ut "på ett visst sätt". När vi nu får se något helt annorlunda så är också förvåningen stor. På så sätt är scenen speciell.
Vi får inte glömma bort en sak. Scenen bygger (som jag förstår det) på en verklig händelse.
--
Ja, det kanske verkar udda, men händelsen har de facto inträffat, och det finns som sagt en lång rad orsaker till att det slutade på det här viset.Johan Elisson skrev:Är det verkligen ingen "vuxen-och-förståndig-och-som-gjort-lumpen-och-som-inte-är-pro-tysk"-person *ironi* (syftar på Kompanichefen, Hellqvist och Patrik om ingen förstår det) som tycker att scenen verkar det minsta konstig?![]()
/Johan
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
-
Kompanichefen
- Medlem
Nja, ni behöver inte dra er tillbaka. Jag tycker en sådan här diskussion är nyttig men det blir lätt en "rätt eller fel" diskussion. Det kan vara bra att bolla olika uppfattningar. Tänk om alla tyckte likadant.Vi, får väll drar oss tillbacka Johan och Jonteman!(men inte som tyskarna gjorde i avsnittet
Däremot så kan man tänka tillbaka på tidigare avsnitt då det var en amerikan som närmast avrättade en grupp tyskar. Faktum är att det intressanta är att det är en amerikansk serie där de vågar göra något annorlunda! Det tror jag att vi alla kan vara överens om.
--
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Från en annan del av texten Henrik citerade:Johan Elisson skrev:Jodå, visst uppstår såna situationer, men nu hade ju tyskarna och amerikanerna hamnat i eldstrid under natten och torde nog vara lite mer på sin vakt...
Är det verkligen ingen "vuxen-och-förståndig-och-som-gjort-lumpen-och-som-inte-är-pro-tysk"-person *ironi* (syftar på Kompanichefen, Hellqvist och Patrik om ingen förstår det) som tycker att scenen verkar det minsta konstig?![]()
/Johan
...och:At this point, Winters had no firm idea on how many Germans were on the other side of the road running from the dike to the ferry, which was just high enough to block his view. Nor did the Germans know the Americans were coming; inexcusably, after losing their machine-gunners and riflemen in the first volley, they had failed to put an outpost on the road or up on the dike.
Fast det kommer säkert att finnas de som kommer att vidhålla att BoB är dålig och orealistisk...With thirty-five men, a platoon of Easy Company had routed two German companies of about 300 men. American casualties (including those from Fox Company) were one dead, twenty-two wounded. German casualties were fifty killed, eleven captured, about 100 wounded.
Later, Winters realized that he and his men had been "very, very lucky." In an analysis, he said the main reason for success was the poor quality of German leadership. The Germans had let the 1st squad get away with sitting in the field waiting for reinforcements. They had bunched up in one big mass, inexcusable in Winters' view. They had allowed two machine-guns to pin them down while the three columns of Easy ran 200 yards across the field in the bayonet charge. They had reacted much too slowly when Winters fired on them from the road. They failed to put together an organized base of fire when the shooting started.
Easy, by contrast, did almost everything right. Winters called this "the highlight of all E Company actions for the entire war, even better than D-Day, because it demonstrated Easy's overall superiority in every phase of infantry tactics: patrol, defense, attack under a base of fire, withdrawal, and, above all, superior marksmanship with rifles, machine gun, and mortar fire."
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Äh, tycker att BoB har varit rätt så bra! Precis som kompanichefen nämde har den vissat en del saker som man inte har vissat innan! Sieg im Westen, mmm den vill jag ha, får väl köpa den från oldeagle.com en dag!Fast det kommer säkert att finnas de som kommer att vidhålla att BoB är dålig och orealistisk... De får väl kolla på "Sieg Im Westen" istället...
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Fasen, det är inte klokt vad man missar när man inte är här på natten som medlem i "tyskhatarligansomgjortlumpen" så hade jag älskat att varit med i den här debatten.
Nåväl, det är för sent nu.
En sak bara, ni som gillar när jänkarna åker på pisk, ska läsa om de första slagen i Tunisien (te.x. Zidi bou sid). Det var väl då USA förlorade oskulden.
Sonderling
Nåväl, det är för sent nu.
En sak bara, ni som gillar när jänkarna åker på pisk, ska läsa om de första slagen i Tunisien (te.x. Zidi bou sid). Det var väl då USA förlorade oskulden.
