Pearl Harbor [ ush...]

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 20 januari 2004, 18:34

Har försökt hitta fakta att Amrekanarna bombade civila mål under Doolittle-raiden, de enda jag har är en luddig formulering i 60 min över Tokyo

Kan du visa källa över Ginza insidenten?

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 20 januari 2004, 18:45

Korsriddaren skrev:Jag betalade 70 spänn för att se den filmen, jag skäms. Slöseri med pengar...

Men bombanfallet är jävligt snyggt gjort tycker jag. Även om det inte är särskilt objektivt...


Vad är Dark Blue World för film? :)

Det är otroligt bra Tjeckisk krigs film!
Det finns en tråd om detta på forumet var du hittar en länk.

viewtopic.php?t=13114

Casanova
Utsparkad
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 maj 2003, 12:48
Ort: Sverige

Inlägg av Casanova » 20 januari 2004, 20:34

Jag tror att det är en minoritet, de som klagar på filmens historiska exakthet. Allting måste ej vara historiskt.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 20 januari 2004, 20:55

Sturmgeschütz skrev:Tror nog inte att alla filmer måste vara historisk korrekta, somliga är kanske roade av lite romantik och bryr sig inte om att hela filmen är korrekt eller inte...
Självklart behöver inte alla filmer vara historiskt korrekta. Detta är dock känd för att vara en väldigt TRÅKIG och DÅLIG film.

Casanova
Utsparkad
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 maj 2003, 12:48
Ort: Sverige

Inlägg av Casanova » 20 januari 2004, 21:00

Filmen har vissa ljuspunkter. Filmen kanske väcker ett större historieintresse också.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 januari 2004, 01:25

Anton Severin skrev:Om man istället vill se en film dedikerad till historienördar, kan jag rekomendera Tora Tora Tora. Där finns alla personer och hela faderullan med. Den blir dock oerhört seg och långtråkig i stridsscenerna. Det blir inte Pearl Harbour.
PH var seg. 1½ timma kärlekstjafs, sedan 40 minuter MTV-klippt anfall, och sedan 40 minuter obligatorisk ass-kicking för att återställa sårade amerikanska känslor. Man kände inte för huvudpersonerna, datorgrafiken var sådär (när man följt den femtielfte torpeden mot sitt mål började man gäspa). Korkad heroism och klichéfyllda repliker, slarvigt skildrade japaner...

Tora! Tora! Tora! är mer trogen det som hände, och man blir mer frustrerad av hur klantigt amerikanerna skötte sitt försvar. Stridsscenerna byggs upp på ett mycket bättre sätt, och lider inte av PH:s epilepsiframkallande tresekundersscener. TTT är en på alla sätt bättre film - PH är i bästa fall underhållning åt den popcornätande pöbeln.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 21 januari 2004, 08:26

Det absurdaste i hela filmen är när dom mitt under anfallet VILL upp i luften och när dom väl gör det är dom hur grymma som helst medans japanerna framställs som amatörer.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 21 januari 2004, 19:25

Jag tycker att det är en underhållande film men när slaget hade varit en stund stängde jag av för det hände inte så mycket.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 januari 2004, 08:22

PH var väl ok att ha som bakgrundsfilm när man gjorde nått annat med tjejen-. :lol:

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 23 januari 2004, 10:37

Jag reagerade mot den taffliga replikerna i början av filmen när dom ger grabbarna sprutorna i röven. Vem skrev egentligen manus till filmen?? 8O :roll: :roll: :roll: :roll:

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 23 januari 2004, 11:22

Manus av Randall Wallace.

Necros

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 januari 2004, 12:13

Ja, jag tror inte att det gick till sådär. Men jag kan ju ha fel.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 23 januari 2004, 19:47

Necros skrev:Manus av Randall Wallace.

Necros
Mannen bakom "Braveheart"-manuset... Regissören Michael Bey hoppade av projektet fyra gånger. Inget som borgar för ett bra resultat...

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 23 januari 2004, 20:47

Tyckte mig även se en hel del moderna fartyg swicha förbi. Såg jag fel eller kan nån annan stryska mitt påstående.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 23 januari 2004, 20:55

Ressel skrev:Tyckte mig även se en hel del moderna fartyg swicha förbi. Såg jag fel eller kan nån annan stryska mitt påstående.
Stämmer. Moderna hangarfartyg och atomubåtar bl.a.


~Henric Edwards

Skriv svar