Ärans svärd (Sword of honour), australiensisk miniserie som gick på SVT i januari 1988. Handlade om den unge officeren Tony som skickas till Vietnam och hans flickvän Tessie som är kvar i Australien och dras in i protesterna mot kriget. Minns att det även handlade om hur Tony kom hem och om de långa åren innan han "landade" efter sina upplevelser i kriget. Om någon vet var man kan få tag på serien så är jag väldigt intresserad...Nils Larsson skrev:Det är högst troligt. Jag kommer ihåg en australiensk serie i vilken en soldat blir överkörd av ett trupptransportfordon under övning. Har för mig att soldaten stod bakom ett backkrön och hängde och blev överkörd när fordonet kom i full fart över krönet.
Full metal jacket
- Fredrik Andersson
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Full Metal Jacket baserar sig delvis på Michael Herrs bok "Rapporter" (eng, titel Dispatches) som inte är någon glorifiering av kriget, snarare tvärtom. Överhuvudtaget känns det främmande att tro att Kubrick hade något behov av att beskriva Vietnamkriget från något nationalistiskt amerikanskt perspektiv; istället använder han kriget som en fond för att beskriva mekanismer som drabbar alla människor i kriser - ett fenomen han funderade över i rätt många av sina filmer (varav t ex Dr Strangelov i stort sett måste se som en pacifistisk film).
-
Magnus Lindström
- Medlem
Jasså jag trodde bara den onda (förlorande) sidan sysslade med och dömdes för sånnt
Den längsta dagen tog ju tidigt upp det, fast då handlade det ju om folk som försökte ge upp. En liknande situation skildrades från första världskriget, baserat på dagbok, det rörde sig om skottar eller kanadicker som anföll nedgrävda tyskar som mejade ner dem in i det sista. När anfallrna nådde fram gav tyskarna upp varefter de stacks ner med bajonett. Detta är en intressant situation, man fortsätter döda sin motståndare så länge man själv är säker sen ger man upp när det blir farligt. När blir en soldat en krigsfånge? När man accepterat kapitulationen?
Den längsta dagen tog ju tidigt upp det, fast då handlade det ju om folk som försökte ge upp. En liknande situation skildrades från första världskriget, baserat på dagbok, det rörde sig om skottar eller kanadicker som anföll nedgrävda tyskar som mejade ner dem in i det sista. När anfallrna nådde fram gav tyskarna upp varefter de stacks ner med bajonett. Detta är en intressant situation, man fortsätter döda sin motståndare så länge man själv är säker sen ger man upp när det blir farligt. När blir en soldat en krigsfånge? När man accepterat kapitulationen?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Fast i världen utanför Hollywood så har man ju avrättat fångar tidigare (t ex Okänd soldat och Gå och se).B Hellqvist skrev:Det är snarare att efter att Saving Private Ryan tog upp fenomenet, så har man slutat att försköna den biten i Hollywood. Sådant hände och händer än, så det vore oärligt att inte ha med det.Magnus Lindström skrev:Avrätta krigsfångar verkar för övrigt vara på modet i krigsfilmer.
/ Probstner
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jovisst, men poängen med SPR m.fl. efterföljare var den amerikanska publiken fick se de heroiska amerikanerna göra det, och inte några bråkstakar i utländska filmer med textning...Probstner skrev:Fast i världen utanför Hollywood så har man ju avrättat fångar tidigare (t ex Okänd soldat och Gå och se).B Hellqvist skrev:Det är snarare att efter att Saving Private Ryan tog upp fenomenet, så har man slutat att försköna den biten i Hollywood. Sådant hände och händer än, så det vore oärligt att inte ha med det.Magnus Lindström skrev:Avrätta krigsfångar verkar för övrigt vara på modet i krigsfilmer.
/ Probstner
- Fredrik Andersson
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Från IMDb:Sgt 83 Pluton skrev:Åh 17? Jag trodde att det var Gustav Hasfords "Shorttimers" som var ursprungskällan?!commuter skrev:Full Metal Jacket baserar sig delvis på Michael Herrs bok "Rapporter" (eng, titel Dispatches)
Writing credits:
Gustav Hasford (novel The Short Timers)
Stanley Kubrick (screenplay) &
Michael Herr (screenplay) &
Gustav Hasford (screenplay)
- Fredrik Andersson
- Medlem
Rätta mig om jag har fel, men jag har hört denna skrönan:
När man letade efter en skådespelare som skulle spela utbildningsofficeren hittade man ingen som man blev riktigt nöjd med, så man tog någon som i verkliga livet arbetade som utbildningsofficer vid Marinkåren. Det är i alla fall vad jag har hört. Sen vet jag att jag har sett samma person spela samma roll i en spökjägarfilm med Michel J Fox i huvudrollen.
Morgan
När man letade efter en skådespelare som skulle spela utbildningsofficeren hittade man ingen som man blev riktigt nöjd med, så man tog någon som i verkliga livet arbetade som utbildningsofficer vid Marinkåren. Det är i alla fall vad jag har hört. Sen vet jag att jag har sett samma person spela samma roll i en spökjägarfilm med Michel J Fox i huvudrollen.
Morgan