Sonderling
Jag är beredd att tro på vad som hände i avsnitt 5. Ett litet tillägg i debatten:
Flera tyska förband hade retirerat oavbrutet från Normandie. Drivmedelsbrist, få fordon, få hästar och ideliga flygattacker gjorde nog att de tyska soldaterna inte alltid var på topp.
Testa själv:
Gå 10 mil med packning och sov max 2 timmar per natt. Ät endast en mugg potatissoppa per dag. Lägg dig sen i septembersolen på en gräsäng nedanför en vägbank. Sen får vi se hur alert du är när en fiende som inte borde finnas i närheten plötsligt dyker upp.
Eftersom jag tillhör "vi-som-gjort-lumpen" kan jag berätta om ett tillfälle då "samövade" duktiga svenska infanterister fullständigt fick panik.
Mitt kompani (A-styrkan) stod i vintermörkret uppe längs en ås och inväntade B-styrkans anfall. Tippar på att vi var ca 40 pers ungefär där jag befann mig. Jag och min eldledningsgrupp stod lite bakom övriga och tjatade på en kapten för att få sticka iväg och förbereda mål. Plötsligt ropar någon längre fram "pansar!". En MTLB kommer farande längs vägen nedanför åsen och svänger upp mot oss. Som på en given signal vänder sig alla på åsen om och springer i panik bakåt. Helt sjukt. Och detta var bara en enkel övning i fredstid, i Sverige. 40 pers bortjagade av en ensam MTLB. Jävlar vilken utskällning vi fick sen!
Flera tyska förband hade retirerat oavbrutet från Normandie. Drivmedelsbrist, få fordon, få hästar och ideliga flygattacker gjorde nog att de tyska soldaterna inte alltid var på topp.
Testa själv:
Gå 10 mil med packning och sov max 2 timmar per natt. Ät endast en mugg potatissoppa per dag. Lägg dig sen i septembersolen på en gräsäng nedanför en vägbank. Sen får vi se hur alert du är när en fiende som inte borde finnas i närheten plötsligt dyker upp.
Eftersom jag tillhör "vi-som-gjort-lumpen" kan jag berätta om ett tillfälle då "samövade" duktiga svenska infanterister fullständigt fick panik.
Mitt kompani (A-styrkan) stod i vintermörkret uppe längs en ås och inväntade B-styrkans anfall. Tippar på att vi var ca 40 pers ungefär där jag befann mig. Jag och min eldledningsgrupp stod lite bakom övriga och tjatade på en kapten för att få sticka iväg och förbereda mål. Plötsligt ropar någon längre fram "pansar!". En MTLB kommer farande längs vägen nedanför åsen och svänger upp mot oss. Som på en given signal vänder sig alla på åsen om och springer i panik bakåt. Helt sjukt. Och detta var bara en enkel övning i fredstid, i Sverige. 40 pers bortjagade av en ensam MTLB. Jävlar vilken utskällning vi fick sen!
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Ha, När Johan gjorde lumpen så gick han 15 mil sov 10 minuter per natt och åt det marken gav han(alltså rötter och bär)! Inte nog med det, samma dag så slog han ut två pansarvagn(tyska dessutom), 30 soldater och sprängde fiendernas HQ!Gå 10 mil med packning och sov max 2 timmar per natt. Ät endast en mugg potatissoppa per dag. Lägg dig sen i septembersolen på en gräsäng nedanför en vägbank.
Ps. Ljuger som fan!
-
Kompanichefen
- Medlem
Jag tror att vi är flera stycken som skulle vilja se en riktigt bra tysk film i BoB:s anda. Tänk bara att få följa ett tyskt fallskärmsjägarförband (där alla tyskar talar tyska) genom kriget. Först en bejublad insats vid Eben Emael. Därefter fiaskot på Kreta, striderna i Normandie och slutligen förfallet inför striderna utanför Berlin. Ett av flera skäl till det stora intresset för de tyska insatserna är att vi inte har fått se så mycket från den sidan. Vi matas hela tiden med Hollywood-produktionerna som vanligen håller riktigt dålig kvalitet. Mig veterligen finns det inte så många bra filmer där tyskar är tyskar som dessutom är normala tyskar istället för de s.k. "achtung, raus och schnell" tyskarna. "Das Boot" var väl inte så tokig (även om slutet avvek från boken) och sedan finns det väl en annan tidig produktion som handlar om Normandie där alla nationaliteter talar sitt egna språk, men jag minns inte vad den heter?
--
--