Bokrean 2007

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 mars 2007, 16:33

Okej då köpte: Världen efter 1945, Philip Bell 129:- Samt en bok på engelska om sjunkna skepp efter sjöslag. ( den missade du på din lista Battler. :wink: )

Sedan funderar jag på ett par böcker som tillsynes verkar handla om samma sak. Nämnligen tre bröder som gömde en hel transport med Judar under kriget.
Nån som köpt eller kollat upp dessa? Handlar de om samma episod fast det är två olika böcker?

Har lidit av bokrea depresion så jag har inte kollat runt så mycket annars.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 1 mars 2007, 18:05

sonderling skrev:Samt en bok på engelska om sjunkna skepp efter sjöslag. ( den missade du på din lista Battler. :wink: )
Har du hunnit titta på den? Jag funderade nämligen på att köpa den med. Är det värt pengarna?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 1 mars 2007, 18:06

sonderling skrev:
Sedan funderar jag på ett par böcker som tillsynes verkar handla om samma sak. Nämnligen tre bröder som gömde en hel transport med Judar under kriget.
Nån som köpt eller kollat upp dessa? Handlar de om samma episod fast det är två olika böcker?
Vad hette böckerna?

Igår köpte jag "Andra Världskriget" av Willmot och därutöver "Gallipolli", "Trafalgar" och "Gulag" - alltihop på ICA..

Har köpt 14 böcker på adlibris, nästan uteslutande klassiker (Östergren det enda som inte var klassiker) - funderar nu på att köpa Lucky Luke på Wettergrens (10 band á 89 kronor styck). Plus boken Husets ABC om hus och husfixande.

Blir lite fler böcker än jag tänkt mig från början :)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 1 mars 2007, 18:26

sonderling skrev:Okej då köpte: [....]en bok på engelska om sjunkna skepp efter sjöslag. ( den missade du på din lista Battler. :wink: )
Öhh.... vad heter den, och vilka sjöslag avhandlar den?

MVH

feffe
Medlem

Inlägg av feffe » 2 mars 2007, 08:19

Godmorgon.

Shoppade lite igår:
Agrells "Fred och fruktan" (tack för tipset Sarvi)
Helene Löws "Nazismen i Sverige"
Philip Bells "Världen efter 1945" (Började läsa den igår och den verkar lovande. En, ganska bred, översikt över världen under kalla-kriget.)

En reflektion:
Akademibokhandeln (på Mäster Samuelsgatan i Sthlm i alla fall) hade tis, ons och tors 30% rea på hela sitt sortimentet. Trots detta låg de högt över Adlibris ordinarie pris på alla de titlar jag kollade! Things that makes you go hmm...

Hälsningar
Fredrik

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 2 mars 2007, 08:26

Battler skrev:
sonderling skrev:Okej då köpte: [....]en bok på engelska om sjunkna skepp efter sjöslag. ( den missade du på din lista Battler. :wink: )
Öhh.... vad heter den, och vilka sjöslag avhandlar den?

MVH
Förlåt att jag var lite luddig igår.

Lost Warships av James p Delgado (På akademibokhandelnsrea)

Det lilla jag hunnit titta i den så verkar den intressant. Egentligen handlar det om själva "Warshipsen" och inte specifika sjöslag. Allt från antikens skepp till VK2 fartyg. Wasa är med och Kronan och CSS Hunley och USS Monitor m.m.

Jag har alltid varit svag för historier om sjunkna skepp och hade nog tagit dykcert om jag inte haft glasögon.

Böckerna om Judarnas livräddare. Den ena heter Bröderna Bielski av Peter Duffy och den andra heter .......fasen minns inte men i Bokhandlar kedjan Ugglans Katalog så låter det som om de avhandlar samma episod.
Tre bröder skulle ha stoppat ett tåg till Auschwitz och skyddat "passagerarna" i en skog.
Jag får titta in i Alvesta bokhandel i helgen och kolla tror jag.

Husets ABC är det nått att ha för en tumme mitt i handen person som står i begrepp att köpa hus?

Sonderling

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 2 mars 2007, 10:26

sonderling skrev: Husets ABC är det nått att ha för en tumme mitt i handen person som står i begrepp att köpa hus?
Ungefär. Väldigt faktaspäckat om alltifrån olika typer av fasader till hur ventilationssystem fungerar. Och instruktioner till enklare reperationer.

Förutom på ICA fanns den i en av de tre boklådekedjorna (minns dock inte vilken). Nedsatt till 199 kronor, kostar dock 285 kronor ordinarie på adlibris, så något jättefynd är det inte prismässigt, men nog matnyttigt.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9153422996&s=1

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 2 mars 2007, 10:48

Jag fick hem "Slaget om Västfronten" av Micheal Tamelander. 75 kr på Bokskotten Mycket bra bok som jag sträckläser. Dessutom så ville jag köpa en bok om Engelsmännens försök att sänka Tirpitz men hade inte råd :(

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 mars 2007, 21:12

Nu har jag fått "Filosofisk lexikon", en intressant bok tycker jag.

Stefan

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 5 mars 2007, 11:59

Besökte bokrean idag igen. Hittade Tirptiz, slaget om Ishavet av Micheal Tamelander, The Worlds greatest figthers och Militärflygets historia.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 5 mars 2007, 12:51

Jag tänkte jag skulle besöka Bokia och Akademibokhandeln imorgon, men hittills har jag fått hem dessa böcker (med mer eller mindre historisk anknytning):

Adlibris
Det kungliga året 2004
Det kungliga året 2005
Den svenska psalmboken
Svärdet av Cohen
I skuggan av ett silververk av Lönn
Annika Larsdotter, barnamörderska av Lövkrona
Tretton dagar av Ponting
Teutoburgerskogen av Wells

CDON
Alexander den store av Liljegren
Historien om Europa av Alnaes
Porr av Andersson
Gallipoli av Moorehead
Vikingarnas stridskonst av Enoksen

Bokus
Det kungliga året 2003
I miraklers tid av Hagerman
Engelska ordboken

Den svenska psalmboken är mest intressant som jämförelse med dess föregångare från 1695 som jag köpte på bokrean för några år sedan. Skillnaden mellan dessa är enorm. Svärdet verkar intressant, men jag har ingen aning om huruvida den står sig faktamässigt. Alexander den store var en besvikelse eftersom den var i kartonage, jag trodde den skulle vara inbunden! Den engelska ordboken var inte heller något att hänga i julgranen utan snarare en billig bokreaversion och med ett ganska litet antal uppslagsord. Gallipoli visade sig vara en ganska gammal bok, men den kan ju vara bra för det. En ganska tråkig bokrea i år med få intressanta titlar, men det ska jag kanske vara glad för med tanke på min begränsade studerandeekonomi.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 mars 2007, 18:07

Ponting har jag inga bra erfarenheter av. Ok för att man inte ska vara eurocentrisk, men han är ju lika illa, fast tvärtom. Om man får gå efter vad han skriver i "World History, a new perspective".

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 5 mars 2007, 19:59

Köpte The Auschwitz Album igår på adlibris.. Prissänkt från1318 till 730=) Den består av bilder tagna av SS-soldater i juni 1944.

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 5 mars 2007, 21:22

Lite svårt att hitta bra historiska böcker på rean. Rea för mig är priser under hundralappen. Den oövervinnerlige av Peter Englund finns som pocket för bara 50 spänn

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 6 mars 2007, 11:10

mattep74 skrev:Den oövervinnerlige av Peter Englund finns som pocket för bara 50 spänn
Fast det är väl ordinariepris, inte rea-pris?

Skriv svar