Combat Mission 2 är släppt!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 10 oktober 2002, 19:24

M4A3 Sherman 76mm skrev:
Hej! Hör av dig till forumet igen när du har gjort en "djup" bedömning av spelet.
Jag har själv ettan, men saknar en stor kampanj i spelet.

Vet inte om jag ska köpa tvåan.
Har visserligen inte gjort något riktig "djuppenetrering" (höhö ;)) än, men ett par scenrion har jag hunnit med. Det är verkligen en helt underbar känsla i det här spelet. Det märks tex. tydligt att optik är simulerat då de tyska vagnarna är klart överlägsna i strid över stora avstånd. Fick gåshud när min tigerpluton avancerade över steppen och stannade med hjämna mellanrum för att avlossa ett skott mot de panikslagna T-34:orna nästan 700m bort. Man har även implementerat en s.k. "dödsklocka". I korta drag innebär det att det förlöper en viss tid mellan det att en vagn träffas och att den bekämpande vagnen konstaterar att målet är oskadliggjort. Detta gör tex. att en vagn vars besättning är på väg att evakuera beskjuts tills det att den står i brand.

Några av de nya komandona är mycket användbara. Move to contact, Advance, och det för ryssarna specikfika Human Wave funkar mycket bra och underlättar en hel del när man planerar ett anfall. Man kan även sätta upp "bevakningszoner" för trupper och vapen vilket gör att de omeldebart öppnar eld så snart någon/något fientligt kommer innanför de definierade gränserna. Kommandot kallas Cover Arc om jag inte minns fel.

Avsaknaden av en kampanj är verkligen beklaglig. Jag hoppas innerligt att man beslutar sig för att inkludera en i uppföljarna. Den största behållningen ligger nog i MP spel, som jag ännu inte hunnit testa. Det går precis som förut att spela PBEM eller via TCP/IP.

Vad det gäller inköp så kan jag bara säga att gillade di CM:BO så kommer du älska CM:BB. Om inte annat för att det går att spela med finska trupper. :)

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Nicolas von Schmidt-Lauss
Medlem
Kontakt:

cmbb

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 10 oktober 2002, 21:40

Jag är också halvsugen på att testa spelet mot ngn annan än AI:n. Om det är någon som känner att han/hon har tråkigt och om jag har tid, kanske vi kan skjuta lite svartkrut.

nicolas@svenskafrivilliga.com

M4A3 Sherman 76mm
Medlem

Inlägg av M4A3 Sherman 76mm » 11 oktober 2002, 21:32

Henric Edwards skrev:
M4A3 Sherman 76mm skrev:
Hej! Hör av dig till forumet igen när du har gjort en "djup" bedömning av spelet.
Jag har själv ettan, men saknar en stor kampanj i spelet.

Vet inte om jag ska köpa tvåan.
Har visserligen inte gjort något riktig "djuppenetrering" (höhö ;)) än, men ett par scenrion har jag hunnit med. Det är verkligen en helt underbar känsla i det här spelet. Det märks tex. tydligt att optik är simulerat då de tyska vagnarna är klart överlägsna i strid över stora avstånd. Fick gåshud när min tigerpluton avancerade över steppen och stannade med hjämna mellanrum för att avlossa ett skott mot de panikslagna T-34:orna nästan 700m bort. Man har även implementerat en s.k. "dödsklocka". I korta drag innebär det att det förlöper en viss tid mellan det att en vagn träffas och att den bekämpande vagnen konstaterar att målet är oskadliggjort. Detta gör tex. att en vagn vars besättning är på väg att evakuera beskjuts tills det att den står i brand.

Några av de nya komandona är mycket användbara. Move to contact, Advance, och det för ryssarna specikfika Human Wave funkar mycket bra och underlättar en hel del när man planerar ett anfall. Man kan även sätta upp "bevakningszoner" för trupper och vapen vilket gör att de omeldebart öppnar eld så snart någon/något fientligt kommer innanför de definierade gränserna. Kommandot kallas Cover Arc om jag inte minns fel.

Avsaknaden av en kampanj är verkligen beklaglig. Jag hoppas innerligt att man beslutar sig för att inkludera en i uppföljarna. Den största behållningen ligger nog i MP spel, som jag ännu inte hunnit testa. Det går precis som förut att spela PBEM eller via TCP/IP.

Vad det gäller inköp så kan jag bara säga att gillade di CM:BO så kommer du älska CM:BB. Om inte annat för att det går att spela med finska trupper. :)

~Henric Edwards

Nu blev jag sugen. Jag har snokat runt på nätet efter screenshots, och det må jag säga, grymmare får man leta efter.

Jag fattar dock inte varför dom inte gjort en "grand campaign". Svagt.

Men jag köper nog spelet ändå.

Hej hopp! :wink:

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 12 oktober 2002, 21:13

M4A3 Sherman 76mm skrev:

Nu blev jag sugen. Jag har snokat runt på nätet efter screenshots, och det må jag säga, grymmare får man leta efter.

