Band of brothers på 4:an

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 13 april 2004, 23:57

Hmm... vi glömmer det jag skrev här. Ville bara säga att jag håller med B Hellqvist.

---edited alltså---

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 april 2004, 07:52

Kommer inte ens ihåg första asvnittet... :oops: Lite snapshots är väl det ändå... Blir bra på fredah iallafall. :)

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 14 april 2004, 11:32

Kanske ska ta och spela in avsnitten denna gången :)

/Marcus

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 14 april 2004, 15:49

B Hellqvist skrev:
Gugge skrev:
echo one skrev:Den ända filmen som speglar det bra är stalingrad.
Håller med!
Jag är inte en amerikahatare utan tvärt om, men det är jobbigt när det kommer några rika ressigörer och slänger ihop en film där amerikanerka slaktar på och tyskarna har ingen koll..
Då bör du nog kolla serien en gång till, så ser du att du har fel.
Nä du det är lite överdrivna scener i BoB faktiskt, Te.x när står rak långa på åsen eller vad det är och skjuter tyskar hej vilt, det kan jag nästan lova dig att riktigt så var det inte.
/Olle

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 14 april 2004, 16:37

echo one skrev:
B Hellqvist skrev:
Gugge skrev:
echo one skrev:Den ända filmen som speglar det bra är stalingrad.
Håller med!
Jag är inte en amerikahatare utan tvärt om, men det är jobbigt när det kommer några rika ressigörer och slänger ihop en film där amerikanerka slaktar på och tyskarna har ingen koll..
Nä du det är lite överdrivna scener i BoB faktiskt, Te.x när står rak långa på åsen eller vad det är och skjuter tyskar hej vilt, det kan jag nästan lova dig att riktigt så var det inte.
/Olle
Varför skulle inte det kunna hända?
Dom kommer ju förberedda och överraskade tyskarna som vilade upp sig. Visst är det film men verklighetsförankring har serien helt klart, det var ju inte så att tyskland hade ensamrätt på bra soldater och förband eller hur?

Användarvisningsbild
GrillKrydda
Medlem

Inlägg av GrillKrydda » 14 april 2004, 19:50

hmm 22:25 på en fredag.. vilken dålig sändningstid.. tur att man har de flesta på dvd då :D

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 april 2004, 19:50

echo one skrev:Nä du det är lite överdrivna scener i BoB faktiskt, Te.x när står rak långa på åsen eller vad det är och skjuter tyskar hej vilt, det kan jag nästan lova dig att riktigt så var det inte.
/Olle
En läsövning på engelska:
In the lead, Winters got to the road first. He leaped up on it. Right in front of him, only a few feet away, was a German sentry with his head down, ducking the incoming fire from Reese's machineguns. To his right, Winters could see out of the corner of his eye a solid mass of men, more than 100, packed together, lying down at the juncture of the dike and the road. They too had their heads down to duck under the machine-gun fire. They were all wearing their long winter overcoats and had their backpacks on. Every single one of them was facing the dike; he was behind them. They were only 15 meters away.

Winters wheeled and dropped back to the west side of the road, pulled the pin of a hand grenade, and lobbed it over toward the lone sentry. Simultaneously the sentry lobbed a potato masher back at him. The instant Winters threw his grenade he realized he had made a big mistake; he had forgotten to take off the band of tape around the handle of the grenade he kept there to avoid an accident.

Before the potato masher could go off, Winters jumped back up on the road. The sentry was hunched down, covering his head with his arms, waiting for Winters' grenade to go off. He was only 3 yards away. Winters shot him with his M-1 from the hip.

The shot startled the entire company. The SS troops started to rise and turn toward Winters, en masse. Winters pivoted to his right and fired into the solid mass.

