Bästa Vietnam-film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 1 juni 2003, 00:15

Patrik skrev:We were soldiers saknas. :roll:
Hörre duru!

Jag gillade faktist filmen i underhållningssyfte, sen att det var lite väl mycket flaggviftande är jag van vid. Åtminstone nuförtiden. :)

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 1 juni 2003, 12:46

Plutonen är ju lugnt bäst, av alla dom jag har sätt så är den nog mest verklighets trogen, tex står inte med en mini gun i en hand och pepprar 10000 vietnameser!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 juni 2003, 22:24

Jonteman skrev:Jag gillade faktist filmen i underhållningssyfte, sen att det var lite väl mycket flaggviftande är jag van vid. Åtminstone nuförtiden. :)
Gillade också filmen, trots visst flaggviftande.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 2 juni 2003, 10:58

Kom på en annan rulle som saknas - De gröna baskrarna. 8O

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 2 juni 2003, 15:28

Jag tänkte skriva upp den, fast den sög för mycket tänkte jag. :wink:

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 7 oktober 2002, 19:03
Ort: Mont Cuq

Re: Bästa Vietnam-film

Inlägg av Erik F » 2 juni 2003, 20:17

Ingen lätt fråga, med tanke på att de filmer som gjorts om Vietnamkriget är synnerligen bra filmer.

Måste nog ändå rösta på Apocalypse Now.
Det är intressant med en film som handlar om människans inre som omväxling till gamla Amerikanska krigsfilmer där häftiga medelålders amerikaner med Lucky-strike i mungipan lite coolt avfyrar kulsprutor med en hand och prickar "dumma" tyskar genom dörrar, fönster, tält och liknande...

/Erik

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 2 juni 2003, 21:14

We were soldiers var alldeles för mycket flaggviftande för att jag skulle uppskatta den. Efter de första sega, patriotiska 30 minuterna hade man inte orken att uppskatta resten av filmen.

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 3 juni 2003, 16:22

En gammal favorit
"The Platoon"

/Necros

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 3 juni 2003, 19:16

MarcuS Schober skrev:We were soldiers var alldeles för mycket flaggviftande för att jag skulle uppskatta den.
Jag håller i huvudsak med.

Det är dock värt att notera att filmen utspelar sig under början av det amerikanska engagemanget i Vietnam, och lyckas tämligen väl att skildra den positiva inställning till kriget som huvuddelen av USAs befolkning och krigsmakt hade då.

Att filmen (och boken) dessutom behandlar det intressanta konceptet air-cavalry tycker jag är en trevlig bonus.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 29 juni 2003, 18:13

Full metal jacket är överlägst bäst då den visar olika sidor av kriget, Platon är också en helt okey vietnam-film

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 29 juni 2003, 18:52

plutonen äger!

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 juni 2003, 19:54

Patrik skrev:Kom på en annan rulle som saknas - De gröna baskrarna. 8O
Är det den med John Wayne? :)

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 29 juni 2003, 20:21

ja, jag hittade en sida med flera olika vietnam rullar

Användarvisningsbild
Clifford
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 juli 2003, 10:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Clifford » 2 juli 2003, 19:39

det fick bli apocalypse now......men jag funderade också på att ta full metal jacket.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 3 juli 2003, 13:27

Mycket svårt val. Håller dock med att goodmorning Vietnam ej håller måttet jämfört med de övriga. Själv tvekade jag mellan Deer hunter och "Apocalypsen", tog deer hunter för skådespelarinsatserna och den tunga ångestens och realismens skull. Ni får förlåta mig men Apocalypsen känns en aningen fictonartad och på slutet så tycker jag den spårar ur en del. Dock svårt att bedöma vad som är verklighet och vad som utspelar sig i Brandos huvud. dock känns som de kunde korta av de sista 30 minuterna!

Förresnten vem regiserade Deer hunter? Var det Pollack eller Scorcses?

/greger

Skriv svar