Jag fattar dock inte varför dom inte gjort en "grand campaign". Svagt.

Men jag köper nog spelet ändå.

Hej hopp! :wink:
Tycker jag du ska. De "Operations" som finns med är visserligen få till antalet, men när fler släpps på nätet så kommer iaf inte jag att sakna en kampanj alltför mycket. Ser verkligen fram emot den första finska "minikampanjen". :)

~Henric Edwards

M4A3 Sherman 76mm
Medlem

Inlägg av M4A3 Sherman 76mm » 12 oktober 2002, 23:41

Det jag ser fram emot är Kursk. Där rockar det!

Sen ska det också bli spännande att jämföra JS-2 med Tiger I från 1944 och framåt.

Vi får se om dom har tänkt på pansarkvalitén på Tiger I. Den var mycket bättre än på dom andra tyska vagnarna, också Kungstigern.

Ja, pansaret var tjockare på Kungstigern men sämre kvalité än Tiger I.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 13 oktober 2002, 00:48

M4A3 Sherman 76mm skrev:Det jag ser fram emot är Kursk. Där rockar det!

Sen ska det också bli spännande att jämföra JS-2 med Tiger I från 1944 och framåt.

Vi får se om dom har tänkt på pansarkvalitén på Tiger I. Den var mycket bättre än på dom andra tyska vagnarna, också Kungstigern.

Ja, pansaret var tjockare på Kungstigern men sämre kvalité än Tiger I.
Nu har jag inte kollat huruvida det är så, men BFC brukar få med sådana detaljer. Jag har ännu inte lett vare sig JS-2:or eller Kungstigrar då jag varit fullt upptagen med att köra så många Quick Battles jag bara kan och njuta av de finska stridsvrålen. :)

~Henric Edwards

Göttinger
Ny medlem

Nja

Inlägg av Göttinger » 16 oktober 2002, 21:00

Nu har jag lirat några senarion, blev väl inte direkt jätteimponerad, förutom några nya "commandon" ser jag inga större förbättringar.

/H

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Re: Nja

Inlägg av subskipper » 16 oktober 2002, 22:29

Göttinger skrev:Nu har jag lirat några senarion, blev väl inte direkt jätteimponerad, förutom några nya "commandon" ser jag inga större förbättringar.

/H

Keep playin' my man, keep playin'. You too shall see the light. ;)

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Inlägg av Anckarström » 16 oktober 2002, 23:39

Eftersom alla snackar om det så får jag väl krypa till korset och testa jag med.

-vils-
Medlem

CMBB

Inlägg av -vils- » 17 oktober 2002, 10:47

Man kanske skulle knåpa ihop en Taipale front eller så för att simulera Vinterkriget.

Hur går det Edwards, säg till när du vill köra lite multi. Jag har inte spelat så mkt eftersom jag har lite svårt att finna djupet i spelet pga avsaknad av kampanj.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Re: CMBB

Inlägg av subskipper » 17 oktober 2002, 19:12

-vils- skrev:Man kanske skulle knåpa ihop en Taipale front eller så för att simulera Vinterkriget.

Hur går det Edwards, säg till när du vill köra lite multi. Jag har inte spelat så mkt eftersom jag har lite svårt att finna djupet i spelet pga avsaknad av kampanj.
Vi kanske kan göra ett försök till helgen? Har spelat en hel del, men tycks aldrig bli bättre. :)

~Henric Edwards

-vils-
Medlem

Jo

Inlägg av -vils- » 21 oktober 2002, 07:30

Fast nu e helgen slut :) Vi kan ta en email kampanj så behöver man inte stessa så mkt :)

För övrigt hittade jag det finska scenariot. HaHa fan va bra att de lagt in finskan!

Jag blev så förtjust att jag direkt satte mig o knåpade på en taipale-front! Fast det är en del frågetecken med editorn. Kanske du vet nåt? Det är flaggorna jag inte får ut, och skyttegravar samt korsun verkar inte finnas heller.. Sist men inte minst. Artilleriet! Mycket artilleri...

:P

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 23 oktober 2002, 12:42

Spelar CM 2 just nu... förbannat vad bra det är! Men svårt - riktigt svårt! Nåväl, åter in i striderna...

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 23 oktober 2002, 13:01

Är lite sur. Fick CMBB i måndags men jag har så jädra mycket att göra i skolan så jag har inte hunnit spel något ännu :( Blir ju inte bättre av att alla säger hur bra det är. Det suger rätt bra i CM tarmen just nu kan jag säga :D

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 24 oktober 2002, 10:25

Anders Widén skrev:Är lite sur. Fick CMBB i måndags men jag har så jädra mycket att göra i skolan så jag har inte hunnit spel något ännu :( Blir ju inte bättre av att alla säger hur bra det är. Det suger rätt bra i CM tarmen just nu kan jag säga :D
..och jag som trodde det bara var avsaknad av öl som fick tarmen o suga hehe

Skriv svar