Winters described what happened next: "The movements of the Germans seemed to be unreal to me. When they rose up, it seemed to be so slow, when they turned to look over their shoulders at me, it was in slow motion, when they started to raise their rifles to fire at me, it was in slow, slow motion. I emptied the first clip [eight rounds] and, still standing in the middle of the road, put in a second clip and, still shooting from the hip, emptied that clip into the mass."

Germans fell. Others began aiming their rifles at Winters. Others started running away from him. But all their movements were awkward, hampered by those long overcoats. He dropped back to the west side of the road. Looking to his right he could see Talbert running crouched over leading his column. It was still 10 meters from the road. Winters' own column, in the middle, was struggling through the field. Peacock's columm on the left was 20 meters short of the road, held up by some wires running across the field.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 14 april 2004, 20:26

mrsund skrev:
echo one skrev:
B Hellqvist skrev:
Gugge skrev: Håller med!
/Olle

Varför skulle inte det kunna hända?
Dom kommer ju förberedda och överraskade tyskarna som vilade upp sig. Visst är det film men verklighetsförankring har serien helt klart, det var ju inte så att tyskland hade ensamrätt på bra soldater och förband eller hur?
Skrev jag att det inte kunde hända? Jag vet att dom i 101:a var bra soldater, men nu var det så dom inte möte vilka whermacht soldater som helst utan dom mötte Waffen SS soldater, och dom kan jag lova gav mer motsånd än vad som visas i serien. Det är nog så att WSS blev utklassade av 101:a men inte så simpelt som det visas i serien.
/Olle

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 14 april 2004, 20:29

B Hellqvist, Finns det dokument, ögon vittnen från tyska sidan hur det gick till?
MvH/Olle
Edit. lite grejer

Användarvisningsbild
GrillKrydda
Medlem

Inlägg av GrillKrydda » 14 april 2004, 20:30

Hellqvist

Är den där texten från boken? Och om det är det i så fall.. vet du om den finns på svenska?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 april 2004, 20:42

echo one skrev:Skrev jag att det inte kunde hända? Jag vet att dom i 101:a var bra soldater, men nu var det så dom inte möte vilka whermacht soldater som helst utan dom mötte Waffen SS soldater, och dom kan jag lova gav mer motsånd än vad som visas i serien. Det är nog så att WSS blev utklassade av 101:a men inte så simpelt som det visas i serien.
/Olle
Den som vet lite mer än bara det mest grundläggande om Waffen-SS känner till att kvaliteten sjönk mot slutet av kriget. Just de soldater som fick på tafsen av Easy påstod att de var polacker.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 april 2004, 20:44

echo one skrev:B Hellqvist, Finns det dokument, ögon vittnen från tyska sidan hur det gick till?
MvH/Olle
Edit. lite grejer
Inga kända. Om det var polacker så blev de troligen utlämnade till Polen efter kriget. Vidare öden okända.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 april 2004, 20:45

GrillKrydda skrev:Hellqvist

Är den där texten från boken? Och om det är det i så fall.. vet du om den finns på svenska?
Texten är från boken. Ingen känd svensk översättning finns. Här kan man läsa mer: http://www.worldwar2history.info/Band-o ... mpany.html

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 april 2004, 10:40

Varför är det alltid någon som ska tvivla på att tyskarna inte var oövervinneliga? Det är nästan så jag börjar tro att ni sitter och gråter när Waffen-SS förlorar något slag. Inte heller presenteras det några källor. Påstående som "så där kan det inte gått till" är allt för vanliga. Om ni har några bevis för era påstående kom med dem istället. Jag vill inte förringa er kunskap men de som har gjort band of brothers är mer pålästa om 101:a divisionen än vad troligtvis någon av er, eller jag, kommer att bli.

Lustigt är att det oftast tycks vara när amerikaner besegrar tyskar som kritik hörs. När tyskar blir besegrade av britter så hörs det inte så mycket protester mot det.

/Martin

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 16 april 2004, 11:28

och när någonsin får britter hjälterollen i hollywoodfilmer?

Skriv svar